OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Erittäin tärkeä opetus! Lue tämä.
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.10.2011 17:16    Viestin aihe: Erittäin tärkeä opetus! Lue tämä. Vastaa lainaamalla viestiä

Eli olen edelleenkin sitä mieltä että "suomalaiset laatuluodit" tappavat hirven helposti. Ne toimivat ihan riittävästi kun puhutaan vain tappamisesta. Olen kuullut kaikenlaisia juttuja, varmasti väritettyjäkin erilaisista luotien "räjähtämisistä", en ole puoliakaan uskonut. Ihminen kun ei usko ennenkuin itse näkee.

Meillä on tosiaan tapettu +600 hirveä sinä aikana kun olen porukassa ollut. Melkein kaikki ruhot olen nähnyt ja aikamoinen kasa on luotejakin tullut tsekattua. Hyvin ovat tappaneet kun ovat paikalleen käyneet, en ole siis nähnyt tarvetta vaihtaa luotityyppiä mihinkään. Superhammerheadilla olen itse ampunut ja muut ovat käyttäneet pääasiassa megaa ja normi hammerheadia. Jotain yksittäiskokeiluja on toki ollut ja niitäkin on silmäilty.

No nyt tuli lauantaina se käännekohta jonka jälkeen voin tunnustaa olleeni väärässä. En tule enää laittamaan piippuun kuin ERITTÄIN laadukasta ja toimivaksi testattua lyijyluotia tai sitten kokokuparia. Näin miten, tälläkertaa Lapuan Mega, melkein kirjaimellisesti räjähti paksuun luuhun osuessaan. Sirpaleita lensi 90 asteen kulmassa sivuille ja aiheutti todellisen vaaratilanteen hyvinkin tavallisessa ja turvallisesta tilanteesta. Luoti upposi hirveen 10cm ja pieni pala kannasta jäi sinne. Loput 60% lensi isoina kaikaleina pitkin hirveä ja yksi sirpale 10m päässä 90 astetta SIVULLA olevaan koiraan. Teki koiralle vain pienen haavan, joten tuuria oli mukana. Koira ei edes huomannut tapahtumaa mutta pari tikkiä oli laitettava. Ampujassa ei ollut tippaakaan vikaa, tilanne oli tuiki tavallinen, josta jokainen metsämies olisi hirveä ampunut. Luoti käyttäytyi täysin ennalta arvaamattomasti ja aiheutti tämän. Asian voi todistaa useampi silminnäkijä.

Varmasti monet muistaa miten olen puhunut näiden laatuluotien puolesta. Käänän nyt kelkkani, kun näin mitä voi sattua. Pellolla kytätessä näitä "suomalaisia laatuluoteja" voi käyttää mutta ikinä en enää koirien kanssa jahdatessa näitä käytä. 308:sista en aio kuitenkaan vielä luopua mutta kiinnitän enempi huomiota luotien laatuun. Toivottavasti tästä tekstistä ottaa mahdollisimman moni opiksi.

Tapahtuma ei sattunut itselle eikä minun koiralle. Tällaiset tilanteet ovat hyviä oppeja. Vahinkoa ei sattunut, vain läheltä piti tilanne. Avasi todella monen metsästäjän silmät. Luodin jämä ja hirven etujaloista löytyneet sirpaleet ovat kaikki tallella. Koiraan sattunut sirpale vain pyyhkäisi pienen pintanaarmun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Unforgiven
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2005
Viestejä: 2819

LähetäLähetetty: 17.10.2011 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyseessä oli siis .308 Mega? Luu olkaluu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 17.10.2011 17:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaa, minulla on läjä jossain hamppareita ja megoja ja ovat aika kurjassa kunnossa. Ovat hajalla, mutkalla ja vaikka minkä näköisenä silppuna. !&%¤# jälkeä tuli, mutta eipä se silloin tainnut haitata. Kyllä se hirvi kuoli niilläkin, mutta nyt on muut luodit käytössä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Panostaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Syy 2007
Viestejä: 1911

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko mega ollut jostain lähtien laatuluoti?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitään kantaa ottamatta luoteihin, kun hirveä en metsästä, mutta hieman skeptisesti suhtaudun tuohon koiran saamaan sirpaleeseen.
Vai oliko sirpale vielä haavassa?
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Popeye
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Mar 2009
Viestejä: 377

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noi luodit on kai aika asekohtaiset ja se paras löytyy ajan kanssa,mutta toi edellä kirjoitettu teksti pisti kyllä ajattelemaan Idea
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Unforgiven kirjoitti:
Kyseessä oli siis .308 Mega? Luu olkaluu?

308 mega ja osui polvilumpioon. Sirpaleita oli eri kokoisia vähän siellä sun täällä. Hirvi jäi muutaman kymmenen metrin päähän makuulle mihin se lopetettiin. Taisi joku sirpale mennä sisäkaluillekkin, en tiedä kun en hirmu kauaa ehtinyt ruhoa tutkia.

