| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Fraga Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 13:48 Viestin aihe: |
|
|
| Känkkäränkkä kirjoitti: | | Tuosta oppineena ajattelin seuraavan tilanteen tultua huutaa linnun lentoon ja sitten vasta jysäyttää |
Eiköhän se ekasta paukusta lentoon lähe, jollei putoa.  _________________
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Vilho Robert Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 26.09.2013 14:01 Viestin aihe: |
|
|
Tiistaina kävelin hakkuuaukioiden reunoja metson toivossa. Keli oli hyvä jalkamiehelle, eli todella kova tuuli. Olin tulossa paikalle, josta olen ampunut kaksi vanhaa metsoa aiempina syksyinä. Mietin mielessäni, että nuitten kuusien takaa ne yleensä lähtee... Samassa sieltä edellämainittujen kuusien takaa potkaisi melkoinen messerschmitt ja suoraan poikkilentoon aukolle.
Matkaa oli noin 35m ja putkessa remington duplex magnum 4+6. Pamautin sillä rakastetulla/parjatulla benellillä ja nokassa keikkui wad wizard supreme suppari.
Voi kun ois saanu videolle... metso pölähti kuin olisi mattopiiskalla lyöty ja tömähti siihen aukolle. Menin paikalle ja siellä oli hyvä mötikkä "kivikuolleena". Kaula oli kuin salaojaputki ja pyrstö kuin sini suurtalousmoppi!
Ei ollu vielä puimakoneen kokoinen, mutta digitaalisella kalapuntarilla tuloksena 4080g suolistettuna.
Onko kukaan muuten punninnut noin painoa metson suolille? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Känkkäränkkä Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Lok 2011 Viestejä: 110 Paikkakunta: Pohjois-savo
|
Lähetetty: 26.09.2013 14:02 Viestin aihe: |
|
|
| Fraga kirjoitti: | | Känkkäränkkä kirjoitti: | | Tuosta oppineena ajattelin seuraavan tilanteen tultua huutaa linnun lentoon ja sitten vasta jysäyttää |
Eiköhän se ekasta paukusta lentoon lähe, jollei putoa.  |
Joo toki lähtee, mutta tarkoitin tuolla lähinnä sitä, että toiseen laukaukseen ei aina ole mahdollisuuksia koska latvukset on tiheitä ja lintu on äkisti piilossa. Kova yskäisy ja samantien laukaisu niin lintu on kerennyt reagoimaan ja avaamaan siipensä, näin minä olen sen päissäni miettinyt.
Noh, se hienoisesta off topicista. Oma puimakonetuttavuuteni näyttäytyi jälleen eilen, nyt on lähtenyt molemmilla lintureissuilla 100 metrin sisään samalta alueelta. Eilen lähti 40 metristä maasta lentoon kun olin ylittämässä syvää ojaa ja ase oli ylityksen ajan olalla. Olisi mielenkiintoista seurailla metson elintapoja useamminkin ja opiskella tulevaisuutta ajatellen siinä samalla, mutta tahtoo aikaa jäädä liian vähän ainakin tänä vuonna. _________________ Elä ammu, se on kaakana! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23764 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 26.09.2013 14:03 Viestin aihe: |
|
|
| Vilho Robert kirjoitti: |
500-650g painaa suurinpiirtein. Siis kaikki suolet, kivipiira, maksa, keuhkot, sydän jne. Siis kaikki sisuskalut. Yllättävän paljon on nuolla painoa. Kaksi kertaa olen punninnut nuo. Nuoden suolien omistajat ovat painaneet 3,6kg ja 3,8kg ilman suolia. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Vilho Robert Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 26.09.2013 14:21 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Vilho Robert kirjoitti: |
500-650g painaa suurinpiirtein. Siis kaikki suolet, kivipiira, maksa, keuhkot, sydän jne. Siis kaikki sisuskalut. Yllättävän paljon on nuolla painoa. Kaksi kertaa olen punninnut nuo. Nuoden suolien omistajat ovat painaneet 3,6kg ja 3,8kg ilman suolia. |
Eli oli ihan hyvä metso tuo jonka pääsin kopsauttamaan. Voisi olla semmonen 4,6-4,7 kg isomus suolineen. Yhden selkeästi tätä isomman metson olen ampunut, mutta ei tullut punnittua. Nyt vähän harmittaa, koska olis ollu hyvät mahdollisuudet siihen haamurajaan... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 14:26 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä iso on metso joka painaa +4kg ilman suolia. Tuo 3,6-3,7kg ilman suolia on se yleisin koko vanhalle metolle täälläpäin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
waidmannsheil Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 14:30 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on sivistyksessä suuri aukko, en ole Una bomber mies!
