OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Keräilyaseille ampumakielto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Asekeräily
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
nokinenä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tam 2005
Viestejä: 174
Paikkakunta: kehäkolmosen sisällä olosuhteiden pakosta

LähetäLähetetty: 12.03.2006 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

harvinaisen hyvää keskustelua.
Tietysti viranomaiset pyrkivät yhtenäistämään lupakäytäntöä siten että se olisi joka paikassa sama.
Kuitenkin tilanne vaihtelee nimismiespiireittäin ja lupaviranomaisella on edelleen suuri harkinta valta.
Lupaviranomaisen henkilökohtaiset mieltymykset ja pelot aiheuttavat eriarvoisuutta ja lupakäytäntö vaihtelee nimismiespiireittäin.
Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin asehistorian litto joka on keräilijöiden kattojärjestö pyrkii siihen että käytäntö olisi koko maassa sama.
voi vain toivoa että he tuossa hommassa onnistuvat.
valitettava tilanne kuitenkin on että tasa-arvoisessa yhteiskunnassa toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wicked-Willie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 204
Paikkakunta: Ryttylä

LähetäLähetetty: 13.03.2006 00:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en ole kokenut ongelmia aselupien saannissa. Toki olen kuullut juttuja - paljonkin - siitä kuinka jossain lupien saanti voi olla työn ja tuskan takana. Koko maan kattava yhtenäistäminen olisi hyvä, jos se tehdään järkevällä tavalla. Järkevä tapa vaan ei ole kategorinen ampumakieltoon asettaminen (eli peruste: keräily > ampumakielto).

Itse näkisin suurimmaksi ongelmaksi viranomaisten puutteellisen koulutuksen. Pahimmillaan henkilö määrätään(?) tehtävään, kenties liian isoihin saappaisiin. Tietysti aselupa-asiat ovat hirvittävän laaja tehtäväkenttä, varsinkin jos ei harrasta alaa. Eli ymmärtämystä poliisia kohtaan, kiitos. Oma ymmärrys loppuu siinä vaiheessa, kun järki heitetään nurkkaan ja perusteluja ei enää kuunnella (tällaista ei siis ole vielä allekirjoittaneelle sattunut, eikä toivottavasti satukaan).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
nokinenä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tam 2005
Viestejä: 174
Paikkakunta: kehäkolmosen sisällä olosuhteiden pakosta

LähetäLähetetty: 15.03.2006 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noista ampumakielloista vielä hieman.
Itse olen keräilijä ja minulla on aseita joissa on ampumakielto.
ne ovat kaikki tasku aseita. muissa ei ampumakieltoa ole.
Taskuaseiden ampumakielto on mielestäni perusteltua koska ne eivät ole harrastus ampuma aseita eli niillä ei kilpailla ellei nyt oteta homioon niitä muutamia provokaatio mielessä pidettyjä kilpailuja.
toinen ampuma kielto ase tyyppi on sarjatuli aseet.
jos joku perustelisi minulle järkevästi miksi sarjatuliaseella pitäisi saada ampua niin voisin sen ehkä sitten ymmärtää.
nyt en sitä asiaa ymmärrä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Mar 2005
Viestejä: 790

LähetäLähetetty: 15.03.2006 17:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nokinenä kirjoitti:

....
jos joku perustelisi minulle järkevästi miksi sarjatuliaseella pitäisi saada ampua niin voisin sen ehkä sitten ymmärtää.
nyt en sitä asiaa ymmärrä.

Tuolla logiikalla oikeastaan vain kilpailuluokkiin sopivilla aseilla saisi ampua radalla. Tosiasiassa monet (suurin osa?) ampumaharrastajista tuskin ampuu tarkoituksena kilpailuihin osallistuminen, vaan yleensäkin oman ampumataidon kehittämisen vuoksi, ja koska ammunta on heidän mielestä muutenkin mukavaa ja rentouttavaa. Onhan niitä ampumaseuroissakin sellaisia mielipiteitä, että vain kilpa-ammunta on järkevää, mutta ihmisillä on nyt vaan eri käsitykset siitä mikä on järkevää/tarpeellista/hyväksyttävää.