Olen aina tiennyt että megat sun muut pehmoiset hajoaa kyllä tuollaisesta osumasta. Siinä ei ollut mitään uutta. Olen aina kuvitellut että hajoaminen tapahtuu siten että "tavaraa" jää vain matkalle.. Tuo "räjähdys" oli itselle se havahdus. Jokainen ymmärtää että se tekeekin tästä erittäin vaarallista, siis kun luodin kappaleet lentelee jopa 90 asteessa sivuille. Eli kun luoti osuu paksuun luuhun niin se tosahtaa suoraan sivuille singoten luodin paloja hirmuisella nopeudella ympäristöön. Sirpaleet voivat sitten osua koiriin tai toisiin hirviin. Ihmisiä siellä tuskin koskaan on ja jos olisikin niin silloin kukaan ei sinne ampuisi. Tuollaiset sirpaleet menettävät energiansa hyvin nopeasti mutta koira on on hyvin usein vaaravyöhykkeellä. Tuo 10m suoraan sivulla on todella normaali koiran sijainti kun hirveä ammutaan. Ainakin itse olen ampunut hirviä siten että koira on ollut jopa hieman lähempänäkin kuin 10m.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Mitään kantaa ottamatta luoteihin, kun hirveä en metsästä, mutta hieman skeptisesti suhtaudun tuohon koiran saamaan sirpaleeseen.
Vai oliko sirpale vielä haavassa?

Ei ollut haavassa. Se oli vain pintanaarmu. Mutta selvää on että sirpale sieltä on lentänyt koska luoti on tallella. Se löytyi hirven jalasta nahkan alta. Tai se 40% mitä luodista oli jäljellä.

Panostaja.. Se oli heittomerkkien sisällä se "suomalainen laatuluoti". Yleinen nimitys tämän kategorian tavaralle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huuhaasetä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Lok 2011
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:18    Viestin aihe: Re: Erittäin tärkeä opetus! Lue tämä. Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy

Viimeinen muokkaaja, huuhaasetä pvm 15.11.2011 19:52, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Unforgiven
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2005
Viestejä: 2819

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Ampujassa ei ollut tippaakaan vikaa, tilanne oli tuiki tavallinen, josta jokainen metsämies olisi hirveä ampunut.


On siinä ampujassa ehkä tipan verran vikaa, jos posauttaa polvilumpioon...?

Ei sillä, etteikö vahinkoja satu.

Jo ihmettelinkin, että arvelemastani olkaluustako tavaraa on kinttuihinkin päätynyt ja sitä 90 asteen kimmoketta koiraan. Polvilumpio tuon selittää...

Olkaluuta arvelin sillä, että siihen se .308:n huonotasoinen luoti kai useimmiten räjähtää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en kyllä uskoisi pystyväni erottamaan luodista tulleen sirpaleen tekemää pintahaavaa "normaalista" maastossa tulleesta naarmusta piikkilankaan, risuun tms...
Mutta tämä nyt ei kuulu aiheeseen, sattui vaan silmään.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan tuo hyvin epätodennäköinen sattuma mutta ainakin itse ammun niin suuren osan hirvistäni koiran haukkuun että pakko tuo asia on huomioida. Helekutti se koira on aina siellä lähellä. Kun koira on sivulla niin silloin ruuti palaa.

Osuma voi aivan hyvin lipsahtaa keneltä vain jonnekkin minne sitä ei ole tarkoitettu. Olen nähnyt miten 100 pisteen miehet vetelee hirveä pitkin turpaa ja takajalkoja ja vaikka mitä. Metsässä voi osumat joskus lipsahtaa. Mutta tässä keskustelussa oli kyse luodin aiheuttamasta vaaratilanteesta. Itse en tällaisia sulata.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
siru8
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2004
Viestejä: 2903
Paikkakunta: merikarvia

LähetäLähetetty: 17.10.2011 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä kiinnostais, että oliko tehdaslataus vai oliko joku hakenut "huippuvauhteja" lataamalla itse?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.10.2011 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tehdaslataus oli kyseessä.

Asia on tutkittu perinpohjin ja homma on täysin selvä mitä siinä on tapahtunut. Luoti "räjähti" ja sirpaleet lensi pitkin poikin. Yksi, ilmetenkin iso kaikale lensi koiraan saakka ja teki pienen pintanaarmun. Tämäkin asia on varma eli kyseessä ei ole mikään piikkilanka.

Tällainen tilanne. Uskoo ken uskoo. En uskonut itsekkään näitä tapahtumia kun juttuja kuulin, en ennenkuin itse näin. Olen kuitenkin sen luontoinen että kun havahdun niin voin tunnustaa olleeni väärässä siis ihan julkisesti foorumillakin, otan opikseni ja toimin vastaisuudessa eri tavalla. Onhan täällä aina niitä viisaita jotka tietävät joka asian, eivät ole koskaan väärässä eivätkä ammu koskaan hirveä ohi tai haavoita sitä. Heille ei tästä jää käteen mitään. Mutta jos edes yksi minunlaiseni kuraluoteja käyttävä jäärä havahtuu tästä kirjoituksestani ja siirtyy käyttämään parempia luoteja niin olen jo tyytyväinen. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 17.10.2011 20:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laadukas lyijyluoti ei takaa etteikö tuota tapahtuisi niitä käyttämällä vastaavassa kovassa luuosumassa. Totuus lienee kuitenki se, ettei suomalaiset lyijyluotien valmistajat ole vieläkään ankkuroineet lyijysydäntä vaippaan ja siitä johtuu tuo sirpaloituminen (esim. Oryx on ankkuroitu) ja siksi tuo räjähtäminen moisessa osumassa on suht selkeä. Itse käytän koko kupariluoteja ja olen niiden tyytyväinen käyttäjä.
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 1 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com