Sen olen käsittänyt että Unalta saa tilaamallakin supistajaa, mutta nuo haulit taitanee olla itselataajien yksinoikeus?!
35 metriin olen Nitrolla saanut Carlsonin puolisuppealla kyllä sinne 60-80% väliin osuma-%, mutta ei kait ne Unatkaan sinne 40 metrin päälle enää niin "varmoja" voi olla, että kannattaa joka kerta kokeilla, vaiko?
Tietenkin jos on tiukka täyssuppea, magnum panos ja isompi haulinro. jotta upotus hyvä, niin joskus varmasti putoanee myös 40-45 holleilta.
Omassa teeri tilanteessa siis liian pieni hauli, liian pitkä matka ja liian väljä supistaja... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
_Toivo_ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 14:40 Viestin aihe: |
|
|
| waidmannsheil kirjoitti: | | mutta ei kait ne Unatkaan sinne 40 metrin päälle enää niin "varmoja" voi olla, että kannattaa joka kerta kokeilla, vaiko? |
Ne nimenomaan on !  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tkmtuke Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 14:48 Viestin aihe: |
|
|
Löytää vaan oikeen reseptin niin murhaava peli
Itellä pisin matka mihkä ampunu, niin gepsin mukaan 72m istuva rusakko. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 14:48 Viestin aihe: |
|
|
| Jos nyt UnA:lla tarkoitetaan niitä painavia hauleja niin olihan niitä valmiina paukkuinakin, hinta tietysti suolainen mutta jos noita tarvitsee vain joihinkin erikoistilanteisiin niin halvempaa varmaan kuin latausvehkeiden hommaaminen, eikä ne irtohaulitkaan ihan ilmaisia ole. Ja tosiaan 40 metriä on "pala kakkua" jos kuvio on kunnossa, ja tuntuu yleensä olevan. Itte olen aika huono haulikkomies, silloin kun tuntui tarpeelliselta saada puimakoneita alas mulla oli pyssynä kevyt arska, ei ole niin tarkka matkalle kuin haulikko, tuo tietysti ennen UnA-aikaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
kalmo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 15:57 Viestin aihe: |
|
|
Sattui avausviikolla mielenkiintoinen tilanne. Törmättiin avosuolla 5 raavaan ukkometson porukkaan. Pudotin porukasta yhden avosuolle, kaveri toisen niin että putos metsän reunaan. Kaverin lintu löytyi aikalailla kuolleena siitä mistä pitikin, mun lintua ei löytynyt sitten mistään. Ainoat merkit mitä löytyi oli metsän reunasta kaatuneen puun päältä nippu sulkia ja höyheniä siitä suunnasta mihin lintu oli menossa kun oli vielä siivillään.
Koira oli mökillä välipäivää viettämässä, eli juoksumarssia autolle ja hakemaan koira paikalle. Noin puolitoistatuntia ampumisesta oltiin koiran kanssa paikalla. Näytin koiralle paikan missä oli sulat ja höyhenet ja mistä oletin linnun menneen. Piski laitto kuonon maahan ja lähti aika määrätietoisella askeleella menemään.
