OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Keräilyaseille ampumakielto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Asekeräily
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
nokinenä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tam 2005
Viestejä: 174
Paikkakunta: kehäkolmosen sisällä olosuhteiden pakosta

LähetäLähetetty: 21.03.2006 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä nyt on se ikuinen keskustelu aihe.
Mielipiteitä on monia ja minä olen viranomaisten kannalla.
Taskuaseiden ja konetuliaseiden ampumalupia myönnetään vain erittäin pätevien syiden perusteella.
aseilla on kiva ampua ei ole pätevä syy.
Reserviläisammunnoissa ei taskuaseilla ammuta.
Konetuliaseet ovat armeijoita varten ja kun niitä tarvitaan niin niiden käytön kyllä asianomaiset ehtivät oppia.

Eli tässä ovat minun perustelut.
Jokainen saa tulla autuaaksi omalla uskollaan.
Viranomaisilla on laaja harkinta valta ja he käyttävät sitäsiten kun parhaaksi näkevät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SUZUKI1000
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2006
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 21.03.2006 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nokinenä kirjoitti:
Tämä nyt on se ikuinen keskustelu aihe.
Mielipiteitä on monia ja minä olen viranomaisten kannalla.
Taskuaseiden ja konetuliaseiden ampumalupia myönnetään vain erittäin pätevien syiden perusteella.
aseilla on kiva ampua ei ole pätevä syy.
Reserviläisammunnoissa ei taskuaseilla ammuta.
Konetuliaseet ovat armeijoita varten ja kun niitä tarvitaan niin niiden käytön kyllä asianomaiset ehtivät oppia.

Eli tässä ovat minun perustelut.
Jokainen saa tulla autuaaksi omalla uskollaan.
Viranomaisilla on laaja harkinta valta ja he käyttävät sitäsiten kun parhaaksi näkevät.


Siis hetkinen; aseilla on kiva ampua...olen ihan samaa mieltä, jos se on AINOA syy ampumiseen. Sinä itse sanoit, että onhan niillä kiva kokeilla jne.. ...
Nyt keskustellaan aivan eri asiasta, jos sinä puhut pelkästään "ampumisen kivuudesta", ja minä aseiden teknillisestä tuntemuksesta ja sen kehittämisestä, joka kuuluu minun mielestäni ehdottomasti asekeräilyn hienoimpiin asioihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13004

LähetäLähetetty: 21.03.2006 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

: Reserviläisammunnoissa ei taskuaseilla ammuta.

Minä ammun ainakin SRA:ta ja IPSC:iä Suomen aselain mukaisella taskuaseella eli Glock19. Enkä ole mitenkään ainoa joka näillä harrastaa kaikenlaista tarkkuusammuntaa.

Itse näkisin että taskuasemääritelmä on mielestäni tarpeeton mutta jos sellainen määritelmä pitää olla niin raja pitäisi mennä aseissa jotka ovat pienempiä kuin S&W Snubnose tai Walther PPK.

Täyteen panostettua G19 ei kanna taskussa erkkikään. Sama koskee kyllä Makaroviakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quousque tandem
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Maa 2006
Viestejä: 44

LähetäLähetetty: 22.03.2006 00:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs muuten tehdään tuolle ampumakieltoasialle?

Viranomaisilta ei ilmeisesti helposti saada kieltojen konkreettisia syitä selvillle, toistavat sitä aselain mantraa muiden turvattomuuden tunteista ja kun kerran laki antaa mahdollisuuden mantraa.

Onkohan lupaviranomaisille jaettu jokin sopivilla kieltofraaseilla täytetty luettelo? Mikäli joku on sellaisen nähnyt niin olisi hauska tietää.

Kielto tulee riippumatta ampumapaikan syrjäisestä sijainnista, laukausten ääni ei normaaliolosuhteissa edes kantaudu kenenkään äänestä mahdollisesti häiriintyvän ulkopuolisen korviin eikä näinollen voi vaarantaa järjestystä eikä turvallisuutta millään tavalla.

Erään lupaviranomaisen kanta oli että kyllähän hän voisi olla asettamatta kieltoa mutta kun korkeammalta (ilmeisesti läänin) taholta on sanottu ettei saa. niin hänelle saattaisi tulla siitä ongelmia. Ampumakiellon todellisia syitä ei oltu hänellekään kerrottu.

Tämä siis tarkoittaa ettei kielto ole asekohtainen eikä johdu aseen omistajasta vaan on yleinen.

Pitäisi tehdä luettelo kaikista tähän asiaan liittyvistä kummallisista piirteistä ja tutkiskella mihin kaikkin tahoihin tulee ottaa yhteyttä.

Miten haittaa sisäradalla ampuminen ulkopuolisia?

Miten haittaa kivääriradalla kertatulella ampuminen ulkopuolisia enemmän kuin 308:lla paukuttelu?

