OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ketun ampumatilanne???
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
F.Scaramanga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 415

LähetäLähetetty: 21.04.2006 16:33    Viestin aihe: niin Vastaa lainaamalla viestiä

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Joskus olen haulikolla ampunut kettua, ei kai ollu ihan paras laukaus kun kettu hyppäsi ilmaan (uskoisin että osui keuhkoille ) ja lähti juoksemaan.

Kettu meni vajaat sata metriä ja kaatui kuolleena maahan. Tuon matkan aikana ei verta tullut muistaakseni juuri ollenkaan. Tästä syystä voin uskoa että haavoittunut elukka ei välttämättä aina vuoda. Kyllä nisäkästä jos ammutaan haulikolla niin uskon että tulos lähes aina on joko ruumis tai sitten haavakko. Aika päin helvettiä menee laukaus jos esim. 25 metristä ketun kokoiseen maaliin ei satu haulin haulia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
manu88
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2005
Viestejä: 495
Paikkakunta: Pohjois- Häme

LähetäLähetetty: 23.04.2006 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näen hän se on Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 24.04.2006 00:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haavakoita sattuu aina välillä. Pistän nyt kautta aikain omat kettupummini tänne naurettavaksi Very Happy Very Happy Elikkä tapaus nro 1: Istun reppujakkaralla 1.5mkorkean kiven päällä passissa . Koira on ajanut jo hyvän toistatuntia kettua. Arvioin ajoäänen perusteella että kohta tulee melko varmasti edessäni olevaa aukon reunaa noin 30m päästä ohitseni ja lasken jo mielessäni paikkaa että kuinka lähelle päästän. Kettu ilmestyy siihen aukon reunaa noin 50m päähän ja lahestyy kaavailemallani tavalla. odotan nooin 35m olevaa kiveä mintä taakse kettu jää hetkeksi . Kettu menee kiven taakse ja nostan aseen kyynerpää polven päälle tuettuna. Vedän ennakon ja laukaisen mutta samalla hetkellä päättää ollani oleva jakkara hajota niin että laukaus lähtee horisonttiin ja kettu parantaa vauhtia. Minä lennän kivenpäältä perseelleni.Olisi voinut käydä pahastikkin mutta harmitti se ketun karkaaminen silti. Nauru vapaa.
Tapaus 2 : Koira on juuri saanut ketun ylös jostain noin 1km päästä. Ajo tulee kohti ja äänestä kuulen että sieltä tullaan todella kovaa. Seison metsätiellä johon tulee ajon suunnasta metsäkoneen ura. Ajo kuuluu jo noin 100-200 metrin päässä ja alan epäillä että kettu on ohittanut minut noin 50m päässä olevan mutkan takaa. Koira on jo alle sadassa metrissä kun noin 7m päähän suoraan kohdalleni ilmestyy kettu oikeen todella kovaa kyytiä ja lähtee minusta oikealle metsätietä pitkin. Kaksi refleksi laukausta ketun perään ja ssitten ihmettelyä kun piti mielestäni olla kohdalla mutta ei karvoja eikä verta. Tuolta hollilta ei yleensä tarvitse etsiä kumpaakaan jos laukaus osuu. Yli olivat menneet molemmat paukut.

Tapaus 3 : Olin seisonut jo noin 4tuntia passissa kettuajon kiertäessä pientä taimikko mäkeä edessäni ja taas äänestä kuuluu että koira välillä näkee ketun koska se pitää haukussa taukoja ja yrittää juosta kettua kiinni . Ajo on noin 400-500 m päässä . Odotan jo milloin kettu menee lähistöllä olevaan luolaan. Passipaikka on lähes metrilleen sama kuin tapaus ykkösessä. Ajon tauottua seuraavan kerran hiljaisuus vaikuttaa olevan pysyvää joten heitän haulikon selkään ja odottelen siinä kaveria joka on tehnyt jo saman johtopäätöksen että jahti vaihtuu kiven alusen rassamikseksi . Menen edeltä kiven viereen ja kytken koiran hihnaan ja annan sen koverille käteen ja sanon että minä pikkusen rassaan jos se kumminkin tulisi ulos. Tiedän paikan kohtalaisen pahaksi joten suuria toiveita ei ole. Kun työnnän rassiksi katkaisemani koivun taimen kivenkoloon niin toiselta puolelta ampaisee kettu . Alotan liikesarjan tasajalka hyvyllä kiven päälle ja tempaisen haulikon kiven vierestä matkaan ja yritän saada kettua jyvälle. Olin ennen rassaamisen aloittamista vaihtanut alapiippuun 2.75 mm Fortunan. Kun saan ketun näkyviin se on noin 20 m päässä menossa suoraan poispäin. Ammun molemmilla piipuilla kettua ja tähtään laukausten välillä tarkasti . Toinen laukaus lähtee ketun ollessa noin 30-35 m päässä . Toisella laakilla kettu horjahtaa. Huomaan myöhemmin että yläpiippu jossa on 3.9mm 56g magnumpaukku on lähtenyt ensin.

