OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

metsästyspuku
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 108, 109, 110, 111, 112  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heipaan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2018
Viestejä: 470

LähetäLähetetty: 10.09.2023 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
Itsekkin käytän kalvottomia nykyään, mutta jos yksi pitäisi valita oikeilla erä reissulle, missä ollaan useampi yö maastossa niin kyllähän se ohut kalvopuku olisi. Näkyy nuita pinewoodeja saavan myös joustavia versioina. Kangas ei ole jäykkää, vaan reilusti pehmeämpää kuin vaikka lundhagsin housuissa tai vastaavissa. Eikös nuo softshellit hiosta?

Kenkiä tulee kyllä mietittyä joka kausi. Eka tuli testattua "kaikki" kumisaappaat. Sitten melkoinen määrä kalvokenkiä. Kalvokenkien kalvot ole kestäneet yhdessäkään parissa ja monesti jo uutena vuotaa. Nyt sisäänajossa ollu alkuperäiset Norjan m77 maiharit hieman ylikokoisena ja näihin tarvittaessa vedenpitävä sukka.

Oikealle eräreissulle hyvin ohut ja kestävä kalvopuku ei ole huono ratkaisu. Itse olen alkanut kovasti diggaamaan säärystimiä ja sadeviittaa. Tosi toimiva ratkaisu, jos maasto märkää ja taivas aukenee sekä ei vie tilaa tai hiostuta.
Minun softshell on aika väljä, niin ei hikoile. Toki tuuletusvetoaukot on liikkuessa auki.
Minulla oli joskus 1990-luvun lopussa ostetut gtx metsästyskengät, jotka mehiläisvahalla kerran kaudessa kyllästettynä kestivät melkein 20 vuotta ja istuivat jalkaani täydellisesti. Nyt käytän Meindl Island Prota, Salomonin XA GTX:a ja Haix Pallasta riippuen maastosta ja kuorman määrästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2358
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 10.09.2023 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heipaan kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Itsekkin käytän kalvottomia nykyään, mutta jos yksi pitäisi valita oikeilla erä reissulle, missä ollaan useampi yö maastossa niin kyllähän se ohut kalvopuku olisi. Näkyy nuita pinewoodeja saavan myös joustavia versioina. Kangas ei ole jäykkää, vaan reilusti pehmeämpää kuin vaikka lundhagsin housuissa tai vastaavissa. Eikös nuo softshellit hiosta?

Kenkiä tulee kyllä mietittyä joka kausi. Eka tuli testattua "kaikki" kumisaappaat. Sitten melkoinen määrä kalvokenkiä. Kalvokenkien kalvot ole kestäneet yhdessäkään parissa ja monesti jo uutena vuotaa. Nyt sisäänajossa ollu alkuperäiset Norjan m77 maiharit hieman ylikokoisena ja näihin tarvittaessa vedenpitävä sukka.

Oikealle eräreissulle hyvin ohut ja kestävä kalvopuku ei ole huono ratkaisu. Itse olen alkanut kovasti diggaamaan säärystimiä ja sadeviittaa. Tosi toimiva ratkaisu, jos maasto märkää ja taivas aukenee sekä ei vie tilaa tai hiostuta.
Minun softshell on aika väljä, niin ei hikoile. Toki tuuletusvetoaukot on liikkuessa auki.
Minulla oli joskus 1990-luvun lopussa ostetut gtx metsästyskengät, jotka mehiläisvahalla kerran kaudessa kyllästettynä kestivät melkein 20 vuotta ja istuivat jalkaani täydellisesti. Nyt käytän Meindl Island Prota, Salomonin XA GTX:a ja Haix Pallasta riippuen maastosta ja kuorman määrästä.


Iteltä löytyisi Fjällrävenin sadeviitta, vaan siitä ei ole oikein hyviä kokemuksia. Kerran kovalla sateella käytin meloessa ja olin yhtä märkä kuin olisin ilman viittaa melonut. Ehkä kävellessä pelaisi paremmin. Säärystimiä itsekkin miettinyt joskus. Ei ole oikein mieleisiä löytynyt.

