Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3619 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 24.08.2013 18:53 Viestin aihe: All season renkaista? |
|
|
Eli onko porukalla kokemusta noista ns "all season" renkaista. Tarkoitus laittaa 4wd hiaceen seuraavaksi vähän karkeemmat kesäkumit jotta ei jää liejukkoon kiinni ihan helpolla. Nyt alla continental vancot joissa ei käytännössä ole ku kolme pitkittäistä uraa. Vaikka en ole noillakaan vielä missään sutinut ni tois karkeemmat renkaat kuitenkin vähän mielenrauhaa. Kovin karkeita tavan c-sarjan renkaita ei oikein ole löytynyt, vaikka ihan tavalliset kyllä kelpaiskin. Tavan nelikkorenkaita on mutta kun kantavuus ei riitä. Noista jokasään renkaista niitä löytyis ja mielessä on esim MAXXIS MA LAS, MATADOR MPS 125 VARIANT ALL WEATHER, GOODYEAR CARGO VECTOR 2 tai CONTINENTAL VANCO FOUR SEASONS 2.
Mutta minkähänlaisia nuo tuommoset sitten on kun ei mitään kokemusta? Ne ei kaiketi vastaa ihan kitkoja eikä kesärenkaita. Tuleeko autosta noilla jyrä. Kärsiikö ajettavuus kun noilla vancoilla auto on todella mukava ajaa (ja tietämättömille epäilijöille että ihan oikeesti nelikko hiace on hyvä ajaa ja tykkään siitä paljon enemmän kuin firman t5 portterista jolla ajan päivittäin, mutta ei siitä enempää vaan keskustellaan renkaista). Ja mitenhän nuo kuluu, sillä ainakin väitetään että neliveto hiace syö etusia, vaikka en mitään dramaattista kulumista ole omassani huomannutkaan. Olettaisin noiden olevan pehmeämpiä joten melu tuskin ihmeesti kasvaa, mutta kuluminen ehkä, ja entäs kulutus? Ei kai litroissa kuitenkaan.
Kertokaa jos kellä mitään kokemuksia ja jos on vinkata hyviä renkaita pakuun joissa olisi edes vähän kuvioo muutakin kun pitkikttäis uria.
Jos ei nuo ole fiksu hankinta, on seuraavat ehkä sitten kormoran vanpro tai gt radial maxmiler. Kohtuu hintaiset, mustat ja pyöreet. Eli täydellinen kompromissi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pihkatappi Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Tou 2011 Viestejä: 300 Paikkakunta: Varsinaissata
|
Lähetetty: 24.08.2013 22:18 Viestin aihe: |
|
|
Itse pähkäilin saman asian kanssa ja päädyin näihin http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=24252603&group=2.02&name=Nokian+Rotiiva+AT
Autona vaan on hilux 4wd mutta hyvin pärjäsi talven lähestulkoon pelkällä takavedolla. Aikasempi autoni oli Hiace 4wd ja tällä kokemuksella hankkisin siihen samanlaiset. Parasta noissa on ajomukavavuus ja hiljaisuus vaikka riittävän karkeat kuviot onkin. Yritän ajaa niillä kaksi talvea ja kaksi kesää ja sitten haen uudet. Koko on 235/70 17 Kierros oli jossain 650 egen huminoissa. VRP:sta ostin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
takeem Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Hei 2010 Viestejä: 592
|
Lähetetty: 24.08.2013 22:34 Viestin aihe: |
|
|
Itse ostin kanssa vasta Grand Vitaraan 225/75R16-koon Rotiivat. Tyytyväinen olen hankintaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3619 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 24.08.2013 22:38 Viestin aihe: |
|
|
Muuten hyvä vaihtoehto, mutta pikaisella katsonnalla en löytänyt kokoa 205/65(tai60)R16 tai mitään likelle vastaavan kokoista. Ja myös ei ollut c sarjan renkaita, vaikka kantavuuttahan tuolla olisi.
Peli on nyt auki, lisää kiitos. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 24.08.2013 23:03 Viestin aihe: |
|
|
Bfg a/t on aina hyvä valinta ja kantavuutta on. Ei talvikäyttöön...
Cooper discoverer m+s on hyvä gummi, pärjää auttavasti jopa talvella.
Uuteen Amarokkiin, jahka sakemannit saa sen tehtyä, suunnittelin joko Discoverer a/t3- tai m+s-rinkuloita.
