Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vanhakarju Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Mar 2011 Viestejä: 2499
|
Lähetetty: 10.01.2014 11:11 Viestin aihe: |
|
|
"mikan"kirjoitti:
Ampumaratalaki on pitkälti eräiden nimeltä mainitsemattomien järjestö-edustajien näkemys. Valitettavasti!
"mikan"eihän siinä ole mitään valitettavaa,näitten mimeltä mainitsemattomien järjestöjen jäsenet käyttävät ratoja ja vastaavat
niiden kunnossapidosta,ja yksi vastuullinen taho tahtoo unohtua
yhdistysten ja seurojen toiminnantarkastajat ovat tärkeässä asemassa
uudenkin ampumaratalain valvonnassa.
http://yhdistystieto.fi/wiki/71-toiminnantarkastus |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Deereman Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Mar 2010 Viestejä: 626
|
Lähetetty: 10.01.2014 11:36 Viestin aihe: |
|
|
Vanhakarju kirjoitti: | "mikan"kirjoitti:
Ampumaratalaki on pitkälti eräiden nimeltä mainitsemattomien järjestö-edustajien näkemys. Valitettavasti!
"mikan"eihän siinä ole mitään valitettavaa,näitten mimeltä mainitsemattomien järjestöjen jäsenet käyttävät ratoja ja vastaavat
niiden kunnossapidosta,ja yksi vastuullinen taho tahtoo unohtua
yhdistysten ja seurojen toiminnantarkastajat ovat tärkeässä asemassa
uudenkin ampumaratalain valvonnassa.
|
Eli harrastuksen vaikeuttaminen on edunvalvojien mielestä oikea suunta?
Voi elämän kevät mitä vatipäitä on edunvalvojiksi päässyt! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TAK85 Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Huh 2006 Viestejä: 11376
|
Lähetetty: 10.01.2014 12:51 Viestin aihe: |
|
|
Mikan kirjoitti
Juridisesti yhdistyksen puheenjohtaja/hallitus on vastuussa yhdistyksen toimista. Tämä kulminoituu puheenjohtajaan, joka käyttää suurinta valtaa yhdistyksessä. Ja jos tätä ei erikseen säännellä, se tapahtuu automaationa.
Joten jos yhdistys olisi ampumaratavastaavan velvoitteilla, olisi puheenjohtaja se vastuuhenkilö. Joten esittämilläsi perusteilla yhdistyksillä ei olisi puheenjohtajia samoin perustein.
Puheenjohtajahan ei yhdistyksissä käytä sen kummempaa valtaa kuin muutkaan. Kovin on Mikanilla erikoiset luulot.
Puheenjohtaja johtaa puhetta hallituksessa ja saa kirjoittaa yhdistyksen nimen mutta ei juuri koskaan yksinään vaan yhdessä jonkun muun valtuutetyun kanssa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 10.01.2014 23:29 Viestin aihe: |
|
|
Mikanin käsitys yhdistyksen puheenjohtajan vastuusta on yhtä omituinen kuin, ettei tulevaa ampumaratalakia käsiteltäisi normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä. Tai sitten mikan toimii hyvin 'erilaisissa' yhdistyksissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 11.01.2014 02:51 Viestin aihe: |
|
|
Ratavastaava on paljon haltija. Ei kuitenkaan ihan kaikesta ei hänkään vastaa
Yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta
ampumaradalla on ensisijaisessa vastuussa
ampumarataluvan haltija tai ampumaratailmoituksen
tekijä. Tämän vuoksi ehdotetaan,
että ratavastaavan tulisi ilmoittaa havaitsemistaan
puutteista luvanhaltijalle tai ilmoituksen
tekijälle. Tämän tehtävänä olisi ilmoituksen
saatuaan ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin
