Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 17.08.2014 11:36 Viestin aihe: 4x4 pickup |
|
|
Ajatus 4x4 pickupista ei jätä rauhaan Pitäis olla auto jossa on jonkinlaisia maasto- / huonontien- / lumessakahlaus-ominaisuuksia sekä kuljetus- ja vetokykyä. Kyseessä olis kakkosauto, eli auto myös niihin tärkeämpiin ajoihin mukaan lukien harrastukset Kilometrejä ei kuitenkaan tulisi ihan kauheaa määrää.
Nettiautosta löyty 50 kpl pickupeja hintavälillä 12000 e - 18000 e.
http://www.nettiauto.com/haku?page=2&sortCol=price&ord=ASC&id_vehicle_type=18&id_car_type=12&id_fuel_type=2&pfrom=12000&pto=18000&show_search=1&engineTo=3.0&id_four_wheel=3
On hiluxia, nissania, mitsua, fordia, isuzua, mazdaa. Hiluxin ostamista ei tietenkään tarttis kenellekään selitellä mutta miten on nuo muut verrattuna siihen
Miten on kestävyys vastaavan hintasilla autoilla? Onko esim. ford samaa lujuutta kuin japanilaiset? Siitä mulla on jostain syystä huono mielikuva (transitit, sierrat jne) Jossain noista ilmoistakin taisi olla jo fordin moottori vaihdettu... Entä miten isuzu pärjää muihin verraten? Jne... Nissanin moottoreissa oli joskus jotain ongelmaa mutta niitä on kai paranneltu takuuseen.
Mihin saa helpoiten ja laillisesti isoimmat renkaat? Lokarinkaarien koko jne?
Miten löytyy laillisia korotuspalikoita? Vai oliko se niin että takana lehtijousi / edessä risukeula -yhdistelmää saa korotettua jollain palikoilla joiden ei tarvi olla hyväksyttyä mallia? Koriahan voi tietysti korottaa kaikissa.
Joissain malleissa on valmiiksi oikea kova lukko pyrstössä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17073 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 17.08.2014 13:28 Viestin aihe: |
|
|
Nissanin navarasta kokemusta nyt 6v. Kampiaksesin liukulaakerit kun vaihtaa niin huolettomia kilometriä tienpäällä., osat 170€.....Minulla alapallot, apusimpukka ja muutama polttimo menny renkaiden lisäksi noina 130tkm aikana.
-tehot ihan eriluokkaa kuin hiluxissa, sisämelu ja ajettavuus hyvällä tolalla. Keula vääntösauvoilla, nosto avaimella. Perässä tiukka kitkalukko, alla 32" renkaat ilman muutoksia. Vetoo koukulle 3000kg. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mettäinssi Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 26 Mar 2012 Viestejä: 88
|
Lähetetty: 17.08.2014 15:16 Viestin aihe: |
|
|
Ford Ranger=Mazda BT-50 eli sama auto eri merkilla vrt Taro ja Hilux tai Chevy ja GMC.
Omaa ajokokemusta löytyy Navarasta ja Hiluxista. Navara sisältä huomattavasti vähemmän työkone Hiluxiin verrattuna, mutta Navaran automaattivaihteisto "humppaa" aika pahasti eli heittelee ylivaihdetta päälle ja pois. Ja tosiaan tehoa on ihan eri malliin kun Hiluxissa, mutta kyllä se hörppääkin sitten vähän enemmän sataselle menovettä. Lämpenikin sisältä ihan kohtuudella -30 pakkasella eli huppari päällä sai ajaa vaikka olikin neliovinen versio.
Hiluxia ainakin on saanut ihan 100% lukkoperällä.
Sukulaisen vanhasta L-200 laukes laatikko hetikohta myynnin jälkeen eikä taida olla ainut tapaus.
Korotusosia yms:
http://www.4x4parts.fi/
http://www.offroadtarvike.fi/
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/ |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4433
|
Lähetetty: 17.08.2014 16:56 Viestin aihe: |
|
|
Se vaan että noi kaupan valmiit lukot on sähkölukkoja ja ainoastaan taka-akselilla, eli ei juurikaan vaikuta kun perä on liian kevyt.
