OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

aseen lainaaminen ja valvonta
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mätästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2007
Viestejä: 195
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 29.07.2008 16:37    Viestin aihe: aseen lainaaminen ja valvonta Vastaa lainaamalla viestiä

Eli minulla on luvat 12 kaliiberin itselataavaan haulikkoon, saanko lainata muun kaliiberin ja muun toimintatavan haulikkoja?

Saanko näillä luvilla lainata myös pienoiskivääriä?

Olen alle 18, joten en voi toimia ampuma-aseen "valvojana", eli itse en saisi antaa kaverilleni asetta jotta hän voisi sillä ampua, ellei hänellä oli vastaavaan lupia, onko näin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
E_h_e
***


Liittynyt: 12 Jou 2004
Viestejä: 2169
Paikkakunta: Maarianhaminasta itään

LähetäLähetetty: 29.07.2008 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ampuma-aselaki (9.1.1998/1)

7 luku Luovuttaminen, lainaaminen ja valvottu käyttö

87 § Ampuma-aseen ja aseen osan lainaaminen

Ampuma-aseen saa lainata toiselle seuraavasti:

1) haulikon saa lainata vain sille, jolla on oikeus haulikon, kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;
...
3) pienoiskiväärin tai mustaruutiaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus haulikon, kiväärin, pienoiskiväärin, pistoolin, revolverin, yhdistelmäaseen tai mustaruutiaseen hallussapitoon;
...
Sille, jolle ampuma-ase lainataan, saadaan samalla luovuttaa myös tarpeellinen määrä aseessa käytettäviksi soveltuvia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita.
...

88 § Ampuma-aseen valvottu käyttö

Joka on 18 vuotta täyttänyt ja jolla on oikeus ampuma-aseen hallussapitoon, saa antaa ampuma-aseen välittömässä valvonnassaan käytettäväksi, jos hän kykenee tehokkaasti valvomaan ja ohjaamaan aseen käyttäjää siten, ettei aseen käyttämisestä aiheudu vaaraa.

Lisätietoja: Finlex
_________________
Errare humanum est
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pro Hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2007
Viestejä: 1202
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 29.07.2008 17:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen ainakin käynyt kaverin kanssa radalla ampumassa ja kaverilla ei ole lupia (molemmat alle 18v). Ei ainakaan kukaan ole sanonu vielä mitään.
_________________
Baikal IJ-27 12/76
Remington 770 30-06 Sprg
Sako P-54 22 LR
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mätästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2007
Viestejä: 195
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 29.07.2008 18:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mutta siis lain mukaan mentäessä, alle täysi-ikäinen ei saa asettaan luovuttaa, tai valvoa käyttöä, kiitos
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kostikoira
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2007
Viestejä: 145

LähetäLähetetty: 29.07.2008 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mätästäjä kirjoitti:
mutta siis lain mukaan mentäessä, alle täysi-ikäinen ei saa asettaan luovuttaa, tai valvoa käyttöä, kiitos


Näin on.

Haulikkoluvallasi voit lainata pienoiskivääriä.

Se, että käytännössä kukaan ei nimim "Pro Hunterin" kaverilta ole kysellyt lupia ei tarkoita, etteikö niitä olisi tarvittu. On moni ehkä joskus ajanut yli nopeusrajoitusten ja ei ole kukaan tullut valittamaan ja antamaan sakkoja. Ei se silti ole sallittua. Lisäksi tuo aseen laillisen lainaamisen valvonta kannattaa ottaa tosissaan, sillä kokemattomat ihmiset saattavat käsitellä asetta varsin varomattomasti. Jos jotain sattuu, niin todella paha lisä on se, ettei olisi saanut lainata/valvoa. Turha ottaa näissä aseasioissa riskejä, kun varmasti pääsee harrastamaan nuoretkin pienellä järjestelyllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kostikoira
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2007
Viestejä: 145

LähetäLähetetty: 29.07.2008 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mätästäjä kirjoitti:
mutta siis lain mukaan mentäessä, alle täysi-ikäinen ei saa asettaan luovuttaa, tai valvoa käyttöä, kiitos


Näin on.

Haulikkoluvallasi voit lainata pienoiskivääriä. Yllä mukavasti lainkohdat esitetty, onneksi ovat varsin selkeästi esitettyjä (toisin, kuin usein lakiteksti).

