OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

asereppu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jullimus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2017
Viestejä: 763

LähetäLähetetty: 14.07.2023 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

debelici kirjoitti:
Aserepun osto tulevalle kaudelle mielessä, ja yritän päästä selvyyteen kumman sitä valitsisi. Eberle vai Vorn. Kumpaakaan en ole päässyt käpistelemään missään, jäi kevään erämessut käymättä muiden kiireiden takia. Vornin mekanismi vaikuttaa kätevältä, mutta mahtaakohan kestää miten pitkään... Ettei vain laukaisimen liikkeen välittävä vaijeri tmv. kulu ajan myötä poikki, tai sitten syö itseään näkösälle jostain kohtaa Question Maaliskuun MettäKalassa oli Vornista yhden sivun testijuttu, ja siinä se sai kehuja. Kuitenkin jutun kirjoittanut totesi, että lentoonampujalle se ei ole tuon kokemuksen perusteella sopiva. Paksuksi topattu olkaviileke haittasi niin paljon ammuntaa, että tukkia olisi pitänyt lyhentää. Mutta onko Eberlen X1 Euro II:ssa sama ongelma, tuskinpa siinäkään kovin ohkaiset olkaimet on?
Jos hyvän ja kestävän aserepun haluat niin osta Vorn. Eberlekään ei oo huono mutta vorn minusta parempi. Vornin olkainhihna ei minusta erityisen paksu ole, samanlaiset ne on muissakin repuissa. Monta vuotta ollut Vornin deer malli kovassa käytössä, eikä käytännössä mitään näkyvää kulumista havaittavissa.

Metsästyshaulikon perä olisi hyvä olla yleensä pikkasen lyhyt, paksut vaatteet ja repun hihna voi jatkaa vetopituutta aika paljonkin. Itse en tykkää iso reppu selässä haulikolla jahdata ollenkaan, haulikkohommissa kulkee yleensä Savotan LJK päiväreppu ja kiväärihommissa sitten aina Vorni selässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 14.07.2023 14:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aivan ehdottomasti Vorn. Miksikö, no siksi kun se on paras. Riittää perusteluksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 425
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 01.11.2023 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän persottais päivittää Vorn Deer uuteen EV30 malliin, onko tästä kellään vertailukuvaa vanhaan verrattuna ?
Uudessa mallissa tulee "asesukka" mukaan mutta tuskin täyttää suomen kuljetusmääräykset varsinkin jos bipod kiinnitettynä aseessa. Eikö se pidä olla kokonaan piilossa jotta lakipykälät täyttyvät ?


Viimeinen muokkaaja, ttimonen pvm 01.11.2023 12:30, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34940

LähetäLähetetty: 01.11.2023 08:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja holsteri pitää olla suljettuna, esimerkiksi vetoketjulla.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2322
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 01.11.2023 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ttimonen kirjoitti:
Vähän persottais päivittää Vorn Lynx uuteen EV30 malliin, onko tästä kellään vertailukuvaa vanhaan verrattuna ?
Uudessa mallissa tulee "asesukka" mukaan mutta tuskin täyttää suomen kuljetusmääräykset varsinkin jos bipod kiinnitettynä aseessa. Eikö se pidä olla kokonaan piilossa jotta lakipykälät täyttyvät ?


Vaihdoin deer mallinen EV30 viime syksynä. Deer oli ehkä helpompi käyttää. Asekolo ei ollut niin tiukka ja ne lukituskoukut ovat vanhemmissa malleissa rautalankaa, uusissa jotain muovin tapaista ja todella jäykkää. Toimii kyllä mutta vanhaa oli mukavempi käyttää. Sitten EV30 kompressioremmit vai mitä ne onkaan, ovat minun mielestä vähän oudossa paikkaa. Varsinkin se alempi on liian alhaalla.

Mutta hyvä reppu se on kuitenkin ja hyvä kantaa. Mikään ei ole mennyt rikki. Sitä vaan ei voi ylipakata oikein mitenkään kun ei edes läppää ole minkä alle sais tavaraa. Siinä ja siinä että vaihtaisinko Lynx mallia uuteen. Deer malli oli turhan iso ja painava niin se kannatti vaihtaa pois kun enimmäkseen päiväreissuilla käytän ja selvästi keveämpi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 425
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 01.11.2023 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
ttimonen kirjoitti:
Vähän persottais päivittää Vorn Lynx uuteen EV30 malliin, onko tästä kellään vertailukuvaa vanhaan verrattuna ?
Uudessa mallissa tulee "asesukka" mukaan mutta tuskin täyttää suomen kuljetusmääräykset varsinkin jos bipod kiinnitettynä aseessa. Eikö se pidä olla kokonaan piilossa jotta lakipykälät täyttyvät ?


