OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Patruunavalinnat riekkojahtiin
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JSS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 173

LähetäLähetetty: 27.10.2009 10:56    Viestin aihe: Patruunavalinnat riekkojahtiin Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä jo ensivuoden jahtia silmällä pitäen?

Eli kertokaahan, minkä kokoisia ja painoisia latauksia olette käyttäneet ja miten tiukkaa kuviota haluatte ampua, sopivasti patruunaa valitsemalla ja mahdollisesti supistajia vaihtamalla?

Itsellä on alapiipussa numero #7 haulikoko ja yläpiipussa #5

Patruunat ja supistajat on yritetty valita niin, että ne vastaa alapiipusta ammuttuna noin 1/4 ja yläpiipusta 1/2 supistusastetta (laskettuna % 75 cm ympyrään tulevista osumista).

Mielipiteitä hyvistä patruunamerkeistä ja parhaasta haulikoosta?

Kiitos.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhatapio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Elo 2005
Viestejä: 2803
Paikkakunta: eteläpohjanmaa

LähetäLähetetty: 27.10.2009 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

alkusyksystä mettälinnulle haulit kolmesta millistä ja pyylle/riekolle pienemmäkki, mettolle taas 3 millistä ylöspäin hyvin sulla homma on hanskassa, älä kuiten käytä magnum latauksia ku niisä on nii !&%¤# lähtönopeudet eli iha tuikitavallinen 12/70 laadukas panos tekee mettolle/hanhelle termiitin temput!!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sohjokurppa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2008
Viestejä: 279
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 28.10.2009 01:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en riekkoja pahemmin pyytämään pysty kun on täällä rauhoitettu, ei siinä kyllä mitään kun ei niitä olekkaan... Mutta oma mielipide asiasta on että riekkoja jos pyytää pohjoisestakin niin kovin väljiä supistajia en pitäisi, omassa aseessa kylläkin kiinteät 1/2 ja 1/1 mutta jos vaihtomahdollisuus olisi niin 1/2 ja 3/4 olisi ehkäpä ihan passelit supistajat. Ja patruunaksi alaputkeen hyvää kuviota antava 2,5mm hauleilla oleva patruuna, ehkäpä 32g olisi hyvä. Yläputkeen meisi varmaan 36g latinki jossa 2,75mm tai 3mm haulit. Kuviot tietenkin silläkin testatut. Samoilla panoksilla siis mitä muutkin kanalinnut, tänä kautena tuli todettua että paras koko kanalinnustukseen on ALLE 3mm, joka linnulle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 173

LähetäLähetetty: 28.10.2009 08:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sohjokurppa kirjoitti:
Itse en riekkoja pahemmin pyytämään pysty kun on täällä rauhoitettu, ei siinä kyllä mitään kun ei niitä olekkaan... Mutta oma mielipide asiasta on että riekkoja jos pyytää pohjoisestakin niin kovin väljiä supistajia en pitäisi, omassa aseessa kylläkin kiinteät 1/2 ja 1/1 mutta jos vaihtomahdollisuus olisi niin 1/2 ja 3/4 olisi ehkäpä ihan passelit supistajat. Ja patruunaksi alaputkeen hyvää kuviota antava 2,5mm hauleilla oleva patruuna, ehkäpä 32g olisi hyvä. Yläputkeen meisi varmaan 36g latinki jossa 2,75mm tai 3mm haulit. Kuviot tietenkin silläkin testatut. Samoilla panoksilla siis mitä muutkin kanalinnut, tänä kautena tuli todettua että paras koko kanalinnustukseen on ALLE 3mm, joka linnulle.


Kiitos. Millaisia ampumamatkoja sinulla on suunnitteilla 1/2 supistajalla, 32g patruunalla ja 2,5 mm hauleilla? Minulla tavalliset haulikkohollit ensimmäisellä piipulla on olleet vain 20 - 30 metriä. 32g lataus on minullakin ollut alemmassa piipussa. Entä ampuisitko metsoa alle 3 mm hauleilla?