Eli kysymykseesi en anna järkevää vastausta, vaan kysyn miksi sarjatuliaseella ei saisi ampua, jos sellaiseen kerran on saanut luvan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SUZUKI1000
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2006
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 15.03.2006 17:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nokinenä kirjoitti:
Noista ampumakielloista vielä hieman.
Itse olen keräilijä ja minulla on aseita joissa on ampumakielto.
ne ovat kaikki tasku aseita. muissa ei ampumakieltoa ole.
Taskuaseiden ampumakielto on mielestäni perusteltua koska ne eivät ole harrastus ampuma aseita eli niillä ei kilpailla ellei nyt oteta homioon niitä muutamia provokaatio mielessä pidettyjä kilpailuja.
toinen ampuma kielto ase tyyppi on sarjatuli aseet.
jos joku perustelisi minulle järkevästi miksi sarjatuliaseella pitäisi saada ampua niin voisin sen ehkä sitten ymmärtää.
nyt en sitä asiaa ymmärrä.


Siis .....! Itse keräilen myös aseita, ja nyt en kyllä ymmärrä alkuunkaan...
Pitäähän asetta päästä kokeilemaan, että todella opit tuntemaan aseen ja sen ominaisuudet (vaikka ne olisi taskuaseita / sarjatuliaseita...eikä mitään ns. harrastusaseita) ! Keräily ei mielestäni ole sitä, että niitä pelkästään kiillottelet....
Sehän on ihan sama, jos keräisit dekoja, jos niitä pelkästään kaapissa säilytät ! Tietysti on aseita, joilla ei yksinkertaisesti kannata ampua niiden arvon takia, mutta se on minun mielestäni keräilijän päätettävissä, jos kukkaro antaa myöten ...
Minun mielestäni koko tämä ampumakielto halventaa asekeräilijöitä monella lailla...
Onneksi minulla ei ole ampumakieltoa missään aseessa !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jk
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Tam 2005
Viestejä: 49

LähetäLähetetty: 15.03.2006 21:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täsmälleen sammaa mieltä SUZUKI 1000 kanssa.
Tottakai aseita pitää saada kokeilla.
Eihän niiden ominaisuuksista ja eroista muuten mitään tiedä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 17.03.2006 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nokinenä: Kertoisitkos tarkemmin mitä meinaat "provokatio mielessä pidetyillä kilpailuilla"?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jylhä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 245
Paikkakunta: sadonmaa

LähetäLähetetty: 17.03.2006 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minusta vain kilpa-ammunta on turhaa. miksi pitäisi osoittaa toiselle olevansa tätä parempi? eikö se ole osoitus huonosta itsetunnosta, joka voi johtua henkisistä ongelmista,elikäs henkilö ei ole sovelias pitämään aseita hallussaan. perutaan kaikki keräilyaseiden ampumakiellot ja laitetaan kaikki urheiluaseet ampumakieltoon.
_________________
Elämä on pirun raskas juttu, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Quousque tandem
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Maa 2006
Viestejä: 44

LähetäLähetetty: 17.03.2006 23:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi millekään luvalliselle asetyypille pitäisi määrätä ampumakielto.
Ketä tai keitä se ampumakielto auttaisi ja miten?
Kenen elämä muuttuisi turvallisemmaksi, rauhallisemmaksi tai paremmaksi?
Miksi se ampumakielto määrättäisi?
Miksi pitäisi olla esimerkiksi taskuaseilla ampumakielto, ketä tai keitä se auttaisi, kenen elämä muuttuisi turvallisemmaksi, kenen elämää helpottaisi ja miten?
Entäs se konetuliaseiden ampumakielto. Ketä tai keitä sekään auttaisi ja millä tavalla? Kenen elämä muuttuisi turvallisemmaksi ja paremmaksi jos konetuliaseen tai taskuaseen laillinen, turvalliseksi aseenomistajaksi luokiteltu keräilijä ei saisi halutessaan kokeilla miten hänen laillisesti omistamansa ase toimii?
Kaikilla kielloilla tulee olla selvät ja ymmärrettävät perusteet.
Muussa tapauksessa ovat ne kiellot perusteetonta mielivaltaa!
_________________
Bardegz Vodegur!
Singularis Porcus!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
E_h_e
***