Onko sinulla pallakset pitäneet veden? On kyllä hyvä kenkä kävellä, vähän kuin lenkkarit mutta ei pidä vettä ollenkaan. Itellä kolmet haixit. Yhdet toimi useamman vuoden melko hyvin kun sisäpuolelta liimasi muutamaa saumaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 10.09.2023 11:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
heipaan kirjoitti:
Itse olen kokemuksen myötä todennut kalvovaatteet kohtuu turhiksi. Kun ei sada, niitä ei tarvitse. Kun sataa hieman, niin hyvin vettä hylkivällä pärjää. Kun sataa huolella, niin mieluummin sadeviittaa niskaan. Märän maan osalta taas säärystimet tai riittävän korkeat metsästyskengät pitää huolen, ettei vesi kastele housuja liikaa. Kalvovaatteet ovat jäykkiä ja kuumia, joten yhtään liikkuvassa hommassa ovat aika huonoja.

Itse olen vaihtanut pääosin ihan marketkaupoista löytyviin, vettä hylkiviin halpoihin retkeily- tai lenkkeilyhousuihin ja väljään softshell-takkiin. Noin satkun yhdistelmä ja toimii oikein hyvin. Aiemmin oli päällä yli puolen tonnin kalvojakin. Ainakaan hirvenhaukkuun mentäessä ei haittaa, vaikka ääntä on metsästyshousuja enemmän.

Kenkiin panostan, ne ovat kalvollisia ja olosuhteet sekä maasto määrittävät, miten korkealla varrella ja jäykällä pohjalla olevat laitetaan jalkaan.


Itsekkin käytän kalvottomia nykyään, mutta jos yksi pitäisi valita oikeilla erä reissulle, missä ollaan useampi yö maastossa niin kyllähän se ohut kalvopuku olisi. Näkyy nuita pinewoodeja saavan myös joustavia versioina. Kangas ei ole jäykkää, vaan reilusti pehmeämpää kuin vaikka lundhagsin housuissa tai vastaavissa. Eikös nuo softshellit hiosta?

Kenkiä tulee kyllä mietittyä joka kausi. Eka tuli testattua "kaikki" kumisaappaat. Sitten melkoinen määrä kalvokenkiä. Kalvokenkien kalvot ole kestäneet yhdessäkään parissa ja monesti jo uutena vuotaa. Nyt sisäänajossa ollu alkuperäiset Norjan m77 maiharit hieman ylikokoisena ja näihin tarvittaessa vedenpitävä sukka. Nyt kun soilla rämpinyt ja alkaa kenkä muokkautua jalkaan niin äkkiseltään tuntuisi että saattaa olla se paras ratkaisu. Nopea kuivattaa ja ei ole edes välttämättä tarvetta saada kuivaksi, vähän kuten kumisaappaat. Kalvosukka kuivaa nopeasti ja niitä voi olla vaikka kahdet. Laitan kalvosukan muiden sukkien päälle. Näillä voi myös hiihtää talvella.


Oletkos kokeillut Aiglen kumppareita? Itselläni tuollaiset:
https://www.retkitukku.fi/aigle-parcours-2-iso-kaki-unisex
Tuskin ihan samaa mallia ku parikymmentä vuotta jo ollu käytössä. Pitää ku aika jättää noista kumppareista, hommata samanmoiset tilalle. Huonoja puolia ettei kovin lämpösellä noita jalkoihin viitsi laittaa ja jos kastuu niin aika työläs saada jalasta pois. Käyttömukavuus muuten kaikkiin muihin käyttämiini kumppareihin aivan eri planeetalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 10.09.2023 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
heipaan kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Itsekkin käytän kalvottomia nykyään, mutta jos yksi pitäisi valita oikeilla erä reissulle, missä ollaan useampi yö maastossa niin kyllähän se ohut kalvopuku olisi. Näkyy nuita pinewoodeja saavan myös joustavia versioina. Kangas ei ole jäykkää, vaan reilusti pehmeämpää kuin vaikka lundhagsin housuissa tai vastaavissa. Eikös nuo softshellit hiosta?

