Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Hector Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.08.2005 14:52 Viestin aihe: |
|
|
Merilinnustaja kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: | Vai olisiko tuolloin ollut päällekkäin kahta koulukuntaa. Ns. perusmetsästäjiä, joilla metsästys alkoi kotiportilta ja siitä saatiin jonkinmoista leivänjatkettakin --> Hollit olivat aina varmoja.
Ja sitten nämä senaikaiset herraskaisemmat metsästäjät, joille metsästys oli pikemminkin urheilua ja joiden mielipiteet ja kynänjälki näkyy voimallisemmin senaikaisessa mediassa. |
Tuo on varmaan aika lähellä totuutta, meidän on paha näin jälkikäteen päästä mukaan sen ajan henkeen, mutta olen kuitenkin samaa mieltä "Lahtisen" kanssa .. Nykypäivänä näköjään tämä aihe vieläkin jakaa metsästäjät näihin "koulukuntiin".. Mietittyäni asiaa yön yli tulin tulokseen että molempien "koulukuntien" pitää vaalia perinteitään !!! Asia selvä minun mielestä !!! |
Itse en osaa oikein pistää itseäni kumpaankaan koulukuntaa. Kunnioitan "vanhojen aikojen" tyyliä että vain varmoja laakeja uiviin tai puihin istuviin, koska tuolloin ei ollut varaa pummata. Itsellä ollut hieman vaikeata ampua uivia vaan mielummin olen ampunut esim. alleja "pomppuun". Taas teeriä ammun mielellään puihin haulikollakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kutale Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 25.08.2005 18:39 Viestin aihe: |
|
|
Tulee ammuttua aina sopivalle paikalle sattuessa mut enimmäkseen lentoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.08.2005 21:37 Viestin aihe: |
|
|
No eipä paljon muita tule ammuttua kuin istuvia lintuja. Jos hommat menee niin perseelleen, että kaijotan linnun lentoon, niin yleensä kahtelen vähä pöljemmän yksilön joka ei niin arkana ole. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juse Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.08.2005 23:16 Viestin aihe: |
|
|
minäpä se ammuin istuvaa hanhea haulikolla huti. oli ja lähellä tikkukaula. pitkän konttaamisen jälkeen hengästyneenä taisi ase vatkata pitkin taivaan rantaa ja meni huti että karahti. ennen laukasta mietin jo, että miten laitan tuon kyseisen paistin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Paukku Masa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2005 06:18 Viestin aihe: |
|
|
juse kirjoitti: | minäpä se ammuin istuvaa hanhea haulikolla huti. oli ja lähellä tikkukaula. pitkän konttaamisen jälkeen hengästyneenä taisi ase vatkata pitkin taivaan rantaa ja meni huti että karahti. ennen laukasta mietin jo, että miten laitan tuon kyseisen paistin |
kuinka sä onnistuit? _________________ Kahta ei saa kokeilla: Siskoa sormella ja kansantansseja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
lehtimak Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2005 08:30 Viestin aihe: |
|
|
Toivottavasti sitten tuo trolli/piiperö ei ite ammu edes kiväärillä istuvaan lintuun... oli sitten maassa, puussa tai vedessä D: _________________ Mitä enemmän, sitä enemmän |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Moosefoot Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Tou 2005 Viestejä: 1095 Paikkakunta: Perämeren Jatkari R.Y
|
Lähetetty: 26.08.2005 08:39 Viestin aihe: |
|
|
juse kirjoitti: | minäpä se ammuin istuvaa hanhea haulikolla huti. oli ja lähellä tikkukaula. pitkän konttaamisen jälkeen hengästyneenä taisi ase vatkata pitkin taivaan rantaa ja meni huti että karahti. ennen laukasta mietin jo, että miten laitan tuon kyseisen paistin |
Niinhän siinä juse kävi... Vaan ite nähäny koko s****nan hanahia ku pompattiin ylös.Oli meinaan se pajupuska vähä eessä. Kyllähän ne hanahet roikku mielesä jo nahkurin orsilla , meni se meijän strategia vähä munilleen. No, kyllä se palakittee... _________________ Analyysi pitää, vaikka saalistilastot heittävät paljonkin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Merilinnustaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2005 10:01 Viestin aihe: |
|
|
Hector kirjoitti: | Merilinnustaja kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: | Vai olisiko tuolloin ollut päällekkäin kahta koulukuntaa. Ns. perusmetsästäjiä, joilla metsästys alkoi kotiportilta ja siitä saatiin jonkinmoista leivänjatkettakin --> Hollit olivat aina varmoja.
Ja sitten nämä senaikaiset herraskaisemmat metsästäjät, joille metsästys oli pikemminkin urheilua ja joiden mielipiteet ja kynänjälki näkyy voimallisemmin senaikaisessa mediassa. |
Tuo on varmaan aika lähellä totuutta, meidän on paha näin jälkikäteen päästä mukaan sen ajan henkeen, mutta olen kuitenkin samaa mieltä "Lahtisen" kanssa .. Nykypäivänä näköjään tämä aihe vieläkin jakaa metsästäjät näihin "koulukuntiin".. Mietittyäni asiaa yön yli tulin tulokseen että molempien "koulukuntien" pitää vaalia perinteitään !!! Asia selvä minun mielestä !!! |
Itse en osaa oikein pistää itseäni kumpaankaan koulukuntaa. Kunnioitan "vanhojen aikojen" tyyliä että vain varmoja laakeja uiviin tai puihin istuviin, koska tuolloin ei ollut varaa pummata. Itsellä ollut hieman vaikeata ampua uivia vaan mielummin olen ampunut esim. alleja "pomppuun". Taas teeriä ammun mielellään puihin haulikollakin. |
Oli vaan pakko todeta/selventää että "allit" ei pompi lentoon kuten sorsat, vaan juoksevat itsensä lentoon, silloin on aika samaa ammutko niitä miten tahansa... Kuulut samaan porukkaan pystärimiehien kanssa, luodilla tai haulilla (haukussa) istuvaa lintua...