Kitka edessä ja pakkolukko edessä olisi tehtaalta parempi versio.
Omaan laittelin ilmalukot molempiin päihin, huomannut että esim taakseppäin kun lievään ylämäkeen vaikka parkkipaikalla peruuttaa eikä tahdo nousta ilman lukkoa (pelkkö takaveto) ja lukon lyö päälle niin jää paikoilleen jauhamaan.
Sama homma talvella kun loppuu meno niin takalukko ei juurikaan vaikuta, etulukolla jo sitten eron huomaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 17.08.2014 17:22 Viestin aihe: |
|
|
Enempi sitä lukkoa meinasin siihen jos lipsahtaa joku pyörä ojaan tms. niin ei jää ristiriipuntaan. Kitkalukollakin siitä selvinnee. Ei käytetyn auton osto siihen kaadu oli lukkoa tai ei, mutta jos sattuis olla varaa valita niin mieluummin oikealla perälukolla kuin ilman.
Mitä vikaa on sähkölukoissa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 17.08.2014 19:15 Viestin aihe: |
|
|
Parit viikkorahat tuohon kun säästää lisää niin saa jo Amarokin.
Lukot ym kilkkeetkin löytyy, vaan eip vaan ole tarvinnut namiskoja näpelöidä, elektroniikka hoitaa maastonkorkeuseroista johtuvat ongelmat
Melko mukavaa kyytiä tarjoaa, kelistä ja maastosta riippumatta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 17.08.2014 19:23 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Keula vääntösauvoilla, nosto avaimella. |
Ja tarkoittaa mitä? Keulaa voi nostaa jollain työkalulla ilman uusia osia ym? Kuinka paljon voi nostaa? Onko tämä vain navaran / nissanin ominaisuus? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 17.08.2014 19:46 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | Parit viikkorahat tuohon kun säästää lisää niin saa jo Amarokin.
Lukot ym kilkkeetkin löytyy, vaan eip vaan ole tarvinnut namiskoja näpelöidä, elektroniikka hoitaa maastonkorkeuseroista johtuvat ongelmat
Melko mukavaa kyytiä tarjoaa, kelistä ja maastosta riippumatta. |
Elektroniikan paljous ei oikein houkuttele kun kyseessä on käytetty auto jota mahdollisesti pitäisin pitkäänkin. Yksinkertainen on kaunista. Tosimiesten maastureissahan on vähänlaisesti nappeja, mutta keppejä on niinku vanhainkodin porstuassa
Mulle on jostain jääny mielikuva että amarokissa olis hivenen pienempi maavara kuin esim. Hiluxissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17073 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 17.08.2014 19:54 Viestin aihe: |
|
|
Lonely Rider kirjoitti: | valmet 412s kirjoitti: | Keula vääntösauvoilla, nosto avaimella. |
Ja tarkoittaa mitä? Keulaa voi nostaa jollain työkalulla ilman uusia osia ym? Kuinka paljon voi nostaa? Onko tämä vain navaran / nissanin ominaisuus? |
Siis vääntösauvaa kireämmälle 24mm lenkkiavaimella... itse nostin varmaan jonku 40mm mutta saisko sillä jopa 80mm nousemaan...? Ei ole tarvinnu kokeilla. Näissä avoissa pitää takapään olla hiuka korkeempi kuin etupää, kuulemma vaikuttaa ajo-ominaisiiksiin....
-vanhoissa hiluxseissa nyt ainaki on, näissä uusissa ei. Takaa jousten vaihdolla tai piremmillä riipukkeilla... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17073 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 17.08.2014 19:57 Viestin aihe: |
|
|
Oskari kirjoitti: | Se vaan että noi kaupan valmiit lukot on sähkölukkoja ja ainoastaan taka-akselilla, eli ei juurikaan vaikuta kun perä on liian kevyt.
Kitka edessä ja pakkolukko edessä olisi tehtaalta parempi versio.