Kenkiä tulee kyllä mietittyä joka kausi. Eka tuli testattua "kaikki" kumisaappaat. Sitten melkoinen määrä kalvokenkiä. Kalvokenkien kalvot ole kestäneet yhdessäkään parissa ja monesti jo uutena vuotaa. Nyt sisäänajossa ollu alkuperäiset Norjan m77 maiharit hieman ylikokoisena ja näihin tarvittaessa vedenpitävä sukka.

Oikealle eräreissulle hyvin ohut ja kestävä kalvopuku ei ole huono ratkaisu. Itse olen alkanut kovasti diggaamaan säärystimiä ja sadeviittaa. Tosi toimiva ratkaisu, jos maasto märkää ja taivas aukenee sekä ei vie tilaa tai hiostuta.
Minun softshell on aika väljä, niin ei hikoile. Toki tuuletusvetoaukot on liikkuessa auki.
Minulla oli joskus 1990-luvun lopussa ostetut gtx metsästyskengät, jotka mehiläisvahalla kerran kaudessa kyllästettynä kestivät melkein 20 vuotta ja istuivat jalkaani täydellisesti. Nyt käytän Meindl Island Prota, Salomonin XA GTX:a ja Haix Pallasta riippuen maastosta ja kuorman määrästä.


Iteltä löytyisi Fjällrävenin sadeviitta, vaan siitä ei ole oikein hyviä kokemuksia. Kerran kovalla sateella käytin meloessa ja olin yhtä märkä kuin olisin ilman viittaa melonut. Ehkä kävellessä pelaisi paremmin. Säärystimiä itsekkin miettinyt joskus. Ei ole oikein mieleisiä löytynyt.

Onko sinulla pallakset pitäneet veden? On kyllä hyvä kenkä kävellä, vähän kuin lenkkarit mutta ei pidä vettä ollenkaan. Itellä kolmet haixit. Yhdet toimi useamman vuoden melko hyvin kun sisäpuolelta liimasi muutamaa saumaa.

Sadeviitta+säärystimet on toimiva juttu. Minullakin muutama viitta, toinen taffetasta (kota/laavukangas, hopeoitu toinen puoli) ja toinen jotain muoviseosta. Jälkimmäinen on parempi jos kuivana meinaa pysyä. Viitta jäykkyydestä johtuen ei laskeudu kunnolla "iholle" ja siten viitan alla on ilmatilaa. Eka taas on siitä hyvä jos hätämajoitteen tarvii niin siitä levittämällä saa tarpeeksi ison majoituspaikan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
heipaan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2018
Viestejä: 470

LähetäLähetetty: 10.09.2023 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:

Onko sinulla pallakset pitäneet veden? On kyllä hyvä kenkä kävellä, vähän kuin lenkkarit mutta ei pidä vettä ollenkaan. Itellä kolmet haixit. Yhdet toimi useamman vuoden melko hyvin kun sisäpuolelta liimasi muutamaa saumaa.

Eivät ole kovin paljoa vielä olleet käytössä. Nyt kun sanoit, niin piti vilkaista kenkiä aamuisen reippailun jäljiltä. Tuli pari pientä ojaa mentyä ja kyllä, toisen kengän yksi sauma jalkapöydän kohdalta taitaa valskata. Ei vakuuta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2358
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 10.09.2023 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
heipaan kirjoitti:
Itse olen kokemuksen myötä todennut kalvovaatteet kohtuu turhiksi. Kun ei sada, niitä ei tarvitse. Kun sataa hieman, niin hyvin vettä hylkivällä pärjää. Kun sataa huolella, niin mieluummin sadeviittaa niskaan. Märän maan osalta taas säärystimet tai riittävän korkeat metsästyskengät pitää huolen, ettei vesi kastele housuja liikaa. Kalvovaatteet ovat jäykkiä ja kuumia, joten yhtään liikkuvassa hommassa ovat aika huonoja.

Itse olen vaihtanut pääosin ihan marketkaupoista löytyviin, vettä hylkiviin halpoihin retkeily- tai lenkkeilyhousuihin ja väljään softshell-takkiin. Noin satkun yhdistelmä ja toimii oikein hyvin. Aiemmin oli päällä yli puolen tonnin kalvojakin. Ainakaan hirvenhaukkuun mentäessä ei haittaa, vaikka ääntä on metsästyshousuja enemmän.

