Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JSJ
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20565 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 25.08.2005 08:09 Viestin aihe: |
|
|
Itselläni on seuraavanlaisia kokemuksia ajoilta, jolloin ammunta kulki jo radalla jollakintapaa hyväksyttävästi:
Radalla aseen poskellenosto on nopea kiekon lähtiessä ja ennakko tulee osittain swingillä noston nivoutuessa ampumasuoritukseen saumattomasti. JOS nostin aseen jahdissa jo ennakkoon poskelle lintujen tullessa ---> Ammuntatyyli muuttuu rajusti --> Yleensä aina peräpummi.
Tyypillisesti radalla ennakko syntyy koko vartalon kierrolla --> Jos ammuin esimerkiksi istualtaan jahdissa --> Yleensä aina peräpummi, koska asento rajoittaa vartalon kiertoa.
Eli nykyisin vedan aseen poskelle juuri ennen laukausta ja katson sellaisen passipaikan, jossa pystyn nousemaan salamana normaaliin ampuma-asentoon ja tekemään laukauksen totutusta asennosta. Tuohon menee vain sekunnin osa, eikä lintu ehdi siinä enää paljon kurvailemaan.
Ja tietysti mielessä kannattaa pitää, että jahdissa ampumamatkat ovat yleensä aina pidempiä mitä radalla. Samoin sorsa kiekkoon verrattuna isona kohteena voi näyttää lentävän hitaasti, mutta todellisuudessa vauhtia voi olla melkoisesti.
Itse uskon, että tuo aseenperän ”ennenaikainen poskeenotto” riistatilanteessa on loppuviimeksi melko yleinen virhe ja aiheuttaa erityisesti swingi- tai puoliswingimiehille todella paljon pummeja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
susilauma Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.08.2005 08:43 Viestin aihe: |
|
|
Täysin samaa mieltä Lahtisen kanssa. Välillä on suorastaan huvittavaa katsella, kun jotkut ottavat sorsan jyvälle, kun se on kolmensadan metrin päässä tulossa kohti. Ei pojat, ei niin.
Se poskelle veto tulee tapahtua vasta sitten, kun sorsa on hollilla. Yleensäkin näiden liian hätäisten kavereiden ongelma on se, että he tähtäävät liikaa sorsaa ja liike jäykistyy ja hidastuu ja kuten jo Lahtinen totesi, laukaus jää jälkeen.
Ei muuta ku malttia ja rentoutta -- se kyllä palkitaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jinok Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.08.2005 09:25 Viestin aihe: |
|
|
mulla ne kiekot ei taho tippua mutta linnut senki eestä _________________ -Rottajalaka prkl!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Doublegun Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.08.2005 14:14 Viestin aihe: |
|
|
Ase poskelle vasta kun lintu ammuttavissa, noston oltava kunnollinen (perä poskea vasten tiiviisti), katse tiukasti linnussa (ei vilkuilla piippuja), laukaus lähtee melkein itsestään kun tuntuu oikealta hetkeltä (mieluiten heti noston jälkeen). Ennakko tulee vaistolla, kun katse on nauliintuneena lintuun.
Tai sitten:
http://reminder.lappu.net/
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hector Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.08.2005 14:36 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: |
Itse uskon, että tuo aseenperän ”ennenaikainen poskeenotto” riistatilanteessa on loppuviimeksi melko yleinen virhe ja aiheuttaa erityisesti swingi- tai puoliswingimiehille todella paljon pummeja. |
Olen ihan samaa mieltä ja istualtaan en osaa ampua kunnolla nopeasti sivuttavia lintuja kun en saa swingiä aikaiseksi samoin kun seisaltaan.
