| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.01.2010 06:57 Viestin aihe: Ilvestä pataan |
|
|
Uudessa Metsästäjä -lehdessä oli Tapio Sointu (tunnettu lappilainen kokki ja riista- ja perinneruokien asiantuntija) kirjoittanut artikkelin ilveksen lihan laitosta syötävään kuntoon. Valmis ruoka oli herkullista ammattilaisenkin suuhun joten varmaan kannattaa harrastelijankin kokeilla. Vai onko joku jo uskaltautunut ?
On hyvä muistaa että ko. otukselle on tehtävä trikiinitarkistus ennen ruuanlaittopuuhiin ryhtymistä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
terva Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.01.2010 10:23 Viestin aihe: Re: Ilvestä pataan |
|
|
| igorrock kirjoitti: | Uudessa Metsästäjä -lehdessä oli Tapio Sointu (tunnettu lappilainen kokki ja riista- ja perinneruokien asiantuntija) kirjoittanut artikkelin ilveksen lihan laitosta syötävään kuntoon. Valmis ruoka oli herkullista ammattilaisenkin suuhun joten varmaan kannattaa harrastelijankin kokeilla. Vai onko joku jo uskaltautunut ?
On hyvä muistaa että ko. otukselle on tehtävä trikiinitarkistus ennen ruuanlaittopuuhiin ryhtymistä. |
Eikö se trikiinitarkastus ole vain myyntiin päätyvälle lihalle välttämätön? Kotona jos tekee niin kypsentää läpi ja liha on syömäkelpoista, eikö? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Simo52 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.01.2010 11:32 Viestin aihe: |
|
|
| Itse olen joskus syönyt tarkastamatonta trikiiniriskin alaista lihaa. Ruoka pitää laittaa siten (vaikkapa hauduttaen), että varmasti mikään kohta lihasta ei jää liian viileäksi. Trikiinin tappamiseen riittävä lämpötila on yllättävänkin matala, mutta senkaltaisen loisen tapauksessa ei huvita riskeerata. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
terva Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.01.2010 11:58 Viestin aihe: |
|
|
| EVIRA kirjoitti: | | Trikiinit tuhoutuvat kuumennuksessa. Sairaus ei siis voi tarttua, jos syödään kunnolla kypsennettyä lihaa, olipa siinä trikiinejä tai ei. Sianliha tulee tästäkin syystä aina nauttia kunnolla kypsänä kauttaaltaan. Lämpötila +80 °C riittää trikiinien tuhoamiseen. |
|
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
esa g Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.02.2010 08:18 Viestin aihe: |
|
|
Itse söin ilveksen lihaa,noin kuukausi sitten.Oli hyvää.Vaaleaa kuin linnun liha.Hyvää se oli.Olen vielä hengissä. Loput on pakasteessa.Kevväämmällä nautitaan loput.Älkää heittäkö lihaa hukkaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|