OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Itseladatulla vai tehdaspatruunalla hirvijahtiin!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne.
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Hirvenmetsästys: itseladatut vai tehdaspatruunat?
Ainoastaan itseladatuila
47%
 47%  [ 84 ]
Pääasiassa itseladatuilla, jossain määrin tehdaspatruunoilla
19%
 19%  [ 35 ]
Suunnilleen tasapuolisesti itseladatuilla ja tehdaspatruunoilla
6%
 6%  [ 11 ]
Pääasiassa tehdaspatruunoilla, jossain määrin itseladatuilla
4%
 4%  [ 8 ]
Ainoastaan tehdaspatruunoilla
21%
 21%  [ 38 ]
Ääniä yhteensä : 176

Kirjoittaja Viesti
RAINER.MAJANEN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Tam 2005
Viestejä: 559
Paikkakunta: SUOMI.

LähetäLähetetty: 30.12.2014 21:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin mitä nyt muutamien seurojen metsästäjiä tunnen (läpi Suomen) niin näyttäisi olevan aika tarkkaan tuo 30% se määrä joka haluaa jotain muuta kuin mitä aseliikeiden hyllyltä löytyy.
_________________
sakolla metsästävä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Unforgiven
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2005
Viestejä: 2819

LähetäLähetetty: 30.12.2014 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tähän ketjuun sopinee tämä linkki: http://www.chuckhawks.com/big_game_bullets.htm

Perustietoa pääasiassa suurriistalle suunnatuista tunnetuista luodeista.
Hyvää luettavaa ainakin aloittelijalle, mutta miksi ei hyvää kertausta ja kenties uuttakin näkökulmaa myös kokeneemmille.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 30.12.2014 22:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RAINER.MAJANEN kirjoitti:
Ainakin mitä nyt muutamien seurojen metsästäjiä tunnen (läpi Suomen) niin näyttäisi olevan aika tarkkaan tuo 30% se määrä joka haluaa jotain muuta kuin mitä aseliikeiden hyllyltä löytyy.


Katsotko nyt otantaa siten, että lasket mukaan myös ns. hiljaiset rivimiehet? Olen nimittäin sitä mieltä, että monella syvemmin harrastuneella kosketuspinta on hieman painottunutta ja yleistykset tehdään lähipiirin mukaan.

Itse näkisin, että ampumaharrastuspainottuneissa prosentti on jopa korkeampi, ehkäpä juuri tätä tämänkertaisen kyselyn luokkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 30.12.2014 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Unforgiven kirjoitti:
Tähän ketjuun sopinee tämä linkki: http://www.chuckhawks.com/big_game_bullets.htm

Perustietoa pääasiassa suurriistalle suunnatuista tunnetuista luodeista.
Hyvää luettavaa ainakin aloittelijalle, mutta miksi ei hyvää kertausta ja kenties uuttakin näkökulmaa myös kokeneemmille.


Veikkaisin, että monilla syy lataamiseen on juurikin siinä, että halutaan valita käytettäväksi luodiksi juuri se itseään eniten miellyttävä ja tämän mahdollistaa usein vain lataaminen itse. Toinen merkittävä syy lienee se, että lataukset eivät ole sopivia tehdaspatruunoissa, tämä erityisesti isommissa kaliipereissa jotka ovat lähtökohtaisesti usein tarkoitettu hirveä isommalle riistalle. Sitten kolmas juttu on se, että esimerkiksi .45-70:een hirvilailliset paukut ovat kiven alla ja käytännössä suurin osa tämän kaliiperin omistajista lataa patruunansa itse. Neljäs syy on se, että heti kun mennään muihin kuin yleisimpiin kaliipereihin, tahtoo hinta olla hyvin korkea ja päivän saatavuus on usein hyvin heikolla tolalla.

Eli jatkossa tämä kannattanee purkaa vähän sitä silmälläpitäen, että mitä kaliipereita ladataan itse ja ehkä myös siten, että mikä motivoi itse kutakin lataamaan esim. hirvipatruunat.