Ratavastaavalla on ilmoitusvelvollisuus ja käytännön valvontatyö hommanansa. Jos korjaavat toimenpiteet eivät käynnisty on myös mahdollisuus käyttää järeämpiä keinoja. Ja muistetaan nyt kuka tuota ratavastaavaa ehdottaa viranomaiselle. Se on radan luvanhakija/luvanhaltija. Yhdistyksen luottohenkilö, hyvin harvoin ilmeisesti tulevaisuudessakaan puheenjohtaja. Ratavastaava on suoraan verrannollinen kiinteistön "talonmieheen". Sai hän sitten palkkaa tai ei. Rata voi toimia lyhyen ajan jopa ilman ratavastaavaa (tämä on viranomaisen tulkinta). Valvojan homma on varmasti !&%¤# homma monella radalla missä käyttäjien joukossa on paljon tällekkin foorumille kirjoittavia. Hyvä asia on tuo ilmeisesti tuleva mahdollisuus tarkastaa radan käyttäjän oikeus käyttää rataa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tvälläri Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 3423 Paikkakunta: Mikämikämaa
|
Lähetetty: 11.01.2014 09:06 Viestin aihe: |
|
|
Öö, eikös nytkin ole olemassa sama tarkistusoikeus? Jokasella yhistyksen jäsenellä on oikeus pyytää nähtäväkdi jäsenkortti tai kuitti jäsenmaksusta. Jos ei ole niin henkilönnpystyy pyytämään poistumaan. Edelleenkään siviileillä ei ole oikeutta poistaa henkilöä jos hän ei itse halua, eikä uudessa ratalaissa myöskään _________________ "Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13256
|
Lähetetty: 11.01.2014 11:13 Viestin aihe: |
|
|
Ei-toivottu henkilö poistetaan radalta soittamalla 112 ja kertomalla "Täällä radalla on aseistettu henkilö ampumassa joka ei noudata radan haltijan määräyksiä eikä suostu poistumaan. Tulkaa pian ennen kuin tilanne eskaloituu." Sitten vaan kännykkäkamerat valmiiksi odottamaan Karhuryhmän invaasiota.
Edelleen olen sitä mieltä että ratavastaavalla pitää olla myös valtuuksia pelkkien velvollisuuksien sijaan. Valtuuksia olisi esim järjestyksenvalvojan tms. status jolloin tottelematta jättäminen itsessään olisi jo rangaistava teko. Nyt edellämainitusta niskoittelusta ei voi saada edes sakkoja ja porttikiellon rikkominenkaan ei taida olla rangaistavaa kun kyse ei ole kotirauhan rikkomisesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13256
|
Lähetetty: 11.01.2014 11:17 Viestin aihe: |
|
|
Tvälläri kirjoitti: | Öö, eikös nytkin ole olemassa sama tarkistusoikeus? Jokasella yhistyksen jäsenellä on oikeus pyytää nähtäväkdi jäsenkortti tai kuitti jäsenmaksusta. Jos ei ole niin henkilönnpystyy pyytämään poistumaan. Edelleenkään siviileillä ei ole oikeutta poistaa henkilöä jos hän ei itse halua, eikä uudessa ratalaissa myöskään |
Ja jos ei näytä jäsenkorttia eikä poistu niin mihin rikoslain tekoon henkilö syyllistyy ? Käsittääkseni ei mihinkään. Vaatii toki aika psykoottista henkilöä joka näin toimisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13256
|
Lähetetty: 11.01.2014 11:17 Viestin aihe: |
|
|
Tvälläri kirjoitti: | Öö, eikös nytkin ole olemassa sama tarkistusoikeus? Jokasella yhistyksen jäsenellä on oikeus pyytää nähtäväkdi jäsenkortti tai kuitti jäsenmaksusta. Jos ei ole niin henkilönnpystyy pyytämään poistumaan. Edelleenkään siviileillä ei ole oikeutta poistaa henkilöä jos hän ei itse halua, eikä uudessa ratalaissa myöskään |
Ja jos ei näytä jäsenkorttia eikä poistu niin mihin rikoslain tekoon henkilö syyllistyy ? Käsittääkseni ei mihinkään. Vaatii toki aika psykoottista henkilöä joka näin toimisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tvälläri Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 3423 Paikkakunta: Mikämikämaa
|
Lähetetty: 11.01.2014 11:54 Viestin aihe: |
|
|
solifer, en tiedä. Suomessa kun ei ole rikoslaissa "tresspassing" - pykälää. Oisko jotkut samat pykälät mitkä säätelee sitä kun poke poistaa ravintolasta häiriötä tai sisäänpääsyn maksamatonta ihmistä?
