OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lincoln Combi FX 12/76 / .308 Win
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mikko81
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2006
Viestejä: 3285
Paikkakunta: Heinola

LähetäLähetetty: 24.11.2013 17:06    Viestin aihe: Lincoln Combi FX 12/76 / .308 Win Vastaa lainaamalla viestiä

Omistaako kukaan Lincolnin rihlaa, olis kiva kuulla jotain kokemuksia. Tuollaista pyörittelin tänään käsissäni ja mukavan topakka fiilis jäi, eikä hintakaan olis paha. Luotipiipun laukaisu tuntu pikkasen turhan jäykälle, saaneeko tuota säädettyä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 24.11.2013 17:31    Viestin aihe: Re: Lincoln Combi FX 12/76 / .308 Win Vastaa lainaamalla viestiä

mikko81 kirjoitti:
Omistaako kukaan Lincolnin rihlaa, olis kiva kuulla jotain kokemuksia. Tuollaista pyörittelin tänään käsissäni ja mukavan topakka fiilis jäi, eikä hintakaan olis paha. Luotipiipun laukaisu tuntu pikkasen turhan jäykälle, saaneeko tuota säädettyä?


Toimiva rihla,laukasu koneistossa ei ole säätöjä. Laukasu vastus on mitä on,en suosittele koneistoon kajoamista. Listatut piiput metsästys käytössä ok,radalla hidaste patruunoita kokeiltaessa,tai latauksia kokeiltaessa. Itsellä käytössä olleessa, luotipuoli 6,5x55 osunta hyvällä tasolla,omilla latingeilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26324

LähetäLähetetty: 24.11.2013 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

listapiipuista on todellista ongelmaa myös metsästyksessäkin, sitä on turha vähätellä, tai sanottakoon että se on syytä tiedostaa oikeasti, ihan puutaheinää puhua niistä kertalaaki touhuista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 24.11.2013 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuitenkin itse olen listatuilla pudottanut samalta mättäältä, niin nopsaan peräkkäisillä laukasuilla teeret tonttiin, kuin taittuvalla saa ladattua,ja useita kertoja eri kalinpereilla,joten en lukisi niitä enää vahinko osumiksi. Ampuu 150 metristä pari laakia peräjälkeen niin selviää mihin vie ja minkä verran,ei kummemasta tiedosta kuitenkaan ole kysymys. Ei niitä tilanteita juuri kahta enempää tule peräjälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikko81
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2006
Viestejä: 3285
Paikkakunta: Heinola

LähetäLähetetty: 24.11.2013 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mistähän se johtuu että nuo nykyiset on lähes järestään noita listapiippuja jos ne kuitenkin on noin huonoja ku pohjola kirjoitti?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 24.11.2013 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitää koeampua mitä tapahtuu/minkä verran muuttuu osuma kohdistamaltaan matkalta. Ei tämä mitään avaruustiedettä ole,eka kylmistä raudoista ja toinen heti perään.jos nyt ei ihan sokee oo niin eron kyllä näkee. Ja kohta tuon pystyy uusimaan,raudalla kun on tapana myös jäähtyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26324

LähetäLähetetty: 24.11.2013 23:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

son ihan satavarma että arpomiseksi menee jos et voikkaan ampua ennalta opetellulla rytmillä.
pahimmalla listapiipulla on osuma noussu n. 20cm/laaki, eli kolmas alko olla jo hirvitaulun ylä reunalla.
sitten ku jäähtymis aika vaihtelee tai ampuma nopeus muuttuu onhan se arpomista kyllähän sen kaikki listapiippuja testanneet tietää.
ja kun on pari laakia haulikolla ampunu mihin sitten taas tähtäillään, voi voi.

se on ihan yksinkertaista, testaa.
hieman vientiä vähentää kun käyttää kaliperiä joss on vähän lämmöntuottoa.

ja miten niin kaikki alkaa olla listapiippuja, ei sinnepäinkää.

