OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Automaattiset ruokintalaitteet

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8625
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 01.09.2024 13:09    Viestin aihe: Automaattiset ruokintalaitteet Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos porukalla kertyny kokemuksia noista akulla toimivista ruokintalaitteista? Mikä toimii, mikä ei? Onko jostain mallista hyviä/huonoja kokemuksia?

Tarkoitus olisi houkutusruokkia peuraa alueella, jossa ei ihan joka viikko ehdi kytiksellä käydä. Ajatus, että olis tynnyrin pohjassa levitin. Menis ihan pikkumäärä päivässä, ehkä 5 l kauraa. Lisäks voisi viedä juurikkaita. Levitin pitäs saada viriteltyä niin että jyvät putoo kaukaloon eikä lennä ympäriinsä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8625
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 02.09.2024 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kellään kokemusta aiheesta? Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
agriins
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2008
Viestejä: 37
Paikkakunta: Aurajokivarsi

LähetäLähetetty: 02.09.2024 22:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on ollut kaksi Hylten myymää Genzon levitintä käytössä. Toinen kolme kautta ja toinen kaksi. Toimineet moitteetta koko kauden aurinkopaneeliin kytketyn 7,2 Ah akun voimalla. Voin suositella. Viljan kulutus putosi murto-osaan ja silti peuroja käy säännöllisesti.

Olen käyttänyt yhtä 20s. syöttöä = n.6 kg
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8625
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 03.09.2024 06:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Just tollasta systeemii aattelin!! Smile Toimii hyvin talvellakin tuo laite? Ei tarvii suojata lumelta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
agriins
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2008
Viestejä: 37
Paikkakunta: Aurajokivarsi

LähetäLähetetty: 03.09.2024 08:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laite on toiminut kovillakin pakkasilla ja on suojassa lumelta jotta jyvät putoaa kaukaloon. Kaukaloon tulee tietysti lunta mutta osaa peurat luonnostakin hakea ruokaa lumen alta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8625
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 03.09.2024 10:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, en mä sitä. Aattelin vaan et jos sinne automaatin liikkuvien osien väliin pääsee loskalunta niin palaako moottorit heti. Pitänee tehdä niin, että on suojassa sivuilta. Onko sulla joku suppilo tynnyrin pohjassa vai tuleeko tasapohjalla riittävän tyhjäksi? Smile

Melkeen tarttis ostaa 200 l tynnyri. Tossa olis 120 l jouten. Mut jos 6 kg laittas päivässä ni se olis sit about 12 l kauraa. Menee tynnyri tyhjäks alta 2 viikon
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 9038

LähetäLähetetty: 03.09.2024 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Agriins, olet ilmeisesti modannut tuota syötintä, toimiiko tuo muoviämpäriviritys hyvin? Olen itse miettinyt samaa ja mielellään kuulisin kokemuksia rakentelusta ja käytöstä. Ilmeisesti pitää aikamoisen äänen toimiessaan, ruokakello peuroille?

Jenkkijuttujua olen lueskellut, niin peura luonnostaan syö mieluiten ruokansa maasta. Minun kytispaikallani on yleensä joko odelma tai korkea sänki, johon se vilja haukkuu. Talvella sitten on tietysti lumi. Kyllä peurat tietysti osaa ruokaansa kaivaakin lumen alta, mutta kytätessä olen huomannut, että näkyvissä oleva ruoka ainakin nopeuttaa peurojen tuloa ruokinnalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 563

LähetäLähetetty: 03.09.2024 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Katso eräverkko hae sieltän pihistelevä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8625
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 03.09.2024 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä vinkki. Täytyy alkaa kesällä kyhäämään...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
agriins
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2008
Viestejä: 37
Paikkakunta: Aurajokivarsi

LähetäLähetetty: 03.09.2024 18:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Levitinyksikkö on aivan alkuperäisessä muodossaan. Tässä levittimessä akku ja ajastin on suojassa moottorikotelossa.Ämpäri tai toisessa mallissa filmivanerilevyt suojaa levittimen sateilta ja estää viljan lentämästä kaukalon ulkopuolelle. Maahan ruokkimisessa tulee tautien leviämisvaara haitaksi.
Ämpäri on kiinni kolmella pressukiinnikkeellä ja on kätevämpi irrottaa kokonaan kuin filmivanerit, jolloin levitin tulee kokonaan näkyviin.
Melkoinen ropina kuuluu käydessä mutta en ole ollut kytiksellä siten että olisi ollut peuroja syömässä levittäjän käynnistyessä. Välillä olen laittanut toisen käyntiajan iltaan jotta matti myöhäisetkin saavat ruokaa. Vakio ruokinta-aika on ollut klo 15.
Tynnyrini ovat 200 ja 250 litraiset eikä niiden pohjassa ole suppiloa. Keväällä työnnän lopuksi viljat reunoilta keskemmälle ja viimeksi levittimen irroittamisen jälkeen tyhjennän tynnyrin. JokuUkko voisi halkaista 120 l tynnyrinsä jolloin siitä tulisi hyvä kaukalo ruokkijan alle.
Vielä on kesää jäljellä joten ehtii vielä tekemään täksi talveksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8625
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 03.09.2024 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, mulla on hyvä pohja. Sellanen katos, jossa tynnyri, joka on alta leikattu auki. Pitää vaan vaihtaa ehjä tynnyri ja virittää toi annostelujärjestelmä. Vanhasta tynnyristä sais uudet kaukalot tosiaan. Mulla ei oo täksi kaudeksi peuralupaa tolle alueelle niin ei tarvii houkutella. Jos ens kesänä remppais kopin ja laittas ton houkutussysteemin ni sit vois alkaa pistää peuraa kumoon Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1653

LähetäLähetetty: 03.09.2024 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toii ämpärihän on loistoidea! Mulla pn kanssa tuollainen hylten genzo, ja juuri pohdin, että miten tuon saisi modattua niin että viljat putoaa kaukaloon. Kiitos vinkistä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com