OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Talvi kumit???
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne.
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Talvi kumit???
Nastarenkaat
79%
 79%  [ 75 ]
Kitkarenkaat
20%
 20%  [ 19 ]
Ääniä yhteensä : 94

Kirjoittaja Viesti
lippusiima
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2004
Viestejä: 1111
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 24.01.2006 06:37    Viestin aihe: Talvi kumit??? Vastaa lainaamalla viestiä

Kysytäämpä tällaista,hyvinkin ajankohtaista kysymystä.Minkälaiset renkaat autoosi laitat talvella??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
werty74
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2005
Viestejä: 1495
Paikkakunta: ***

LähetäLähetetty: 24.01.2006 08:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Polkastaanpas keskustelu auki!
Itse olen ajellut aina nastarenkailla. Ja vielä ei ole eteen tullut sellasta paikkaa minne ei olisi päässyt, mutta se pois tulo onkin voinut olla ongelmallisempaa Laughing
Jos tietäisi että ainoastaan hyvinhoidetuilla taajamateillä ajelisi niin silloin voisi harkita kitkoja, mutta tuolla maaseudulla käydessä on tiet milloin missäkin kunnossa joten siksi nastat...
_________________
karjala takas!
jos ei muuten niin pullo kerrallaan!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 24.01.2006 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä on nyt vähän vaikea asia...Itse ajelen kitkoilla.

Perusteluna yleensä kuulee sen, että etelässä tiet ovat usein auki. Mutta jos täällä jotain tapahtuu, on se mustan jään saapuminen teille, jolla ei kitkoilla tee mitään. Paras ratkaisu olisi siis nastarengas.

Pohjoisessa yleensä käytetään nastarenkaita, koska tiet ovat "milloin missäkin kunnossa". Yleensä tämä tarkoittaa paksua lumipeitettä läpi talven. Joskun tiellä on urat. Järkevin vaihtoehto olisi siis kitkarengas, jonka pito on lumella maksimissaan ja ennenkaikkea parempi kuin nastarenkaalla.

Toisaalta, etelässä nastat kuluttavat suuremman liikenteen ja teiden aukiolon takia teitä valtavasti. Järkevin ratkaisu olisi siis kitkarenkaant.

Toisaalta, pohjoisessa ei nastojen kuluttava vaikutus ole läheskään niin suuri, koska suurimman osan talvesta teillä on lumipeite. Järkevin ratkaisu olisi siis nastarengas tältä kantilta ajateltuna.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 24.01.2006 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nastarenkaat ehdottomasti minun mielestäni. Kitkat on kivan äänettömät ja eivät kuluta tietä, mutta tosipaikan tullen tosi vaaralliset. Tämä nimimerkillä 'missasin viime kevään suurkolarit minuutilla'. Meillä oli toisessa autossa pari talvea kitkat, mutta vaihdon koittaessa laitoin alle nastat ilman kahta ajatusta. Auto on näitä nykyajan 4-vetoja ja oma kokemus on ettei kitkat ja 4-veto sovellu turvallisuusmielessä yhtään toisiinsa vaikka asiaa juuri toisinpäin rengasfirmojen osalta markkinoidaan. Niillä liukkaimmilla keleillä juuri 4-vedolla saa valheellisen turvallisuuden tunteen, auto ei sudi liikkeelle lähtiessä, ei edes luistoneston valot välähdä varoitukseksi! Sitten kun tulee vähän kireämpi jarrutus eteen niin kyllä alkaa ABS:t nakuttamaan ja vauhtia tuntuu aina vaan piisaavan, eikä ylimääräiset 200-300 kiloa omamassaa edesauta asiaa. Nyt nastarenkailla tuntuisi paremmin olevan 'hanskassa', voipi tietysti olla että jo pelkkä renkaiden uutuus tekee eron. Toisessa autossa on ollut koko ajan nastat ja käytös on mielestäni kelien suhteen loogisempaa, pito ikäänkuin heikkenee kelin mukaan 'tasaisemmin'.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 24.01.2006 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksi plussa kitkarenkaille on lisäksi nastarenkaiden tuoma turvallisuudentunne joillekin kuljettajille; Kun on nastat alla voi talvella ajaa samalla tavalla kuin kesällä kesärenkailla.

Jos jotain haluaisin muuttaa talveksi autossani renkaiden lisäksi repisin koko ABS-järjestelmän hevonvittuun! Niillä kun ei auto meinaa pysähtyä ei sitten millään! Mitä liukkaampi on alusta, sitä suurempi on ero lukkojarrutukseen. Tämän olen käytännössä kokeillut repimällä ABS:n sulakkeen irti. Kitkarenkaat vielä tuntuvat jotenkin tehostavan tätä ABS:n negatiivista vaikutusta.

Niin niin, kyllähän se ohjattavuus säilyy mutta se ei paljon kiinnosta kaupungissa, kun on molemmin puolin autojonot vierellä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Raccoon
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2005
Viestejä: 494

LähetäLähetetty: 24.01.2006 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luotan nastojen tuomaan turvallisuudentunteeseen. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hammer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2795
Paikkakunta: Kaarina

LähetäLähetetty: 24.01.2006 18:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Yksi plussa kitkarenkaille on lisäksi nastarenkaiden tuoma turvallisuudentunne joillekin kuljettajille; Kun on nastat alla voi talvella ajaa samalla tavalla kuin kesällä kesärenkailla.