Marcoliini, jos voit olla varma miten homma kulkee niin tuus testaamaan, minä määritän aikavälin laukauksiin ja osuma pitää olla 40mm ympyrässä.
Kuten itekki olet kehunu, Baikkali on loistava, osuma ei vaella ku on listaton.
Taisit sanoa jokseenki,, sokeakanaki löysi jyvän Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 25.11.2013 09:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

3:mas nousee suhteessa enempi ja reilusti, jos vertaa ekan ja toisen patin eroa,olen omiksi tarpeiksi osuman siirtoja testannut,enkä maininnut mitään 3:men patin noususta, vaan kahdesta peräkkäisestä patista,saatikka viittausta hirvikokeen ampumiseen. Nyky kiintiöillä pärjää listatuillakin piipuilla, jos tarkoitus ei ole ampua kiintiöitä täyteen eka 2:den minuutin aikana,en tarkoituksella hakisi ääripäitä listatun piipun huonoudesta, niinkuin jotkut tarkoituksella provosoivat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26324

LähetäLähetetty: 25.11.2013 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei ole kye provosinnista, vaan totuuden puhumisesta, siis tuodaan julki asia mikä on ihan takuuvarmasti olemassa, ei arveltu.
ite kukanenki sitten miettii kohiltaan miten sen asian kanssa tulee toimeen, kiintiöllä ei se käynti muutu yhtään miksikään.
olet ollu liian vähän ulkona jos et ole useammasti päässyt tai joutunu ampuun muutaman minuutin aikana.

tunnusta vaan tosiaia, (kuten olet baikkalista klertoessa sen jo tehnyutki)
mitä tulee kiintiöihis Laughing , jutuista saa käsityksen että ne on usein ylittyny ensimmäisessä käsäyksessä Wink

nii, se mitä muutosta tapahtuu osuman nousemisessa on kiinni aikavälistä myös,,, siinäse !&%¤#"! on oletko aina kellottamassa paljonko siirty yhellä, kahella nopealla, kahella harvakseltaan ammuttuna jne. entäpä hauikon jälkeen ja kauanko siitä haulikon poksautuksesta oli ja sitä rataa.
vapailla piipuilla ei näitä pähkäilyjä vaan ole .

katteleppa vaikka ekunista kuinka arvossaan on blaserin listapiiput, kumartamalla saa, toisin ku vapaat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 25.11.2013 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Baikalhan ei kuulu tähän keskusteluun miltään osin (Lincoln) Laughing Voisitkin näyttää esimerkkiä ja viedä romuttamoon oman rillukkasi,olikohan Merkel? listatuilla piipuillla? Voisit vahvistukseksi laittaa jonkun faktan romutustodistuksesta tähän osioon, kun noilla ei kerta mitään tee,ehkä muutkin seuraa rohkaistuneena esimerkkiäsi ja kiikuttaa listatus piiput sulattamoon Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26324

LähetäLähetetty: 25.11.2013 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuten olet huomannu, olen käyttäny pääasiassa rihlaa joissa on vapaat piiput, syyn tiedätki ihan hyvin, ku olet viimein päätyny itekki vastaavaan.

ja oottelen viellä muutaman vuoden jos joku toope ostais nuo rillukat.
tietysti muodonvuoksi muutan linnun niilläki ammun jotta osan arvostaa sitten hyvää Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mäyräkoiramies
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Maa 2013
Viestejä: 96

LähetäLähetetty: 25.11.2013 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen metsästänyt kolmella eri asetyypillä lintuja latvasta: pulttilukkoinen kivääri, Valmetin rihlakko ja Merkelin drillinki. Silloin aluksi tuntui se normi kivääri aivan mainiolta, kunnes ostin Valmettiin rihlakkopiiput. Valtsulla olen ampunut varsin monta teertä, ja jonkun metsonkin. Ja nyt kun siirryin drillinkiin niin rihlakkopiiput ovat pölyttyneet rauhassa. Ainakaan minun jahdeissani ei kovin monia laukauksia ole samalta makuulta ammuttu, ei ole ollut tarvetta. Yleensä yksi laukaus riittää, se joko osuu tai sitten ei. Ja linnut lähtevät. Kolme kertaa olen päässyt ampumaan Merkelillä kaksi laukausta peräkkäin.

Ensimmäisellä kerralla pudotin teeren n. 100 metrin päästä. Loput lähtivät lentoon ja yksi laskeutui vähän kauemmas. Yritin, ja ammuin ohi. Viimeisenkin linnun lähdettyä hain pudottamani ja mittasin matkan viimeiseen yritykseen. Matka oli vähän pitempi kuin olin luullut, eli n. 170 m.

