OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Rottweil Unlimited Cu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pärnänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tou 2013
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 19.08.2015 00:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mistä löysit? Olekko yhtään testannu upotusta / kuviota??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ryynimakkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 480
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 19.08.2015 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä kajaanissa Ase -ja optiikkahuollossa oli myynnissä. Oli myös jotain toista merkkiä ja halvemmalla, mutta vain koossa 3,75. Oli tuota Rottweilia myös jossain nettikaupassa myynnissä.
En ole vielä joutanu testaamaan. Menee varmaan huomis aamuun testit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ryynimakkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 480
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 20.08.2015 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvät ja tasaset kuviot anto 35 askeleen matkalta. Haulit, jotka kaivelin taustasta, olivat uponneet 3-6 mm kuivaan lautaan.

Pientä painaumaa oli havaittavissa nuissa hauleissa, mutta tuntuvat kuitenkin olevan selvästi kovempia kun tavan lyijyhaulit. Haulikupin seinämät noin millin vahvuiset.

Ei ainakaan vielä kuuden laukauksen jälkeen valmetista tullu Roope ankan pyssyä ja sorsakin putosi about 40m matkalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pärnänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tou 2013
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 06.09.2015 15:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se täytyy hommata ja kokeilla itsekkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha metsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2011
Viestejä: 2880

LähetäLähetetty: 02.09.2022 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hankin juurikin näitä Rotweil Copper Unlimited patruunoita. Niissä oli teräshaulimerkintä ja 1050 bar. Mun haulikko ei ole teräshaulitestattu mutta supparit kyllä on ja lisäksi se on 12/76 eli CIP maximi käyttöpaine tuo 1050 bar. Olen aina ampunu 12/76 haulikolla myös magnumeja joiden paine on tuo 1050 bar. Eipä tuo ainakaan heti särkyny kun ammuin kuviot. Oliko tuo jo liljan arvoinen testi? Mulla on toisen Beretan (gold sportingin ohjekirja kadonnut) ohjekirjassa jokin Beretan yleinen ohje ettei hp teräshaulipatruunat ole sallittu mutta standardit käy. Onkohan Rotweil Copper muka hp teräshaulipatruuna?
_________________
https://youtu.be/KRatSieRmo8 😁
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Havumetsä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Syy 2012
Viestejä: 1091
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 03.09.2022 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se teräshaulipatruuna ole, täyttä kuparia se on mutta ruodon sivuilla seuraavaa:
"Rottweil Copper Unlimited ei kuitenkaan sovellu vanhoihin aseisiin vaan vaatii aseelta aina teräshaulikelpoisuuden. Tämä johtuu patruunan kovasta lähtönopeudesta sekä kovista paineista. Vanhoihin aseisiin suosittelemme esimerkiksi teräspatruunoita miedolla latauksella. Esimerkiksi Baschieri & Pellagrin Light Steel 28g soveltuu ammuttavaksi lähes jokaisessa aseessa (paine alle 750 bar). "
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha metsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2011
Viestejä: 2880

LähetäLähetetty: 03.09.2022 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Havumetsä kirjoitti:
Ei se teräshaulipatruuna ole, täyttä kuparia se on mutta ruodon sivuilla seuraavaa:
"Rottweil Copper Unlimited ei kuitenkaan sovellu vanhoihin aseisiin vaan vaatii aseelta aina teräshaulikelpoisuuden. Tämä johtuu patruunan kovasta lähtönopeudesta sekä kovista paineista. Vanhoihin aseisiin suosittelemme esimerkiksi teräspatruunoita miedolla latauksella. Esimerkiksi Baschieri & Pellagrin Light Steel 28g soveltuu ammuttavaksi lähes jokaisessa aseessa (paine alle 750 bar). "


Tämmönen yleistys Metsästäjä lehdessä:


"Hieman yleistäen kaikki magnumpaineilla testatut aseet, 12/89, 12/76 ja 12/70 semimagnumit, ovat teräshaulikelpoisia, kunhan supistusaste on maksimissaan puolisuppea. Olipa aseeseen leimattu ranskalainen lilja tai ei, sekä riippumatta valmistusvuodesta. Koestuspaine ja supistusaste ratkaisevat."