Oman seuran alueella sijaitsevalla radalla nimittäin ympäristökeskus oli heittänyt ilmaan haulikkoammunnan haulimateriaaliin liittyen vastuuhenkilöjärjestelmää, jota "joojoo" miehet olivat lähes jo hyväksymässä. Itselläni kun ei ole sinänsä radan hallinnoinnin kanssa tekemistä tämä asia kauhistutti suorastaan. Henkilöille ollaan laittamassa vastuuta, joka on epäselvä, eikä ole käytännössä valtuuksia tehdä mitään. Hankin viranomaisilta lausunnon jonka sinne herroille toimitin. Lausunnon sisältö oli käytännössä se, että koska kyseessä on todellakin täysin yleinen rata, ei sielä oleskelevilta henkilöiltä voi kysellä yhtikäs mitään jäsenkortteja tai metsästyskortteja tai mitään. Ei saa tarkistaa henkilön patruunoita, pyytää voi poistumaan mutta kenenkään ei tarvitse poistua jos ei halua. Ainahan voi sitten ottaa yhteyttä rajavartiostoon tai poliisiin, mutta tämmönen tehtävä on "suoritetaan joskus jos ehditään, jos ollenkaan" kategoriaa. suuntaansa matka viranomasilla kun on sen 1,5h / sivu
Itse tulkitsen että tässä tulevassa ampumaratalaissa on kyse aivan täysin samasta asiasta. toki jos rata ei ole yleinen avoin rata, vaan yhdistyksen, niin sillon sen jäsenyyden voi pyytää todistamaan. Sinänsä tämä on suoraan sanottuna älyvapaata lainsäädäntötyötä.
Sinänsä huolettaa se että jos SIH ry on ainoita jotka ajaisi järkiperäistä lakitekstiä, voisin kuvitella että SAL etunenässä on haalimassa itselleen lakiin järjestelmää jossa käytännössä heidän alaisilla seuroillaan ja niihin seuroihin kuulumalla on ainut mahdollisuus harrastaa ammuntaa virallisilla radoilla. SML:n mielestä kaikki tietenkin käy kun rata asia ei koske metsästäjiä, ja RES:n mielestä tämän kanssa voi elää _________________ "Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fw71 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Maa 2006 Viestejä: 1270 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 11.01.2014 12:16 Viestin aihe: |
|
|
Jälleen kerran ihmetyttää missä luuraavat tästäkin keskustelusta he, jotka toimivat metsästäjien edunvalvojina??? Luulisi siellä ainakin jonkun näkevän tarvetta käydä informoimassa jäsenistöä. Eikö sieltä lajiliitoissa ole kellään muulla, kuin Mikan:llä munaa tulla keskustelemaan? Keskustelemalla saattaa aueta uusia asioita, joita ei ole tullut edes ajatelleeksi. Onko heillä ylemmyyskompleksi??
Sellaisen asian olen huomannut, että esimerkiksi SML kertoo jäsenlehdissään vain pintapuolisesti positiivisesti vaikuttavista asioista, jos nyt vaivautuu edes niistä informoimaan. Tappioista ja negatiivisista asioista vaietaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fw71 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Maa 2006 Viestejä: 1270 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 11.01.2014 12:24 Viestin aihe: |
|
|
Mitkä ovat SML:n tavoitteet lakiuudistuksessa?
Mitkä ovat Sal:n?
Mitkä ovat reserviläisjärjestöjen?
Entä muiden???