Kenkiin panostan, ne ovat kalvollisia ja olosuhteet sekä maasto määrittävät, miten korkealla varrella ja jäykällä pohjalla olevat laitetaan jalkaan.


Itsekkin käytän kalvottomia nykyään, mutta jos yksi pitäisi valita oikeilla erä reissulle, missä ollaan useampi yö maastossa niin kyllähän se ohut kalvopuku olisi. Näkyy nuita pinewoodeja saavan myös joustavia versioina. Kangas ei ole jäykkää, vaan reilusti pehmeämpää kuin vaikka lundhagsin housuissa tai vastaavissa. Eikös nuo softshellit hiosta?

Kenkiä tulee kyllä mietittyä joka kausi. Eka tuli testattua "kaikki" kumisaappaat. Sitten melkoinen määrä kalvokenkiä. Kalvokenkien kalvot ole kestäneet yhdessäkään parissa ja monesti jo uutena vuotaa. Nyt sisäänajossa ollu alkuperäiset Norjan m77 maiharit hieman ylikokoisena ja näihin tarvittaessa vedenpitävä sukka. Nyt kun soilla rämpinyt ja alkaa kenkä muokkautua jalkaan niin äkkiseltään tuntuisi että saattaa olla se paras ratkaisu. Nopea kuivattaa ja ei ole edes välttämättä tarvetta saada kuivaksi, vähän kuten kumisaappaat. Kalvosukka kuivaa nopeasti ja niitä voi olla vaikka kahdet. Laitan kalvosukan muiden sukkien päälle. Näillä voi myös hiihtää talvella.


Oletkos kokeillut Aiglen kumppareita? Itselläni tuollaiset:
https://www.retkitukku.fi/aigle-parcours-2-iso-kaki-unisex
Tuskin ihan samaa mallia ku parikymmentä vuotta jo ollu käytössä. Pitää ku aika jättää noista kumppareista, hommata samanmoiset tilalle. Huonoja puolia ettei kovin lämpösellä noita jalkoihin viitsi laittaa ja jos kastuu niin aika työläs saada jalasta pois. Käyttömukavuus muuten kaikkiin muihin käyttämiini kumppareihin aivan eri planeetalta.


On mulla nuo parcours2. Pari kertaa kokeillut ja totesin ettei niillä voi kävellä Very Happy Tuolla ne edelleen ovat. Hieman pettymys 250€ kumppareiksi. Emännällä tietääkseni sitä aiempaa mallia ja ne on jotenkin jämäkämmät. Paitsi että ne oli ilman neopreenia niin sekin varmaan vaikuttaa. Useampaa Nokian vaelluskumpparia kokeillut ja myös vikiginkiä. Ne pelaa itellä paljon paremmin, mutta eivät kestä kuin hetken.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1132

LähetäLähetetty: 10.09.2023 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On hankalan kuuloista. Sievin kevytkumpparit jalkaan ja tossua toisen eteen. Tuo on toiminut mulla tähän asti eikä tarvi vahata tai kurkkia saumoja. Vaihtaa villasukat viikon välein.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5172
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 10.09.2023 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9km lenkki tänään erittäin vaihtelevassa maastossa ja jalassa 20€ Dunlopit ja päälllä Savimaan halpispuku. Molemmat setit toimi erinomaisesti. Tai no, saappat imas vettä kun putosin munia myöten nevan ylitykses. Kai se halpojen saappaiden vika on, eikö? 😁
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1132

LähetäLähetetty: 10.09.2023 15:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
9km lenkki tänään erittäin vaihtelevassa maastossa ja jalassa 20€ Dunlopit ja päälllä Savimaan halpispuku. Molemmat setit toimi erinomaisesti. Tai no, saappat imas vettä kun putosin munia myöten nevan ylitykses. Kai se halpojen saappaiden vika on, eikö? 😁


Mulla kuluu tuo sama melkein joka reissun repertuaariin myös ja saappaita olen siitä kanssa syytyänyt.
Kaippa se 300€ kalvokengillä loppuisi sekin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2358
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 10.09.2023 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
On hankalan kuuloista. Sievin kevytkumpparit jalkaan ja tossua toisen eteen. Tuo on toiminut mulla tähän asti eikä tarvi vahata tai kurkkia saumoja. Vaihtaa villasukat viikon välein.


