OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sopiva haulikon kaliiberi?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
-pasi-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Mar 2006
Viestejä: 21
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 16.11.2006 20:51    Viestin aihe: Sopiva haulikon kaliiberi? Vastaa lainaamalla viestiä

Oon tässä miettiny uuden haulikon ostoa lähinnä kanalintujahtiin. Viitisentoista vuotta oon tuommosella 12/76 haulikolla paukutellu ja joskus saalistakin on tullu. Kiinnostas kovasti kokeilla 20 cal. remingtonin pumppua. Kaverilla semmonen on ja saalistakin se saa. Ase on tod. kevyt ja näppärän tuntunen peli... kuullu oon juttua että 30-35 m. ihan sopiva matka ampua ja läpäisy jopa parempi kuin 12 cal. haulikolla. Kaverilla on siinä aseessa 20" piippu mut ite ajattelin hieman pidemmällä hankkia.. Olis mukava kuulla muiden kokemuksia jos tuon kaliiberin haulikoista on!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
piki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2004
Viestejä: 640
Paikkakunta: Kuhmo

LähetäLähetetty: 16.11.2006 22:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse hypistelin n. 25 vuotta sitten 20 kaliiberin haulikkoa käsissäni. Olihan se tosiaan siron tuntuinen ja käteen käyvän oloinen. En kuitenkaan ostanu. Päädyin tuttuun 12 kaliberin rinnakkaispiippuiseen Suhliin. En ole pettyny Suhliin. Saalista on kertyny hyvin, kun kohdalle on sattunu.
Lisäksi on vuosien mittaan tullu aseita useita. Haulikoita mm. Valmet 412 S
päällekkäispiipuisena. Valmetista olen tykänny. Se on jotenkin käteen sopiva ja sillä on mukava ampua.
Asehan on ...varsinkin haulikko mielestäni makuasia. Joku sopii toiselle ja toiselle taas ei. Patruunat taas pitää etsiä ase kohtaisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-pasi-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Mar 2006
Viestejä: 21
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 17.11.2006 02:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juu...ittelläkin on pari semmosta sauer&suhl rinnakkaispiippuista 12 cal. asetta ja nehän toimii kuin sveitsiläinen käkikello...mutta se aseen keveys ja lähinnä kiinnostaa siinä 20 cal. haulikossa ja onko siinä tarpeeks osuma/iskuenergiaa enään yli 30 m. ampumamatkoilla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 17.11.2006 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

-pasi- kirjoitti:
onko siinä tarpeeks osuma/iskuenergiaa enään yli 30 m. ampumamatkoille


On. Nillä on ammuttu riistaa paljon niin Suomessa kuin ulkomaillakin. 20/70 haulimäärä on pienempi kuin tavallisen 12/70 metsästyslatauksen. 20/76 pääsee jo samoihin haulimääriin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
coorde
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 260
Paikkakunta: pohjos-suomi

LähetäLähetetty: 17.11.2006 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

en ite laittais muutakuin 12cal haulikko. täältä perukalta muihin kalibereihin saa hintsusti panoksia. 12/76 sillä pärjää aina. omistan kyllä 12/89, eipä se tee mitään paremmin kuin normaali magnumi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 17.11.2006 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kieltämättä joskus tuntuu, että tuommonen 20 kaliberinen vois olla meleko miellyttävä "pyhäase", kevyt kuljettaa ja näppärä ampua. Päälle päinki siro ja kenties nättikin. Varsinaista käytännön kokemusta niistä ei mulla ole, mutta uskoisin, että kanalinnustuksessa ajaa saman asian kuin normaali 12 kaliberinenki. Oikein käytettynä, siis.