Liittynyt: 12 Jou 2004
Viestejä: 2169
Paikkakunta: Maarianhaminasta itään

LähetäLähetetty: 18.03.2006 12:21    Viestin aihe: Lupaehdot lainsäädännön ja niiden perustelujen kannalta Vastaa lainaamalla viestiä

Takautuvia ehtoja siis jo myönnettyjen lupien ottamista uudelleen käsittelyyn ja lupaehtojen lisäämistä niihin jälkikäteen lainsäädäntö ei salli ilman luvanhaltijan suostumusta, koska toimenpide koituisi hänen vahingokseen.

Perustetta ampumakieltojen asettamisesta kaikkiin keräilyaseisiin ei löydy myöskään ampuma-aselaista. Jos näin olisi olisivat käytetyt lain ja sen perustelujen sanamuodot toisenlaiset kuin nyt nyt ovat.

Keräsin alle joitakin asiaa sivuavia lainkohtia, joiden perusteella itse kukanenkin voi muodostaa oman käsityksensä asiasta.

AMPUMA-ASELAKI (9.1.1998/1)

28 § Aseenkäsittelyluvan voimassaoloaika ja lupaehdot

Lupaviranomainen voi sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan ampuma-aseella ei saa ampua tai jonka mukaan lupa oikeuttaa käsittelemään vain lupaan merkittyjä ampuma-aseita, aseen osia, patruunoita ja erityisen vaarallisia ammuksia.

46 § Hankkimisluvan voimassaoloaika ja lupaehdot

Lupaviranomainen voi sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla ampuma-aseella ei saa ampua.

53 § Hallussapitoluvan voimassaoloaika ja lupaehdot

Lupaviranomainen voi sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla ampuma-aseella ei saa ampua.


55 § Rinnakkaisluvan voimassaoloaika ja lupaehdot
….
Lupaviranomainen voi sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla ampuma-aseella ei saa ampua.

61 § Patruunoiden hankkiminen ja hallussapito

Lupaviranomainen voi kuitenkin sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan lupa ei oikeuta hankkimaan ja pitämään hallussa keräilykokoelmaan kuuluvaan tai muistoesineenä säilytettävään aseeseen
soveltuvia patruunoita.

67 § Lupien peruuttaminen

Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten hankkimiseen tai hallussapitoon oikeuttava lupa on peruutettava, jos:

3) luvanhaltija on rikkonut lupaehtoja tai muuten osoittanut piittaamattomuutta ampuma-aseita, aseen osia, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia koskevien säännösten noudattamisessa;


87 § Ampuma-aseen ja aseen osan lainaaminen

Jos ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavaan lupaan on sisällytetty ehto, jonka mukaan aseella ei saa ampua, lainaksiantajan on ilmoitettava siitä lainaajalle. Lainaajan on noudatettava ehtoa.

107 § Säilyttämiseen ja kuljettamiseen sekä lupiin, ennakkosuostumuksiin ja suostumukseen liittyvät ehdot

Poliisi voi asettaa ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten säilyttämiselle ja kuljettamiselle yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tarpeellisia ehtoja.
Lupaviranomainen ja ennakkosuostumuksen tai suostumuksen antava viranomainen voi sisällyttää tämän lain nojalla annettaviin lupiin, ennakkosuostumuksiin ja suostumukseen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tarpeellisia ehtoja.

