OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Linnustus Kajaanissa/ympäristössä!?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Metsästysluvat
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Huntteri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2004
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 24.09.2007 14:59    Viestin aihe: Linnustus Kajaanissa/ympäristössä!? Vastaa lainaamalla viestiä

Jeps, eli osaisko kukaan neuvoa onko kaupungilla maita missä voi linnustaa tai onko jotain seuroja jotka myy vieralupia? Sotkamossa, Paltamossa tai muualla lähellä. Opiskelen täällä ja ois mukava käyä joskus viikollaki pyynnissä..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3544

LähetäLähetetty: 24.09.2007 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ootko kajaanilainen vai vielä kotipaikkakunnalla kirjoilla? Jos oot pysyvästi muuttanut kajaaniin niin valtionmailla saa mehtuuta harrastaa ja valtionmaat näet vaikkapa www.retkikartta.fi ja sieltä otat pienriistan metästysalueet.

Muutenhan valtionmaille pitäis villin pohjolan metästysluvat ostaa. Seuroista en juuri tiedä, myyvätkö kanalintulupia.

Ethän sitten riekkoa ammu, ovat niin vähissä.. Sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pyytäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 24.09.2007 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kajaanissä on hyvin lintuja tänä vuonna! Miten muuten on? Tuli vain mieleeni, et jos metsästää valtionmailla ilman lupia? Meneekö ase? Vai saako pelkästään sakkoja?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2652

LähetäLähetetty: 24.09.2007 15:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyytäjä kirjoitti:
Kajaanissä on hyvin lintuja tänä vuonna! Miten muuten on? Tuli vain mieleeni, et jos metsästää valtionmailla ilman lupia? Meneekö ase? Vai saako pelkästään sakkoja?


Ei tuollaisia kannata edes pohtia. Kannattaa hankkia asianmukaiset luvat ja metsästää hyvällä mielellä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Huntteri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2004
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 24.09.2007 16:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis meinaakko että jos kajaanissa kirjoilla niin ei tarvi ees valtionmaille lupia? vai ymmärsinkö väärin? Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pyytäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 24.09.2007 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Spede kirjoitti:
Pyytäjä kirjoitti:
Kajaanissä on hyvin lintuja tänä vuonna! Miten muuten on? Tuli vain mieleeni, et jos metsästää valtionmailla ilman lupia? Meneekö ase? Vai saako pelkästään sakkoja?


Ei tuollaisia kannata edes pohtia. Kannattaa hankkia asianmukaiset luvat ja metsästää hyvällä mielellä!


Tietysti!! Mikä on rangaistuskäytäntö, jos sattuu luvitta joku pyytämään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1632

LähetäLähetetty: 25.09.2007 08:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaaleb kirjoitti:
Ootko kajaanilainen vai vielä kotipaikkakunnalla kirjoilla? Jos oot pysyvästi muuttanut kajaaniin niin valtionmailla saa mehtuuta harrastaa ja valtionmaat näet vaikkapa www.retkikartta.fi ja sieltä otat pienriistan metästysalueet.

Muutenhan valtionmaille pitäis villin pohjolan metästysluvat ostaa. Seuroista en juuri tiedä, myyvätkö kanalintulupia.

Ethän sitten riekkoa ammu, ovat niin vähissä.. Sad


Hetkinen... eikös tuo kotipaikkaan perustuva metsästysoikeus ole vain Lapin läänin kunnissa asuville? Korjatkaa jos olen väärässä, etelän tollo kun olen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 25.09.2007 08:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jussi72 kirjoitti:

Hetkinen... eikös tuo kotipaikkaan perustuva metsästysoikeus ole vain Lapin läänin kunnissa asuville? Korjatkaa jos olen väärässä, etelän tollo kun olen.


Itsekin olen eteläsuomalainen mutta:


Metsästyslain 8 §
Kuntalaisen oikeus metsästää valtion alueella

Henkilöllä, jonka kotipaikka on Lapin lääniin kuuluvassa kunnassa tai Kajaanin, Hyrynsalmen, Kuhmon, Kuusamon, Paltamon, Pudasjärven, Puolangan, Ristijärven, Sotkamon, Suomussalmen, Taivalkosken, Vaalan tai Vuolijoen kunnassa, on oikeus metsästää kotikunnassaan valtion omistamilla alueilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
UKKOMETTO
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Kes 2004
Viestejä: 566
Paikkakunta: Kiertolainen Lapista.