Coopereiden kantavuuksista ei ole tietoa, mutta luulis löytyvän sopivaa.
http://www.coopertire.co.uk/tyres/off-road-4x4/summer/discoverer-at3 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
retardo Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 27 Huh 2007 Viestejä: 61
|
Lähetetty: 25.08.2013 07:27 Viestin aihe: |
|
|
http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/4717784232454 itellä hiacen alla tollaset, ei ihan heti mutaa jää kiinni. Tuli ajettuu koko viime talvi samoilla kumeilla. Vähän nuo enempi ääntä tosin antaa jos hiacen orkkis kumeihin vertaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4470
|
Lähetetty: 25.08.2013 08:46 Viestin aihe: |
|
|
BF altsikat on tosi liukkaat ja huonot talvella, Rotiivat laitoin viime talvena Hiluksiin kun noihin luisteluihin altsikoilla kyllästyin.
Cooperin Diskoveryt nastoilla oli joskus mutta ne vasta huonot oli, sivupito täysi 0 mutta noitakin on eri sarjaa vissiinkin useampaa?
Minkä vuosimallin Haisuli sulla on?
Lumessa noi ns normikuvioiset renkaat ei puhdistu normiautolla kun ei niissä riitä puhti antamaan jenkaa niin paljoa että tyhjäisi kuvion.
Josko nyt renkaita pitää jossakin välissä päivittää niin lievää mutakuviollista laittelen alle ja niihin sitten nastat.
Pääsee lumessa ja pehmeessä kun ei oo pinta heti tukossa.
Nokian Vatiivaa kattelin mutta ei saa Suomesta eikä Euroopasta.
Mutta tuohan riippuu millaisissa paikoissa ajelee.
Ei C-merkintää ole noissa omissakaan renkaissa, kantavuus kun vaan riittää niin eivät ole katsastuksessakaan rutisseet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3619 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 25.08.2013 19:44 Viestin aihe: |
|
|
-01 d4d eli klh-28. Kesäpyörät on muuten vaan 16". Tuolla nyt ei todellakaan sutimalla kuvioita puhdistella, sen verran laiska on 102hp d4d. Vaikka siinä on railipaineita nostava boxikin ollu kiinni ni ei sekään taikoja tee, kun moottorin ohjauksen suojat ei anna niidenkään nousta rajattomasti, ja vaikka antaiskin ni ahtojahan pitas saada samalla lisää. Eipä mun kyllä tarviikaan saada revittämällä uria auki, kun ei ole järkeä lähteä mihinkään "offroadia" rypemään autolla jossa on 21cm maavaraa ja tarvii tenniskentän kääntyäkseen ympäri. Autohan ei ole maastoauto vaan nelivetoinen tavara-auto.
Kyllä mä mieluusti c-renkaat haluisin. Olispahan lain kirjaimen mukaiset, kun eikös se pakuun semmonen vaatimus ole virallisestikin. Ja eikös normi nelivedon renkaat ole vähän veltommat rungoltaankin.
Tosiaan tarvetta ei ole offroad renkaalle vaan vähän karkeemmalle ku mitä valtaosa pakun renkaista näkyy olevan. Kyllähän tuntuis että pikkisenkin märkää savee ni nuo vancot sutii armotta. Vaikka vielä en ongelmapaikkaa löytänytkään ole, voi sekin tulla vielä eteen. Rotiiva esim olis pätevän näköinen jos olis kokoa ja tuo c-luokka. Tuon karkeempi enää ei tarviis välttämättä ollakaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 25.08.2013 20:28 Viestin aihe: |
|
|
Vaihda transportteriin, niin ei tarvii sutia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4470
|
Lähetetty: 26.08.2013 06:18 Viestin aihe: |
|
|
Bridgestonella oli joskus suht isolla nappulalla joku maasturinrengas.
Hiluksissakin on orkkispyörät 16" mutta vaihtanut 15" vanteet ja renkaat, pulttijako lienee sama vielä tuossa sullakin.
Leveetkin noi molemmat sarjat 31x10,5r15 ettei mahdu varmaan pyörii Haisulissa.
Mutta noita varmaan löytynee ihan Peräahon Koneen sivuiltakin.
Rungon jäykkys vaihtelee hinta-laatusuhteessa, pinnattuja en itse osta vaikka osa niitä kehuukin kun on halpoja.