Vaihdoin deer mallinen EV30 viime syksynä. Deer oli ehkä helpompi käyttää. Asekolo ei ollut niin tiukka ja ne lukituskoukut ovat vanhemmissa malleissa rautalankaa, uusissa jotain muovin tapaista ja todella jäykkää. Toimii kyllä mutta vanhaa oli mukavempi käyttää. Sitten EV30 kompressioremmit vai mitä ne onkaan, ovat minun mielestä vähän oudossa paikkaa. Varsinkin se alempi on liian alhaalla.

Mutta hyvä reppu se on kuitenkin ja hyvä kantaa. Mikään ei ole mennyt rikki. Sitä vaan ei voi ylipakata oikein mitenkään kun ei edes läppää ole minkä alle sais tavaraa. Siinä ja siinä että vaihtaisinko Lynx mallia uuteen. Deer malli oli turhan iso ja painava niin se kannatti vaihtaa pois kun enimmäkseen päiväreissuilla käytän ja selvästi keveämpi.


Kiitos tästä. Siis Deer malli minullakin on, kirjoitin epähuomiossa että Lynx.
Lähinnä siltäpohjalta liikenteessä että pikkasen pienenis ja kevenis. Lynx taas oli auttamatta turhan pieni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2322
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 01.11.2023 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kyllä se varmaan sitten kannattaa vaihtaa. Melko hyvin tuohon mahtuu tavaraa kuitenkin. Hanhimetillä kävin jopa yö reissulla ja sain suurinpiirtein kaikki romppeet mukaan vaikka ahdasta tuli. Deer malli on kyllä tosi painava ja koon puolesta sopiva jos tekee useamman päivän reissuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34940

LähetäLähetetty: 01.11.2023 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen mitä olen päässyt asereppuja räpläämään niin kaikki ovat vähän keskeneräisiä ja kantoviilekkeissä liikaa toppausta ja kaikenmaailman solkia haittaamassa haulikkoammuntaa, kaikkia en toki ole livenä nähnyt mutta kuvien perusteella kaikissa on suunnilleen samat viat.

Jossain ERÄ:n testissä mainittiin ettei Eberlestocista saa pakattuna asetta ulos ellei ota reppua pois selästä, pitääkö paikkansa?

Kunnollisen aserepun hankinta on väistämättä edessä kun pyynti painottuu näköjään kausi kaudelta yhä enemmän kiväärin kanniskeluun.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2322
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 01.11.2023 12:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Sen mitä olen päässyt asereppuja räpläämään niin kaikki ovat vähän keskeneräisiä ja kantoviilekkeissä liikaa toppausta ja kaikenmaailman solkia haittaamassa haulikkoammuntaa, kaikkia en toki ole livenä nähnyt mutta kuvien perusteella kaikissa on suunnilleen samat viat.

Jossain ERÄ:n testissä mainittiin ettei Eberlestocista saa pakattuna asetta ulos ellei ota reppua pois selästä, pitääkö paikkansa?


Olet sanonut ettet ammu haulikolla liikkuvaa niin mikä ongelma? Very Happy Eikä ne minun mielestä vaikuta mitään. Niillä soljilla ja remmeillä on yleensä jokin tehtävä. Jos siinä ei olisi mitään säätöjä niin valittaisit ettei se passaa sinulle.

Yksi eberlestock minulla on ollut ja jos sen pakkasi lähellekkään täyteen niin se asekolo meni myös umpeen. En tykännyt. Vornissa ei tuollaisia ongelmia ole ja aseen saa käsiin sekunneissa.


Viimeinen muokkaaja, Patruuna pvm 01.11.2023 12:57, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10091
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 01.11.2023 12:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:

Jossain ERÄ:n testissä mainittiin ettei Eberlestocista saa pakattuna asetta ulos ellei ota reppua pois selästä, pitääkö paikkansa?