Mitenkähän Beretta 682 Gold E sporting 12/76 sopii tähän yleistykseen. Käyttöpainehan on magnumin 1050 bar CIP testattuna. Voiko tuolla ampua kaikkia teräshaulipatruunoita missä 1050 paine kun supistin on puolsuppea. Olen käyttänyt Kentin tungstenia vihtavuoren vismunttia jne mutta ne on nykyisin järkyttävän kalliita joten tehokkaat teräs ja kuparipatruunat kiinnostais. En viitsis mitää löysiä antiikkilatauksia käyttää kun ei ase kuitenkaan aivan museosta ole mutta patonkimaan liljaa siinä ei ole.
_________________
https://youtu.be/KRatSieRmo8 😁


Viimeinen muokkaaja, vanha metsästäjä pvm 03.09.2022 14:23, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha metsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2011
Viestejä: 2880

LähetäLähetetty: 03.09.2022 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löyty netistä ohjekirja S 682 Gold E missä sanotaan, että Mobilchoke ja Optima Choke suppareilla varustetuilla voi ampua CIP ja SAAMI mukaisia teräshaulipatruunoita cyl- mod mutta kiinteillä ei suositella. Jos tulkitaan, että tällä gold sportigilla ei voi ampua kuin 740 bar ja 32 g latauksia niin ei näistä paljoa kehtais käytettynä rahaa tarjota. Kallis turhake koko haulikko. Mulla käsitys, että teräs tarvii isommat haulit ja enempi nopeutta toimiakseen joten ei hyvä seikka.
_________________
https://youtu.be/KRatSieRmo8 😁
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 04.09.2022 09:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vanha metsästäjä kirjoitti:
Mulla käsitys, että teräs tarvii isommat haulit ja enempi nopeutta toimiakseen joten ei hyvä seikka.
Tuohan riippuu aivan siitä mihin on tottunu. Jos oot tottunu 3.5mm lyijyhauliin teerelle, niin ei, et tarvi nyt isompaa teräksenä. Hyvä tilaisuus unohtaa se mihin on lyijyllä tottunut (koska voi olla tottunut huonoon) ja ihan puhtaalta pöydältä pohtia ja käyttää sitä mikä toimii. Kuvio kun on kunnossa ja etäisyys vs haulikoko kohdallaan, niin riista kaatuu hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 04.09.2022 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vanha metsästäjä kirjoitti:
Hankin juurikin näitä Rotweil Copper Unlimited patruunoita. Niissä oli teräshaulimerkintä ja 1050 bar. Mun haulikko ei ole teräshaulitestattu mutta supparit kyllä on ja lisäksi se on 12/76 eli CIP maximi käyttöpaine tuo 1050 bar. Olen aina ampunu 12/76 haulikolla myös magnumeja joiden paine on tuo 1050 bar. Eipä tuo ainakaan heti särkyny kun ammuin kuviot. Oliko tuo jo liljan arvoinen testi? Mulla on toisen Beretan (gold sportingin ohjekirja kadonnut) ohjekirjassa jokin Beretan yleinen ohje ettei hp teräshaulipatruunat ole sallittu mutta standardit käy. Onkohan Rotweil Copper muka hp teräshaulipatruuna?

B&B Dual Shockeja (1050 bar) ampunut Winhester 12/70 1200:lla joka ei ole teräshaulikelpoinen, 12/76 1300:lla ja hanabaikkaliila joka ei sekään ole teräkselle eivätkä nuo ole hajoilleet.
Jatkossa pitänee hankkia kevyt kakspiippu joka on mitoitettu kovemmille paineille, samalla siivota kaapista turhaksi jäävät sulattoon.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha metsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2011
Viestejä: 2880

LähetäLähetetty: 04.09.2022 10:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko puolautomaateissa ollu ongelmia kun kevyttä päällekkäispiipuista hankkimassa. Mulla ei ole ollu puoliautomaattista haulikkoa mutta juurikin olin jo sellaiseen päätymässä joten olenko tekemässä huonon valinnan?