Hiace ei muuten ole oikeasti 4-veto eikä myös uudemmat transportterit... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3619 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 26.08.2013 22:00 Viestin aihe: |
|
|
No on se sen verran mulle neliveto että se vetää aina kahdesta päästä ja lumessa menee niin kauan kunnes on mahansa varassa. Se riittää. Se että takana on vain kitka"lukko", joiden toiminnassa/toimimattomuudessa on paljon yksilöllisiä eroja täysin samanlaisissakin autoissa, ja se että keskellä on vaan monilevyhäpäke ja se ettei edessä ole kuin kokonaan lukoton etuperä, ei vähennä sen nelivetoisuutta mulle mitenkään sillä en odota "nelivetoiselta" tavara-autolta sen enempää. Siihen sopii paljon tavaraa ja sillä pääsee huonoja teitä helposti etenemään vaikka lunta paksultikin, se riittää. En edelleen tarvitse äärirajoja yrittää tuommoisella. Ihan sama se on portterikin haldexeineen. Ihan pelittävä systeemi sekin siihen tarpeeseen mihin sellaiset hankitaan ihan yhtälailla sitäkin voi nelivedoksi sanoa vaikka toteutus ei ole mitään täysiveristä maastonelivetotekniikkaa. Olihan hiacekin "enemmän" neliveto vuoteen 95 jolloin se muuttui euro hiaceksi eli granvia muunnokseksi. Mutta silti nykyisestäkin voi ihan oikein sanoa nelivedoksi, vaikka toisille ne paineilma-/palalukot tmv ja alennus vaihteet tekee vasta nelivedon. Mulle neliveto tarkoittaa sitä että voimaa ohjataan neljälle pyörälle, ja se että kuinka tehokkaasti vetoa saadaan pahassa paikassa jokapyörälle/tai edes pitävälle pyörälle tekee nelivedosta vaan paremman.
Ja Quad vadis: p@ska trolli!
Mutta edellä oleva ei nyt auta rengas asiaa ollenkaan. Tarviin karkeemmat renkaat koska nuo vancot on käytännössä sliksit. Tai eipä noilla olla lähelläkään pulassa oltu, mutta jottei joutuisikaan koska siltä nuo näyttää että liejuun ei ole asiaa. Toki märkää mehtäkoneen uraa meni ihan mukisematta. Mutta silti edes vähän varman päälle. Kuinhan nuo jokasään renkaat on pahoja kulumaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mihkali Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Tam 2005 Viestejä: 264 Paikkakunta: joensuu
|
Lähetetty: 28.08.2013 23:02 Viestin aihe: |
|
|
kuluvat siinä missä muutkin.helpoiten ratkaiset rengas ongelman kysymällä offroad tarvikkeelta mitä vaihtoehtoja olisi tarjolla.sieltä on renkaita mehtuu ukkelit ostelleet. kato ensin netistä mitä listalla.suosittelen soittamaan sit timolle ko.paikkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 29.08.2013 07:07 Viestin aihe: |
|
|
Bfg a/t kestää ajoa (pääasiassa asfalttia) let 100000km, nyt ajettu 60000 ja pintaa vielä 8-9mm, maastokäytössä lienee ennemmin ikähapertuminen/rikkoontuminen kun kuluminen ongelma.
Coopereilla meni 30-40000 ilman selvää kulumista.
Kyl nuo kestää ja paljon enemmän kun normi rinkulat. Nokiat ym SUV-kumit sulaa samoin kun pikkuautojen renkaat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4470
|
Lähetetty: 29.08.2013 07:55 Viestin aihe: |
|
|
Tuo onkin ainoa + merkki BF a&t renkaalle, muuta hyvää kun siitä ei löydy.
Ketjussa haetaan rengasta huonoon paikkaan ja tuo a&t kuvio on todella helposti tukkeutuva, rengas liukas talvella jne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 29.08.2013 09:25 Viestin aihe: |
|
|
Oskari kirjoitti: | Tuo onkin ainoa + merkki BF a&t renkaalle, muuta hyvää kun siitä ei löydy.
Ketjussa haetaan rengasta huonoon paikkaan ja tuo a&t kuvio on todella helposti tukkeutuva, rengas liukas talvella jne. |
No en sanoisi ihan noinkaan. Eihän tuo BF:n at ole ollenkaan huono kompromissi. Toimii kohtuudella kaikkialla muualla paitsi mudassa jossa tosiaan kuvio tukkeutuu. Toisaalta niin tekee kaikilla muillakin at renkailla, eli tarvisisi mennä reilusti karkeampaan jotta rengas toimisi mudassa. Tätä tässä ei varmaankaan haeta. Silloin kun tahtoo kasvaa meteli, bensan kulutus jne.
Eikä tuo uutena nyt niin liukas ole. Pari talvea painavemmalla autolla ajaa hyvinkin. Vanhemmiten kumi toki kovenee ja pito huononee mutta näin taitaa olla kaikilla muillakin tämän kaltaisilla renkailla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|