OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kuinka monella maastoauto ja mikä?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 24, 25, 26  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
juhis.t
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 04.02.2012 23:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lonely Rider kirjoitti:
Sen verran alko kiinnostaan tuo maastokuorma-auto RAM, että paljonko siihen saa suomen lain mukaan lastata kuormaa? Tai kuinka painavaa kärriä saa vetää?

Oma kokemus RAMista rajoittuu jonkun toisen auton ihmettelyyn huoltsikalla. Ei ihan huomaamaton auto varsinkaan korotettuna Rolling Eyes Maavaraa, rengaskokoa ym. niihin saa näköjään niin paljon että varmaan kulkee mukavasti vähän heikomminkin auratulla metsätiellä.


Kantavuushan riippuu ramista. Jarrullista kärryä saa vetää auton massan, eli vajaa kolme tonnia. Ovat noita myös rekisteröinneet suuremmille massoille, mutta C1E kortti riittää 3500kg vaunuun. Sitten yhdistelmä kortillahan tuota vaunun massaa ei oo rajattu, vaan sitten mennään rekisteriotteen mukaan suurin sallittu kytkentä massa. Tuo kuorma-autoksi rekisteröinti tuo ihan mukavasti vetomassaa lisää Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VeliEpeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tou 2007
Viestejä: 251
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 05.02.2012 00:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juhis.t kirjoitti:
Lonely Rider kirjoitti:
Sen verran alko kiinnostaan tuo maastokuorma-auto RAM, että paljonko siihen saa suomen lain mukaan lastata kuormaa? Tai kuinka painavaa kärriä saa vetää?

Oma kokemus RAMista rajoittuu jonkun toisen auton ihmettelyyn huoltsikalla. Ei ihan huomaamaton auto varsinkaan korotettuna Rolling Eyes Maavaraa, rengaskokoa ym. niihin saa näköjään niin paljon että varmaan kulkee mukavasti vähän heikomminkin auratulla metsätiellä.


Kantavuushan riippuu ramista. Jarrullista kärryä saa vetää auton massan, eli vajaa kolme tonnia. Ovat noita myös rekisteröinneet suuremmille massoille, mutta C1E kortti riittää 3500kg vaunuun. Sitten yhdistelmä kortillahan tuota vaunun massaa ei oo rajattu, vaan sitten mennään rekisteriotteen mukaan suurin sallittu kytkentä massa. Tuo kuorma-autoksi rekisteröinti tuo ihan mukavasti vetomassaa lisää Wink

Niin, tuo 3tonnia pätee C1E kortilla, jolla ei perävaunun suurin sallittu tekninen massa saa ylittää vetoauton omamassaa.
Ja myöskin täytyy huomioida, että yli 3,5 tonnin perävaunun täytyy olla paineilmajarruilla (mekaaninen ei siis käy).
Toisin sanoen, C1E kortilla n. 3t ja CE kortilla 3,5t.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhis.t
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 05.02.2012 00:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös tuolla saa CE kortilla vetää enemmän kuin 3,5t?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VeliEpeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tou 2007
Viestejä: 251
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 05.02.2012 00:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mikko81 kirjoitti:
Juze86 kirjoitti:
Itse autona ilmeisen hiekko voimansiirto/voimansiirron ohjaus.


Tämäkään ei oo ihan tuulesta temmattua,kahdella kaverilla on RAM, toisesta porsi laatikko ja toisesta katkes vetari juurikin maastossa ajettaessa ja molemmat on ihan vakio vehkeitä...

Tuokaan ei kyllä kerro vielä yhtään mitään..
Esimerkiksi automaattivaihteisto on aika ronkeli huoltojen suhteen eli jos historia ei ole tiedossa ei voi vetää suoria johtopäätöksiä vaihteiston kestosta. Ja toisekseen jos ajomääristä ei ole mitään haisua niin ei edelleenkään voi todeta noiden kommenttien perusteella voimansiirron kestosta mitään.

Vähän sama kuin sanoisi että naapurilla meni mersusta vesipumppu. Ovat ihan paskoja laitoksia. Unohtui vaan mainita että mittarissa oli puoli miljoonaa rikki..

Johonkin Hiluxiin kun laitat vaikka 33" pyörät alle, niin siinä on jo moottorin puolesta turvakytkin voimansiirrolle. Ei se mitään jaksa rikkoa puhtaalla väännöllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VeliEpeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tou 2007
Viestejä: 251
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 05.02.2012 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juhis.t kirjoitti:
Eikös tuolla saa CE kortilla vetää enemmän kuin 3,5t?

Joo kortilla saa, mutta jos kyse oli juurikin RAMista.
Meinasin vaan että kun noissa raskaammissa kärryissä vaaditaan paineilmajarrut, joita harvemmin näkee kevyiden kuorma-autojen perässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhis.t
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 05.02.2012 00:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

VeliEpeli kirjoitti:
juhis.t kirjoitti:
Eikös tuolla saa CE kortilla vetää enemmän kuin 3,5t?