119 § Tarkemmat säännökset

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä

4) lupatodistusten, ennakkosuostumusten, suostumuksen, asekeräilijälle annettavan hyväksynnän ja Euroopan ampuma-asepassin sisällöstä;

Sisäasiainministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä:

4) tässä laissa tarkoitetuista hyväksyttävistä ampuma-aseiden käyttötarkoituksista ja näissä käyttötarkoituksissa käytettäviksi soveltuvista ampuma-aseista, aseen osista, patruunoista ja erityisen vaarallisista ammuksista;

6) tämän lain nojalla annettavista yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tarpeellisista ehdoista.


121 § Aikaisemman lain nojalla annetut luvat

Aikaisemman lain nojalla annetut ampuma-aseisiin, aseen osiin ja patruunoihin liittyvät luvat jäävät lupaehtoineen voimaan.

AMPUMA-ASEASETUS (27.2.1998/145)

18 § Aseenkäsittelylupaa koskeva todistus

Lupatodistuksessa on mainittava:

3) mahdolliset lupaehdot.

43 § Hankkimisluvan hakeminen

Hankkimislupaa haetaan kirjallisesti. Hakemuksessa on mainittava:

Lupaviranomainen voi vaatia hakijaa esittämään muitakin luvan antamisen edellytyksiä koskevia selvityksiä.

44 § Hankkimislupaa koskeva todistus

Hankkimislupaa koskevassa todistuksessa on mainittava:

4) mahdolliset lupaehdot.

49 § Hallussapitolupaa koskeva todistus

Hallussapitolupaa koskevassa todistuksessa on mainittava:

6) mahdolliset lupaehdot.


50 § Rinnakkaisluvan hakeminen

Rinnakkaislupaa haetaan kirjallisesti. Hakemuksessa on mainittava:

Lupaviranomainen voi vaatia hakijaa esittämään muitakin luvan antamisen edellytyksiä koskevia selvityksiä.

51 § Rinnakkaislupaa koskeva todistus

Rinnakkaislupaa koskevassa todistuksessa on mainittava:

4) mahdolliset lupaehdot.

52 § Asekeräilijälle annettavan hyväksynnän hakeminen

Asekeräilijälle annettavaa hyväksyntää haetaan kirjallisesti. Hakemuksessa on mainittava:

Hyväksynnän antava viranomainen voi vaatia hakijaa esittämään muitakin hyväksynnän antamisen edellytyksiä koskevia selvityksiä.


53 § Asekeräilijälle annettua hyväksyntää koskeva todistus

Asekeräilijälle annettua hyväksyntää koskevassa todistuksessa on mainittava:

5) mahdolliset hyväksynnälle asetetut ehdot.

Hallituksen esitys (183/1997) Eduskunnalle ampuma-aselaiksi ja laiksi poliisilain 23 §:n sekä laiksi poliisin henkilörekistereistä annetun lain 19 ja 20 §:n muuttamisesta

3. Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
3.1. Tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi

Ampuma-aseiden pitäminen asekokoelmassa niiden historiallisen tai aseteknisen arvon vuoksi olisi esityksen mukaan hyväksyttävä peruste aseen hankkimiseen. Erityisesti asekokoelmaan kuuluvien aseiden säilytysvarmuuteen olisi kuitenkin kiinnitettävä nykyistä suurempaa huomiota. Hyväksyttävänä olisi myös pidettävä aseen käyttämistä merkinantoon. Tämä on perusteltua lähinnä meripelastuskäytössä. Asetta voitaisiin lisäksi joissakin tapauksissa käyttää eräissä näytöksissä, kuvauksissa ja muissa vastaavissa esityksissä.