Toisella kerralla ammuin sumuisena aamuna ensin ohi. Toisella laukausella sama teeri tippui. Taas mittasin matkan, n. 120 m.

Kolmas kerta oli tänä syksynä. Ensin pudotin yhden teeren, matka n. 90 m. Loput pyrähtivät lentoon ja vaihtoivat puita. Toinen laukaus osui taas, matkaa n. 130.

Ampumaradalla olen kokeillut monenlaisia testejä. Oma aseeni ampuu kaksi ensimmäistä lähes samaan kohtaan, vaikka ampuu 20 sek. erolla. Toinen kuti ehkä nouseen 1 cm sadalta metriltä. Kolmas nousee sitten jo enemmän, ajasta riippuen 10-15 cm. Tämä kyllä riittää minulle! Kolmannelle ei tässä pyynnissä yleensä ole tarvetta. Se on sitten eri asia kuinka saa ampumaradalla ajan kulumaan piippua jäähdytellessä, sitä kun ei malta olla kokeilematta koko ajan jotain uusia latauksia. Se on varmasti se kaikkein ikävin asia kiinnijuotettujen piippujen kanssa. Mutta siihenkin oppii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 26.11.2013 08:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mäyräkoiramies kirjoitti:
Olen metsästänyt kolmella eri asetyypillä lintuja latvasta: pulttilukkoinen kivääri, Valmetin rihlakko ja Merkelin drillinki. Silloin aluksi tuntui se normi kivääri aivan mainiolta, kunnes ostin Valmettiin rihlakkopiiput. Valtsulla olen ampunut varsin monta teertä, ja jonkun metsonkin. Ja nyt kun siirryin drillinkiin niin rihlakkopiiput ovat pölyttyneet rauhassa. Ainakaan minun jahdeissani ei kovin monia laukauksia ole samalta makuulta ammuttu, ei ole ollut tarvetta. Yleensä yksi laukaus riittää, se joko osuu tai sitten ei. Ja linnut lähtevät. Kolme kertaa olen päässyt ampumaan Merkelillä kaksi laukausta peräkkäin.

Ensimmäisellä kerralla pudotin teeren n. 100 metrin päästä. Loput lähtivät lentoon ja yksi laskeutui vähän kauemmas. Yritin, ja ammuin ohi. Viimeisenkin linnun lähdettyä hain pudottamani ja mittasin matkan viimeiseen yritykseen. Matka oli vähän pitempi kuin olin luullut, eli n. 170 m.

Toisella kerralla ammuin sumuisena aamuna ensin ohi. Toisella laukausella sama teeri tippui. Taas mittasin matkan, n. 120 m.

Kolmas kerta oli tänä syksynä. Ensin pudotin yhden teeren, matka n. 90 m. Loput pyrähtivät lentoon ja vaihtoivat puita. Toinen laukaus osui taas, matkaa n. 130.

Ampumaradalla olen kokeillut monenlaisia testejä. Oma aseeni ampuu kaksi ensimmäistä lähes samaan kohtaan, vaikka ampuu 20 sek. erolla. Toinen kuti ehkä nouseen 1 cm sadalta metriltä. Kolmas nousee sitten jo enemmän, ajasta riippuen 10-15 cm. Tämä kyllä riittää minulle! Kolmannelle ei tässä pyynnissä yleensä ole tarvetta. Se on sitten eri asia kuinka saa ampumaradalla ajan kulumaan piippua jäähdytellessä, sitä kun ei malta olla kokeilematta koko ajan jotain uusia latauksia. Se on varmasti se kaikkein ikävin asia kiinnijuotettujen piippujen kanssa. Mutta siihenkin oppii.


+100
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26324

LähetäLähetetty: 26.11.2013 09:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

+100 Laughing Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 26.11.2013 11:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
+100 Laughing Laughing Laughing



Voisitkin hommata mulle 10kpl Blaserin listapiipuja kun kerran kumaratamalla saa Very Happy Ja voisit sen Merkkelin rillukkasi mulle hävittää Wink Siitä saat 3:me kumarrusta,joko laitan ostoluvat vetämään. Kiitos ja kumarrus etukäteen Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com