Vähän hankala puhua Eberlestä yksikössä, kun erilaisia malleja on varmaan kymmenen.
Minulla on Gunrunner ja pyssyn saa tempastua sieltä kohtuu helposti. Takaisin laittaminen reppu selässä vaatii taitoa/harjoittelua.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hautaterva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2012
Viestejä: 532

LähetäLähetetty: 01.11.2023 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla Eberlen X1 Euro ja siinä on tosiaan melko paksut viilekkeet. Eikä suotta. Aamulla kun lähtee kunnolla pakkasekelin passiin niin painoa on repulla kaikkineen yli 13kg. Ihan rimpulalla kapineella alkaa tuo paino rassaamaan. Tuolla repulla ei mitään ongelmaa, mukava kantaa kuin rinkka.
Ammuntaa luulin että haitaisi enemmänkin, mutta viilekkeet ei minulla haittaa käytännössä mitään. Perä istuu ammuttaessa sen viilekkeen reunaan ja hyvin on ase poskella. Enemmän se kantamuksen paino vaikuttaa swingiin, ei niinkään viilekkeiden paksuus. Olenpa joskus kokeillut seisonnalle mennessä pudottaa oikean olkaimen kokonaan pois ja laittanut rintaremmin kainalon kautta. Toimii niinkin jos haluaa kokonaan vapaan olkapään.
Jos repun pakkaa täyteen vaatetta jolloin vetoketjuja joutuu laittamalla laittamaan kiinni niin sitten ainakin kiväärin laitto reppuun on hankalaa ja joutuu avaamaan ylätaskun vetoketjun siksi aikaa. Jos ei ole ihan pullea reppu niin haulikon saa otettua pois ilman repun pudotusta ja laitettua takaisinkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34940

LähetäLähetetty: 01.11.2023 13:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Sen mitä olen päässyt asereppuja räpläämään niin kaikki ovat vähän keskeneräisiä ja kantoviilekkeissä liikaa toppausta ja kaikenmaailman solkia haittaamassa haulikkoammuntaa, kaikkia en toki ole livenä nähnyt mutta kuvien perusteella kaikissa on suunnilleen samat viat.

Jossain ERÄ:n testissä mainittiin ettei Eberlestocista saa pakattuna asetta ulos ellei ota reppua pois selästä, pitääkö paikkansa?


Olet sanonut ettet ammu haulikolla liikkuvaa niin mikä ongelma? Very Happy Eikä ne minun mielestä vaikuta mitään. Niillä soljilla ja remmeillä on yleensä jokin tehtävä. Jos siinä ei olisi mitään säätöjä niin valittaisit ettei se passaa sinulle.

Yksi eberlestock minulla on ollut ja jos sen pakkasi lähellekkään täyteen niin se asekolo meni myös umpeen. En tykännyt. Vornissa ei tuollaisia ongelmia ole ja aseen saa käsiin sekunneissa.

Ei sitä reppua viitti joka äjäykseen selästä nulistaa.
Totta kai säätöjä pitää olla mutta miksi prkleessä ne soljet on yleensä justiin aseen perän kohdalla?
Tästä syystä olen kantanut kauan yksiolkaimista, nyt olen parisen vuotta etsinut asiallista asereppua.
Kivääriähän minä siinä kannan, ehkä tuo Vorn voisi olla lähellä, pitäisi vain osua jonnekkin missä sitä voisi sovitella.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2991

LähetäLähetetty: 01.11.2023 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole ollut koskaan eberleissä ongelmaa ottaa asetta kotelosta. Nyt löytyy J107 dragonfly, M5 Team elk ja X1E1. Ensimmäisenä oli H2 gunrunner, mutta sen myin pois liian pienenä. Minusta kamat pitää sopia kyytiin kivuttomasti ja saalis pitää sopia myös reppuun jos sellaista saa.

Gunrunnerin kanssa ammuin kerran aamupassista pari teertä, eivätkä mahtuneet repun sisään, kun siellä oli jo samettiteeriä, kahvivehkeet, kirves, vähän evästä ja passista lähtiessä heitin vielä muistaakseni jotain vaatetta reppuun. Eli oli aivan pinkeänä ja teeret laitoin kauloista remmeillä repun ulkopuolelle. Kävelin pidemmän mutkan kautta pois ja matkan varrella yhdeltä teereltä katkesi kaula ja tipahti kyydistä. Onneksi huomasin asian nopeasti enkä joutunut palaamaan pitkästi takaisin. Silloin päätin että koskaan ei tule enää niin pientä reppua ettei saalis sovi matkaan.