Itse jo tiedänkin suurinpiirtein mitä virheitä tein mutta vatvotaan asiaa lisää.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
F.Scaramanga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 415

LähetäLähetetty: 24.04.2006 01:55    Viestin aihe: hudit Vastaa lainaamalla viestiä

Scaramangakin on ampunut ohi.

1. Vuosia sitten helmikuun pakkasilla näkevät 12-vuotias Scaramanga ja Scaramanga senior kahden ketun juoksevan jäätä pitkin n. 1km pituiseen saareen. Nopea suunnitelma. Nuorempi osapuoli saa hiihtää nopeasti saaren toiseen päähän vastaan, toinen lähtee hätyyttämään kettuja.

Nuori passimies jää aloittelijamaisesti passiin jäälle eikä metsän reunaan. Pian kajahtaa saaren toisesta päästä laukaus, jonka tarkoituksena on ajaa ketut liikkeelle( Jäiden aikaan ei välttämättä kannata ampumalle hätistellä, saattaapi lähteä kettu jäälle muustakin paikasta kun siitä varmasta jossa ollaan passissa). Ja toinen kettu tuleekin metsästä jäälle, ja näkee pojan heti. Kaksi hätäistä laukausta lähtee n. 60 metristä. Kettu ei reagoi osumaan millään tavoin, ei edes karvoja jäällä.

2. Miesajossa saaressa ollut kettu jää istumaan n. 40 metrin päähän rinta kohti muutaman vuoden edellisestä varttunutta metsästäjää. Huono maali, mutta pam, kettu pakenee metsään. Saari on kuitenkin pieni ja uusi yritys, kettu tulee rantaviivaa pitkin eteen ja tällä kertaa osuu. Tosin ei ollut varmaa oliko sama kettu.

3. Istutaan toista yötä elämässä haaskalla ja pilkkopimeässä tulee kettu haaskalle, jonne näkee oikeasti ihan helvetin huonosti. Epätoivoinen laukaus kävelevään kettuun haulikolla eikä jäänyt mitään merkkejä osumasta.

4. Investoitu yhdistelmäase. Supi ammuttu tunti sitten haaskalle, kopista ase ollut aina ulkona jo valmiiksi ja siinä myös ladattu. Tällä kertaa ei ole taitettukaan piippuja tarpeeksi, sillä haulipiippu ei ole latautunut ja liikkuvasta ketusta menee luotipiipusta lähtenyt kuti ali. Scaramanga latelee erilaisia kirouksia hyvän tovin illan hämärässä.

5. Terrieri härnää kettua luolassa, kettu lähtee pakoon. Ammutaan puolisuppealla piipulla 10stä metristä, hankeen tulee reikä. Mies nro 2 ampuu, huti. Kettu on noin 25 metrissä, ammun uudestaan ja ihan samaan aikaan kuin kaveri, ketulta henki pois.

6. Kettu on tulossa luolan luokse metsästä josta kyttään supeja. Näyttää ettei tule enää 40 metriä lähemmäs, joten tehdään typerä veto ja ammutaan haavakko. Tätä sitten jäljitettiin seuraava päivä. Verta tiputti mutta muutaman kilometrin jälkeen vuoto loppui ja askel säilyi koko ajan normaalina. Näytti ammuttaessa että osui häntään tai ihan yläselkään/kankuille.