3.2. Keskeiset ehdotukset
3.2.1. Yleistä

Asedirektiivin säännökset ja Schengenin yleissopimuksen määräykset kielletyistä ampuma-aseista otettaisiin huomioon ottamalla käyttöön erityisen vaarallisen ampuma-aseen käsite. Luvan erityisen vaarallisiin ampuma-aseisiin voisi saada vain täsmällisesti määriteltyihin käyttötarkoituksiin tai erityisestä syystä. Käytännössä luvan edellä tarkoitettuihin aseisiin voisi saada lähinnä vain asekeräilyyn. Tällöinkin luvan antaminen erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen olisi poikkeuksellista.

3.2.6. Hankkiminen, yksityinen valmistaminen ja muuntaminen sekä hallussapito

Asedirektiivin 2 artiklan 2 kohdan soveltamisalaa koskeva säännös edellyttää epäsuorasti, että asekeräilystä annetaan täsmälliset säännökset. Ampuma-aseista ja ampumatarpeista annetussa laissa ja ampuma-aseista ja ampumatarpeista annetussa asetuksessa ei ole lainkaan asekeräilyä koskevia säännöksiä. Ehdotuksen mukaan lupa ampuma-aseen tai aseen osien hankkimiseen museossa tai kokoelmassa pitämistä varten voitaisiin antaa vain lääninhallituksen hyväksymälle asekeräilijälle. Vaikka lääninhallitus hyväksyisikin asekeräilijän, luvan keräilyaseen hankkimiseen ja hallussapitoon antaisi viranomainen, jolle tehtävä muutenkin kuuluu, eli poliisilaitos tai lääninhallitus. Ennen luvan antamista olisi poliisin tarkastettava aseiden ja aseen osien säilytystilat.

3.2.12. Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset

Lisäksi kaikki lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten aikana annetut luvat jäisivät mahdollisine lupaehtoineen voimaan.


YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Lakiehdotusten perustelut
1.1. Ampuma-aselaki

46 §. Hankkimisluvan voimassaoloaika ja lupaehdot


Keräilykokoelmaan kuuluva ampuma-ase soveltuu yleensä käytettäväksi myös muissa käyttötarkoituksissa. Osa keräilykokoelmaan kuuluvista ampuma-aseista on kuitenkin tyypiltään sellaisia, ettei niillä ampumista voida pääsääntöisesti pitää hyväksyttävänä. Keräilyaseella ampuminen ei pääsääntöisesti ole myöskään asekeräilyn perusajatuksen mukaista. Momentin nojalla lupaan voitaisiin sisällyttää ehto, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla aseella ei saa ampua. Erityisesti sarjatuliasetta koskevaan hankkimislupaan tulisikin pääsääntöisesti sisällyttää aseella ampumisen kieltävä ehto. Tämän tyyppisillä aseilla ampuminen aiheuttaa yleensä lähiympäristössä turvattomuuden ja hämmennyksen tunnetta.
Koska kyse kuitenkin olisi vain lupaehdosta, ampuminen voitaisiin erityistapauksissa, kuten perinneammuntakilpailujen ja -näytösten yhteydessä, sallia asetetusta lupaehdosta huolimatta. Ampumiseen olisi kuitenkin saatava kussakin tapauksessa edeltäkäsin lupaviranomaisen lupa.
Keräilykokoelmaan kuuluvia ampuma-aseita koskeviin lupiin voitaisiin lain 61 §:n nojalla sisällyttää ehto, jonka mukaan lupa ei oikeutta hankkimaan aseeseen sopivia patruunoita.

53 §. Hallussapitoluvan voimassaoloaika ja lupaehdot

2 mom. Kuten hankkimislupaan ja yksityiseen valmistamislupaan myös hallussapitolupaan olisi mahdollista sisällyttää ehto, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla ampuma-aseella ei saa ampua. Perustelujen osalta voidaan viitata hankkimislupaa koskeviin perusteluihin.

107 §. Säilyttämiseen ja kuljettamiseen sekä lupiin, ennakkosuostumuksiin ja suostumukseen liittyvät ehdot.

Ehdot voisivat myös koskea rajoituksia ampua ase-elinkeinonharjoittajan hallussa olevilla aseilla.