Hukkasin koiran ja jouduin odottelemaan että se tuli hakemaan, koira tuli suunnasta jonka olin jyrkän rinteen takia päätellyt epätodennäköiseksi haavakon reitiksi. Koira oli lievästi sanottuna innoissaan ja rinteen päältä löytyikin metson pyrstösulat. Sulilta jatkettiin jäljitystä aika pitkän matkaa. Meinasi jo usko loppua linnun eräksi saamiseen, kun tupakkia sytyttäessä huomasin suoraan edessä 20-30m päässä että kukko kurkkii mättään takaa. Ripeetä juoksua perään ja sain ammuttua linnun maahan hetkessä matkaa.
Mielenkiintoinen oli tilanne kaikkineen. Alkuun luultiin porukkaa vielä poikueeksi, mutta kaikki linnut oli siis mustia, ja eräksi saamamme ei olleet poikasia vaan ihan raavaita kukkoja. Pyrstösulkien löytöpaikka oli ampumapaikalta ensin 100m vastatuuleen ja sitten vielä 50m vinkkeli sivutuuleen jyrkkää rinnettä ylös. Siitä mentiin sivumyötäiseen joku 200-250m ennen kuin sain linnusta näköhavainnon. Ilman koiraa ei olis lintua ikinä löytynyt. Vasen siipi oli poikki, mikä tietenkin alun perin pudotti sen toisella laukauksella. Eka ja lopetuslaukaus oli molemmat vasempaan kylkeen eli paha sanoa sitten oliko linnulla siiven lisäksi muita vaurioita silloin kun juoksi.
Tuon ja useamman muun tilanteen / haavakon etsinnän perusteella aika vahva luulo siitä että suoraan poispäin pakenevaa metsoa ei oikein helpolla saa hengiltä, eikä välttämättä näin ollen kannata (edes UnA:lla…) varsinkaan pidemmille matkoille edes yrittää. Ja jos vaikka saa siiven poikki niin ilman koiraa menee homma mahdottomaksi, koiran kanssakin vaikeaksi.
Vilho Robertille onnittelut, melkoisen metton ammuit. Meidän porukassa tän syksyn suurin metso painoi 4220g suolineen eikä sekään ihan pieni ollut.
Huono kuva tuon avausviikon tilanteen jälkeen
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Horst Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 16:26 Viestin aihe: |
|
|
| Nuo kalmon kuvassa olevat metsot ovat selvästi poikametsoja, mutta hyvä saalis toki. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 11308 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 26.09.2013 16:40 Viestin aihe: |
|
|
Metto kuolee kyllä 3 milliselläkin lyijyllä normaali haulikkohollilta <30m, kunhan ampuu kohalle, eikä siipeen. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
kalmo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 17:00 Viestin aihe: |
|
|
| Horst kirjoitti: | | Nuo kalmon kuvassa olevat metsot ovat selvästi poikametsoja, mutta hyvä saalis toki. |
Niin ei nuo mitään puimakoneita ole, mutta ei kyllä poikasiakaan. Kyniessä oli vieressä verrokkina poikametso, ja nuo oli molemmat ihan eri kaliiperia.
Se viiden mustan linnun porukka mistä nämä ammuttiin ei ollut viikon aikana ainut vastaava. Lopetuspäivänä kaveri käveli pahki kuuden mustan linnun porukkaan josta eräksi se 4220g lintu.
Mielenkiintoista oli se että molemmissa tapauksissa linnut lähti yksi kerrallaan erikseen vaikka oli jo ammuttu edellistä lähtijää. Viittaa enemmän aikuisen linnun käytökseen kuin poikueen?
P.S. Pedolle vielä, kyllähän sinä tiedät etten minä ohi ampuis  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.09.2013 17:11 Viestin aihe: |
|
|
| Peto kirjoitti: | | Metto kuolee kyllä 3 milliselläkin lyijyllä normaali haulikkohollilta <30m, kunhan ampuu kohalle, eikä siipeen. |
Kyllä. Mutta jollain suljupanoksilla tulee vielä juoksukilpa helpolla vaikka metosta jalkamies tulisikin.
Ite suosin kyllä +3,5mm haulta. 2# ja 0# koot ovat olleet itellä käytössä parhaaksi todettuja metolle. 2# nitroilla olisi tuo eilinenkin metto ollut alhaalla sitten taivaan varmasti. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|