Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Juze86 Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Mar 2011 Viestejä: 172 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 04.02.2012 15:20 Viestin aihe: |
|
|
juhis.t kirjoitti: | Kenelläkään kokemusta Dodge RAM 2500:sta?
Tuollaista katellut mettä autoksi, kun tuon sais pidettyä maastokuorma-autona. Ois pienet verot ja rakentelu vähän vapaampaa. Kavereilla noita ollut ja suht mukavasti menee maastossakin. Toki ei taida ihan tavan maasturilla sitten irti lähteekkään, kun kiinni jäädään
Cumminsin koneet on mielestäni luotettavia.
Ja tuossa ois senverta iso tankki, että ei tarvii joka päivä käydä venäjältä käydä ainetta hakemassa. | Alkuun tulee mettäkäyttöön mieleen turhan pitkä akseliväli ja pehmeään liian raskas. Itse autona ilmeisen hiekko voimansiirto/voimansiirron ohjaus. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VeliEpeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Tou 2007 Viestejä: 251 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Lähetetty: 04.02.2012 15:34 Viestin aihe: |
|
|
Juze86 kirjoitti: | Itse autona ilmeisen hiekko voimansiirto/voimansiirron ohjaus. |
Miltähän planeetalta teikäläinen on?
Kaikki on varmaan tuossakin suhteellista.. Jos vertaa työkonedieselin vääntöä johonkin pajeroon/hiluxiin tms. niin voi tuntua voimansiirto heikolta.
Ei sitä ainakaan vakiokuntoisena vahingossa rikki saa. Eikä kyllä pienellä piristykselläkään. Korkeintaan turbiinilukon jos maksimiväännöt alkaa lähenteleen 1000 Newtonmetriä..
Kyllähän tietysti eräänlaiset valopäät saa rikki vaikka ratakiskon, mielestään vahingossa ja vielä vähän heikkotekoisenkin.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 04.02.2012 15:45 Viestin aihe: |
|
|
Siis tuo raskaushan on kaikilla, jotka on kuorma-autoja
Eikä nuo armeijan vehkeetkään kevyitä ole ja silti mennään hyvin maastossa.
Eihän tuollaisella ole tarkoitus mitään offroadia ajaakkaan ja ei tuo akseliväli mikään älytön ole. Eikä sitä mehtuu käytössä saa ihan metässä rymytäkkään. Ja jos mä pääsen rekallakin mehtäauto yms. teitä, niin eiköhän tuokin mun alla taitu
Mitä voimansiirtoon tulee, niin kestävä se on ottaen väännön huomioon. Varsinkin jos puhutaan 2500 HD:sta.
Ja mieluiten toivoin omia kokemuksia, en mutuilua. Kiitos! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikko81 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2006 Viestejä: 3285 Paikkakunta: Heinola
|
Lähetetty: 04.02.2012 16:08 Viestin aihe: |
|
|
juhis.t kirjoitti: | Kenelläkään kokemusta Dodge RAM 2500:sta? |
Pitkä ja kömpelö eikä maasto ominaisuuksissakaan kehumista ole. Jos ihan vaan maastoauton tarvetta on ni siihenkäyttöön on kyllä parempia vehkeitä reilusti. Toisaalta jos tuohon lyö reilut korotukset ja rouheet renkaat ni saahan sillä rispektiä kartsalla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikko81 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2006 Viestejä: 3285 Paikkakunta: Heinola
|
Lähetetty: 04.02.2012 16:14 Viestin aihe: |
|
|
Juze86 kirjoitti: | Itse autona ilmeisen hiekko voimansiirto/voimansiirron ohjaus. |
Tämäkään ei oo ihan tuulesta temmattua,kahdella kaverilla on RAM, toisesta porsi laatikko ja toisesta katkes vetari juurikin maastossa ajettaessa ja molemmat on ihan vakio vehkeitä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 04.02.2012 16:18 Viestin aihe: |
|
|
mikko81 kirjoitti: | juhis.t kirjoitti: | Kenelläkään kokemusta Dodge RAM 2500:sta? |
Pitkä ja kömpelö eikä maasto ominaisuuksissakaan kehumista ole. Jos ihan vaan maastoauton tarvetta on ni siihenkäyttöön on kyllä parempia vehkeitä reilusti. Toisaalta jos tuohon lyö reilut korotukset ja rouheet renkaat ni saahan sillä rispektiä kartsalla... |
Anna sitten vaihtoehtoja. Vaatimuksiahan tuolla aiemmin jo kerroin, että kuorma-auto, iso tankki ja alle 25 000e. En oo montaa muuta löytänyt. Tai siis suburbanithan tuohon menee yms. Ja mersukin menee, mutta hinta pomppaa liikaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pyrykoira Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2005 Viestejä: 943
|
Lähetetty: 04.02.2012 17:38 Viestin aihe: |
|
|
Tässä on kirjoiteltu maastoautoista hartaasti ja pitkään, että miten milläkin pääsee.
Kysyn, että mihin pitää maasturilla päästä ?
Maastoon eli teiden ulkopuolelle ei ilman maanomistajan lupaa ole tietenkään autolla menemistä ja aseita ei autossa saa lain mukaan olla, jos tieltä poistut.
Jos tie on niin huonoa, että siitä ei katumaasturin nelivedolla ja maavaralla pääse, niin kannattaa jättää menemättä. Joillakin offroad vehkeillä kyllä voisi selvitä kuten täältä ilmenee, mutta mitähän tien omistaja sellaisesta möyrimisestä mahtaisi tykätä ? Saattaa tulla tien kunnostuslasku perässä.
Talvisissa paksuissa lumiolosuhteissa hyvistä maastoominaisuuksista auraamattolilla roudassa olevilla teillä tietenkin on hyötyä.