Ja jatkossa lienee syytä tehdä samanlainen kysely myös muita metsästysmuotoja koskien.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Unforgiven
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2005
Viestejä: 2819

LähetäLähetetty: 30.12.2014 23:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:


Veikkaisin, että monilla syy lataamiseen on juurikin siinä, että halutaan valita käytettäväksi luodiksi juuri se itseään eniten miellyttävä ja tämän mahdollistaa usein vain lataaminen itse. Toinen merkittävä syy lienee se, että lataukset eivät ole sopivia tehdaspatruunoissa, tämä erityisesti isommissa kaliipereissa jotka ovat lähtökohtaisesti usein tarkoitettu hirveä isommalle riistalle.


Ensimmäinen kohta pitää varmasti paikkansa. Toiseen kohtaan voi sitten ehkä täydentää, että nykyään (itse asiassa aika pitkään) on myös olemassa sellaisia luoteja, jotka toimivat erinomaisesti hyvinkin erityyppiselle riistalle. Tuo linkki (http://chuckhawks.com/big_game_bullets.htm) nostaa niistä esiin mm. Barnesin TSX:n.

Nimrod kirjoitti:

Sitten kolmas juttu on se, että esimerkiksi .45-70:een hirvilailliset paukut ovat kiven alla ja käytännössä suurin osa tämän kaliiperin omistajista lataa patruunansa itse. Neljäs syy on se, että heti kun mennään muihin kuin yleisimpiin kaliipereihin, tahtoo hinta olla hyvin korkea ja päivän saatavuus on usein hyvin heikolla tolalla.


Kolmas kohta pitää varmasti paikkansa. Valitettavasti edelleen on sellaisia metsästäjiä, jotka itsepintaisesti metsästävät ihan muunlaiselle riistalle kuin hirvelle sopivilla .45-70-tehdaspatruunoille ja hämmästelevät, kun luoti ei toimi kunnolla. Näitä on tullut vierestäkin seurattua haavakon etsimisen muodossa.

Neljäs kohta pätenee tiettyyn rajaan asti. Aivan kaliiperien yläpäässä kustannukset todennäköisesti menettävät merkityksensä aseiden käyttökohteen kalleuden vuoksi (ulkomaan big 5-jahdit) ja tehdaspatruunoiden käyttö on taas yleisempää. Hirven suhteen kohta neljä pitänee kuitenkin paikkansa varsin hyvin.

Nimrod kirjoitti:

Eli jatkossa tämä kannattanee purkaa vähän sitä silmälläpitäen, että mitä kaliipereita ladataan itse ja ehkä myös siten, että mikä motivoi itse kutakin lataamaan esim. hirvipatruunat.

Ja jatkossa lienee syytä tehdä samanlainen kysely myös muita metsästysmuotoja koskien.


Hyviä ideoita.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 30.12.2014 23:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Punnittua puhetta tässä keskustelussa Cool Idea
Oma kulku-urani tässä lataustouhussakin sen todistaa..
.308lla aloittelin ja latasin sadakseni kohtuuhintaisia harjoituspatruunoita... (silloin -80 luvun alussa oli todellakin asia näin..). Kun hankin .338 :n oli panokset tosi tyyriitä ja pohjanmaan perukoilla ei tahtonut löytyä muuta kuin sakon hammerhiittia ja sen ajan vasarapää ei tosiaankaan ollut kovin häävi...
Oppi melko nopsaan, että laadukkaasta luodista kannattaa maksaa.
Nykyään kun käytän "wanhan ajan kaliibereja" on lataaminen täysin välttämätöntä.. ainakin jos haluaa kaivaa esille patinan alta niissä piilevän pedon luonteen... Vanhat jo roskakuoppaan heitetyt kaliberit 9,3x57 ja 8,2x53R pääsevät tasaveroiseen kilpalaulantaan monen ns nykyaikaisen kaliberin kaa...
tehdaslatauksia näihin kumpaankin on saatavilla,,mutta ne eivät vastaa mun vaatimustasoa... lataamalla sa kaivettua lisää tehoa, suoremman lentoradan...ja kunnon luodilla homma muutenkin pelittää paremmin..
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 31.12.2014 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wildmind kirjoitti:
V -86 aloin lataaman myös metsästyspatruunat... )


Tuohon aikaanhan oli vielä itseladattujen patruunoiden käyttökielto hirvijahdissa. Silloin oli mukana erikseen näyttö- ja käyttöpatruunat. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 31.12.2014 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapiok kirjoitti:
wildmind kirjoitti:
V -86 aloin lataaman myös metsästyspatruunat... )


