Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
NoVoeHelevetti Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2005 Viestejä: 6357 Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret
|
Lähetetty: 28.09.2013 10:01 Viestin aihe: |
|
|
colt kirjoitti: | Merkkiä en ole vielä päättänyt, mutta katselin tuossa esim. Jaeger 8.10.
Metsästän lähes ainoastaan koirilla yksin ja seurejahdeissa. Esim. hirven ja karhun seurejahteihin lähtee mukaan 45/70, koska silloin ei ole lupaa ampua muuta riistaa samoin jänis, ilves, sorsa ym. seuruejahteihin haulikko.
Ongelmia tulee kun lähden koirien kanssa yksin jahtiin ja voin ampua kaikenlaista riistaa linnusta karhuun. |
Moro!
En tiedä mihin hintaan saat tuon haenelin, mutta kannattaa oikeasti harkita Merkeliä/Blaseria. Haenelin hintaan ei nimittäin sisälly pikajalkaa yleensä. Blaserissa ja Merkelissä on taas viimeisen päälle toimivat ratkaisut verrattuna esim halpispikajalkoihin. Toki tuohon Haeneliin saa hyviäkin, mutta hintaa tulee sen verran että liikutaankin suurinpiirtein samoissa summissa kuin "parempien" merkkien osalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mpikkara Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.09.2013 10:19 Viestin aihe: |
|
|
Kuten aiemmin olen kirjoittanut...
"Jääkäri" on käsitykseni mukaan Merkelin sukua/valmistama (Haenelin omistaa H&K/Merkel konserni), joten varmasti ihan laatua on.
Viimeistely ei ole Blaserin tai Merkelin tasoa (ja Blaserin pintakäsittely on todella hyvä!), mutta hinta inan halvempi.
Molemmat piiput virittyy kerralla vrt. esim. Blaserin 95 (97 on sitten n.500€ arvokkaampi).
Etuliipaisimessa ei ole herkistintä ja jotkut yksilöt mitä itse kokeillut, niin laukaisu ollut inan rahiseva, mutta ei mitään Valmetin raskasta tasoa lähelläkään.
Aseessa on kivan pieni ja siro olemus, tosin hieman futuristinen ja jos se ei haittaa, niin aina houkuttelevampaa.
Kiikari menee esim. Makin laadukkaalla saksalaisella jalalla nätisti päälle, n. 11mm uraan jalkaa kun ei mukana tule ja se todella myös pienentää hintaeroa kilpailijoihin.
+ Jälkikäteen vaan tilaukseen 9.3x74R tuplapiiput, niin ompahan potkua vaikka hirvi- ja sikametsälle.
Viimeinen muokkaaja, mpikkara pvm 28.09.2013 19:51, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
smurfen Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 28.09.2013 18:28 Viestin aihe: |
|
|
Ei oo vielä tullut mainittu 8x57IRS. Paras yhdistelmäasekaliiperi ainakin mun mielestä. Mulla on ollut nyt koht pari vuotta käytössä Blaser BBF97 yllämainitussa kaliiperissa enkä ole kertaakaan halunnut vaihtaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Matti-Pekka Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 28.09.2013 19:42 Viestin aihe: |
|
|
Terve
Mulla on 95 blaserissa 7x57R ja 12/70 . Olen hyvin tyytyväinen aseeseen kaikin puolin, ja tuolla ampuu lintuakin eikä tuo "hidas" luoti tee niin pahaa jälkeä.. _________________ Matti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koavzur Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.09.2013 20:30 Viestin aihe: |
|
|
[quote="Pohjola"]
Sotaratsu on myös ihan ok, etenki jos sais oikealla pesällä 6-12g kuulalle, siis tavallinen 08:n ylimeno ja rihlaus. mm. Mäkiseltä on ollu vaikeaa saada sellaista, änkes vaan oman kuvionsa ja sitten on ronkeli jälleenladattava esim. 8g kuulalle[/quote
Mulla on Mäkisen tekemä sotaratsu rihlapiippu ja 10 g luoti on ehkä käypäisin. Sakon Range 8 g käy jotain 3-4 sentin kasaa.