Tarjoilkaa nyt laiskalle... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikan Ase-alan edunvalvoja
Liittynyt: 23 Maa 2007 Viestejä: 1750 Paikkakunta: Kymenlaakso
|
Lähetetty: 11.01.2014 13:30 Viestin aihe: |
|
|
TAK85 kirjoitti: |
Puheenjohtaja johtaa puhetta hallituksessa ja saa kirjoittaa yhdistyksen nimen mutta ei juuri koskaan yksinään vaan yhdessä jonkun muun valtuutetyun kanssa. |
Riippuu yhdistyksestä jne. Mutta jollei asiaa ole erikseen esim. yhdistyksen säännöissä tms. rajoitettu, on yhdistysL §36 mukaan puheenjohtajalla yksin nimenkirjoitusoikeus -> Niin muodoin myös vastuu. Joka tapauksessa vastuu on PJ/hallitus linjalla.
Kiul kirjoitti: | Mikanin käsitys yhdistyksen puheenjohtajan vastuusta on yhtä omituinen kuin, ettei tulevaa ampumaratalakia käsiteltäisi normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä. Tai sitten mikan toimii hyvin 'erilaisissa' yhdistyksissä. |
Totta kai ampumaratalaki käsitellään normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä, eikä perustuslain säätämisjärjestyksessä!
Ja mitä tuohon vastuuseen tulee, niin jos ei ole toimitusjohtajaa tms. toimivallan käyttäjää ei ole, on vastuu siellä PJ/hallitus linjalla.
Tvälläri kirjoitti: |
Sinänsä huolettaa se että jos SIH ry on ainoita jotka ajaisi järkiperäistä lakitekstiä, voisin kuvitella että SAL etunenässä on haalimassa itselleen lakiin järjestelmää jossa käytännössä heidän alaisilla seuroillaan ja niihin seuroihin kuulumalla on ainut mahdollisuus harrastaa ammuntaa virallisilla radoilla. SML:n mielestä kaikki tietenkin käy kun rata asia ei koske metsästäjiä, ja RES:n mielestä tämän kanssa voi elää |
Veit sanat suustani!
Valitettavasti ratoja koskeva kompetenssini on olematonta, joten kykyni vaikuttaa rata-lakiin oli vähäinen. Mutta sentään osasiin älähtää, kun ehdotettiin ratavastaavalle oikeutta tarkastaa ampujan aseluvat!
fw71 kirjoitti: | Mitkä ovat SML:n tavoitteet lakiuudistuksessa?
Entä muiden???
Tarjoilkaa nyt laiskalle... |
Edustamani intressiryhmän ja minun ainoa tavoite oli saada järkeä mahdolliseen ilma-aseiden rajoituksiin ja määrittelyihin. Kaiken lisäksi pitää ne minimissään.
Rajoitukset tulivat ja tavallaan ymmärrän, ettei kenen tahansa haluta saavan laillisesti 1000J tehoista lutkua. En itsekkään soisi jollekkin selvästi vatipäälle tuollaista torrakkoa.
Kansainvälisesti ajatellen minusta kaliiperiraja on kaikkein järkevin tapa tehdä ero luvanvaraisen ja lupavapaan välille. Joten katson onnistuneeni siinä kohtuullisesti.
Ilman meteliä tulos olisi ollut 4,5mm ja 7J.
Ainoa, mistä en ole täysin varma, onnistuimmeko lutkujen siirto/tuonti/vienti-pykälien vastuuvapauksista?
Mutta minä voin puhua vain intressiryhmäni ja omasta puolestani. _________________ Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 11.01.2014 17:04 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Valitettavasti ratoja koskeva kompetenssini on olematonta, joten kykyni vaikuttaa rata-lakiin oli vähäinen. Mutta sentään osasiin älähtää, kun ehdotettiin ratavastaavalle oikeutta tarkastaa ampujan aseluvat!
|
Oikeudesta tarkastaa aseluvat säädetään kokonaan toisessa laissa. Nimittäin ampuma-aselaissa. Jos tämä ei ollut tiedossa ryhmän jäsenillä niin voi voi. Tämä laajaa keskustelua herättänyt velvollisuus esittää lupatodistukset on niinkin tuore kuin Ampuma-aselaki 117 § (27.9.2013/690).
