Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Tupella Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.02.2013 22:28 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi, meijän murrealuvveella tuo ulukomuan sana tulukitaan eineen verran muulla tavalla: munat ruotiks ja partaveihti venäjäks. Ne on konstikkaita nämä kieljtieteet. Van assiihan ei tuostaam minniv vertoo muutuk. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.02.2013 22:39 Viestin aihe: |
|
|
VeturiVille66 kirjoitti: | Rödluvan gig genon skogen, när hun mötte en varg, som sag; jag äter up dig!. Rödluvan savarade; mat mat mat!!. Är det ingen som vill fitta för tiden.
Eli opettelin ruotsin vasta kolmekymppisenä ja en kadu sitä. Päinvastoin.
Kuka osaa kääntää vitsin suomeksi? Punahilkasta ja sudesta on kyse.
Vähän tuhma vitsi.
T:W |
Taisit santsata luokkasi useampia kertoja...
Kolimikymmpisenä vssta pakkoruotttin opetteli... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 07.02.2013 23:22 Viestin aihe: |
|
|
Menee se VV66:lla kuitenkin samaa luokkaa kuin Raummaseuttul:
- Vaa kostade hauk`kala go ligge i siell buatinbohjall? _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.02.2013 11:38 Viestin aihe: |
|
|
zeke kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | ...
Perusopetuksessa ruotsi on mielestäni aivan paikallaan mutta ammattiopinnoissa ja etenkin aikuisena opiskellessa sen pakolla tuputtaminen ei oikein aukea.
Vielä jos kieltenopiskelu sattuu olemaan hankalaa ja runsaasti aikaa vaativaa niin olisi paikallaan antaa opiskelijan keskittyä siihen kieleen minkä itse katsoo valitsemallaan uralla tarpeelliseksi. |
Jos yhtään lohduttaa niin suomen kielen opiskelu on myös pakollista sekä Hankenissa (Svenska Handelshögskolan) että ruotsinkeilisissa tekuissa. |
No totta kai suomea pitää suomessa osata,se minua ihmetyttää että ruotsia pitäisi vielä aikuisenakin opiskellessa ihan väkisellä opiskella,se ei aukea,siis vähemmistökielen pakko?
Sen minä ymmärrän oikein hyvin että opetetaan suomea kun sitä puhuu 95% väestöstä,mutta että sen viiden prosentin takia pitäisi...? _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
zeke Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.02.2013 17:48 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | ....
No totta kai suomea pitää suomessa osata,se minua ihmetyttää että ruotsia pitäisi vielä aikuisenakin opiskellessa ihan väkisellä opiskella,se ei aukea,siis vähemmistökielen pakko?
Sen minä ymmärrän oikein hyvin että opetetaan suomea kun sitä puhuu 95% väestöstä,mutta että sen viiden prosentin takia pitäisi...? |
On paljon alueita missä pärjätään erittäin hyvin vain ruotsinkielellä. Jos ei niin voi käyttää englantia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.02.2013 18:15 Viestin aihe: |
|
|
zeke kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | ....
Sen minä ymmärrän oikein hyvin että opetetaan suomea kun sitä puhuu 95% väestöstä,mutta että sen viiden prosentin takia pitäisi...? |
On paljon alueita missä pärjätään erittäin hyvin vain ruotsinkielellä. Jos ei niin voi käyttää englantia. |
Ihan vapaasti. Laitetaan vaan Suomeen, että pakko on ainoastaan opiskella toista näistä vielä kahdesta virallisesta kielestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.04.2013 08:32 Viestin aihe: |
|
|
Siitä vaikuttamaan.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131
On jo ihan mukavasti nimiä _________________ The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekusti Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.08.2013 09:44 Viestin aihe: |
|
|
Itse allekirjoitin myös aloitteen, mutta se mikä tässä koko keskustelussa ottaa kupoliin, on se että jotkut on kokeneet asiakseen hyökätä pakkoruotsin varjolla Suomen ruotsinkielistä vähemmistöä ja heidän kulttuuriaan kohtaan. He ovat ihan yhtä paljon suomalaisia kun suomenkieliset.
Eiköhän tulevaisuudessa pakkoruotsista kuitenkin luovuta, ei ehkä tämän hallituksen aikana, eikä välttämättä edes seuraavan. Perustuslaillista kysymystä tästä ei kuitenkaan tarvitse tehdä, sillä löyhä kosketus perustuslakiin ei riitä perustuslailliseen arviointiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Puuhapete Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Kes 2004 Viestejä: 4974 Paikkakunta: Salon emäseurakunta
|
Lähetetty: 03.07.2014 20:13 Viestin aihe: |
|
|
Minun ammatissani on lailla ja asetuksella kirjattu ainoastaan suomenkieli viralliseksi käytettäväksi kieleksi. Että se siitä pakkoruotsista ja kaksikielisyydestä. _________________ Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.07.2014 22:04 Viestin aihe: |
|
|
pekusti kirjoitti: | Itse allekirjoitin myös aloitteen, mutta se mikä tässä koko keskustelussa ottaa kupoliin, on se että jotkut on kokeneet asiakseen hyökätä pakkoruotsin varjolla Suomen ruotsinkielistä vähemmistöä ja heidän kulttuuriaan kohtaan. He ovat ihan yhtä paljon suomalaisia kun suomenkieliset.
Eiköhän tulevaisuudessa pakkoruotsista kuitenkin luovuta, ei ehkä tämän hallituksen aikana, eikä välttämättä edes seuraavan. Perustuslaillista kysymystä tästä ei kuitenkaan tarvitse tehdä, sillä löyhä kosketus perustuslakiin ei riitä perustuslailliseen arviointiin. |
No eipä Suomessa perustuslailla ole enää pitkään aikaan ollut enää mitään juridista asemaa päätöksenteossa tai edes lakien säätämisessä. Riittää että Perustuslakivaliokunta päättää että asia on ok niin se on ok. Aivan sama mitä Perustuslaissa mahdollisesti lukee koska Perustuslakivaliokunta päättää mitä se loppuviimein tarkoittaa.
Näin Pohjois-DDR:ssä jossa poliitikot päättävät miten lakia luetaan eikä juristit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
nettijussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5435 Paikkakunta: Muinais Suomi
|
Lähetetty: 04.07.2014 22:21 Viestin aihe: |
|
|
Solifer kirjoitti: | ...No eipä Suomessa perustuslailla ole enää pitkään aikaan ollut enää mitään juridista asemaa päätöksenteossa tai edes lakien säätämisessä... |
Just tään takia on Suomeen noussut perustuslaillinen puolue. Persut hoitaa perustuslain, kon mikhän muu puolue ei ole perustuslaista sen kummemmin välittäny.
Nettijussi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|