Momentin nojalla asetettavat ehdot voisivat siten olla hyvin monenlaisia. Niiden tulisi kuitenkin aina olla yleisen järjestyksen ja turvallisuuden kannalta perusteltavissa, eikä niiden asettamisella saisi aiheuttaa tarpeettomasti haittaa luvanhaltijalle.

121 §. Aikaisemman lain nojalla annetut luvat.

Luvansaaja, joka on saanut ampuma-asetta, aseen osaa tai patruunoita koskevan luvan ennen ehdotetun lain voimaantuloa, on saattanut sijoittaa huomattavia summia rahaa edellä mainittujen esineiden hankkimiseen. Syynä on voinut olla asealalla harjoitettava elinkeinotoiminta, työ tai ammatti taikka harrastustoiminta. Jos ehdotukseen sisältyvillä säännöksillä puututtaisiin näiden lupien voimassaoloaikaan, puututtaisiin samalla hallitusmuodon II luvussa säädettyihin yksilön perusoikeuksiin. Lakiehdotuksella puututtaisiin tällöin edellä mainittujen esineiden vapaaseen käyttöoikeuteen ja mahdollisesti myös asianomaisen luovutuskompetenssiin omaisuuteensa suhteen. Ottaen erityisesti huomioon hallitusmuodon 12 §:ssä turvattu omaisuuden suoja esityksessä ehdotetaan, että aiemman lain nojalla annetut luvat jäisivät mahdollisine lupaehtoineen voimaan. Näin ollen aikaisemman lain nojalla annettu lupa jäisi voimaan, vaikkei samansisältöistä lupaa olisikaan uuden lain voimassa ollessa mahdollista saada.

Hallituksen esitys (110/2000) Eduskunnalle laiksi ampuma-aselain muuttamisesta

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Lakiehdotusten perustelut

61 §. Patruunoiden hankkiminen ja hallussapito.

Käytännössä on esiintynyt tarvetta asettaa patruunoiden hankkimista rajoittava ehto myös sellaiseen hallussapitolupaan, joka on annettu muistoesineenä säilytettävään ampuma-aseeseen. Tällaisella aseella ei yleensä ole tarvetta ampua, vaan ensisijaista on aseen pysyminen perheen ja suvun hallussa, koska aseeseen liittyy vahvoja tunnesiteitä ja -arvoja. Ehdon asettaminen voisi myös tavallaan alentaa kynnystä antaa lupa, mikä olisi joissakin tapauksissa tarkoituksenmukaista. Tämän vuoksi pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että patruunoiden hankkimista ja hallussapitoa rajoittava ehto voitaisiin asettaa myös muistoesineperusteella annettavaan hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavaan lupaan.

2.2. Siirtymäsäännökset

Aikaisemman lain nojalla annetut luvat, ennakkosuostumukset ja asekeräilijälle annetut hyväksynnät. Henkilö, joka on saanut ampuma-asetta, aseen osaa, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia koskevan luvan taikka ennakkosuostumuksen tai asekeräilijälle annetun hyväksynnän ennen ehdotetun lain voimaantuloa, on saattanut sijoittaa huomattavia summia rahaa edellä mainittujen esineiden hankkimiseen tai niiden hankkimista valmisteleviin toimiin. Sama koskee luonnollisia henkilöitä ja yhteisöjä, jotka ovat saaneet ase-elinkeinoluvan. Jos ehdotukseen sisältyvillä säännöksillä puututtaisiin näiden voimassaoloaikaan, puututtaisiin samalla Suomen perustuslain II luvussa säädettyihin yksilön perusoikeuksiin. Lakiehdotuksella puututtaisiin tällöin edellä mainittujen esineiden vapaaseen käyttöoikeuteen ja mahdollisesti myös asianomaisen luovutuskompetenssiin omaisuutensa suhteen. Ottaen erityisesti huomioon Suomen perustuslain 15 §:ssä turvatun omaisuuden suojan esityksessä ehdotetaan, että aiempien lakien nojalla annetut luvat, ennakkosuostumukset ja asekeräilijälle annetut hyväksynnät jäisivät mahdollisine ehtoineen voimaan.