Tuohon aikaanhan oli vielä itseladattujen patruunoiden käyttökielto hirvijahdissa. Silloin oli mukana erikseen näyttö- ja käyttöpatruunat. Wink


Oli aikaansa edellä ja porukan ainoa, joka ei megaa käyttänyt. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1629

LähetäLähetetty: 31.12.2014 11:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omassa noin 15 hengen hirviporukassa on kaksi, jotka lataa itse. Yksi 338 -mies ja minä .270 ja 45-70 kalipeereihin. Kaapissa on 270 hankinnan jälkeen pölyttynyt myös 30-06, johon tehdasladattua oryxia. 30-06 ratapaukut tulee ladattua itse, mutta en ole nähnyt etua hirvipaukuissa tehdaspanoksiin nähden, tehdas oryx tappaa ja käy aseessani hyvin.

Loppuporukalla on käytössä 308, 30-06 ja 53R:ää sekä pari 9,3 aseita. Paukut taitaa olla pääosin hammerhiittiä, oryxia ja naturalista, mitä on sivusta seurannut.

Näin oli aikaisemmassakin hirviporukassani asia suurin piirtein itselatauksen suhteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 31.12.2014 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhdessä toisessa hirviporukassa jossa käyn joskus kuorimassa kermaa kukaan muu kuin minä ei ammu itseladattuja paukkuja. .300 WM:ää ja 9,3x62:sta on porukassa, puolet nollakasia, ja pyssykauppias mukana myymässä edukasta tehdaspaukkua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 31.12.2014 12:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LG1 kirjoitti:
Tapiok kirjoitti:
wildmind kirjoitti:
V -86 aloin lataaman myös metsästyspatruunat... )


Tuohon aikaanhan oli vielä itseladattujen patruunoiden käyttökielto hirvijahdissa. Silloin oli mukana erikseen näyttö- ja käyttöpatruunat. Wink


Oli aikaansa edellä ja porukan ainoa, joka ei megaa käyttänyt. Wink


Tapio puhuu totta... käsite näyttö- ja käyttöpanokset oli silloin tosiasiaa... tiesin satavarmasti, että tekemäni panokset olivat parempia mitä sen ajan tehtaalaiset... .338 win mag ja sopivaksi ladattu barnes original oli siihen aikaan valovuoden edellä tehdastarjonnasta...

LGI..Taisi siihen aikaan joku käyttää Sakolaisiakin.. jopa niitä 10,1g puolivaippoja jotka ei kestäneet edes lapaluussa..

voipi olla, että nykyään olen vanhaan tukeutuva jäänne.. Käytän pääasiassa Barnes Originalin kaa liki samalla rakenteella tehtyä Woodyä... Smile

Woodleigh:

The Woodleigh Weldcore is a premium, bonded core, soft nose bullet made in Australia. It uses a 1.6mm thick gilding metal jacket to which a 100% lead core is bonded. 80-85% weight retention is claimed. It is designed primarily for use on heavy game. The Weldcore is made in the most common small and medium bore diameters from .270 to .375 and a great variety of big bore calibers from .411 to .700. Woodleigh also offers an extensive line of solid (FMJ) bullets.
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 31.12.2014 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kohta tulee joku tuomiopäivän messias ja tuomitsee tuollaiset jälleenlataushurjastelijat taannehtivasti rötöksistään... Very Happy

---

Tuo lataaminen harjoituskäyttöön ja metsästäminen ostopatruunoilla on varmastikin ollut se yleisin käytäntö vielä uuden lain ja vanhan kokeen aikana. Tuolloinhan ladattiin varsin paljon radalle koska vanhaa koetta varten piti harjoitella melko paljon ja ratatreeni oli suosittua. Muistan kun vielä myin luoteja tuon vanhan lain aikaan ja muistan sen romahduksen mikä sen jälkeen tapahtui kun muutettiin uuteen kokeeseen. Komponenttiluodit jäivät hyllyyn harjoitusluotien osalta.