Sittemmin kettuja ei ole ammuttu, kuten juuri muitakaan elukoita 35 metriä kauempaa haulikolla. Melkein kaikki hudit tulivat kahtakymmentä ikävuotta nuorempana. Ja pimeässä on kaikki toisin, myös ampuminen.

Eniten jäivät kaivelemaan kerrat 3 ja 6. Pimeässä ei pidä ampua( lue: kannattaa ostaa kiikari jolla näkee lumen ollessa maassa aina ), kettu voi tulla seuraavalla kerralla kun näkee paremmin.

Eikä pidä hätiköidä. Yleensäkin metsästysjutuissa olen ampumamatkan maksimietäisyydellä ollutta elukkaa jättänyt hieman viisastuneena ampumatta, ja monesti tämä onkin myöhemmin tullut hyvälle hollille josta on pistetty reppuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koiranleuka
***


Liittynyt: 18 Jou 2004
Viestejä: 992
Paikkakunta: Siperiasta länteen

LähetäLähetetty: 29.04.2006 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arrow
_________________
IltaLehti: "Pienehkö terrieri oli pelastettaessa hyväkuntoinen, mutta supikoira lopetettiin"


Viimeinen muokkaaja, Koiranleuka pvm 12.02.2007 17:50, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
F.Scaramanga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 415

LähetäLähetetty: 29.04.2006 19:23    Viestin aihe: hyvä Vastaa lainaamalla viestiä

Koiranleuan tarina on hyvänä esimerkkinä siitä ettei kettujahdissa tarvita kovinkaan isoja hauleja. Itse olen ampunut yleensä 3.5- 3.75 mm panoksella. Osa metsästäjistä käyttää jostakin syystä jopa 6.2mm panoksia, ja mielestäni tämä on tyhmää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 29.04.2006 19:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

4 millinen 40-50g 12ga. sillä jää/jäänyt ketut aina 50m.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MarkoM
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 141

LähetäLähetetty: 29.04.2006 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin olen usein käyttänyt, varsinkin ladonalustilanteissa, Winchesterin 3,3 mm supermagnumia. Eipä ole haavakoita tullut, vaikka 35 metriinkin asti on tullut joskus ammuttua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Niätämies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 711
Paikkakunta: etelä-suomi

LähetäLähetetty: 29.04.2006 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juse kirjoitti:
4 millinen 40-50g 12ga. sillä jää/jäänyt ketut aina 50m.


Selvvvä...