Joo kortilla saa, mutta jos kyse oli juurikin RAMista.
Meinasin vaan että kun noissa raskaammissa kärryissä vaaditaan paineilmajarrut, joita harvemmin näkee kevyiden kuorma-autojen perässä.


Juu tiedän, kun ajan työkseni.
Joo eipä niitä paineilmajarrullisia RAMeja suomeen oo tuotu virallisesti yhtään kappaletta. Kuten 4500:sta ja 5500:sta. Tai noissakin taitaa olla vain lisävarusteena mahdollista paineilmajarrulliselle kärrille.
Uudempien RAMien painohan liikkuu sitten siellä 3400kg hujakoilla ja vanhemmat sitten 3000kg kahtapuolta.
Maasturi malliakaan ei suomessa ole montaa näkynyt (lämmin lava) vain noita pelkkiä kylmällä lavalla olevia. Se kova lavakate ei oo oletuksena lämmin. Itsellä ois tuollainen lämpimällä lavalla oleva hakusessa. Helppohan tuollainen ois itselle tuottaa, joka varmaan tulee suomen hintatason tietäen kyseeseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikko81
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2006
Viestejä: 3285
Paikkakunta: Heinola

LähetäLähetetty: 05.02.2012 02:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

VeliEpeli kirjoitti:
Tuokaan ei kyllä kerro vielä yhtään mitään..
Esimerkiksi automaattivaihteisto on aika ronkeli huoltojen suhteen eli jos historia ei ole tiedossa ei voi vetää suoria johtopäätöksiä vaihteiston kestosta. Ja toisekseen jos ajomääristä ei ole mitään haisua niin ei edelleenkään voi todeta noiden kommenttien perusteella voimansiirron kestosta mitään.


Tuo josta porsi laatikko oli alle 100000 ajettu ja vetoakselin katkaissu sekin alle 200000, tosin vetari nyt vois katketa vaikka 100 kilometriä ajetusta autosta ihan vaan huonouttaan... Huollosta tiedän senverran että ajallaan huolletaan ja niinku kuuluukin eli ei sen piikkiin voi laittaa. Enkä mä ole niitä paskoiks sanonu, kerroin vaan omakohtaisen kokemuksen tuosta voimansiirtopuolen kestosta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhis.t
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 05.02.2012 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mikko81 kirjoitti:
VeliEpeli kirjoitti:
Tuokaan ei kyllä kerro vielä yhtään mitään..
Esimerkiksi automaattivaihteisto on aika ronkeli huoltojen suhteen eli jos historia ei ole tiedossa ei voi vetää suoria johtopäätöksiä vaihteiston kestosta. Ja toisekseen jos ajomääristä ei ole mitään haisua niin ei edelleenkään voi todeta noiden kommenttien perusteella voimansiirron kestosta mitään.


Tuo josta porsi laatikko oli alle 100000 ajettu ja vetoakselin katkaissu sekin alle 200000, tosin vetari nyt vois katketa vaikka 100 kilometriä ajetusta autosta ihan vaan huonouttaan... Huollosta tiedän senverran että ajallaan huolletaan ja niinku kuuluukin eli ei sen piikkiin voi laittaa. Enkä mä ole niitä paskoiks sanonu, kerroin vaan omakohtaisen kokemuksen tuosta voimansiirtopuolen kestosta...


Jos näistä kertoo, niin kannattaa laittaa auton malli. Ja HD malleissa voimansiirron kilkkeen on vahvistettu. Ja onko vanhempaa vai uudempaa Cumminsin tekniikkaa. vm 96 monet pitää viimeisenä kestävänä RAMina. Sen jälkeen alkoi tulla sähköisiä ohjauksia, joka heikensi kestoa ja monet särkymiset johtui sähköpuolesta. Ja olivatko autot manuaaleja vai automaatteja.
Itse etsin manuaalia. Siinä voimansiirto huomattavasti paljon kestävämpi ja kestää virittämistä paremmin. Automaatistakin saa kestävän esim. pulling käyttöön tehtyjä automaatteja saa kadulle rakennettuina jenkeistä, maksaa vain 8k€. Eli tuon manuaalin kanssa pääsee huomattavasti halvemmalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 05.02.2012 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Piti ihan mielenkiinnosta vilkaista netistä paljonko tuollaisen rotken kantavuus on. Tällaisia tietoja löyty jenkkilän nettisivuilta vuoden 2012 autojen max pay load:eille:

RAM 2500: 2009 lbs eli ungefär 911 kg
RAM 3500: 4824 lbs eli ungefär 2188 kg

Eli muhkeasta ulkomuodosta ja kuorma-autoleimasta huolimatta RAM 2500:n lavalle sais laittaa vain noin 900 kg? Tuohan on samaa luokkaa kuin hiluxissa?