|
|
Hector Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.08.2005 12:32 Viestin aihe: |
|
|
Merilinnustaja kirjoitti: | Hector kirjoitti: | Merilinnustaja kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: | Vai olisiko tuolloin ollut päällekkäin kahta koulukuntaa. Ns. perusmetsästäjiä, joilla metsästys alkoi kotiportilta ja siitä saatiin jonkinmoista leivänjatkettakin --> Hollit olivat aina varmoja.
Oli vaan pakko todeta/selventää että "allit" ei pompi lentoon kuten sorsat, vaan juoksevat itsensä lentoon, silloin on aika samaa ammutko niitä miten tahansa... Kuulut samaan porukkaan pystärimiehien kanssa, luodilla tai haulilla (haukussa) istuvaa lintua...
|
Mitkäs merkit sanan "pomppuun" edessä ja takana on |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ase Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 26.08.2005 13:20 Viestin aihe: |
|
|
itsehhänammun mielummin lintua lentoon ,ei se kuvillakaan metsästys niin kauhian helppoa ole ei se ole niin ,että kuvat veteen ja sorsia veteen ampumaan. Ensi näkin pitää osata asetaa ne kuvat oikein, osata jotenkin piiloontua eteivät sorsat näe ja ne tulevat ampuma hollille ja eise aina niin helppoa ole veteen ampuminen kaa eise aina osu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fortuna Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 26.08.2005 16:03 Viestin aihe: Ammutko istuvaa lintua? |
|
|
no jos se on liian helppoo ampuu paikallee ni voit ruveta yhtä hyvin ampuu kaikki linnut kiväärillä lentoon....sehän osottaa vaan et on taitava jos ampuu paikallaa olevaa lintua!osaa piiloutua tai lähestyä sitä hyvin!eihän mitää neli jalkasii eläimii sit vois ampuu ollenkaa ku ne ei pääse lentoo!ja haavakot pitäs jättää ampumatta ku ne ei lennä! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhatapio Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2005 Viestejä: 2803 Paikkakunta: eteläpohjanmaa
|
Lähetetty: 26.08.2005 22:51 Viestin aihe: |
|
|
Siinä vaihees kun mettästykseen otetaan mukaan sana urheilu niin voipi siirtyä ampumaradalle ja hankkia siellä taidon joka kestää myöskin kriittiisetkin arvioinnit ja jonkä jälkeen on helppo hyvällä omallatunnolla keskittyä arvostamaansa harrastukseen!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 26.08.2005 23:18 Viestin aihe: |
|
|
ase kirjoitti: | itsehhänammun mielummin lintua lentoon ,ei se kuvillakaan metsästys niin kauhian helppoa ole ei se ole niin ,että kuvat veteen ja sorsia veteen ampumaan. Ensi näkin pitää osata asetaa ne kuvat oikein, osata jotenkin piiloontua eteivät sorsat näe ja ne tulevat ampuma hollille ja eise aina niin helppoa ole veteen ampuminen kaa eise aina osu |
Et ole tainnut ikinä merellä allia ampua!?
Allille on melko sama vaikka heität karvahatun mereen, niin se kyllä istuu vierelle.
Toisekseen sä voit istua vaikka avomerellä veneessä kuvien vieressä, niin ei ne pöljät mitään pelkää!
Onhan se totta, ettei esim sinikko tuu samalla tavalla kuville, mutta ei niitä ole aina pakko veteen ampuakkaan, vaan kyllä varmaan jokainen kuvastaja ohi lentävätkin ampuu.
Moni merellä metsästävä on varmaan huomannut myös sen, että merilintuja (puolisukeltajiakin) on usein sekaparvissa, johtuen samasta lentonopeudesta.
Parvissa esiintyy, allia, mustalintua, allihaahkaa ja lapasotkaa sekaisin ja kun veteen ampuu, niin on helppo varoa osumasta esim allien joukossa oleviin lapasotkiin.
Tiiviisti lentävistä parvista tulee vain haavakoita ja siellä voi olla seassa noita rauhoitettujakin! _________________ Kahta ei saa kokeilla: Siskoa sormella ja kansantansseja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pystis Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 26.08.2005 23:59 Viestin aihe: |
|
|
tusinapakkaus kirjoittaa että istuvan linnun ampuminen on raukkamaista...
puhuit sorsista ja kyyhkyistä. itse en koskaan ole ampunut sorsaa tai kyyhkyä istumaan...
metsästän pystykorvalla ja ammun aina istuvaa lintua koiran hyvän työskentelyn jälkeen. en koskaan lentoon koska koiran pitää seurata lintua jos karkkoaa. ampuminen on vain lopetus koiran työlle joka on kuitenkin tärkeintä. monesti olen jättänyt ampumatta kun merkkaus tai työ ei ole mennyt kunnolla!! ampuminen ei koskaan ole tärkeintä vaan kokonaisuus!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 27.08.2005 00:11 Viestin aihe: |
|
|
pystis kirjoitti: | ampuminen ei koskaan ole tärkeintä vaan kokonaisuus!! |
Voiko tuon paremmin sanoa! _________________ Kahta ei saa kokeilla: Siskoa sormella ja kansantansseja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|