Mikähän on tuo Mäkisen "oma kuvio"? Rihlan nousua en nyt muista mutta Mäkinen sanoi sen olevan juuri 308:n nousu. Ylimeno on kyllä pitkä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.09.2013 09:13 Viestin aihe: |
|
|
kuvio oli juuri se että sovittiin että tekee ylimenon normi 08:n, mutta tarkastus kuvioon vedoten tuli mikä tuli.
noh, hommahan olis kyllä voitu tehä toisinki.
tympii vaan ku on pirun ranttu ladattava lyhkäsemmällä kuulalla. tehdas paukulla käy välttävästi kun hylsyt tasalaatua.
eipä siinä muuta ku oli tarkoitus saada lysti ammuttava kevyellä kuulalla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koavzur Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.09.2013 20:52 Viestin aihe: |
|
|
Joo eipä se ole kovin asiakaslähtöistä hommaa ollu, samalla konseptilla kuin aina ennenkin. Miten tuo mainitsemasi piippu saatiin käymään noin muuten ja millä yhdistelmällä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.09.2013 21:27 Viestin aihe: |
|
|
huolellisella laamisella kohtuullisesti, ja etenki hyviksi tunnetuilla tehdaspaukuilla samoin.
mutta jos umpivarmaa osuntaa halus niin raskasta kuulaa ladattava.
nyt en ole ollu kokeilemassa pariin vuoteen mutta kuiteski kummilikka kokeen ampu ekalla sarjalla. noh se ei käyntiä paljon vaadi.
jos ylimeno olisi ollut toivottu olisi paketti ihan hyvä. nii no laukasua piti korjauttaa, luoti oli liian herkkä ja varmistimen jousessakaan ei ollu kynnystä ensin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jjas Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 30.09.2013 21:11 Viestin aihe: |
|
|
Ei 7x65R ole paha ammuttava ainakaan rillingissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.09.2013 21:22 Viestin aihe: |
|
|
ei paha, mutta melko ilkeä, jos vertaa vaikka 57r:ään.
ei sillä rentoja laakeja voi vedellä. samaa tasoa 3006:sen hirvilatausten kanssa.
normaali alle 4kg rillukka paketilla kun ammutaan 150gr tai painavampia kuulia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
colt Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 30.09.2013 22:21 Viestin aihe: |
|
|
Ymmärrän kyllä, että makuulta latvaan ammuttaessa rekyylistä voi tulla ongelmia, mutta itselleni ase ei tule pääasiassa siihen käyttöön. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.09.2013 23:40 Viestin aihe: |
|
|
joo parivuotta sitten ammuin meton niin et olin melkovarma että kolahtaa itellekki, noh veri tuli kulmasta, mutta metolla meni henki.
en kyllä tarkoita pelkästään vaikeita asentoja, kyllä se on muutenki vähemmän mukava ammuttava.
Mutta, toki sen kanssa pärjää, mutta aina se on otettava "todesta".
Kuten olen maininnukki, ei oo tainnu koskaan haulikolla kolistella, mutta luodilla kyllä ja varmaan haulipuolen paukkuja on menny tuplamäärä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.10.2013 00:06 Viestin aihe: |
|
|
Kaiketi nyt on pakko sanoa, laita ihmeessä se 65R jos polttelee.
On se himpun tehokaampi kuin 57R jos se ratkasee, lintupuolelle en näe mitään tarvetta yhdistelmään isompaa ku 57R samoin satunnaiset hirvihommat hoituu ihan siihen ku monien jumaloimilla pikkupyssyillä.
Karhulle ei tietenkään koskaan ole liikaa tehoja, mutta voitanee muistaa myös ne pienimmät millä on kaatoja tehty.
Näitä paria "pahinta" seikkaa tuosta 65R:stä olen halunnu tuoda julki avoimesti, samalla ku oon kertonu, itellä on pari ja jos nyt laittaisin olis valinta 57R. Nii ja nimenomaan valintana on hirvi / karhu mahdollisuus |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ollari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.10.2013 07:35 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: |
Sotaratsu on myös ihan ok, etenki jos sais oikealla pesällä 6-12g kuulalle, siis tavallinen 08:n ylimeno ja rihlaus. mm. Mäkiseltä on ollu vaikeaa saada sellaista, änkes vaan oman kuvionsa ja sitten on ronkeli jälleenladattava esim. 8g kuulalle.
|
Halusit siis 12" nousun ja tuli 10"? Aloittaja tosin hakee karhuluotia, joten 8g luoti tuskin on prioriteetti.
7,62x53R ois mun valinta aloittajan spekseillä. Saahan siihen linnulle käypäistä raskaampaakin luotia, samalla kun karhulle lataa 11,7g luodilla.
Eipä sillä, 7x57R ja 7x65R varmasti hyviä nekin, riittävän monipuolinen väljyys itselataajille.
Tehdaspatruunoista puhumatta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.10.2013 08:35 Viestin aihe: |
|
|
ei nousu ole oleellinen, kummallakin noista pelaa kaikki käyttämäni ja viellä tiukemmallakin nousulla.
ylimenosta on kyse |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|