Ennen eberlejä oli käytössä muistaakseni jahtijakt asereppu, jossa ase oli avonaisessa taskussa piippu alaspäin. Kerran ojan ylityksessä piippu oli huomaamatta tökännyt penkkaan varmaan ojaan laskeutuessa ja piipun nokka oli aivan savessa. Onneksi en ehtinyt ampua aseella ennen kuin huomasin asian. Tuon jälkeen tuli päätös, että ei enää koskaan metsään piippu alaspäin avonaisesti. Samasta syystä karsastan kantamasta piippu avonaisesti ylöspäin, etenkin lumen aikaan. Eberlen pussiinkin menee törkyä, mutta ei se sentään ylöspäin kiipeä ja pakkaudu kunnolla piipun tukkeeksi. Koskaan en ole joutunut piippua putsaamaan eberlen kanssa.

Varmaan noista malleista voi tosiaan päätellä, että käytän isompia ja järeämpiä eberlen malleja. Repussa kulkee raskas kivääri, joten tykkään että painopiste on keskellä selkää ja alhaalla paksun piipun takia. Käsissä kulkee haulikko ja en ole kokenut mitään ongelmaa haulikolla ampumisessa viilekkeiden takia. Nostan poskelle, vedän perän siihen mihin sattuu tulemaan ja turautan pois. Aika hyvin perä asettuu siihen viilekkeen reunaan eikä ole mitenkään haitaksi. Joku voi olla vapaasti eri mieltä, itse en ole mikää hifistelijä tuon kanssa, koska joka tapauksessa vaatteet on t-paidasta toppahaalariin ja ampuma-asento on mitä sattuu milloinkin epätasaisessa maastossa olemaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 425
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 01.11.2023 14:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Sen mitä olen päässyt asereppuja räpläämään niin kaikki ovat vähän keskeneräisiä ja kantoviilekkeissä liikaa toppausta ja kaikenmaailman solkia haittaamassa haulikkoammuntaa, kaikkia en toki ole livenä nähnyt mutta kuvien perusteella kaikissa on suunnilleen samat viat.

Jossain ERÄ:n testissä mainittiin ettei Eberlestocista saa pakattuna asetta ulos ellei ota reppua pois selästä, pitääkö paikkansa?


Olet sanonut ettet ammu haulikolla liikkuvaa niin mikä ongelma? Very Happy Eikä ne minun mielestä vaikuta mitään. Niillä soljilla ja remmeillä on yleensä jokin tehtävä. Jos siinä ei olisi mitään säätöjä niin valittaisit ettei se passaa sinulle.

Yksi eberlestock minulla on ollut ja jos sen pakkasi lähellekkään täyteen niin se asekolo meni myös umpeen. En tykännyt. Vornissa ei tuollaisia ongelmia ole ja aseen saa käsiin sekunneissa.

Ei sitä reppua viitti joka äjäykseen selästä nulistaa.
Totta kai säätöjä pitää olla mutta miksi prkleessä ne soljet on yleensä justiin aseen perän kohdalla?
Tästä syystä olen kantanut kauan yksiolkaimista, nyt olen parisen vuotta etsinut asiallista asereppua.
Kivääriähän minä siinä kannan, ehkä tuo Vorn voisi olla lähellä, pitäisi vain osua jonnekkin missä sitä voisi sovitella.


Eihän se ole ku tilata reppu postimyyntinä niin saa puljata sen kanssa kotona kaikessa rauhassa, palauttaa sitten jos tuntuu epämiellyttävältä.
Itsellä ollut myös H2 Gunrunner ja onhan Vorn nyt kantomukavuudessa ihan eri maata. Itsellä onnistuu ihan samalla tavalla tällä ampuminen kuin muillakin repuilla, ohut viilekkeiset tietty eri juttu mutta niillä ei kivääriä viitsi kannella.
Tarkoitus vaan olis hiukka pienempään päivittää ja uusi sivuvetoketju vois olla ihan hyväkin idea.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10091
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 01.11.2023 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tuo Gunrunnerkaan kovin häävi ole kantaa, mutta siedettävä. X1E oli niin sietämätön, että myin vuoden jälkeen pois.

Mulla on vaellusrinkat erikseen. Gunrunneriin mahtuu kaikki päivän tarpeet:
Ensiapupakkaus, kirves, pannu, termari, makkarapaketti ja taukotakki.
Yksi teeri menee lisäksi. Jos saaliiksi tulee pari metsoa, niin joutuu sitomaan päälle, tai ottamaan taukotakin läpän alle.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 17 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com