Ei siitä kannata liian helppoa tehdä. Menee tylsäksi. Ite en ole sieveihin oikein ihastunut, mutta vois nekin joskus ostaa. Veljellä ne oli mutta eivät vissiin olleet mikään menestys kun senkin jälkeen kenkiä ostellut. Onhan nauhakengillä kuitenkin parempi kävellä vaikka kumisaappaat helpot ovatkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2358
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 10.09.2023 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:
9km lenkki tänään erittäin vaihtelevassa maastossa ja jalassa 20€ Dunlopit ja päälllä Savimaan halpispuku. Molemmat setit toimi erinomaisesti. Tai no, saappat imas vettä kun putosin munia myöten nevan ylitykses. Kai se halpojen saappaiden vika on, eikö? 😁


Mulla kuluu tuo sama melkein joka reissun repertuaariin myös ja saappaita olen siitä kanssa syytyänyt.
Kaippa se 300€ kalvokengillä loppuisi sekin.


No itseasiassa vähenee sekin. Jos nopeana on niin ei nauhakenkä hörppää samalla tavalla kuin kumisaappaas. Viime talvena laitoin sulle kuvan kun menin jäästä läpi suo ojaan ja sukat ei kastuneet kuin nilkan yläpuolelta ja pikkuisen takaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1132

LähetäLähetetty: 10.09.2023 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:
9km lenkki tänään erittäin vaihtelevassa maastossa ja jalassa 20€ Dunlopit ja päälllä Savimaan halpispuku. Molemmat setit toimi erinomaisesti. Tai no, saappat imas vettä kun putosin munia myöten nevan ylitykses. Kai se halpojen saappaiden vika on, eikö? 😁


Mulla kuluu tuo sama melkein joka reissun repertuaariin myös ja saappaita olen siitä kanssa syytyänyt.
Kaippa se 300€ kalvokengillä loppuisi sekin.


No itseasiassa vähenee sekin. Jos nopeana on niin ei nauhakenkä hörppää samalla tavalla kuin kumisaappaas. Viime talvena laitoin sulle kuvan kun menin jäästä läpi suo ojaan ja sukat ei kastuneet kuin nilkan yläpuolelta ja pikkuisen takaa.


Taisin minäkin laittaa jonkun kuvan ja ihan yhtä vähällä en selvinnyt. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2358
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 10.09.2023 16:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:
9km lenkki tänään erittäin vaihtelevassa maastossa ja jalassa 20€ Dunlopit ja päälllä Savimaan halpispuku. Molemmat setit toimi erinomaisesti. Tai no, saappat imas vettä kun putosin munia myöten nevan ylitykses. Kai se halpojen saappaiden vika on, eikö? 😁


Mulla kuluu tuo sama melkein joka reissun repertuaariin myös ja saappaita olen siitä kanssa syytyänyt.
Kaippa se 300€ kalvokengillä loppuisi sekin.


No itseasiassa vähenee sekin. Jos nopeana on niin ei nauhakenkä hörppää samalla tavalla kuin kumisaappaas. Viime talvena laitoin sulle kuvan kun menin jäästä läpi suo ojaan ja sukat ei kastuneet kuin nilkan yläpuolelta ja pikkuisen takaa.


Taisin minäkin laittaa jonkun kuvan ja ihan yhtä vähällä en selvinnyt. Laughing


Kyllä, sulle oikea vaihtoehto olis visionin kahluuhousut Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2993

LähetäLähetetty: 10.09.2023 17:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gerberos kirjoitti:
Se on tuo hiippailu vähän niin ja näin. Monasti linnut pomppaa paljon lähempää kun ei edes yritä liikkua hiljaa. Monasti tuntuu että semmonen hiippailu saa linnut paljon aremmiksi. Sit jos pitää liikkua oikeasti ääneti, eli kun vaikka tietää saaliin olevan tietyssä paikassa jota lähestyä, on vauhtikin sitten kilpikonna-asennossa. Se että vaatteet ovat hiljaiset, on parasta siksi että itse kuulee ympäristönsä eikä vain ittesä kahinoita. Mutta hiljainen vaate kuitenkin mahdollistaa mahdollisimman äänettömän liikkumisen ja on miellyttävämpi kantajalleen, joten siihen pyrin itsekin.