Tiedätkö muuten hyviä 30 - 32g patruunoita, haulikoot #7 - #5? Joko muovi- tai perinteisiä pahvihylsyisiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 28.10.2009 09:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen Sohjokurppa kanssasi samaa mieltä haulikoosta. Itse en käytä millekään linnulle suurempaa haulia kuin 2,75 mm ja olen nähnyt kuinka hyvin metsokin tipahtaa #6 -hauleilla.

Supistusaste ja ampumamatka riippuu pitkälti siitä metsästääkö ns. pomppulintua vai onko seisova koira kaverina. Viimemainittu yleensä hieman lyhentää ampumamatkaa ja samalla antaa mahdollisuuden käyttää avarampia suuhisia.

Muuten, jos omistaa pieneoiskiväärin niin mielestäni se kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan riekkojahtiin. Tietyissä tilanteissa ja maastoissa sillä voi saada jopa paremmin saalista kuin haulikolla. Eli hyvä ampuja voi saada parikin lintua ammutuksi siten että loppu lauma siirtyy vain hieman ja on taas kohta hollilla lisäharvennusta varten. Haulikolla ammuttaessa siirtymämatka on aina paljon suurempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6677

LähetäLähetetty: 28.10.2009 09:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koiralla vai ilman ? siis tuo metsästys. Ampumamatkoissa on eroa...

Mihin vuodenaikaan ? Eri juttu ampua syyskuun lopun kesäpukuista poikariekkoa kuin loppukauden talvipukuista aikuista.

No, joka tapauksessa kaapissani on riekkoja varten 3,25 Dappeja 42g latauksella. Valkopukuiselle riekolle ei 12/76 kevyemmätkään lataukset ole liikaa. Riekkokin kaikesta huolimatta on sen verran arvokas riistalintu että se on syytä saada hengiltä kertalaakilla, eikä härnätä niitä jollain kiekkopaukuilla. Tämä kaikki siis loppusyksyn valkopukuiselle linnulle joita jahtaan ilman koiraa. Alkusyksyn kesäpukuiset saa minun puolestani olla rauhassa.

Talvipakkasilla hyväksi havaittuja kylmäsietoisia patruunoita...oma valinta on aina sellainen missä ei ole haulikuppia, eli Rottweill Waidm...mikälie...pappe. Toinen hyvä kuulemma on Gyttorp Röda.

Supistus on full, ja patruuna saa käydä suppeasti. Siksi kun olen äärettömän hidas liikkeissäni ja pomppaava lintu ehtii maan ääriin ennen kuin sen tajuan. Jotenka a-matkat venähtävät joskus pitkänlaisiksi.

Tällaisia näkemyksiä tähän väliin, paitsi että piekkari on paras tuohonkin jahtimuotoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 28.10.2009 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komppaan Peltsua. Olen nyt siirtynyt takaisin "poikavuosien" supistuksiin ja käytän 30" täyssuppeaa haulikkoa. Silloin käytettiin seuraavia: 32" 1-piippuinen Hammerless, 30" Winchester 1200 pumppu, 30" Valmet 412, 30" Benelli, 30" Smith&Wesson pumppu - kaikki täyssuppeita (Valmet 1:1 - 1:2).
Ehkä joskus käytän jotain väljempää supistusta ja joskus piipun päässä on Kick´s extra full, jolloin piippu on ravakat 32".

Miksi näin? Linnut tuntuvat karkaavan aina melko kaukaa näissä avoimissa metsissä. Siis tämä edellä pätee vain ns. ilman koiraa tapahtuvaan metsästykseen.

Patruunoita on sekalainen soppa, mutta eniten löytyy ehkä tätä:
Mirage Baby Magnum T4 12/70/22 42g 3,3mm V0:410m/s.
HW-Companyn kaveri vaihtoi noita läjän Mini-Me reppuun.
Näillä ammutaan kaikki paitsi pyyt joita varten on 24 tai 28 g trap panoksia. Jos on metsotilanne niin vaihdan joskus 12/76 tai 89 Wingmasteriin.