Em. varmaan syy miksi merilinnustajat mielellään ampuvat kaaveille laskevia/uivia lintuja koska usein ampuma asennot kalliokoloissa ovat kaikkea muutakuin swingiä edistäviä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tikkamies ***
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1703 Paikkakunta: Etelä-Suomi
|
Lähetetty: 27.08.2005 22:49 Viestin aihe: |
|
|
Omat pummini syntyvät myös yleesä siitä syystä että ase nousee liian aikaisin poskelle .alan liiaksi namuttelemaan ja sihtailemaan .Tyylillä jossa ase laukeaa lähes heti kun perä koskettaa poskea osun melko hyvin. Ammun aika paljon kiekkoja vuosittain ja siitä on kyllä apua paljonkin kun vaan muistaa antaa vaiston viedä metsälläkin eikä ala miettimää tai laskemaan ennakoita . Lisäksi kannattaa seurata tuota korkeus suuntaa . Haulikolla on petollisen helppo ampua muutemia kymmeniä senttejä yli tai alle jolloin syntyy noita "selittämättömiä" pummeja. _________________ Eräelämä on oikeaa elämää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ankkaman Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2005 00:30 Viestin aihe: |
|
|
Kannattaa joskus radalla kokeilla esim. 3 pallilta ottaa 5 metriä taakse ja ampua kiekkoja, sitten 5 m lisää. Ns. ennakon tarve kasvaa dramaattisesti matkan kasvaessa. Toisaalta: kiekko lentää n. 80 km/h (skeet), sorsan keskimääräinen matkanopeus on n. 60 km/h. Eikä paraskaan tekniikka auta jos ase ei sovi ampujalle, ja mittatilaus aseestakaan ei ole mitään iloa jos ampuja ei osaa tekniikkaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Merilinnustaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2005 10:55 Viestin aihe: |
|
|
jinok kirjoitti: | mulla ne kiekot ei taho tippua mutta linnut senki eestä |
määkun luulin että vaan ammut rottia ? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
pulla hiiri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2005 11:19 Viestin aihe: |
|
|
Kysyisin tässä sivussa että miten tähtäätte kohti tulevaan lintuun että osuu Kun rupes ihmetyttää kun eilen kyyhky metällä olin ja kuusi laukausta ammuin mutta ei yhtään alas tullut kaikki lenti minua kohti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Eränkävijä Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 28.08.2005 11:39 Viestin aihe: |
|
|
Siis,jos tarkoitat ylilentävää ei muuta,kun haulit liikkeelle sillon,kun jää lintu piippujen taakse piiloon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 28.08.2005 11:43 Viestin aihe: |
|
|
Hector kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: |
Olen ihan samaa mieltä ja istualtaan en osaa ampua kunnolla nopeasti sivuttavia lintuja kun en saa swingiä aikaiseksi samoin kun seisaltaan.
Em. varmaan syy miksi merilinnustajat mielellään ampuvat kaaveille laskevia/uivia lintuja koska usein ampuma asennot kalliokoloissa ovat kaikkea muutakuin swingiä edistäviä. |
Näinkin asian voi tulkita ja oikeassa oletkin, mutta ainahan sieltä kolosta voi pompata ylös jos haluaa.. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
pulla hiiri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2005 11:44 Viestin aihe: |
|
|
joo kiitos tiedosta pittääpä kokeella tuolla tavalla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 28.08.2005 11:54 Viestin aihe: |
|
|
pulla hiiri kirjoitti: | joo kiitos tiedosta pittääpä kokeella tuolla tavalla |
Maltti on valttia, ilman muuta jonkun kokeneemman mukaan passiin, ja katsot sitten häneltä ne kultajyvät mitkä sitten otat opiksi.. Käy mielellään monen kanssa passissa, tarjoa vaikka kahvit ja pullat passissa, rupeaa jutut aukeamaan ja kaveri kertoilee erä-salaisuutensa helpommin.. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hector Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2005 15:04 Viestin aihe: |
|
|
Merilinnustaja kirjoitti: | Hector kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: |
Näinkin asian voi tulkita ja oikeassa oletkin, mutta ainahan sieltä kolosta voi pompata ylös jos haluaa.. |
Joskus kuullu ettei karilla saisi pomppia kovin korkealle, ettei kauempana tulevat linnut näe liikettä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|