Jäänyt sanan nyt saattaa vielä uskoakin, mutta kauttaviivan vasemmanpuoleista sanaa ei kyllä millään. Very Happy
_________________
God dammed. What a fuck is that, is that a squirrel.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 30.04.2006 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vikea mennä sanomaan toisten käyttämistä hauleista. Kaikki on kuitenkin kiinni aseen tekemästä kuviosta ja kaverin taidoista. Yleisesti voi sanoa matkan pitenevän kun haulin koko kasvaa, jos peitto säilyy siedettävänä. Ja eihän sitä kettua saa kuollutta kuolleemmaksi vaika käyttäisi mitä panosta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 01.05.2006 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pistämpä muuteman osumankin ettette luule minua saamattomaksi Very Happy Very Happy
Case 1: Kettu ja mäyräkoira kiven alla valillä painikilpailussa ja välillä erikseen. Odottelen rauhassa suoraan sen kiven päällä minkä alla on tapahtumia. Ympäristössä muutakin kivikkoa ja sellaista 4-5 vuotiasta koivua ja mäntyä sekä muutema aukkopaikkakin. Haukku katkeaa ja rapinaa alkaa kuulua molemmilta puolilta kiveä. Selän takaa tulee koira pihalle ja jalkojen juuresta putkahtaa suuri kettu ja juoksee suoraa koivupuskan taakse . Heittolaukaus noin 10 m päähän ja kettu saa hyvän haulipanoksen niskaan.
Case 2 : Tuulinen syyskuinen aamu . Koira saa ketun jalkeille suoraan auton oven vierestä. Siinä oli tuoreet jäljet koska tuo koira ei haukkunut 5 min vanhempaa ollenkaan. Kaveri lähtee toiseen suuntaan ja minä menen auton vieressä olevan suuren kallion päälle passiin. Täysin aukea maasto ja ainoa maasto este on sellainen 50 cm korkea jyrkänne siinä noin 5m päässä. Koiran ajo koiertää sellaista vajaan 1 km lenkkiä. Ajon ollessa kaikkein kauimpana tuota pientä jyrkänteen reunaa seurailee rauhallisesti ravaten kettu. Ammun lähes lonkalta kohti kettua sellaiseen matalampaan kohtaan jyrkännettä missä ketusta ei siltikään näy kunnolla kuin pää. Ja osuuhan se siihen nuppiin. .Ammuttu kettu ei ollut ajossa vaan yritti siirtyä alta pois.
Case 3: Koiralla on kettuajo ollut päällä jo noin 50 min . Meitä on sellainen 4-5 ukkoa passissa. Itse olen metsätiellä sellaisen pienen kumpareen päällä josta näkee noin 80-100m molempiin suuntiin . Katselen molempiin suuntiin ja kettu ilmestyykin minusta oikealle suoran päähän ja lähtee kohti. Päästän noin 30 m ja ammun yläpiipulla jossa on Rottweil Mag 3.7mm ja kettu horjahtaa sekä rupeaa linkuttamaan etujalkaansa. Kettu kulkee edelleen kohti ja noin 15-20 m ammun alapiipulla jossa on Rottweill Minimag 3.2mm . Osun hyvin etukropalle ja ketulta henki pois.
Case 4: ensilumet ja koiralla kettuajo taas samassa paikassa kuin noiden pummieni tapaus 1:ssä. Olen saman kiven päällä passissa ja kettukin tulee samaa latua ja pysähtyy noin 30 m kylkipäin nähdessään minun nostavan aseen. Remington heavy mag 3.5mm kettua kylkeen ja henki pois.
Case 5: Nuori ajokoirani ajaa kauhealla vauhdilla jotakin elukkaa jota epäilen peuraksi. Jälleen sama paikka kuin edellisessä tapauksessa sillä erotuksella että ketun tulosuunta on päin vastainen. Olin hieman väärin sijoittunut koska epäilin ajoa peuraksi ja olin lähinnä koirapassissa. Kettuun arvioin olevan matkaa noin 45m ja vauhtia sillä oli täydet. Uusi puoliautomaatti poskelle ja ammun heti kahdesti . Patruuna Remington Nitro Mag 3.8 mm .Kettu kaatuu välittömasti. Todellinen ampumamatka jäälkeenpäin mitaten 64m . Nylkiessä noin 20 haulia ketussa Exclamation Exclamation
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 02.05.2006 11:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saat nähdä Tikkamies niin eivät sivujen todelliset saamamiehet usko viimeistä kohtaasi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 02.05.2006 17:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uskokoon ken tahtoo mutta näin laskin ketun kyljestä . Panos on kokeiltu ja lyö kauhean kuvion 35 m . Luku oli noin 20 tarkkaa määrää en muista mutta 15 paremmalla puolella kuitenkin . Todistusaineisto eli nahka meni kahden aloitelevan kettukoiran leikeissä huonoksi. Very Happy Oli muuten tuon nykyisen ajokoiran eka varsinainen kaato .
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ville 90
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Maa 2006
Viestejä: 32
Paikkakunta: kajaani

LähetäLähetetty: 03.05.2006 12:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minulla kävi tämmönen tapaus, olin syksyllä pillittämässä pyytä, jonkin aikaa kerkesin siinä jo istua ja vihellellä pilliin kunnes rupesi rapina kuulumaan ja yhtääkkiä kettu nouse korkean mättään päälle n. 15 metrin päähän. siihen sitä kylkeen ammuin ja kerrasta se sitten kaatui.. luulikohan saavansa pyy aterian? Smile
_________________
Nyt nappaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petopartio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Kes 2004
Viestejä: 196
Paikkakunta: merikarvia

LähetäLähetetty: 21.05.2006 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

alta 70 metrin en ole ikänä ampumatta jättänyt Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 2 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com