Eli tuskinpa eduskunnan jo kerran päättämää asiaa tarvitsee valmistelussa enää korostaa.
Yhdistyksen korkeinta valtaa käyttää yleiskokous. Yhdistyslaki ja yhdistyksen jäsenistö antaa, puheenjohtajalle, toiminnanjohtajalle tai miksi häntä nyt kutsutaankin, rajoitetut oikeudet käyttää puhevaltaa yhdistyksen asioissa. Merkittävissä asioissa (kiinteistön hankinta, myynti tai luovutus, omaisuuden merkittävä luovutus tai toimi johon liittyy yhdistyksen omaisuuten huomioiden merkittävä riski) eivät ole puheenjohtajan tai edes hallituksen päätösvallassa olevia asioita, vaikka puheenjohtajalla olisikin nimenkirjoitusoikeus. Samoin tilinpäätösasiakirjat kirjoittavat kaikki valtuutetut (hallituksen jäsenet ym.) yhdessä. Puheenjohtajan vastuu ei ole yhtään merkittävämpi kuin muiden valtuutettujen. Puheenjohtaja vastaa yhdistyksessä hallituksen toimintaedellytysten vaatimista toimenpiteistä. Määritellyistä juoksevien asioiden hoidosta ja yhteydenpidosta viranomaisiin päin. Nimenkirjoitusoikeus on oikeus, yhdistyksen valtuutettuna toimiminen tuo vastuun. Oli nimenkirjoitusoikeutta tai ei. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikan Ase-alan edunvalvoja
Liittynyt: 23 Maa 2007 Viestejä: 1750 Paikkakunta: Kymenlaakso
|
Lähetetty: 11.01.2014 18:20 Viestin aihe: |
|
|
Aris60 kirjoitti: |
Oikeudesta tarkastaa aseluvat säädetään kokonaan toisessa laissa. Nimittäin ampuma-aselaissa. Jos tämä ei ollut tiedossa ryhmän jäsenillä niin voi voi. Tämä laajaa keskustelua herättänyt velvollisuus esittää lupatodistukset on niinkin tuore kuin Ampuma-aselaki 117 § (27.9.2013/690).
|
Mikäänhän ei olisi estänyt kirjaamasta aselupien tarkastusoikeutta ratalakiin. Ja kun aselakiakin siinä samalla rustattiin, olisi siihen §117 pykälään helppo tehdä yksi lisäys tarkastamiseen oikeutetuista tahoista. Tällöin olisi vieläpä noudatettu hyvää lainsäädäntötapaa.
Perustelin negatiivisen kantani sillä, että ratavalvoja ei ole virkamies, joten hänellä ei ole virkavastuuta yms. ja aselupatiedot ovat salassapidettäviä tietoja, joten niihin siviilin käsiksi pääseminen oli minusta hyvän hallintotavan, tietosuojalain ja eritäisten salassapitopykälien/käytäntöjen vastaista. Ja muodostaisi nopeasti myös laittoman rekisterin.
Ja mitä hiton väliä sillä on, että radalla ampuisi vaikka luvaton tyyppi?
Sillä parempi sekin kuin se, että luvattomalla aseella ampuskeleva ampuisi missä sattuu.
Aris60 kirjoitti: |
Eli tuskinpa eduskunnan jo kerran päättämää asiaa tarvitsee valmistelussa enää korostaa. |
Selitätkö? Kommenttisi ei oikein auennut minulle.
Aris60 kirjoitti: | Nimenkirjoitusoikeus on oikeus, yhdistyksen valtuutettuna toimiminen tuo vastuun. Oli nimenkirjoitusoikeutta tai ei. |
Useinhan näin on, että PJ on se valtuutettu, ellei asiaa ole erikseen säädetty/päätetty. _________________ Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|