OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Talvi kumit???
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne.
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Talvi kumit???
Nastarenkaat
79%
 79%  [ 75 ]
Kitkarenkaat
20%
 20%  [ 19 ]
Ääniä yhteensä : 94

Kirjoittaja Viesti
werty74
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2005
Viestejä: 1495
Paikkakunta: ***

LähetäLähetetty: 25.01.2006 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerrankin Vortexin kanssa samaa mieltä.. Laughing
Mielestäni autoista voisi samoin tein poistaa kyllä paljon muutakin elektroniikaa.. Ne kun nuo ajamista helpottavat laitteet tuppaa lisäämään sitä turvallisuuden tuntua jopa liiaksi.. Eli sitten jos ja kun se "mopo" karkaa käsistä niin sitä ei pidättele enää edes "Röönholmikaan"..
_________________
karjala takas!
jos ei muuten niin pullo kerrallaan!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 25.01.2006 13:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ABS asiassa JyriT:n kanssa samoilla linjoilla. Asia selkisi kun olin joku vuosi takaperin päivän mittaisella liukkaankelin ajokurssilla Nokian renkaiden silloin uudella ajoradalla. Päivän mittaa ei muuta opeteltukaan kuin ABS jarrutusta ja oikeaa tilannenopeutta. Selväksi tuli, että oikealla tekniikalla ABS jarrutuksella lähti (minulla ja vaimolla) n. 1/3 jarrutusmatkasta pois. Oppi oli yksinkertainen: jarrut voimalla pohjaan ja pito siellä. Jos oikein muistan niin selityksenä oli, että riittävällä poljinvoimalla saadaan ABS-systeemi hyödyntämään myös takajarruja 'optimaalisesti'. Minullakin oli hieman ennakkoluuloja ABS:n toimivuudesta, mutta ne kyllä karisivat sen päivän aikana. Oli siellä mukana tavallisilla jarruilla varustettuja autoja ja vertailun tekeminen eri autojen ja renkaiden välillä on tietysti vaikeaa, mutta ei tavan jarruilla ollut mitään jakoa niissä kisoissa kun jarrutusmatkoja arvioitiin. Väistökokeet ovat sitten vielä oma lukunsa; oli huimaa tajuta, että jarruja voi painaa täpöillä ja samalla voi tehdä hallitun (?) väistöliikkeen.
Sen verran vielä, että nastarenkailla ajava on kitkarengakuskien paras kaveri. Olikos se Norjassa vai missä, kun huomattiin, että ilman nastarenkaiden aiheuttamaa karhennusta jäähän olisivat kitkarengaskuskit ns. kusessa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 25.01.2006 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
ilman nastarenkaiden aiheuttamaa karhennusta jäähän olisivat kitkarengaskuskit ns. kusessa?


No tämänhän huomaa kaljamakeleillä. Kitkoilla ei minkäänlaista pitoa, jos nyt ei nastoillakaan juhlita. Molempia on ollut, kitkoja ja nastoja. Molemmilla pärjää ja molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tärkeintä on ymmärtää ne rajat ja raamit miten voi ajaa milloinkin. Yllättävät tilanteet ovat asia erikseen ja toki niitäkin voi sattua, mutta suurin osa onnettomuuksista on kuitenkin kuskista itsestään kiinni.

Nyt on alla nastat, jotka mielestäni sopivat raskaaseen nelivetoiseen autoon paremmin kuin kitkat. Olen kuullut että raskaassa ajoneuvossa kitkalamellien reunat pyöristyvät varsin äkkiä ja pito heikkenee. Lisäksi nelivedolla tulee illuusio pidosta kun lähtee liukkaallakin mukisematta liikkeelle. Jarrutuspito onkin sitten yllättäen huono ja näin sitä mennään.

Sääliksi kävi taas aamuisella noita vajaavetoisia tuolla kaupungilla. Kauhea vinkuja ja nastojen raavinta...