HALLINTOLAKI (6.6.2003/434)

8 luku Päätöksessä olevan virheen korjaaminen

50 § Asiavirheen korjaaminen

Jos päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen taikka ilmeisen väärään lain soveltamiseen taikka päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe, viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen.
Päätös voidaan korjata asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.

Hallituksen esitys (72/2002) Eduskunnalle hallintolaiksi ja laiksi hallintolainkäyttölain muuttamisesta

Päätöksessä olevan virheen korjaaminen

Viranomaisen itseoikaisumahdollisuutta ehdotetaan osin laajennettavaksi ja täsmennettäväksi. Lisäksi oikaisusäännökset sopeutettaisiin paremmin massahallinnossa annettujen päätösten korjaamiseen.
Muutoksenhakujen vähentämiseksi asiavirheen korjaaminen (50 §) laajennettaisiin koskemaan päätöksen sisältövirheiden ohella menettelyssä tapahtuneita virheitä. Toinen keskeinen uudistus olisi päätöksen korjaamisen edellytyksenä olevan asianosaisen suostumuksen rajoittaminen tilanteisiin, joissa päätös korjataan asianosaisen vahingoksi. Suostumuksesta voitaisiin tällöinkin poiketa, jos virhe on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.
Asianosaisen menettelyn huomioon ottaminen sallittaisiin vastaavasti kirjoitusvirheen korjaamisessa silloin, kun korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen (51 §).
Korjaamisasian vireilletulosta ja käsittelystä (52 §) sekä korjaamismenettelystä (53 §) säädettäisiin nykyistä täsmällisemmin. Korjaamista koskevan aloitteen tekemiselle tai vaatimuksen esittämiselle ehdotetaan säädettäväksi viiden vuoden määräaika. Lisäksi laissa selkeytettäisiin korjaamisasian käsittelyä koskevia käytännön kysymyksiä. Menettelyä täydennettäisiin säännöksellä viranomaisen oikeudesta määrätä päätöksen täytäntöönpano keskeytettäväksi korjaamisasian käsittelyn ajaksi.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Lakiehdotusten perustelut
1.1. Hallintolaki

8 luku. Päätöksessä olevan virheen korjaaminen

Lain 8 luvussa säädettäisiin päätöksessä olevan virheen korjaamisen edellytyksistä sekä korjaamisasian vireilletulosta ja sen käsittelyssä noudatettavasta menettelystä.

50 §. Asiavirheen korjaaminen


Lakiehdotuksessa on kuitenkin katsottu tarpeelliseksi säilyttää asianosaisen suostumusta koskeva edellytys niissä tilanteissa, joissa päätös korjataan asianosaiselle haitalliseen suuntaan. Tätä pääsääntöä sovellettaessa ei voida tehdä eroa sen suhteen, onko kysymys menettelyvirheen vai päätöksen sisältöä koskevan asiavirheen korjaamisesta. Merkitystä ei myöskään olisi päätöksen kohteena olevien asianosaisten lukumäärällä. Näin ollen korjattaessa useita asianosaisia koskevaa päätöstä haitalliseen suuntaan suostumus tarvittaisiin jokaiselta asianosaiselta erikseen.
Ehdotuksen mukaan suostumusta ei kuitenkaan tarvittaisi tilanteissa, joissa asianosainen on itse omalla menettelyllään aikaansaanut päätöksen virheellisyyden. Tällä viitataan lähinnä niihin tilanteisiin, joissa on kysymys asianosaisen vilpillisestä menettelystä tai vakavasta laiminlyönnistä. Säännös ei kuitenkaan ehdottomasti edellyttäisi asianosaisen menettelyltä tahallisuutta, vaan korjaamisen perusteena voisi olla myös asianosaisen erehdykseen tai huolimattomuuteen perustuva virheellisten tietojen antaminen. Korjaamismenettelyyn ryhtyminen riippuisi viime kädessä viranomaisen harkinnasta.