Näin minäkin olen tutkinut, että pomppulinnustuksessa monesti toimii kun kävelee vaan ihan surutta kohtuu reippaasti. Ei siis lenkkeile hiki hatussa, mutta paaraa menemään sen ihmeemmin äänestä välittämättä. Monesti lintu menee juuri araksi, kun pysähtelee ja kuvittelee hiipivänsä. Ja tosiaan aivan eri asia joku lähestyminen tietolinnulle. Silloin on tosiaan vauhti kilpikonna asennossa ja hommaan pitää oikeasti keskittyä. Mutta koko päivää ei voi pitää vauhtia niin kilpikonnalla, koska silloin ei matka taitu. Kävelee normaalisti 15km, niin huomattavasti enemmän tulee ampumatilanteita mitä hiipimällä hipihiljaa 5km.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2993

LähetäLähetetty: 10.09.2023 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
Valto. kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Valto. kirjoitti:
Pomppulinnustuksessa on ihan sama mitkä housut on jalassa äänen puolesta. Ei se mitään intiaanin hommaa ole, sen kun marssii menemään ja ampuu pois. Jousihommissa kyllä ymmärrän hiljaiset vaatteet, mutta unohtaisin kokonaan kalvolliset vaihtoehdot. Jotain fleese pintaista katselisin jenkkien markkinoilta.


No ei se kyllä niin ole. Riippuu paljon missä pyytää. Jos lintu kuulee tulijan 100m ennen niin se kyllä väistää. Lapin maisemissa sama vaikka tuulipuku päällä kulkee, siellä ei varvikko pieksä polvia joka askeleella. Suurimman osan ajasta tulee pyydettyä täällä varvikossa ja vaikka lintuja pomppii edestä saman verran kuin pohjoisen maastoissa niin ampumatilanteita tulee paljon vähemmän. Hajuako ne sinun mielestä karkaavat sieltä 50+ päästä? Ei ne ainakaan tulijaa näe. Kyllähän ne kuulee tulijan ja ehkä valpastuvat katseleen ja sitten lähtevät. Pohjoisessa pääsee kulkemaan täysin äänettömästi. Kerran yllätin metson hakomasta metsän sisältä ja ehdin pudottaa haulikolla oksalta. Pohjoisessa olen päässyt ampumaan 2-3 metsoa maahan ja useamman teeren vaikka melko vähän kulkenut siellä verrattuna meidän pusikoihin.

Fleece olis tosiaan hyvä, mutta valikoima surkeaa jos Suomesta ostaa. Sarka olisi toinen.

Varvikossa minäkin kuljen. Monesti polvia myöden raapii varvikko. Ja aivan se ja sama mitkä housut on jalassa. Sellaista intiaania olekkaan joka leijaillisi siellä ettei risut rapise. Se on suhteessa täysin olematon ääni mitä ne risut housuja raapiessaan päästää, kun vertaa siihen rapinaan mitä ne jalan alle jäävät pitää. Jos ei lentämään pysty, niin ääni on hyväksyttävä. Ei muuta kun lenkkaria toisen eteen ja uutta etsimään jos joku karkaa. Se vaan on karu fakta, että lintu menee aremmaksi kun lehti alkaa tippua puusta ja pomppujen saaminen vaikeutuu. Monesti parhaiten toimii, kun etenee tasaista vauhtia tasaiseen suuntaan pysähtelemättä. Silloin linnuilla kestää monesti hermo aavistuksen paremmin. Pysähdyt, niin silloin karkaa.