Lyijylle ei oikein näemmä löydy järkevää vaihtoehtoa kuin teräs sillä kuka maksaa patruunoista 60 mk kappale. Jos joku olis aikanaan ennustanu, että haulikon patruunat maksaa 60 mk kappale niin olis viety pakkohoitoon tai ainakin pidetty hulluna. Mitään niin älytöntä ei näemmä voi edes sanoa ettei se kävis toteen. Mutta bensa 18 mk litra markan vakauttamiseksi eurolla on minusta parasta.

Beretan touhuista voi vain sanoa, että ampujat maksaa kalliisti konsernin tekemät tyhmyydet. Mikähän tyhmyys explor unicoon on sisällytetty. Olis hyvä tietää ennenkö siihenkin sortuu.
_________________
https://youtu.be/KRatSieRmo8 😁


Viimeinen muokkaaja, vanha metsästäjä pvm 04.09.2022 11:07, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 04.09.2022 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo Winchesterit ovat pumppuja, tekee mieli kevyttä rinnakkaista niin täytyy katsoa raskiiko hankkia.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha metsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2011
Viestejä: 2880

LähetäLähetetty: 04.09.2022 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai ne olikin pumppuhaulikoita. Very Happy Aika pihalla puoliautomaateista ja pumppuhaulikoista. Puolautomaateista en tiedä kuin explor unicon minkä vois hankkia. Kauhulla jo odottaa mitä jäynää Pietro on tähän piilottanu. Sama mulle jos yhden vitsin (beretan) vaihtaa toiseen (berettaan). :lol


https://www.scribd.com/document/97965210/CIP-Shotshell-Pressures

Kauhiasti kyllä ihmettelen näitä CIP paineita. Mikäli minä ymmärrän oikein mun haulikko pitäs olla koestettu 1370 bar paineella mikä on enempi kuin lilja edellyttää. Italia on CIP maa joten miten Beretta olis voinu tehdä 12/76 haulikon mikä ei kestä kuin 740 barin teräshaulipatruunat.

CIP edellyttää enintään 0,5 mm supistista teräshauleille joten pitäshän 12/76 haulikon olla teräshaulikelponen puolsuppealla 12/76 teräshaulimagnumeilla. On kyllä suoritus jos näin ei olisikaan. Mutta kun liljaa ei ole niin mene ja tiedä. Piiput lie sitten jotenkin heikkoa tekoa, vaikka niiden kestävyyttä ylistetään.


Nyt löyty tarvittavat tiedot niin pystyy ostamaan patruunoita. Jotenkin pitikin arvata ettei se lilja ole välttämätön. Omat haulikoni on standardi magnum teräshaulikelpoisia kun niillä voi ohjekirjan mukaan ampua standardi teräshaulipatruunoita. 740 bar paineesta ei ole mitään mainintaa. Olishan tuosta pitäny laittaa infoa jos sellainen rajoitus on.Tuo Rotweil Copper 34g 3,0 mm hauleilla ja 397 m/s lähtönopeudella on siis mun haulikkoon soveltuva patruuna. Olen kysellyt asiasta Sakoltakin ja ne on sitä mieltä, että pitäs koeistaa. Sen olis kyllä voinu tehdä minun puolesta Beretan laskuun.

http://shotguns.se/html/steel_proof.html
_________________
https://youtu.be/KRatSieRmo8 😁
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heisj
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Lok 2010
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 16.08.2023 08:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löytyykö keneltäkään kyseistä paukkua 6 haulilla ja intoa purkaa yksi tai tietoa oikeasta haulikoosta/määrästä? 5 hauli on noin 3,15mm ja haulia noin 230 kpl (purin yhden ja käyttäjä "massimo85" oli toisessa topicissa saanut vastaavat tulokset). Tilaamiseksi menisi, nii kalliiksi tulee rasiallinen ottaa testiin nykyään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com