Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1703
|
Lähetetty: 08.07.2022 20:44 Viestin aihe: |
|
|
Ostin reilu vuosi sitten "tarjouksesta" kaks 5L pönikkää Nesteen 2T pienkone bensaa. Ensin lopetti pienempi raivuri pelaamasta (fs130) Sitten vanhempi 450 ja sitä seuraavana MS170. Yleensä toisella tankilla hävisi tyhjäkäynti, tehot katosivat, käynnistyvyys meni huonoksi. Tein nuoren metsän hoitoa noilla.
Kaikkiin palasi tehot ja käynti/käynnistyvyys normaaliksi kun pisti tankkiin 98 bensaa/stihl 2T öljy seosta. Kävin sitten tulppia noihin ostamassa stihlin liikeessä ja kysäisin onko kuulunut että nesteen bensalla ei stihlit toimi? Oli tuttua kuulemma. Kävin myös toisessa liikkeessä, pienkone huollossa. Siellä annettiin neuvo että lisää siihen nesteen pienkone bensaan 2T öljyä. Lopulta tein niin että lisäsin vajaasen pönikkään sitä itse sotkettua 2T bensaa. Nyt sillä toimii Echo ja Stihl 450 raivuri.
MS170 myin ja fs130 meni vaihdossa akkukamppeisiin.
Isäukko oli sedälle maininnut tuosta. Setä oli äitynyt kehumaan että hänen moottorisaha toimii hyvin pienkone bensalla. Saha on joku stiga No muutama aika tuosta oli stiga leikannut kiinni..
FS130 trimmeröin paljonkin ruohoa ja aina oli käytössä pienkone bensiini. Mikä milloinkin. Toimi hyvin kaikilla muilla 2T pienkone bensoilla muttei tuolla nesteen litkulla. Toinen pönttö on vielä ja täytynee sekotuksena käytellä pois.
Et väittäisin että jotain vikaa tuossa bensassa oli. Yksikään saha ei kiinni leikannut mut ei niillä pystynyt tuolla nesteen litkulla enää mitään töitäkään tekemään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1703
|
Lähetetty: 08.07.2022 20:47 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Sitte kun kyllästyy säätelemään kaasaria ja nykimään narusta, voi koittaa Echoa. Kokemusta vain kahdesta ja molemmat on toodella allergisia vanhalle bensalle. Eli kun tauon jälkeen ottaa käyttöön, tankki tyhjäksi, uutta bensaa ja sitte sahaamaan. |
Mulla on echo ja aina kun alan sahaamaan niin tietty tankkaan ja pistän teräketjuöljyä. Muutaman kerran kun nykäsee saha käy ja toimii. En ole vielä entisiä kertaakaan tankista pois ottanut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6550
|
Lähetetty: 08.07.2022 20:53 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: |
Nämä allergiset laitteet kannattaa jättää ostamatta. Ja nettiulinat nykybensoista lukematta. Jos kone ei pelaa sillä bensalla mitä Suomesta saa, niin se on koneen vika, ei bensan. Ikinä en ole vielä yhtäkään minulla olevan koneen käyntiongelmaa voinut todentaa bensan viaksi. Kun samoilta pumpuilta aina tankkaa ja taloudessa on vaikka 5 konetta ja yksi juonittelee niin siitä voi päätellä jotain. |
Niin no se varmaan on ilmastonmuutoksen vika ku joihinki kaasareihin ilmestyy käyttämättömän jakson aikana sellaista valkoista kidemäistä ainetta. Joka estää hyvin sen toiminnan. Ilmiö alkoi kun E-bensa tuli markkinoille, eiku siis ku ilmastonmuutos alkoi.
Omassa taloudessa on stihl, ei tietoa bensan iän merkityksestä ku tankkiin ei setin jälkeen juurikaan ainetta jää ja aina kun aloitetaan, tankki täyteen uutta bensaa. Isän husku ei valita vanhaa bensaa. Ruohonleikkuri toimii heittämällä viime kesäisellä. Hondan ellikatri, ei merkitystä.
2 kpl Tanakan moottoriporaa. Ei kannata kuvitellakaan käyttävänsä E-bensaa, jos on "ylivuotista". Sitte mennäänki isompiin koneisiin eli 15 hv Honda. Toimii 2 vuotta vanhalla bensalla ihan normaalisti. Viimeisimpänä 10 Honda ja taisin laittaa käyntiin juurikin toissakesäisellä bensalla.
Sitte se kaikkein hankalin, 5 hv jammahan perämoottori. Jos syksyllä kaasariin jäi bensaa niin keväällä purkasit sen. Eli viimeinen ajo, 100 m ennen rantaa bensaletku irti ja meno jatkui niin kauan kun kone kävi.
