Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kahvipannu Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hel 2012 Viestejä: 476
|
Lähetetty: 24.12.2015 16:16 Viestin aihe: Mitsubishi L200 |
|
|
2006 vuodesta ylöspäin olevat mallit kiinnostaa kovasti. Mitä mahdollisia perusvikoja pitää käytettyä ostaessa tarkistaa? Toiseksi mitkä ois kunnon renkaat metsäreissuille kun maantiellä ei nyt hirveesti ajella ja lumessaki pitäs päästä meneen huolella? Kiitos. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 24.12.2015 23:10 Viestin aihe: |
|
|
Mitsusta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta renkaista voinen pari sanaa lausua
Käsittääkseni metsurimallin pickupeissa on aika tyypillisiä ollu 6x16 teräsvanteet ja niillä orkkiksena esim. 205r16 kumit, jotka on normaalikielellä 205/82r16. Halkaisija 743 mm.
6x16 vanteille saa esim. 215/85r16 kumit, joiden normikorkeus on 772 mm. Se on käytännössä sama halkaisija kuin on 31 tuumasissa renkaissa. Noin kapeana se menee heittämällä vakio hiluxin alle ja ihmettelen jos ei käy yhtälailla myös L200:seen.
6x16 vanteille käy myös 235/85r16 kumit, joka on esim. Land Rover Defenderin vakiokoko. Normihalkaisija 806 mm, joka on jo hiukan yli normi 32 tuumasten renkaiden.
Mun -08 hiluksissa on ollu aiemmalla omistajalla noi 235/85r16 ihan vakiona ilman korotuksia. Ei pitäisi raapia mihinkään. Itse päädyin kuitenkin uusia kumeja ostaessa 215/85r16 kokoon siksi että se sopii paremmin vakiovälityksille maantieajossa. "Pikkuperällä" ajaessa isommastakaan renkaasta ei liene haittaa.
Googlella varmaan löytyy mitenkä 235/85r16 sopisi L200:een. Ainakin silmällä kattoen mitsussa on ihan hillittömän isot lokarin kaaret.
Noi kaksi mainittua kokoa on sellaset joista saa myös hyviä talvirenkaita. Ainakin Nokian Hakkapeliitta LT2. Se on toki sitten eri juttu jos on jotkut leveämmät aluvanteet, tai muuten vaan haluat niin leveät renkaat että ne kantais edes jonkun verran lumella. Noi kaposet 215 ja 235 menee aikalailla pohjia myöten, mikä on mun mielestäni OK metsästyskäyttöön lumisille metsäteille. Kaposella kumilla on sekin etu ettei sen tarvi syrjäyttää edetäkseen yhtä paljon lunta tai kuraa kuin leveämmän renkaan. Auton etupäässä on myös aina helpompi löytää tilaa kapealle ja korkealle renkaalle kuin leveälle ja korkealle.
Tossa on vielä kuvaa mun korottamattoman -08 hiluksin takarenkaasta. Alla 215/85r16 ketjutettuna. Runsaasti tilaa tommoselle ketjulle jossa lenkin ulkohalkaisija on 16 mm.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21126 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.12.2015 23:43 Viestin aihe: |
|
|
Oma mielipide että nappularengasta lumelle. Jos maastossa ajellaan ja auraamattomia teitä. Mudterrain, sahara ja laitattaa nastat niihin. Aika pelit lumelle. Parahimmasta päästä lienee insa special trackit. Itellä semmoset odottaa testiä. En vaan viitsi laittaa alle kun ei ole luntakaan.
Ihan sata varma ja kestävä valinta on bf goodrich mudterrain. Niin korkeat kun alle mahtuu. 235/85/16 olis hyvät. Siihen nastat. Niin isot nastat kun saa
Jos ajelet enempi auratulla tiellä ja pidempää matkaa niin sitten hakkapeliitta 7 tai 8 talvirengas.