Lataaminen on toisaalta myös muuttunut noista ajoista, sillä ainakin täällä meillä päin oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että ennen latauslaitteet omisti metsästysseura ja jäsenistö latasi niillä harjoituspatruunansa. Siis ne jotka latasivat. Kyseessä oli siis kustannussäästö jossa seurakin otettiin mukaan jakamaan kustannuksia harjoittelusta. Eli määrätyllä tapaa ennen tämä jälleenlataaminen oli määrällisesti varmasti suurempaakin kuin nykyään. Mutta pääpainopisteenä ei ollut laatu vaan hinta jota lataamisella saatiin alas.

Nykyään motivaatio varsinkin metsästyspatruunoita lataamalla on vain harvoin enää hinta, joskin peruskaliipereita isommissa kaliipereissa hintakin saadaan vielä kepitettyä helpostikin ostopatruunoihin verrattuna. Peruskaliipereissa taas on niin, että usein on vaikea saada hommaa kannattavaksi rahallisessa mielessä, varsinkin lyhyttä tähtäintä ajatellen. Tämän vuoksi laatu on se suurempi motivaattori ja jälleenlataus ei ole enää kollektiivista toimintaa seuran sisäisesti vaan se on jokaisen omaa touhua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1629

LähetäLähetetty: 31.12.2014 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:


Tuo lataaminen harjoituskäyttöön ja metsästäminen ostopatruunoilla on varmastikin ollut se yleisin käytäntö vielä uuden lain ja vanhan kokeen aikana. Tuolloinhan ladattiin varsin paljon radalle koska vanhaa koetta varten piti harjoitella melko paljon ja ratatreeni oli suosittua. Muistan kun vielä myin luoteja tuon vanhan lain aikaan ja muistan sen romahduksen mikä sen jälkeen tapahtui kun muutettiin uuteen kokeeseen. Komponenttiluodit jäivät hyllyyn harjoitusluotien osalta.

Lataaminen on toisaalta myös muuttunut noista ajoista, sillä ainakin täällä meillä päin oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että ennen latauslaitteet omisti metsästysseura ja jäsenistö latasi niillä harjoituspatruunansa. Siis ne jotka latasivat. Kyseessä oli siis kustannussäästö jossa seurakin otettiin mukaan jakamaan kustannuksia harjoittelusta. Eli määrätyllä tapaa ennen tämä jälleenlataaminen oli määrällisesti varmasti suurempaakin kuin nykyään. Mutta pääpainopisteenä ei ollut laatu vaan hinta jota lataamisella saatiin alas.


Tuo pitää paikkaansa. Joskus 80-luvulla kun itse aloitin, niin 308 harjoitupaukkujen lataaminen oli oikeasti kannattavaa. Nykyään kun saa jos jonkimoista rangea ja ylijäämää, ja ruudin hinta on mikä on, niin peruskalipeerien harjoituspanosten latauksessa ei paljon järkeä ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 31.12.2014 15:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jussi72 kirjoitti:
Joskus 80-luvulla kun itse aloitin, niin 308 harjoitupaukkujen lataaminen oli oikeasti kannattavaa. Nykyään kun saa jos jonkimoista rangea ja ylijäämää, ja ruudin hinta on mikä on, niin peruskalipeerien harjoituspanosten latauksessa ei paljon järkeä ole.


Tätä samaa olen itsekin vähän ihmetellyt, lähinnä sen vuoksi, että olen ikään kuin vanhasta tottumuksesta ladannut itse harjoituspatruunani. Toisaalta, säästää siinä jonkin verran, mutta ero entiseen on supistunut aika paljon.

Nykyään on mielenkiintoista myös se, että esimerkiksi SRA-porukka ei lataa kovinkaan suurelta osin itse patruunoitaan vaikka luulisi, että sellaisessa kulutuksessa se juuri kannattaisi. Ei, suurin osa ostaa jotain bulkkipaukkua koska kustannussäästö ei ole kuulemma kummoinen. Vai vaikuttaisiko se, että ennen kuin tuollaiset määrät olisivat edes jossain määrin mieluisia ladattavia, tarvittaisiin Dillon... = hinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Unforgiven
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2005
Viestejä: 2819

LähetäLähetetty: 31.12.2014 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
joskin peruskaliipereita isommissa kaliipereissa hintakin saadaan vielä kepitettyä helpostikin ostopatruunoihin verrattuna.


Hyvä esimerkki on .375 ja Woodleigh. "Pienoinen" hintaero siinä kohden ostaaako Norman PH-sarjan paukkua vai lataako itse...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne. Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com