Tässä on myös yksi "talvipanos":
Mirage Royal Game "Winter" T4 12/70 40g V0:412m/s
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Woodsman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 161
Paikkakunta: Vantaa, Keski-suomi, Etelä-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 28.10.2009 10:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Linnulle oon käyttänyt kutakuinkin samaa kuin edellä on mainittu. Moni luulee edeleen että lyijy on raskainta haulimateriaalia mitä on tällä hetkellä tarjolla. On olemassa panoksia esimerkiksi nimellä Hevi-shot ja UnA15. Nämä ovat lyijyä raskaampaa ominaispainoiltaan, joten pienemmällä haulikoolla (esim 40g saa pilkottua enemmän hauleja) ja oikeilla supistuksilla ylletään oikeasti sinne 60m (ylikin) joka edeleen sortaa, taidoistakin riippuen.

Tämän otin aiheeksi siksi että riekkojahtiin itse voisin laittaa enemmän rahaa kiinni ja aakealaakea alueilla saattaa etäisyyden arviointi pettää pahastikkin.

Kannattaa harkita ja hyödyntää tuotekehittelyä joka alkoi korvikepakon myötä koska näyttäsi siltä että siitä on hyötyä myös muuhun metsästykseen Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 173

LähetäLähetetty: 28.10.2009 10:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Syys- ja lokakuun vaihteessa olen yleensä käynyt tuntureilla kävelemässä. Karkottavan koiran ja seisojan kanssa on tullut metsästeltyä, viimeaikoina sattuneista syistä myös ilman koiraa. Ammun hyvin paljon radalla, enkä ole vieläkään tottunut pitämään metsällä alapiipussa yli 32g latauksia. Minusta tuntuu siltä, että raskaat lataukset heittää kevyen metsästysaseen piippua liikaa, jotta sen toisenkin laukauksen saisi tähdättyä.

Mutta ehkä pitääkin opetella ampumaan kaasumäntätoimisella puoliautomaatilla, jotta voin suurentaa haulikokoa ja käyttää vastaavasti vähän raskaampia latauksia?


Viimeinen muokkaaja, JSS pvm 28.10.2009 10:36, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 173

LähetäLähetetty: 28.10.2009 10:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Woodsman kirjoitti:
Linnulle oon käyttänyt kutakuinkin samaa kuin edellä on mainittu. Moni luulee edeleen että lyijy on raskainta haulimateriaalia mitä on tällä hetkellä tarjolla. On olemassa panoksia esimerkiksi nimellä Hevi-shot ja UnA15. Nämä ovat lyijyä raskaampaa ominaispainoiltaan, joten pienemmällä haulikoolla (esim 40g saa pilkottua enemmän hauleja) ja oikeilla supistuksilla ylletään oikeasti sinne 60m (ylikin) joka edeleen sortaa, taidoistakin riippuen.

Tämän otin aiheeksi siksi että riekkojahtiin itse voisin laittaa enemmän rahaa kiinni ja aakealaakea alueilla saattaa etäisyyden arviointi pettää pahastikkin.

Kannattaa harkita ja hyödyntää tuotekehittelyä joka alkoi korvikepakon myötä koska näyttäsi siltä että siitä on hyötyä myös muuhun metsästykseen Smile


Minkämerkkisiä ja mistä niitä saa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Woodsman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 161
Paikkakunta: Vantaa, Keski-suomi, Etelä-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 28.10.2009 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Remington Hevi-shot on yksi merkki. Johtuen näiden korvikeseosten tän hetkisestä kalludesta aika vähän näitä on tehdaspaukuissa, mutta mikäs sen mukavampaa talvi-iltana on kuin ladata itse itselleen luottopaukkuja syksyä varten. Uusin tuttavuus itselleni on Una-haulimateriaalit. Testejä on toistaiseksi vähän mutta lupaavia ne mitä on. Käy ihmeessä kattomassa http://www.unlimitedammo.fi/

En siis tässä mainosta vaan etsin itsekkin materiaalia jolla voisi yrittää mutta miehessä ei taidot riitä Wink

Wingmaster HD on yksi vaihtoehto myös joka on wolframi-pronssi-teräs-seosta.