LähetäLähetetty: 25.09.2007 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsastyskerho1 kirjoitti:
jussi72 kirjoitti:

Hetkinen... eikös tuo kotipaikkaan perustuva metsästysoikeus ole vain Lapin läänin kunnissa asuville? Korjatkaa jos olen väärässä, etelän tollo kun olen.


Itsekin olen eteläsuomalainen mutta:


Metsästyslain 8 §
Kuntalaisen oikeus metsästää valtion alueella

Henkilöllä, jonka kotipaikka on Lapin lääniin kuuluvassa kunnassa tai Kajaanin, Hyrynsalmen, Kuhmon, Kuusamon, Paltamon, Pudasjärven, Puolangan, Ristijärven, Sotkamon, Suomussalmen, Taivalkosken, Vaalan tai Vuolijoen kunnassa, on oikeus metsästää kotikunnassaan valtion omistamilla alueilla.


Mielestäni vaaditaan, että on kirjat jollakin kyseiseisistä paikkakunnista. Itse opiskelen muualla, mutta verot maksan edelleen kotikuntaani. Metsästyskortissa lukee kotipaikkana opiskelupaikkakunta, mutta kirjoilla olen napapiirin paremmalla puolella. Näin olen ymmärtänyt, eikä poliisikaan ole sitä kyseenalaistanut.
_________________
Jossain niitten on oltava!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3544

LähetäLähetetty: 25.09.2007 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin. Tolkkua tähän nyt.

Muuton voi hoitaa paikkakunnalta toiselle joko tilapäisesti tai pysyvästi.

Kun muuttaa tilapäisesti niin se voi tapahtua esim siten että muuttaa opiskelemaan jollekin paikkakunnalle tilapäisesti, kuitenkin väestötiedoissa asuu vielä alkuperäisellä paikkakunnalla pysyvästi. Tällöin metsästysoikeus on alkuperäisellä kotipaikkakunnalla.

Jos muuttaa pysyvästi, silloin väestötietojärjestelmissä lukee että henkilö on kirjoilla uudella paikkakunnalla, kotikunta on muuttunut uudeksi. Tällöin metsästysoikeus on uudella paikkakunnalla.

Metsästäjärekisterissä voi olla vanhaa tietoa, eli metsästyskortin kotipaikka voi ollakin vielä viimevuotinen.

Kaikki on kiinni siitä miten muuttoilmoituksen tekee. Siinä on mahdollista valita tuo tilapäisyys/pysyvyys muutossa.

Käytännön esimerkki:

Itse muutin v. 2000 Sallasta Kajaaniin opiskelemaan. Kun tein muuttoilmoitusta, ruksasin että muutto on tilapäinen, että saan vielä lomilla metsästellä Sallassa valtion mailla. Verot maksoin Sallaan.

Valmistuin opiskeluista v. 2003 ja keväälllä 2004 ostin kiinteistön asuintarkoitukseen Kajaaanista. Tein muuttoilmoituksen jossa muutin pysyvästi asumaan Kajaanissa. Metsästysoikeus Sallan valtionmailla poistui, koska en enää ollut Sallan kuntalainen. Metsätysoikeuteni siirtyi Kajaaniin, jossa saan valtionmailla metsästää maksamalla vuosittain metsästyskortin. Tämä selviää tuosta Metsästyslain 8:sta pykälästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
joop
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Maa 2004
Viestejä: 576
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 25.09.2007 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pitäsikös ostaa kerrostaloyksiö jostain pohjoisesta ja muuttaa kirjat sinne, sais sitten syksyllä tarpoa rauhassa valtion maita ja mantuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 25.09.2007 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joop kirjoitti:
pitäsikös ostaa kerrostaloyksiö jostain pohjoisesta ja muuttaa kirjat sinne, sais sitten syksyllä tarpoa rauhassa valtion maita ja mantuja.


Tuo olisi sangen ystävällinen teko sikäläisiä kuntalaisia ja asunnonomistajia kohtaan. Haja-asutusalueella kun usein on ongelmana että myyntiin tulevia asuntoja on hankala myydä ja etenkin niistä saatavat hinnat jäävät kovin alas. Jos tämmöinen asuntomyynti "metsästysturisteille" yleistyisi, sen seurauksena paikkakunnan asuntomyyntikin saattaisi piristyä mistä hyötyisivät etenkin ne henkilöt jotka ovat myymässä vaikkapa perintönä saamaansa asuntoa tuolla paikkakunnalla.