Omaan laittelin ilmalukot molempiin päihin, huomannut että esim taakseppäin kun lievään ylämäkeen vaikka parkkipaikalla peruuttaa eikä tahdo nousta ilman lukkoa (pelkkö takaveto) ja lukon lyö päälle niin jää paikoilleen jauhamaan.
Sama homma talvella kun loppuu meno niin takalukko ei juurikaan vaikuta, etulukolla jo sitten eron huomaa. |
Eikös sulla ole aikalai korotettu ja vinssi nokilla? _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 17.08.2014 19:58 Viestin aihe: |
|
|
Lonely Rider kirjoitti: | Quad vadis kirjoitti: | Parit viikkorahat tuohon kun säästää lisää niin saa jo Amarokin.
Lukot ym kilkkeetkin löytyy, vaan eip vaan ole tarvinnut namiskoja näpelöidä, elektroniikka hoitaa maastonkorkeuseroista johtuvat ongelmat
Melko mukavaa kyytiä tarjoaa, kelistä ja maastosta riippumatta. |
Elektroniikan paljous ei oikein houkuttele kun kyseessä on käytetty auto jota mahdollisesti pitäisin pitkäänkin. Yksinkertainen on kaunista. Tosimiesten maastureissahan on vähänlaisesti nappeja, mutta keppejä on niinku vanhainkodin porstuassa
Mulle on jostain jääny mielikuva että amarokissa olis hivenen pienempi maavara kuin esim. Hiluxissa. |
Eipä tuo amarokki oikein kovin suuria kehuja saanut 4x4 maailman testissä viime vuonna johtuen juuri tuosta elektroniikasta. Tappoi menon pahassa paikassa kokonaan. Mukavia kyytejä kyllä kehuttiin.
Ei tuo elektroniikan määrä kyllä luottamusta herätä näissä nykypäivän kulkupeleissä. Mikseivät voi tehdä suzukin jimnystä suurennettua versiota niin siinä olisi metsämiehelle kulkupeliä pitkäksi aikaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mettäinssi Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 26 Mar 2012 Viestejä: 88
|
Lähetetty: 17.08.2014 20:13 Viestin aihe: |
|
|
Lonely Rider kirjoitti: | valmet 412s kirjoitti: | Keula vääntösauvoilla, nosto avaimella. |
Ja tarkoittaa mitä? Keulaa voi nostaa jollain työkalulla ilman uusia osia ym? Kuinka paljon voi nostaa? Onko tämä vain navaran / nissanin ominaisuus? |
On ominaisuus kaikissa "retkukeuloissa" eli erillisjousitetuissa etuakseleissa. Sauvojen tiukkauksen miinuspuoli on kuitenkin ulosjouston väheneminen ja keulan jousituksen jäykistyminen eli jossakin vaiheessa autosta tulee kivireki ja paikat ropisee hampaista huonoilla teillä ajettaessa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17073 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 17.08.2014 20:42 Viestin aihe: |
|
|
Eipä muuten ole yleistettävä, niitä on myös kierrejousin useissa esim. Tuoreet hiluxit ja taitaa olla amarokkiki?? _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mettäinssi Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 26 Mar 2012 Viestejä: 88
|
Lähetetty: 17.08.2014 23:59 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Eipä muuten ole yleistettävä, niitä on myös kierrejousin useissa esim. Tuoreet hiluxit ja taitaa olla amarokkiki?? |
Totta muuten joo. Enpä muistanu noiden uusimpien olevan kierrejousitettuja keulastaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hanzzi Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Mar 2005 Viestejä: 818 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 18.08.2014 07:54 Viestin aihe: |
|
|
Täällä samanmoisia suunnitelmia edessä ja valinta on päätynyt Mitsuun uudemmalla kopalla (-06 -->). Syystä että hiluksilla jarrullisen vetokyky loppuu 2250 kiloon mikä ei riitä. Fordia käytiin kans koeajamassa ja se oli soratiellä aikamoinen kolistaja verrattuna l200:een. Isuzun sähköllä kytkettävä neliveto ei herätä 'kuulemma' luottamusta niin ei jääny muita ku mitsu jälelle. Onko joku saanu uudemmista laatikon porsimaan? Pitäs olla kovempaa laatua ku aikoinaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|