Kokemusta tästä ei ole joten lainaan "12/70 -latauksen lähtönopeus on 400m/s(1325 fps), 12-76 -latauksen 442m/s (1450 fps) ja 12/89 -latauksen 396m/s (1300 fps). 12-70 -Latauksessa haulia on 36g, 12-76 latauksessa 39g ja 12-89 latauksessa 50g. Suhteellisen kevyet haulilataukset mahdollistavat lähtönopeuden kasvattamisen C.I.P. -maksimipainearvoja ylittämättä".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sohjokurppa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2008
Viestejä: 279
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 28.10.2009 18:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSS kirjoitti:
Sohjokurppa kirjoitti:
Itse en riekkoja pahemmin pyytämään pysty kun on täällä rauhoitettu, ei siinä kyllä mitään kun ei niitä olekkaan... Mutta oma mielipide asiasta on että riekkoja jos pyytää pohjoisestakin niin kovin väljiä supistajia en pitäisi, omassa aseessa kylläkin kiinteät 1/2 ja 1/1 mutta jos vaihtomahdollisuus olisi niin 1/2 ja 3/4 olisi ehkäpä ihan passelit supistajat. Ja patruunaksi alaputkeen hyvää kuviota antava 2,5mm hauleilla oleva patruuna, ehkäpä 32g olisi hyvä. Yläputkeen meisi varmaan 36g latinki jossa 2,75mm tai 3mm haulit. Kuviot tietenkin silläkin testatut. Samoilla panoksilla siis mitä muutkin kanalinnut, tänä kautena tuli todettua että paras koko kanalinnustukseen on ALLE 3mm, joka linnulle.


Kiitos. Millaisia ampumamatkoja sinulla on suunnitteilla 1/2 supistajalla, 32g patruunalla ja 2,5 mm hauleilla? Minulla tavalliset haulikkohollit ensimmäisellä piipulla on olleet vain 20 - 30 metriä. 32g lataus on minullakin ollut alemmassa piipussa. Entä ampuisitko metsoa alle 3 mm hauleilla?

Tiedätkö muuten hyviä 30 - 32g patruunoita, haulikoot #7 - #5? Joko muovi- tai perinteisiä pahvihylsyisiä.
Etäämmältä se 2,5-2,75mm hauli linnun ottaa kuin yli 3mm... Mutta omat ampumamatkat ovat olleet 1/2 suppeasta siihen 30m asti, 1/1 nyt juuri ja juuri yltää sinne n.35m. Riekkokin sen verran pieni maali että siksi vähän kireämmät supistajat ja pienet haulit että niitä käy heti tappavalle alueelle useita. Ja kyllä minä metsoakin ampuisin 2,75mm hauleilla, päähän ja kaulaan saa oikealta matkalta sen verran osumia että varmasti tipahtaa. Ja suoraan poispäin lentävä metso kannattaisi oikestaan jättää yli 25m matkalta kokonaan ampumatta, ei se tipu silloin isommallakaan haulilla. Ja harvoin se lintu liian lähellä ampuessa on, useammin ampumamatka on vähän turhan pitkä kuin liian lyhyt. Ja hyväksi patruunaksi olen itse havainnut Sellier&Bellot parcoursin 32g latauksella ja 2,5mm hauleilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 28.10.2009 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On se jum@nkauta kun ei riekkokaan kuole enää normi haulikon panoksella. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 28.10.2009 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suositetuille ampumamatkoille riittää piipun pituudesta riippumatta 1/4 ja 3/4 supistuksilla oleva haulikko. Niinikään suositetuille ampumamatkoille 32-36 gramman latinki 3mm lyijyhauleja tappaa kaikki linnut tavista kotkaan, kunhan ampuja osaa hommansa. Maknumilatauksilla ammutut ylisuuret guulat aiheuttavat vain katkeruutta koiramiehiä kohtaan..

Kaikki ylimääräinen säätäminen haulikoon (2.75 - 3.25) ja latauksen (32-36gr) kanssa kannattaa tehdä pelkän kuvion hakemisen kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anguilla
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2008
Viestejä: 584

LähetäLähetetty: 28.10.2009 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on toiminut tosi hyvin Remington light magnum 42g 2,9mm haulikoolla. Supparit on IC ja M. Tällä yhdistelmällä on tippunut teeret koppelot riekot ja fasaanit. Toiminut ok läheltä ja kauempaa. Tällä panoksella on myös onnistunut pari ns. "ihme" pudotusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com