Se, että käytännössä kukaan ei nimim "Pro Hunterin" kaverilta ole kysellyt lupia ei tarkoita, etteikö niitä olisi tarvittu. On moni ehkä joskus ajanut yli nopeusrajoitusten ja ei ole kukaan tullut valittamaan ja antamaan sakkoja. Ei se silti ole sallittua. Lisäksi tuo aseen laillisen lainaamisen valvonta kannattaa ottaa tosissaan, sillä kokemattomat ihmiset saattavat käsitellä asetta varsin varomattomasti. Jos jotain sattuu, niin todella paha lisä on se, ettei olisi saanut lainata/valvoa. Turha ottaa näissä aseasioissa riskejä, kun varmasti pääsee harrastamaan nuoretkin pienellä järjestelyllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mätästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2007
Viestejä: 195
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 29.07.2008 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kostikoira kirjoitti:
Lisäksi tuo aseen laillisen lainaamisen valvonta kannattaa ottaa tosissaan, sillä kokemattomat ihmiset saattavat käsitellä asetta varsin varomattomasti. Jos jotain sattuu, niin todella paha lisä on se, ettei olisi saanut lainata/valvoa. Turha ottaa näissä aseasioissa riskejä, kun varmasti pääsee harrastamaan nuoretkin pienellä järjestelyllä.


Toki kun kiekkoja on käyty ampumassa, olen kavereidenkin halutessaan antanut ampua, mutta kunnolla olen heitä ennen aseen antamista opastanut, ja kyllähän on oppi mennyt perille.

Tilannehan tässä on vain se, että minä olen se "nuori", kaverit ovat täyden iän, mutta kun laki on laki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kostikoira
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2007
Viestejä: 145

LähetäLähetetty: 30.07.2008 00:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mätästäjä kirjoitti:

Toki kun kiekkoja on käyty ampumassa, olen kavereidenkin halutessaan antanut ampua, mutta kunnolla olen heitä ennen aseen antamista opastanut, ja kyllähän on oppi mennyt perille.

Tilannehan tässä on vain se, että minä olen se "nuori", kaverit ovat täyden iän, mutta kun laki on laki.


Niinhän se on, että moni "nuori" voi olla paljon vastuullisempi, kuin vanhempi kaveri – laista riippumatta. Terve järki ei aina ole valitettavasti lakiin kirjoitettavissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mätästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2007
Viestejä: 195
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 30.07.2008 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tähämpä vielä jatkona että saanko omilla luvilla kantaa kahta vastaavaa asetta? eli jos menen oman 12/70 kanssa kyyhkypassiin, niin saanko ottaa kaverilta reissuun mukaan hänen oman aseensa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
"RosteriSako"
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2008
Viestejä: 1178
Paikkakunta: siellä sun täällä

LähetäLähetetty: 30.07.2008 12:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mätästäjä kirjoitti:
tähämpä vielä jatkona että saanko omilla luvilla kantaa kahta vastaavaa asetta? eli jos menen oman 12/70 kanssa kyyhkypassiin, niin saanko ottaa kaverilta reissuun mukaan hänen oman aseensa?


vahva aavistus että kyllä voi.
joku pykälämaakari varmaan pistää lakitekstin kehiin Question
_________________
saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mätästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2007
Viestejä: 195
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 30.07.2008 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pykäliä odotellessa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 30.07.2008 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse asiassa tuo EHE:n lainaama lakitekstin 18 vuoden ikäraja koskee lainaamisessa/valvonnassa sitä, että JOS henkilö jolle ampuma ase luovutetaan käyttöön ei itse omaa hallussapitolupaa aseelle joka oikeuttaa lainaamaan ko lainattavaa vehettä.

Eli Jos esim. minä lähtisin kaverini kanssa ampumaan jolla ei ole mitään aselupia, on minun oltava käytännössä kaverin vieressä valvomassa ammuntaa oli hän sitten 10 tai 50 vuotias.

Tai Jos, minulla esimerkiksi olisi luvat johonkin .500 S&W revolveriin ja kaverini jolla olisi pienoiskivääriin luvat haluaisi lainata sitä en saisi lainata. Mutta hän saisi ammuskella sillä valvonnassani, siten että seison hänen vieressään kun yhdessä tulitetaan keiloja radalla.



Toisin sanoen jos olet alle 18 ja sinulla on haulikon hallussapitolupa, ja haluat lainata alle 18 vuotiaalta kaveriltasi haulikkoa, oli se millainen haulikko tahansa, mitä haulikon kaliiperia tahansa (16, 20, 12, 10) laki ei erittele itselataavia, yksi tai kaksipiippuisia mitenkään, tämän lainaamispykälänsä alla. Eli saat tehdä sen
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mätästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2007
Viestejä: 195
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 30.07.2008 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin, MUTTA minä, alle 18-vuotias en saa antaa asettani kaverille ja sanoa että "ammus sinäkin" koska täysi-ikäinen en vielä ole, eikö vain?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 30.07.2008 14:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mätästäjä kirjoitti:
niin, MUTTA minä, alle 18-vuotias en saa antaa asettani kaverille ja sanoa että "ammus sinäkin" koska täysi-ikäinen en vielä ole, eikö vain?

Et saa antaa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 30.07.2008 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aivan kuten Vortexkin sanoi,

tämä siis siis jos ystävälläsi EI OLE haulikkon, kiväärin, tai yhdistelmäaseen hallussapitolupaa jo ennestään. (rinnakkaisluvatkaan eivät muuten sitten riitä)
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 1 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com