En tiiä, pitäskö alkaa viritteleen pelikuntoon vanaha mustaruuti-Husku. Pitkäpiippunen lintujen kauhu se on, puottelis kaukaa elukoita, vaikka se on tieten 16 kaliberinen, ellen väärin muista. Paukut vaan pitäs ladata ite.. Messinkihylsyihin... Vaan sillä ku nevalla teertä turauttas niin ois mantu savua pitkään täynnä!
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sauernisti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 404
Paikkakunta: Lounais-Suomi

LähetäLähetetty: 17.11.2006 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuskin saat -pasi- montaa kannustavaa viestiä, 20 kaliiberisellä on vähän samaa syrjintää kuin ruottinmauserimiehellä .308 porukassa. Kannattaa kokeilla myös tuota Haku -toimintoa, aiheesta on keskusteltu aikaisemminkin.

Omaa kokemusta: Itsellä oli aloitushaulikkona 20/76 Benellin Montefeltro 20, eli inertiapuolari. Siro ja keveä pyssy, kulki 12 vuotiaan olalla nätisti kuin nykyisin SBE. Vieläpä varsin kaunista työtä oli tuo, onpahan kaduttanut siitä luopuminen Crying or Very sad Vastaa täysin 12/70 haulikkoa, tarkkuutta vaatii hiemna enemmän tuon suppeamman kuvion takia. Mutta radalla käymällä siitä selviää.

Upotuksia en tuon kanssa testannut koskaan, valitettavasti. Pidän urbaanilegendana sitä, että upotukset olisivat parempia; sehän on kiinni käsittääkseni patruunasta; tarkemmin sanoen lähtönopeudesta ja haulimateriaalista. Ja patruunoiden saatavuudesta sen verran, että kyllä niitä löytyy kaikista hyvinpalvelevista aseliikkeistä

Toivon että löydät itsellesi sopivan "kakskymppisen" olalle metsäkaveriksi, sillä pärjää varmasti!
_________________
Piú avanti da sempre
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leijona Valametti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2005
Viestejä: 703
Paikkakunta: Etelä-savo

LähetäLähetetty: 17.11.2006 17:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se 20 kaliiperinen hyvä lintupyssy on. Mulla olis yhden miehen numero joka myisi vähän käytetyn Valmet 220:sen varmasti kohtuu hintaan(luultavasti vielä tallessa). Itse meinasin ostaa mutta päädyin kuitenkin 12 kaliiperiseen. Jos -pasi-:a kiinnostaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nasseri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Maa 2006
Viestejä: 103

LähetäLähetetty: 17.11.2006 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on ollut 20/76 remari vuodesta 84 enkä vaihtaisi pois. On täyttänyt tehtävänsä hyvin. Ainoa miinus on paukkujen saatavuus mutta kaikkea löytyy kun viitsii haeskella. Remarilla on saatu eräksi kaikenkokoista riistaa aina kauriista alaspäin ja täyteisellä peuroja. Ihastuin 20 cal haulikkoon niin, että vaihdoin 12 cal yhdistelmän 20 cal yhdistelmään eikä ole kaduttanut. Nyt on 20 cal yhdistelmä kulkenut mukana n:3 vuotta vähintään 3 päivää viikosta ja tyytyväinen olen ollut. Paukkuja ostaessa täytyy muistaa, että kun löytyy hyvä paukku niitä ostetaan repullinen n:10v tarpeet samaa lataus erää. Ei ole 20 cal haulikko huono ostos niin kun ei ole 6.5x55 mauserikaan. molemmat on kevyttä sarjaa ja oikeissa käsissä hakkaavat raskaan sarjan Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sorsa84
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Lok 2006
Viestejä: 21
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 22.11.2006 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni ei ole kyseistä kaliiberia, mut isoveljellä on ja sitä on tullu joskus lainailtua... Tapio 20/76 Ei ole vielä löytynyt toista haulikkoa mikä upottaisi niin hyvin ja on myös todella suppeat piiput. Suppealla voi huoletta ampua 40m kun kuvio on tosi tiukka ja upotusta riittää. Ase on todella kevyt ja mukava kantaa metsällä mukana. Että voin suositella 20 kaliiberista. Smile
_________________
Ei voi saada jos ei kokeile...!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ykstimo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 303