Lisäksi samalla maksaisit kunnallisverot tuollaiseen kuntaan eli asianomaisen kunnan päättäjillä tuskin olisi mitään tätä vastaan.

Tuosta kakkosasunnosta on kyllä kulujakin kuten asunnon yhtiövastike kuukausittain mutta toisaalta se on aika vaivaton kesämökki, siinä on sähköt ja kunnallistekniikat, pihat aurataan talvella eikä tarvitse itse hoitaa kaikkia remontteja. Näitä kuluja voi halutessaan kattaa vuokraamalla tuota asuntoa ja jos vuokranantaja maksaa jostain muusta asunnosta asuntolainaa, niin vuokratuloista tulevien pääomatulojen avulla asuntolainojen koroista saa paljon isomman verovähennyksen kuin pelkkää palkkatuloa nauttivana henkilönä saa palkkatulojen verotuksesta. Taajama-alueella oleva kerrostaloasunto ei välttämättä myöskään ole yhtä murtoaltis kuin yksinäisyydessä kököttävä erämaamökki.

Asia varjopuoli on taas se että jos sitten tarvitset vaikkapa terveyskeskuspalveluja asuessasi varsinaisella asumispaikkakunnallasi, niin siellä sua ei mielellään oteta vastaan muutoin kuin akuuttitapauksessa. Eli jos vaikkapa asut varsinaisesti Espoossa ja olet kirjoilla Kajaanissa ja jos polveasi pitäisi leikata, niin sitten leikkausta ei tehdä Jorvissa vaan saat lähteä Kajaaniin sitä varten. Myös kunnallis- ja eduskuntavaaleissa kuulut sitten aivan eri vaalipiiriin kuin missä oikeasti asut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1632

LähetäLähetetty: 25.09.2007 11:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia selvennyksestä, eli olin väärässä.

Tästä kotipaikasta vielä kysymys: Jos ostan vaikkapa Posiolta kerrostaloyksiön (eivät liene kalliita), niin riittääkö että "muutan" sinne kirjani esimerkiksi 10.9-30.10 väliseksi ajaksi, jolloin minulla siis pitäisi olla metsästysoikeus valtion maille, vai pitääkö kirjat olla siellä jonkun vähimmäisajan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3544

LähetäLähetetty: 25.09.2007 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Epäilenpä että tällöin on kyseessä väliaikainen muutto ja kotikunta ei muutu.

Tästä on oma lakinsakin, suora lainaus Kotikuntalaista Finlexistä:

Henkilön kotikunta on jäljempänä tässä laissa säädetyin poikkeuksin se kunta, jossa hän asuu. Vastasyntyneen lapsen kotikunta on se kunta, jossa hänen äidillään on kotikunta lapsen syntyessä.

Jos henkilöllä on käytössään useampia asuntoja tai jos hänellä ei ole käytössään asuntoa lainkaan, hänen kotikuntansa on se kunta, jota hän perhesuhteidensa, toimeentulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitää kotikuntanaan ja johon hänellä on edellä mainittujen seikkojen perusteella kiinteä yhteys.

Jos henkilön omaa käsitystä kotikunnastaan ei ole voitu selvittää, hänen kotikuntansa on se kunta, johon hänellä on katsottava olevan kiintein yhteys asumisensa, perhesuhteidensa, toimeentulonsa ja muiden vastaavien seikkojen johdosta.


Metsästysoikeus valtionmailla tuskin pätee kotikunnan vaihtamiseksi, jos jälkeenpäin tarvitsee käräjöidä. Kalliiksihan se tulisi kuitenkin ostaa se asunto Posiolta, monet luvat saisi ostettua sillä. Pelkkä asunnon omistaminen ei varmaankaan riitä myöskään, pitänee siinä myös aktiivisesti asua ja jotain toimeentuloa pitäisi "uudella kotipaikkakunnalla" olla myös.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Huntteri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Syy 2004
Viestejä: 14

LähetäLähetetty: 25.09.2007 15:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jeps, eli ei muuta ku muutama pyssy mukaan viikonloppuna kun käy kotona, oon tosiian kirjoilla pysyvästi täällä kun opiskelut nyt vie sen viis vuotta vähintään.. Smile ja niin se on ilmoitettu rekisteriinkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Metsästysluvat Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com