Uusimmasta l200 en tiedä sanoa muuta että mitsun laatuun sopinee luottaa. Eikös tuossa ole se uusi 2,5 "poverdiisseli" moottori. Pitäs mennä suht vähällä polttoaineella ja olla kelpo motti. Näin ainakin kehuivat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kahvipannu Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hel 2012 Viestejä: 476
|
Lähetetty: 25.12.2015 15:18 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä se uusi on ajaa. Fiini auto 😊Mittasin melut omasta henkilöautosta ja Mitsusta maantiellä 100km/h niin samat olivat. N. 80 desibeliä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iso Koo Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2007 Viestejä: 501 Paikkakunta: eteläinen-savo
|
Lähetetty: 25.12.2015 17:04 Viestin aihe: |
|
|
Kaksi uutena ostettua mulla ollut. Vuosimallit -00 ja -05. Eihän noissa suurempia vikoja kerennyt olemaan, paitsi järkyttävän suuri kääntösäde jäänyt päällimmäisenä mieleen.
Rengastuksessa tuntui, että koskaan ei saanut painoa riittävästi autoon, jotta esim. hakkapelitan 2 olisi toiminut, ei hyvä rengas , jotenkin liian kovaa kumiseosta varmaan.
Ensimmäisessä autossa rupesi ajonesto v.ithuilemaan ja siksi vaihdoin. Toisesta pamahti nokkahihna 150 000 km kohdalla, vaihtoväli 90 000 km.
Yhdellä tutulla mennyt myös nokkahihna ennen aikojaan poikki. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16981 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.12.2015 18:19 Viestin aihe: |
|
|
minulla navarassa Nokian Hakkapeliitta LT2 jo toiset menossa koossa 215/85r16c ja pidän kyllä talvipyörien ykkösenä ja ostan vastaisuudessakin, bf 235/85r16 kesäpyörinä, talvikelillä helvtin huonot vaikka uudetkin. tuskin ostan noita vaan jotku insaturbot tai saharat tms...
-ketjut on kokematta, luulen että olisi hyvät mutta mitäs täällä kun ruoho vihertää vaan ja 5+... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pölykeuhko Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Jou 2006 Viestejä: 1906
|
Lähetetty: 25.12.2015 18:36 Viestin aihe: Re: Mitsubishi L200 |
|
|
Kahvipannu kirjoitti: | 2006 vuodesta ylöspäin olevat mallit kiinnostaa kovasti. Mitä mahdollisia perusvikoja pitää käytettyä ostaessa tarkistaa? Toiseksi mitkä ois kunnon renkaat metsäreissuille kun maantiellä ei nyt hirveesti ajella ja lumessaki pitäs päästä meneen huolella? Kiitos. |
Eipä ole itsellä kyseistä autoa ,vaan parilla jahtikaverilla noita on ollut.Sivusta seuranneena tulin siihen tulokseen,että mulla ei riitä massissa kate noilla ajamiseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 25.12.2015 19:11 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Oma mielipide että nappularengasta lumelle. Jos maastossa ajellaan ja auraamattomia teitä. Mudterrain, sahara ja laitattaa nastat niihin. Aika pelit lumelle. Parahimmasta päästä lienee insa special trackit. Itellä semmoset odottaa testiä. En vaan viitsi laittaa alle kun ei ole luntakaan.
Ihan sata varma ja kestävä valinta on bf goodrich mudterrain. Niin korkeat kun alle mahtuu. 235/85/16 olis hyvät. Siihen nastat. Niin isot nastat kun saa
Jos ajelet enempi auratulla tiellä ja pidempää matkaa niin sitten hakkapeliitta 7 tai 8 talvirengas.