Vaikka ABSeissa on ne omat huonot puolensakin, niin varmasti ne hyödyt, nimenomaan ohjattavuuden säilyvyys, menevät niiden edelle. Joskus mietin, että miksiköhän autoihin ei voisi laittaa anturia, joka tulkkaisi ohjauspyörän liikkeitä? Kun ratti on suorassa, niin renkaat voivat lukittua. Heti kun rattia kääntää, niin ABSit kytkeytyvät.

Kiul, ajoitteko liukkaankelin treenit öljytyllä teräspinnalla vai jäällä?
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2652

LähetäLähetetty: 25.01.2006 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nastarenkaita itse suosin. Kitkarenkailla jos auto lähtee luisuun niin silloin pidon palautuminen kestää kauemmin kuin nastarenkailla vastaavassa tilanteessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 25.01.2006 14:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Spede kirjoitti:
Nastarenkaita itse suosin. Kitkarenkailla jos auto lähtee luisuun niin silloin pidon palautuminen kestää kauemmin kuin nastarenkailla vastaavassa tilanteessa.


Eiköhän tämäkin riipu ihan kelistä ja tienpinnasta enemmän. Kitkakertoimet kai tuonkin ratkaisee.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2652

LähetäLähetetty: 25.01.2006 15:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alla olevista linkeistä lisää tietoa kitkoista ja nastoista.


http://www.nokiantyres.com/nastatvaikitkat

http://wwwt.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1137;50100;5799

TM:ssä oli muutama vuosi sitten vertailussa kesärenkaat. Vertailun vuoksi mukaan oli otettu kitkarengas. Tulos oli se, että hyvä kitkarengas ei pärjää kesäolosuhteissa huonolle kesärenkaalle. Todettiin testissä aika suoraan se, että on hullua ajella vanhoja kitkarenkaita kesällä loppuun sen takia, että säästäis rahaa. Halvimmatkin kesärenkaat voittaa huonot kitkat kesärenkaina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 25.01.2006 16:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:
Lainaus:
ilman nastarenkaiden aiheuttamaa karhennusta jäähän olisivat kitkarengaskuskit ns. kusessa?


....
Kiul, ajoitteko liukkaankelin treenit öljytyllä teräspinnalla vai jäällä?


Ihan talvella ajettiin, oli kovaa lumipintaa, jäistä pintaa ja märällä lumella kuorrutettua teräslevyä. Jarrutus- ja väistökokeet jäisellä lumipinnalla ja tilannenopeustreeniä sekä teräs- että lumipinnalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lippusiima
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2004
Viestejä: 1111
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 25.01.2006 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Spede kirjoitti:


TM:ssä oli muutama vuosi sitten vertailussa kesärenkaat. Vertailun vuoksi mukaan oli otettu kitkarengas. Tulos oli se, että hyvä kitkarengas ei pärjää kesäolosuhteissa huonolle kesärenkaalle. Todettiin testissä aika suoraan se, että on hullua ajella vanhoja kitkarenkaita kesällä loppuun sen takia, että säästäis rahaa. Halvimmatkin kesärenkaat voittaa huonot kitkat kesärenkaina.


Tuli kokeiltua tuo ja huomasin saman Arrow erittäin huono myös kesällä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 26.01.2006 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lippusiima kirjoitti:
Tuli kokeiltua tuo ja huomasin saman Arrow erittäin huono myös kesällä!

Varsinkin sateella.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jinok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2816
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 27.01.2006 03:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nastarenkaat on ainakin paremmat jos kovin hurjastelee talvikelillä.
_________________
-Rottajalaka prkl!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 27.01.2006 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jinok kirjoitti:
Nastarenkaat on ainakin paremmat jos kovin hurjastelee talvikelillä.

Mene nukkumaan!!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lippusiima
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2004
Viestejä: 1111
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 28.01.2006 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
lippusiima kirjoitti:
Tuli kokeiltua tuo ja huomasin saman Arrow erittäin huono myös kesällä!

Varsinkin sateella.


kyllä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 28.01.2006 00:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä en tykkää kumeista ollenkaan. Oli ne sitten talvi kumit tai kesä kumit tai muuten vaan kumit.

Rolling Eyes
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne. Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com