Minä en enää juuri pomppuja jahtaile, kun liikun koiran kanssa. Mutta melkoista ryminää se koirakin pitää ja silti pääsee lintujen lähelle, joten en juuri usko mihinkään housujen vaikutukseen. Jos maasto olisi edes muuten sellainen missä on ylipäätään edellytykset liikkua ääneti, kuten vaikka lapin suunnilla, niin housujen kahinat ja rapinat voisi vaikuttaa. Mutta jos joka askeleella rutina kuuluu jalan alla, niin aivan se ja sama niille housuille.


Maapohja on monesti suota niin ei se isommin rapise. Sitte tietysti joku harvennetty taimikkoa missä vanhat rungot katkeilee jalan alaa joka askeleella, niin eihän sellaisesta voi hiljaa liikkua. Pyydän lähes aina velipojan kanssa ja se housuista lähtevä kahina kuuluu tosi kauas kun pysähtyy kuuntelemaan. Kyllä koira liikkuu hiljaa ihmiseen verrattuna kun on sitä vauhtia aivan erintavalla.
Sehän on helppo testata kun pyyhkäisee housuja varvulla. Veljellä on se fjällrävenin puku mikä taisi sinullakin olla, ja siinä on tosi kovaa ja äänekästä se kangas vaikka muuten hyvä puku onkin.

Aikansaman tyylisissä maastoissa luultavasti jahdataan. Minäkin pyörin Kainuu - Pohjois-Pohjanmaa alueella aika kattavasti. Ennen oli mökki koilismaalla ja siellä nyt on vähän helpommat maastot. Lähempänä rannikkoa menee suovoittoiseksi vanhaksi merenpohjaksi ja ryteiköiksi.

Käytän tosiaan alku syksystä monesti fjellun lapplandeja ja niissä on tosiaan kova kangas johon risut raapii melko äänekkäästi. Ei ole haitannut mitään. En ole huomannut mitään eroa esimerkiksi melko pehmeiksi käveltyihin ja harjatulla pintakankaalla oleviin Sastan gore housuihin. Ovat vielä optifade kuosilla enkä ole huomannut silläkään vaikutusta onko maastokuosi vai yksivärinen. Tänään oli Haltin pallas housut jalassa mitkä ei ole kovin kovat mutta kahisevat muuten. On ollut Sastan peura housua, fleese pintaista housua, armeijan ylijäämää, fjellun eri malleja, revolution raceja kolme tai neljä mallia, Lundhagseja pari kolme mallia, Alaskan kalvottomia pari mallia, joku Alaskan kalvollinenkin, tietenkin muutama erilainen jahtijakt ja mitähän lie kaikkia sitä on tullut käytettyä. Olen metsästellyt pomppulintuja ilman koiraa, parin pystykorvan kanssa ja parin seisojan kanssa. Enkä ole tosiaan huomannut eroa lintujen käytöksessa sama mitkä housut on jalassa. Tuo omaan korvaan ottaminen häiritsee, eli aivan älyttömän kahisevia housuja en viitsi käyttää. Mukavampi kuunnella luontoa kuin vaatteiden kahinaa. Eli jos on vaikka fjellut jalassa, niin koitan valita sellaisen reitin ettei koko ajan raavi jäykät risut lahkeita. Pehmeämpi suopursu tai vastaava ei juurikaan vaikuta, mutta jäykät risut tekee kovan äänen tuota kovaa kangasta vasten. Mutta kyllä ainakin nuo saksanseisojat on sen verran riskejä menemään metsässä, että ne kyllä kuuluu kauas. Pystykorvat meni paljon varovaisemmin ja äänettömämmin. Nuo tykittää täysiä läpi jokaisesta pusikosta eikä näy lintuihin juuri vaikuttavan.

Ei sillä, palautin itsekkin Sitkan stormfront puvun viime syksynä, kun oli niin kahiseva. Itsellä on harjatulla pinnalla oleva downpour ja se on aika hiljainen, mutta tuo stormfront oli kova ääninen ja kahiseva, enkä maksa tonnia puvusta joka kuulostaa tuulipuvulta. Ottaa omaan korvaan ja ärsyttää, mutta tuskin olisi lintujen saantiin vaikuttanut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 108, 109, 110, 111, 112  Seuraava
Sivu 109 Yht. 112

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com