Eli omat ongelmalaitteet on kakstahtisia, varmasti japanilaisia, niinku nuo Echot ovat !! Täytyy vissiin soitella sinne että opetelkaa tekemään moottoreita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2650
|
Lähetetty: 08.07.2022 20:58 Viestin aihe: |
|
|
Hoidan koneella oleva ruohonleikkuri pelaa ylivuotisella 98 bensalla. Aina syksyllä jää tankkiin bensaa ja keväällä samalla bensalla jatketaan.
Stihlin ms250 moottorisaha ei pelannu 2t pienkone bensalla ennen kun lisäsi 2t öljyä bensaan. _________________ Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1703
|
Lähetetty: 08.07.2022 20:58 Viestin aihe: |
|
|
Mulla oli hondan lumilinko. Kesällä tuli joskus käynnistettyä moottori jos muisti. Yleensä ei.
Ensimmäistä kertaa syksyllä käynnistäessä vaati aina muutaman tipan bensaa tiputettuna suoraan kaasariin. Muuten sai nykiä vaikka kuin mut käyntiin ei lähtenyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6550
|
Lähetetty: 08.07.2022 20:58 Viestin aihe: |
|
|
RaakaRane kirjoitti: |
FS130 trimmeröin paljonkin ruohoa ja aina oli käytössä pienkone bensiini. Mikä milloinkin. Toimi hyvin kaikilla muilla 2T pienkone bensoilla muttei tuolla nesteen litkulla. Toinen pönttö on vielä ja täytynee sekotuksena käytellä pois.
Et väittäisin että jotain vikaa tuossa bensassa oli. Yksikään saha ei kiinni leikannut mut ei niillä pystynyt tuolla nesteen litkulla enää mitään töitäkään tekemään. |
Tuota...viimeksi olen uskaltanut tankata Nesteeltä diisseliä joskus 80-luvun lopulla. Vielä kertaakaan en ole auton moottoriin uskaltanu laittaa Nesteen öljyjä (tästä tuekseni löytyy tutkittua tietoa, ei julkinen tutkimus mutta UPM sisällä). Muita seuraamalla olen tullut siihen tulokseen että en kajoa sen firman tuotteisiin vaikka olisivat ilmaisia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1703
|
Lähetetty: 08.07.2022 21:04 Viestin aihe: |
|
|
Auto on kyllä toiminut nesteen dieselillä samoin kun kaikilla muillakin. Nesteen öljyjä olen aina karttanut.
Ilmaisen dieselin kyllä huolisin
Tuolla stihl liikkeessä muistettiin semmoinenkin että nesteen 2T pienkone bensasta oli unohtunut öljy kokonaan pois. Oli huoltoon tullut lyhyellä aikaa 8kpl kiinnileikanneita sahoja. Kaikki bensan takia. Neste oli maksanut rempat. Aikaa kai lienee tuosta noin 10v.
Metsälehden foorumilla oli kyllä poppoota jotka osti nesteen pienkone bensaa mittarilta. Eikä ollut ongelmia. Itsellä meni kyllä maku kys litkuun. No nyt on pari akkukäyttöistä vehjettä niin vähemmän tarvii bensaa ostella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2993
|
Lähetetty: 08.07.2022 21:21 Viestin aihe: |
|
|
Minä olen tankannut Huskun 550 xpg mark 2 ja fxt555 sujuvasti myös nesteen pienkone bensaa eikä mitään ongelmaa. Stihlin oma seos 98 säädettyyn 193 tankkasin Nesteen pienkonebensaa ja käynti hävisi. Alkoi pelaamaan tankkaamalla perus 98 tilalle. Saman tempun teki huskun 353 muistaakseni Aspenin pienkonebensalla joskus aikaisemmin. 550 on autotune, joten säätää itse itsensä. 555 on sahattu uudesta asti pienkonebensalla ja säädetty sillä. Sama homma echon 2511 kanssa. Molemmat käy ja kukkuu moitteetta millä hyvänsä pienkonebensalla. Eli minä väittäisin, että monikin noista pienkonebensaan liittyvistä ongelmista johtuu säädöistä. Säätää vehkeet pelaamaan sillä pienkonebensalla, niin kyllä ne myös pelaa. Ja noihin koneongelmiin väittäisin isommaksi ongelmaksi niitä jäärien 5% omia seoksia kuin valmiita pienkonebensa seoksia. Toki jos vanha karstainen kone, niin siinähän voi tulla ongelmia pienkonebensan kuumemman palmisen takia, jos alkaa ne vuosien saatossa liialla öljyllä karstoitetut koneet polttamaan öljykarstaa pois. Näin ainakin huhut kertoo, että joillakin olisi käynyt. Omakohtaista kokemusta ei tuosta ole, vaan ainoastaan noista käyntiongelmista omille seoksille säädetyistä vehkeistä. Itse en omia vehkeitä omille seoksille enää säädä, kun tottunut että saa ilman 2-tahdin kiisua sahata. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5461
|
Lähetetty: 08.07.2022 21:25 Viestin aihe: |
|
|
98/mobil 2T 3% seoksilla menty vuosia ilman ongelmia ja tänään ostin kokeeksi Neste 2T bensaa, Ranen kirjoituksen perusteella taidan laittaa prosentin lisää öljyä kannuun. En ole vielä sahannut sillä mutta käytin koneen lämpimäksi ja tyhjäkäyntiä ainakin joutui suurentamaan kun ei pysynyt sillä käynnissä. Palataan takaisin pumppubensaan ja omiin sekoituksiin jos tosiaan pk bensat toimii/ei toimi.