Se vaatii vissiin ne paripyörät taakse (RAM3500) että saa ottaa vähän enempi kuormaa. Sinne vois sitten ottaa luvallisesti vaikka Jimnyn ja motin halkoja lavalle Wink

Kärryn max painosta ei tavan C-korttilainen paljon kostu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhis.t
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 05.02.2012 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo eihän sinne lavalle mitään hirveitä saa laittaa. Eikä kyllä suomen lakikaan anna sinne paljoa laittaa. Se 3500 taas menee niiden paripyörien kanssa hölmön näköiseksi ja taas kantavuusluokan sinkkupyörät maksaa hunajaa. Lähinnähän nuo kantavuudet tulee vastaan, jos pitää säiliöö lavalla kuskata.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 05.02.2012 17:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.nettiauto.com/toyota/4runner/4504035

Entäpä tommonen? Ois kätevästi ratti "ravin puolella" niin oispa helppo katella penkan takaa jäljet Laughing
_________________
no enhän minä kun ootin että joku muu ampuu ensin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tahaton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Elo 2008
Viestejä: 1022
Paikkakunta: tunturien yöpuoli

LähetäLähetetty: 05.02.2012 17:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kerran maastokuorma-auton haluaa, niin tuommonen ja vielä ameriikan herkuilla!
http://www.nettikone.com/sisu/a-45-gm-4x4/956769
_________________
loputon suo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhis.t
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 534

LähetäLähetetty: 05.02.2012 18:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tahaton kirjoitti:
Jos kerran maastokuorma-auton haluaa, niin tuommonen ja vielä ameriikan herkuilla!
http://www.nettikone.com/sisu/a-45-gm-4x4/956769


Kulutusta liikaa. Maastokuorma-auto ihan puhtaaksi verotuksen ja ison tankin takia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juze86
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Mar 2011
Viestejä: 172
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 05.02.2012 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

VeliEpeli kirjoitti:
mikko81 kirjoitti:
Juze86 kirjoitti:
Itse autona ilmeisen hiekko voimansiirto/voimansiirron ohjaus.


Tämäkään ei oo ihan tuulesta temmattua,kahdella kaverilla on RAM, toisesta porsi laatikko ja toisesta katkes vetari juurikin maastossa ajettaessa ja molemmat on ihan vakio vehkeitä...

Tuokaan ei kyllä kerro vielä yhtään mitään..
Esimerkiksi automaattivaihteisto on aika ronkeli huoltojen suhteen eli jos historia ei ole tiedossa ei voi vetää suoria johtopäätöksiä vaihteiston kestosta. Ja toisekseen jos ajomääristä ei ole mitään haisua niin ei edelleenkään voi todeta noiden kommenttien perusteella voimansiirron kestosta mitään.

Vähän sama kuin sanoisi että naapurilla meni mersusta vesipumppu. Ovat ihan paskoja laitoksia. Unohtui vaan mainita että mittarissa oli puoli miljoonaa rikki..

Johonkin Hiluxiin kun laitat vaikka 33" pyörät alle, niin siinä on jo moottorin puolesta turvakytkin voimansiirrolle. Ei se mitään jaksa rikkoa puhtaalla väännöllä.
Itsellänihän ei tosiaan tuollaista ole niin en voi kertoa millaisella käytöllä on hajonnut. 3 ramin omistajaa tiedän ja niillä kaikilla on laatikko levinny vähintään kerran. En tiedä mitä mallia on mutta tuskin sitten sitä HD:ta jos se kerta ei hajoa normaalikäytössä. Nuo ramit tais olla vuosimalleiltaan 00 ja siitä uudempia. Tuo että kestää vääntöön nähden hyvin, on vähintäänkin kyseenalainen kommentti. Kai se nyt autossa laatikon pitää kestää sen moottorin aiheuttavan rasituksen jonka kans se yhteen naitetaan, eikä vain "siihen nähen".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laardi



Liittynyt: 03 Lok 2011
Viestejä: 5
Paikkakunta: Itä-Hellsinki

LähetäLähetetty: 24.02.2012 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tahaton kirjoitti:
Jos kerran maastokuorma-auton haluaa, niin tuommonen ja vielä ameriikan herkuilla!
http://www.nettikone.com/sisu/a-45-gm-4x4/956769


Tehtiin tosiaan vain neljä kappaletta, ajatuksena osien saatavuus, olikohan noi tarkoitettu Libanoniin muistaakseni? Vaan ajatuksena hyvä, mutta laatikko ei ollut sieltä luotettavimmasta päästä ja konekin taisi poikia aika helposti. Painoa liikaa tuolle kone+laatikko yhdistelmälle. Tavallinen Protokin melkoinen möhkö metsässä ja kulutus aikas rajua. Myin pois viime keväänä.


_________________
Kaupasta saa ruokaa, muttei hienoja kokemuksia!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 24, 25, 26  Seuraava
Sivu 17 Yht. 26

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com