LähetäLähetetty: 22.11.2006 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä 20 kaliiperinen haulikko haulikon väärtti on, turhaan hyljeksitty. Itse jos nyt lähtisin haulikon hankintaan, olisi se varmuudella 20 kaliperinen. Patruunoiden valikoima on tosin suppeampi, mutta metsästystarkoituksiin aivan riittävän monipuolinen ja kattava. Erikoistarjous-superannos-sorsa--ym. jutut voi unohtaa. Tarvitaanko riistaa varten vuodessa ?x! määrä paukkuja, vai riittääkö sata patia??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ykstimo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 303

LähetäLähetetty: 22.11.2006 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä 20 kaliiperinen haulikko haulikon väärtti on, turhaan hyljeksitty. Itse jos nyt lähtisin haulikon hankintaan, olisi se varmuudella 20 kaliperinen. Patruunoiden valikoima on tosin suppeampi, mutta metsästystarkoituksiin aivan riittävän monipuolinen ja kattava. Erikois-superannos-sorsa--ym.tarjous- jutut voi unohtaa.
Tarvitaanko riistaa varten vuodessa ?x! määrä paukkuja, vai riittääkö sata patia??tai kaksisataa? Vai kymmenen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 23.11.2006 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse omistan 2kpl 12/76, 1kpl 12/70, 1kpl 16/70 ja yksi rinnakkaispiippuinen 16/70. Jos nyt ostaisin toista tai kolmatta haulikkoa, vaihtoehtoa ei olisi; ehdottomasti 20cal. Olen ampunut ja pidän, ehdottomasti hankkisin 20cal jos tarvetta olisi.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaakko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2005
Viestejä: 117
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 23.11.2006 16:13    Viestin aihe: . Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on sekä 12/70 että 16/70 kaliberin Sauerit ja nyt hakusassa 20/70 kaliberinen (löytyikin jo, pitää vain odottaa nimismiehen lupaa). Viimeiset kaksi vuotta olen käyttänyt vain 16 kaliberista, eikä hyvältä/varmalta hollilta ole koskaan jäänyt saalis saamatta, olkoon sitten teeri tai jänis. Patruunoita on ollut tarjolla ihan kohtalaisesti, mihin saattaa osaltaan vaikuttaa isomman kaupungin paremmat valikoimat.

Mielestäni kaliberin valintaan vaikuttaa eniten metsästystapa, jos haluaa ampua kauempaa ja kokeilla vieläkö tappaa, niin tarvitsee enemmän tehoa. Niitäkin jahtimiehiä on ja se olkoon heidän tapansa, hyvä niin. Jos taas malttaa ampua silloin, kun saalis on ihan oikeasti saatavilla niin kaliberin merkitys vähenee. Ja tietystikään kaliberilla ei ole merkitystä sitten jos ampuu ohi tai ei muuten osaa.

Sorsastukseen, hanhestukseen tms. en ota kantaa, mutta oletan että siinä vaihtoehtopatruunoiden saanti on sitten selvästi 12 kaliberisen eduksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mike_
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Huh 2006
Viestejä: 60

LähetäLähetetty: 23.11.2006 18:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä on kokemusta sekä 12, että 20 kaliberin Valmeteista(212 Ja 220). Selvä etu tappotehossa on 20 kaliberin puolelle. Tietenkin patruunoiden saanin kanssa voi olla puutteita, mutta etsimällä löytää
Very Happy .Valmet 220 on kevyempi ja sirompi kuin raskas veljensä. Kiekot särkyy huomattavasti paremmin 220:lla, olisiko paino pisteessä jotain erikoista, siksi ammunkin nykyään aina 20 kaliberisella.
Ei kukaan tietäis mistä sais Kuopion seudulla halpoja kiekkopatruunoita (lähiliikkeessä maksaa 8e/rasia Shocked .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com