Echo 501:stä käpistelin tänään mutta vielä ei tarttunut mukaan, samoin Husse 445 II. Vielä ei päätöstä tehty laitetaanko nykyinen vaihtoon vai jatketaanko vielä vuosi-pari. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1703
|
Lähetetty: 08.07.2022 23:56 Viestin aihe: |
|
|
2% seoksella on ajeltu ja 2T öljy stihlin täyssynteentista. Kaikki sahat uutena hankittu joten ainakaan minun tapauksessa ei moottorit karstaisia ole. Uskon kyllä et tyhmyyttään ”varman” päälle pelaajia on ja laittavat liikaa öljyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2993
|
Lähetetty: 09.07.2022 00:38 Viestin aihe: |
|
|
Eikö suositus ole 2% ja siihenkin on laskettu jo pelivaraa. Suosituksethan ei koskaan ole mitään minimiarvoja.
Tässä jokunen sana itseäni uskottavammalta taholta. Anonyymi netissä haatelija vs omalla nimellään ja omilla kasvoillaan esiintyvä ja leipänsä näiden vehkeiden parissa tienaava, eli varmaan vähän luotettavampi näkemys ja mielipide.
https://youtu.be/Z86aoyqH95w
Tuossa myös joku näkemys pienkonebensaan.
https://youtu.be/ncf0thtsNxs
Itse en tosiaan ole sen viisaampi analysoimaan, kuin että minulla ainakin toimii hyvin. Ei käyntihäiriöitä, ei ole letkut kovettuneet yhtä herkästi kuin normaali bensalla, helppo käyttää, säilyy hyvin eikä haise. Niissä on ollut hämminkiä pari kertaa mitkä on olleet säädettynä normi bensalle. Omat sahat on säädetty pienkonebensalle ja hyvin pelaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20206 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 09.07.2022 06:43 Viestin aihe: |
|
|
Joku viisaampi joskus sanoi, että koneella ajetaan joko pienkonebensalla tai omasekoitteella. Ilmeisesti pienkonebensa "liottaa" jotain irti, jos aikaisemmin käytetty normibensaa. Tiedä sitten.
Pienkonekorjaamossa kun käytin lehtipuhallinta, niin remonttimiehen suositus oli, että aina öljyä sekaan pienkonebensaan. Niin monta kiinnileikannutta konetta tullut syystä tai kolmannesta pienkonebensoilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5461
|
Lähetetty: 09.07.2022 07:14 Viestin aihe: |
|
|
RaakaRane kirjoitti: | Uskon kyllä et tyhmyyttään ”varman” päälle pelaajia on ja laittavat liikaa öljyä. |
Kiitos diagnoosista, olenkin miettinyt mikä mussa on vikana
1% liikaa öljyä on parempi kun 1% liian vähän, tehoissa ja karstoittumisessa 1% lisäystä ei huomaa laadukkailla öljyillä. 4-5% savukoneet on sitten eri asia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4221
|
Lähetetty: 09.07.2022 07:18 Viestin aihe: |
|
|
RaakaRane kirjoitti: | 2% seoksella on ajeltu ja 2T öljy stihlin täyssynteentista. Kaikki sahat uutena hankittu joten ainakaan minun tapauksessa ei moottorit karstaisia ole. Uskon kyllä et tyhmyyttään ”varman” päälle pelaajia on ja laittavat liikaa öljyä. |
Sahassa ja perämoottorissa ( 5hv ) ollut käytössä 1,5% tavara, jotakin halpaa 2t öljyä ja hyvin on kestänyt. Matalat kierrokset noissa koneissa.
2t piikki ns kisakoneella myös taloudessa ja siinä ei noi halvanpään öljyt riitä voiteluun vaikka 2,5-3% seoksia oli mutta kierrokset ihan eri luokkaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26298
|
Lähetetty: 09.07.2022 07:37 Viestin aihe: |
|
|
Lähes kaikissa 2T käytän mopilin punasta 2.5% . Monet tekee summittaisia seoksia ja mitä pienempi annos sen pahemmin pielessä. Jos joudun summittaiseen seokseen nii arvioin määrää ja hienosäädän värin mukaan ja tarvittaessa viellä savustukse mukaan korjaus.
Tiedä sitte pitäskö yhteen perärutkuun tehä miedompaa ku kopan kyljessä 1.25%... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|