OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Muottikutistuma

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Luotien valaminen ja valmistus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.08.2009 21:25    Viestin aihe: Muottikutistuma Vastaa lainaamalla viestiä

Mitään en valamisesta tiedä enkä edes aio valaa ruutiaseen kuulia mutta jotakin kuitenkin.
Minkälaisia muottikutistuma-arvoja eri seoksille ilmoitetaan? Entä mitä vaikuttaa sulan ja muotin lämpötila kutistumaan?
Intuitiivisesti voisin kuvitella, että kylmä seos (siis juuri niin kylmä kuin toimii) ja kuuma muotti (liian kuuma siis) tuotaa suurimman kuulan ja vastaavasti kuuma seos ja kylmä muotti tuottaa pienimmän kuulan. Onko kukaan tutkinut asiaa?
Sen vähän mitä olen lyijyä muottiin kaadellut, olen tehnyt tunnepohjalta ilman mittareita. Aina sieltä muotista on jotakin tullut ulos.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.09.2009 20:19    Viestin aihe: Re: Muottikutistuma Vastaa lainaamalla viestiä

JuhaH kirjoitti:
Mitään en valamisesta tiedä enkä edes aio valaa ruutiaseen kuulia mutta jotakin kuitenkin.
Minkälaisia muottikutistuma-arvoja eri seoksille ilmoitetaan? Entä mitä vaikuttaa sulan ja muotin lämpötila kutistumaan?
Intuitiivisesti voisin kuvitella, että kylmä seos (siis juuri niin kylmä kuin toimii) ja kuuma muotti (liian kuuma siis) tuotaa suurimman kuulan ja vastaavasti kuuma seos ja kylmä muotti tuottaa pienimmän kuulan. Onko kukaan tutkinut asiaa?
Sen vähän mitä olen lyijyä muottiin kaadellut, olen tehnyt tunnepohjalta ilman mittareita. Aina sieltä muotista on jotakin tullut ulos.


Itse itselleni vastaten.
Mittalin muotin mittoja ja valetun kuulan mittoja. Myöskin välyspeltiä apuna käyttäen yritin tulkkailla jäähtyneen luodin ja muotin mittasuhteita.
Olisin valmis sanomaan, että lyijyn (vanhoja ilmakiväärin luoteja) muottikutistuma on luokkaa 0,8%. Taitaa olla linjassa kirjallisuudesta
läytyvän datan kanssa. Tiedolla on käyttöä niille, jotka ovat miettimässä oman luotimuotin tekemistä.

Eipä juurikaan ole aktiviteettiä tällä osastolla?


Edit: Kyseessä oli alumiinimuotti. Teräsmuotilla tuo kutistuma voi olla hieman vähemmän. Alumiinilla on suuri lämpölaajeneminen, joten alumiinimuotti on hieman teräsmuottia suurempi kuuman ollessaan.
Sorvasin messingistä tulkkitapia, jolla tulkkasin muottia vielä kerran. Kutistuma-arvo on lähellä yhtä prosenttia.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ulke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 1107
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 06.09.2009 00:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinne päin mut ei ihan noin mene ja kokeiltu on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.09.2009 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ulke kirjoitti:
Sinne päin mut ei ihan noin mene ja kokeiltu on.


Vaan se menee miten?
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ulke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 1107
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 06.09.2009 12:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikista paras tapa on valaa hivenen isoksi ja sitten mekaanisesti kaliproida, vain näin saadaan varmasti oikean kokoinen ja täysin pyöreä. Ei juurikaan lisää työn määrää ja laatu joka vaikuttaa tarkkuuteen korvaa tuon lisävaivan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.09.2009 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ulke kirjoitti:
Kaikista paras tapa on valaa hivenen isoksi ja sitten mekaanisesti kaliproida, vain näin saadaan varmasti oikean kokoinen ja täysin pyöreä. Ei juurikaan lisää työn määrää ja laatu joka vaikuttaa tarkkuuteen korvaa tuon lisävaivan.


Samaa mieltä mutta ei tuolla ole mitään tekemistä muottikutistuman kanssa.
Leeltä saa mutten tilattua kaliberointiholkkeja mittaansa tehtynä.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ulke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 1107
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 06.09.2009 17:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No enpä heti hokannut tota kutistumaa, mä luulin et haluat tietää kuinka luodin saa just eikä melkein mittoihinsa. Olen pahoillani aiheuttamastani epäselvyydestä asian tiimoilta ja kalibrointiholkin tekee helposti itsekin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.09.2009 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ulke kirjoitti:
No enpä heti hokannut tota kutistumaa, mä luulin et haluat tietää kuinka luodin saa just eikä melkein mittoihinsa. Olen pahoillani aiheuttamastani epäselvyydestä asian tiimoilta ja kalibrointiholkin tekee helposti itsekin.


Ketju olikin lähinnä tietoisku niille, jotka ovat tekemässä itse omia muottejaan. Jos ei ota kutistumaa huomioon niin tulee kuulista ihan kunnolla alamittaisia. No, saahan sitä muottia hiottua suuremmaksi mutta jos on tekemässä vähän isompaa kuulaa niin pitää hio kohtuullisen paljon ennen kuin saa kuulan mittaansa tai mielummin vähän yli.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Luotien valaminen ja valmistus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com