Viimeinen muokkaaja, Pyrykoira pvm 04.02.2012 18:49, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
762-39 Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Huh 2004 Viestejä: 1293
|
Lähetetty: 04.02.2012 17:50 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Jos tie on niin huonoa, että siitä ei katumaasturin nelivedolla ja maavaralla pääse, niin kannattaa jättää menemättä. |
Eipä esim. Hondan CR-V:llä ole menemistä metsäautoteille ilman suurta varovaisuutta, takaperä on alhaalla ja niin heikkokuorinen että pikku osumasta öljyt ulos ja perä kaputt.
Itse en tarvitse autolta erityisen hyviä maasto-ominaisuuksia, tärkeimmät pointit ovat kohtuullinen maavara, neliveto ja ketteryys.
Metsäautotiellä pitää pystyä kääntymään etsimättä suuria käännöspaikkoja, neliveto Hiluxit yms. on jo hankalahkoja puhumattakaan jostain jenkkilaivoista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hemppo Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hel 2011 Viestejä: 723 Paikkakunta: Satakunta
|
Lähetetty: 04.02.2012 17:52 Viestin aihe: |
|
|
Suzuki Jimny on ketterä kääntymään.
Viimeinen muokkaaja, Hemppo pvm 04.02.2012 18:14, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
762-39 Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Huh 2004 Viestejä: 1293
|
Lähetetty: 04.02.2012 17:58 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Nissan Jimny on ketterä kääntymään. |
Minä olen joskus ajanut Suzuki Jimnyllä, kohtuullisen ketterä on sekin
Eikö lie ketterämpi kuin oma nykyinen SJ. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hemppo Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hel 2011 Viestejä: 723 Paikkakunta: Satakunta
|
Lähetetty: 04.02.2012 18:14 Viestin aihe: |
|
|
762-39 kirjoitti: | Lainaus: | Nissan Jimny on ketterä kääntymään. |
Minä olen joskus ajanut Suzuki Jimnyllä, kohtuullisen ketterä on sekin
Eikö lie ketterämpi kuin oma nykyinen SJ. |
Oho tulikin väärä merkki, mut meni malli sentään oikein.
Muutetaan äkkiä ettei tuu enempää *ittuilua... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikko81 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2006 Viestejä: 3285 Paikkakunta: Heinola
|
Lähetetty: 04.02.2012 18:41 Viestin aihe: |
|
|
juhis.t kirjoitti: | Anna sitten vaihtoehtoja. Vaatimuksiahan tuolla aiemmin jo kerroin, että kuorma-auto, iso tankki ja alle 25 000e. En oo montaa muuta löytänyt. Tai siis suburbanithan tuohon menee yms. Ja mersukin menee, mutta hinta pomppaa liikaa. |
No joo, tuo kuormaauto kyllä rajottaa reilusti, en tuota pointtia huomannu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vanha pappa Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Jou 2007 Viestejä: 2350
|
Lähetetty: 04.02.2012 18:45 Viestin aihe: |
|
|
Pyrykoera;
10+
Pitää myös muistaa,ettei mettästysoikeus alueessa anna minkäänlaista oikeutta käyttää po ajoneuvoja myöskään esim keruukoneiden urilla tms
ilman maanomistajan lupaa. Saattaa joillakin vuokrasopimuksessa olla maininta urien luvallisesta käytöstä, useimmilla ei ole ja saattaakin tulla sanomista alueen omistajataholta. Varsinkin näreharvennuksilla urien maastoajoneuvokäytöstä on tullut huonoja kokemuksia. _________________ Vanha pappa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhis.t Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 534
|
Lähetetty: 04.02.2012 19:36 Viestin aihe: |
|
|
Joo meidänkin maill kiellettiin kokonaan tuo autolla ajaminen, kun eivät näköjään tienneet mikä on merkattu ura. Ja jos reitti on merkattu kepeillä, niin oli aika monelle vaikeeta ajaa tuo keppien väli ilman kiertelyä.
Yleensä kiinnijäädessä ne pahimmat tuhot tehdään, kun harvalla mehtämiehellä on omia kiiloja käytössä, vaan käyttävät aika suruttu luonnon puita apuna.
Enpä tuota Ramia niin kauheena metällä tarviiskaan, mutta mehtätöissä yms. se ois ihan kätevä. Ja peuroille ruokaa viedessä yms. Tokihan nuo hoituu traktorillakin, mutta tuo hoitais myös käyttöauton virkaa.
Muutaman kerran on meidän metissä käyneet offiharrastajat luvan kanssa ajamassa ja heistä onkin hyviä kokemuksia. Pysyvät merkatuilla laduilla ja suurimmalla osalla onkin navigaattorit myös käytössä, joihin on helppo merkata taimikot, että sinne ei vahingossakaan eksytä. Heillä myöskin varusteet sitä luokkaa, että harvoin homma myöskään menee rypemiseksi ja tarvii apuja ehtiä kasvavista puista. Ovat myös tarjoutuneet maksamaan, jos tuhoa tulee, kun heillä ei noita ajo paikkoja liikaa ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 04.02.2012 22:50 Viestin aihe: |
|
|
Sen verran alko kiinnostaan tuo maastokuorma-auto RAM, että paljonko siihen saa suomen lain mukaan lastata kuormaa? Tai kuinka painavaa kärriä saa vetää?
Oma kokemus RAMista rajoittuu jonkun toisen auton ihmettelyyn huoltsikalla. Ei ihan huomaamaton auto varsinkaan korotettuna Maavaraa, rengaskokoa ym. niihin saa näköjään niin paljon että varmaan kulkee mukavasti vähän heikomminkin auratulla metsätiellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|