Onko kenellekään teistä kerrottu ainoatakaan konkreettista ampumakiellon syytä tai kerrottu miten samalla radalla ampuvien poliisien ja armeijan miesten harrastama ammunta ei haittaa ulkopuolisia mutta jos keräilijä ampuu niin se haittaa. Tästä voisi olla hyvänä esimerkkinä muutama hyvinkin lähellä pääkaupunkia oleva rata.

Kun 20€ kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa...tai ainakin ampumisesta aiheutuva haitta sekä epävarmuuden ja pelon tunne katoaa.
Tämä on oikeastaan erinomainen asia, selvästi osoittaa asiaa tarkemmin tuntemattomillekin henkilöille - kuten lehdistölle ja kansanedustajille - että jossain on mätää.
_________________
Bardegz Vodegur!
Singularis Porcus!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wicked-Willie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 204
Paikkakunta: Ryttylä

LähetäLähetetty: 24.03.2006 07:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quousque tandem kirjoitti:
Onko kenellekään teistä kerrottu ainoatakaan konkreettista ampumakiellon syytä tai kerrottu miten samalla radalla ampuvien poliisien ja armeijan miesten harrastama ammunta ei haittaa ulkopuolisia mutta jos keräilijä ampuu niin se haittaa.

No entäpä vaikkapa ammattisotilas ja asekeräilijä? Palvelusaseilla voi ampua, mutta keräilyaseilla ei...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Quousque tandem
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Maa 2006
Viestejä: 44

LähetäLähetetty: 24.03.2006 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wicked-Willie kirjoitti:
Quousque tandem kirjoitti:
Onko kenellekään teistä kerrottu ainoatakaan konkreettista ampumakiellon syytä tai kerrottu miten samalla radalla ampuvien poliisien ja armeijan miesten harrastama ammunta ei haittaa ulkopuolisia mutta jos keräilijä ampuu niin se haittaa.

No entäpä vaikkapa ammattisotilas ja asekeräilijä? Palvelusaseilla voi ampua, mutta keräilyaseilla ei...


Tai niinkuin Anska, yhdellä rynkyllä saa ampua mutta toisella ei, ensimmäistä rynkkyä vaarallisemmalla taskupistoolillakaan ei.

Tuleekos mieleen miksi tänne muuten yhtenään kirjoittavat virkamiehet eivät esitä näihin kieltojen konkreettiset syyt - kysymyksiin minkäänlaisia kommentteja?
_________________
Bardegz Vodegur!
Singularis Porcus!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13004

LähetäLähetetty: 25.03.2006 17:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quousque tandem kirjoitti:
[Tuleekos mieleen miksi tänne muuten yhtenään kirjoittavat virkamiehet eivät esitä näihin kieltojen konkreettiset syyt - kysymyksiin minkäänlaisia kommentteja?


Eivät halua joutua naurunalaiseksi. Toisekseen mitä sitä perustelemaan asioita. Jokuhan voi keksiä vasta-argumentit valmiiksi. Milläs sitten mitään kielletään ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 31.03.2006 00:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen suorittanut tiedusteluja eri tahoilta ja olen antanut itselleni kertoa ettei AAHY ei ole ohjeistanut mitään kaiken kattavaa ampumakieltoa keräilyaseille. Eikä ole ohjeistamassakaan. Tämän porun on aiheuttanut yksittäisen lupaviranomaisen käsittämätön lain tulkinta.

_________________________________________

Tiedoksi:
http://www.eralle.net/forum/viewtopic.php?t=21253

Admin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
partisaani
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Syy 2006
Viestejä: 566

LähetäLähetetty: 29.09.2006 06:27    Viestin aihe: Ampumiskielto Vastaa lainaamalla viestiä

Ase ilman panoksia ja mahdollisuutta ampua on kuin pilvinen päivä.
Eli kyseinen kielto tekisi pyssystä luvanvaraisen koriste-esineen. Ja jos näin kävisi, niin tulisiko jatkossa hankkia poliisiviranomaisen (kallis) lupa myös isomummolta perittyy emaliseen kusipottaan ja minkälaisten lukkojen takana sitä pitäisi säilyttää.
Naurettavaa!!!
30 vuoden kokemuksella tiedän, jotta asianmukaisilla keräilyaseilla ei Suomenmaassa ole juurikaan tehty rikoksia, vaan kyllä ne pankkikeikat ja miestapot tehdään pimeillä raudoilla. Ja kun vielä ajatellaan keräilijöiden merkitystä näiden luvattomien aseiden hankkimista valvonnan piiriin (luvitusta), niin eikö tätä kaikkea pitäisi tehdä helpommaksi, eikä viedä pohjaa pois hyvältä harrastukselta.
Eli jos on lupa vaikka minkälaiselle vehkeelle, niin ammuttakoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Asekeräily Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com