Uusimmasta l200 en tiedä sanoa muuta että mitsun laatuun sopinee luottaa. Eikös tuossa ole se uusi 2,5 "poverdiisseli" moottori. Pitäs mennä suht vähällä polttoaineella ja olla kelpo motti. Näin ainakin kehuivat. |
Niin isot nastat kuin saa on tuskin laillinen vaihtoehto tielle
Nappularengas vai oikea talvirengas on ollut monien väittelyiden kohde Tien ulkopuolelle sopii nappularenkaat. Ne on hyvät ja lujatekoiset sinne. Ihan pelkän lumen kauhomiseen riittää hyvä all terrainkin. Etuna niissä on parempi pito tieolosuhteissa kuin mutiaisissa. Esim. tällanen Cooper Discoverer AT3 all terrain tuntuu kauhovan lunta oikein hyvin:
MUTTA koska Nokian Hakkapeliitta LT2 on kuvion karkeuden puolesta jo kokolailla all terrain luokassa, niin en näe mitään syytä käyttää talvella metsätieajossa "oikeaa all terrainia" jonka kumiseos, lamellointi, nastoitusmahdollisuudet jne eivät vastaa suomalaisiin oloihin suunniteltua talvirengasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 25.12.2015 19:16 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: |
-ketjut on kokematta, luulen että olisi hyvät mutta mitäs täällä kun ruoho vihertää vaan ja 5+... |
Onhan noilla ketjuilla joskus pelastettu sulan maan tilanteitakin Julma pito niillä on silloinkin. Ei kai niillä kukaan pitkiä matkoja ajele, mutta ovat hyvä tilapäinen apu joissain tilanteissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21126 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 25.12.2015 19:24 Viestin aihe: |
|
|
Laillisuuden puitteissa nastoitus tottakai. Lienee ihan selviöjuttu jokaiselle.
On aikalailla iso ero millaisilla renkailla lunta kauhoo, allterraineilla vai mutikoilla. Ainakin minusta tuntuu. Tosiaan nyt kokeiluun menee paljon kehutut lumirenkaat insan special trackit. Edelliset renkaani oli mudterrainet ja kyllä itse niillä hyvin tiellä pysyin. Ihan eri luokkaa lumessa kuin allterrain ja mielestäni ei juuri eroa tiellä. Ainoa miinus polttoainekulutus.. Sen puolesta normi talvirengas on kyllä yliveto. Mieluummin talvirengas kuin allterrain on oma mielipide. Mieluummin nappularengas kuin talvirengas kun lumella esim. jälkiä ajelee. Sitten kun dieselin hinta nousee taas niin alkaa hakkapeliitta houkutella.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
Lähetetty: 25.12.2015 20:30 Viestin aihe: |
|
|
Tuollaisilla Misukoilla kokeilin eka liukkailla ajella ja aivan kauheat oli. Pikkuisen kun lappua painoi, niin joka pyörä suti. Voi vaan kuvitella millaiset on mutiaiset, jos nuokin M+S renkaina on tuollaiset.
Todennäköisesti lumessa pelaisivat ihan hyvin, mutta niillä keleillä, kun pitoa oikeasti tarvittaisiin, ovat aivan surkeat. Tietysti jos nuokin kuorma-auton nastoilla varustaisi ja katsastukseen toiset kumet vaihtaisi, niin eiköhän noillakin pärjäisi. Mutta onneksi on kunnon talvikumet tallissa odottamassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 25.12.2015 20:32 Viestin aihe: |
|
|
Melkoisilla renkailla ne kuorma-autotkin kulkevat talvetkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
Lähetetty: 25.12.2015 20:41 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa olla K-A:n renkaalla hieman enemmän painoa kuin esim. 650 kg, kuten allekirjoittaneen tapauksessa. Ja ehken kW/Kg suhteessakin on eroa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21126 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 25.12.2015 20:45 Viestin aihe: |
|
|
Mulla oli tossa käytössä nankangin olisko ollu f7 allterrain rengas. Kamalin rengas mitä on ollut sulalle tielle, liukkaalle tielle ja lumeen m+s nekin oli.. Niillä pääsin lopulta ojan pohjallekkin. Mudterrainet pelitti ihan hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
Lähetetty: 25.12.2015 20:55 Viestin aihe: |
|
|
Mihinkä se Mud-Terrainin pito nastoittamattomana liukkaalla oikein perustuu?
Muutaman kerran päässyt istumaan kyydissä talvella mutiaisilla varustetussa autossa ja aika pappamaisen varovasti jokainen kuski maantiellä ajeli. Osalla oli K-A nastojakin renkaisiin porattuna.
Ei minkäänlaista jakoa että normi talvirenkaitten perässä kestäisi mutkaisella tiellä. Rollaattorimummon kanssa voisi kisailla.
Pitää heittää vielä nuo Misukat joku viikonloppu alle, kunhan tännekin tulee lunta senverran että se alkaa mettäteillä konepellille nousta. Onpahan sitten hyvä vertailla kunnon talvikumeihin.
Viimeinen muokkaaja, Tapiok pvm 25.12.2015 21:08, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|