SUOMEN PERUSTUSLAKI (11.6.1999/731)

2 § Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate

Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.

15 § Omaisuuden suoja

Jokaisen omaisuus on turvattu.
Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla.

Lisätietoja: Finlex
_________________
_________________
Errare humanum est
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 20.03.2006 03:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lehdestä luettua; pontikankeittäjä sai 300 euron sakot luvattomista 6.35 Browningista ja Nagant revolverista - pääsi siis pienemmällä sakolla kuin vastaaviin lupaa hakeva... Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1632

LähetäLähetetty: 20.03.2006 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.eralle.net/forum/viewtopic.php?t=21253

tuoretta virallista tietoa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nokinenä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tam 2005
Viestejä: 174
Paikkakunta: kehäkolmosen sisällä olosuhteiden pakosta

LähetäLähetetty: 21.03.2006 18:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Trapperille
Varmaan tiedät mitä tarkoitin provokatiivisilla kilpailuilla että se siitä.

En sittenkään näe järkeväksi sitä että taskuaseille ja konetuliaseille myönnetään ampumalupa ukolle kuin ukolle.

Onhan se kiva kokeilla kaikkia aseita ei siinä mitään mutta en vieläkään ymmärrä sitä että luvat pitäisi vaan myöntää ukolle kuin ukolle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SUZUKI1000
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2006
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 21.03.2006 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nokinenä kirjoitti:
Trapperille
Varmaan tiedät mitä tarkoitin provokatiivisilla kilpailuilla että se siitä.

En sittenkään näe järkeväksi sitä että taskuaseille ja konetuliaseille myönnetään ampumalupa ukolle kuin ukolle.

Onhan se kiva kokeilla kaikkia aseita ei siinä mitään mutta en vieläkään ymmärrä sitä että luvat pitäisi vaan myöntää ukolle kuin ukolle.


Mielestäni asetat kyseenalaiseksi koko asekeräilijän hyväksynnän ( ...ukolle kuin ukolle....).
Luulisin, että asekeräilijän hyväksyntä jo rajaa nämä "ukot" määrättyyn luokkaan...joille voi myöntää "ampumaluvat" omistamiinsa aseisiin, oli ne sitten mitä aseita tahansa. (Hyväksytyssä keräilysuunnitelmassahan määritellään ne aseet, joita saa olla hallussa ja tuntuu melko koomiselta, jos ei niillä saa ampua.....).
NO EI KAIKKIEN TARVI KAIKKEA YMMÄRTÄÄKÄÄN....!


Viimeinen muokkaaja, SUZUKI1000 pvm 21.03.2006 19:29, muokattu 3 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
resupseeri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Maa 2006
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 21.03.2006 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nokinenä kirjoitti:
Trapperille
Varmaan tiedät mitä tarkoitin provokatiivisilla kilpailuilla että se siitä.

En sittenkään näe järkeväksi sitä että taskuaseille ja konetuliaseille myönnetään ampumalupa ukolle kuin ukolle.



Anteeksi, olen melko ulkopuolinen tässä jutussa sillä minulla ei ole yhtään kone eikä taskuasetta. Armeijan aikaan tuli niillä ammuttua aika paljon.

Voisitko siitä huolimatta kertoa mitä tarkoitat "provokatiivisilla kilpailuilla"
ja mistä syystä mielestäsi pitäisi kieltää ampumasta omistamillaan aseilla.

Eihän se jos ihmiset ampuvat omilla aseillaan ja omia patruunoitaan ole minulta pois, olin monta vuotta sitten lappeenrannan lähellä katsomassa semmoisia ammuntoja ja hauskalta se näytti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Asekeräily Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com