Jos jotain haluaisin muuttaa talveksi autossani renkaiden lisäksi repisin koko ABS-järjestelmän hevonvittuun! Niillä kun ei auto meinaa pysähtyä ei sitten millään! Mitä liukkaampi on alusta, sitä suurempi on ero lukkojarrutukseen. Tämän olen käytännössä kokeillut repimällä ABS:n sulakkeen irti. Kitkarenkaat vielä tuntuvat jotenkin tehostavan tätä ABS:n negatiivista vaikutusta.
Niin niin, kyllähän se ohjattavuus säilyy mutta se ei paljon kiinnosta kaupungissa, kun on molemmin puolin autojonot vierellä.

No höpö höpö, nimenomaan liukkaalla pinnalla ABS lyhentää selvästi jarrutusmatkaa Exclamation

Mutta anyway, renkaina itse käytän kotimaisia HKPL 4:sia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Hector
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2004
Viestejä: 777

LähetäLähetetty: 24.01.2006 18:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä nastattomat Super Swampperit on parhaat talvella ilman jarruja Laughing

Ei vaitiskaan. Jos ei pärjää ilman nastoja niin on joko tumpelo tai ei aja olosuhteiden mukaan. Talvinopeuksien aikaan ei mielestäni tarvi nastoja kuin erityisen vaikeissa oloissa. Jos silloin ei kitkoilla pysty ajamaan niin on parempi pysyä nastoillakin kotona. Pitää vauhdin sellaisena ja ennakoi ettei tule hätä käteen.

HJ crusereissa mulla on ollut 10v nastattomia ALLTERRAIN tyyppisiä renkaita enkä ole ollut muiden tukkeena eikä ole sattunut mitään mainittavaa. En väitä etteikö ne ole liukkaita mutta olosuhteisiin nähden riittävällä turvamarginaalilla kun ajelee niin hyvin menee. Vajavetoisessa volvossa ollut nyt kaksi talvea kitkat ja ovat paljon paremmat kuin puoli kuluneet nastarenkaat.
Niinkuin joku jo sanoi niin nastat antaa monille väärän tunteen, eli luullaan että ne antaa kesäkelin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mehtämies92
***


Liittynyt: 02 Tam 2006
Viestejä: 443

LähetäLähetetty: 24.01.2006 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä ne nastat aina on, vaikken autolla ajelekkaan. Täällä maallapäin ainakin kun se puhuttu lumipeite tulee, jään päälle, niin on kyllä niin helvetin liukas kuin olla ja voi!
Ja sitten keväällä ja syksyllä, kun tuo jää rupeaa pikkuhiljaa sulamaan, (myös viimetalvena oli paljon tällaista keliä) niin tielle tulee todella liukas jää! Siinä ei kyllä tunnu edes kävelevän, kun on niin liukas. Siinä on kyllä ehdottomasti nastat parhaat Exclamation
_________________
Sikamaisuus ei miestä pahenna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lippusiima
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2004
Viestejä: 1111
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 24.01.2006 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä jokunen vuosi sitten ostin autooni kitka renkaat ja ajattelin että kokeillaan niitä täällä Helsingissä missä on sulaa teillä..hups..mutta tulipa kova yllätys,kehä tiet täällä on kuin luistin radat ja sen opin noista kitkoista kun ajon sitten kesänkin niillä,että kitka rengas on huono talvi ja kesä kelillä.
Ikinä en autooni osta/laita kitka renkaita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lahtaaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2004
Viestejä: 2693
Paikkakunta: EU:n maakunta

LähetäLähetetty: 24.01.2006 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hammer kirjoitti:

No höpö höpö, nimenomaan liukkaalla pinnalla ABS lyhentää selvästi jarrutusmatkaa Exclamation


Ei välttämättä. Muistaakseni joskus TM:stä olen lukenut että sileällä peilijäällä
ABS lisää jarrutusmatkaa jonkin verran. Tai tämä on siis todettu rengastestien yhteydessä.
Näin siis muistelen, täysin satavarma en ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hammer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2795
Paikkakunta: Kaarina

LähetäLähetetty: 24.01.2006 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtaaja kirjoitti:
Hammer kirjoitti:

No höpö höpö, nimenomaan liukkaalla pinnalla ABS lyhentää selvästi jarrutusmatkaa Exclamation


Ei välttämättä. Muistaakseni joskus TM:stä olen lukenut että sileällä peilijäällä
ABS lisää jarrutusmatkaa jonkin verran. Tai tämä on siis todettu rengastestien yhteydessä.
Näin siis muistelen, täysin satavarma en ole.


No tuo voi johtua huonoista renkaista, mutta yleensä kovalla ja liukkaalla pinnalla ABS on n. 10-25% parempi pysäyttäjä kuin normaalijarrut. Renkaan kitka on yleensä suurimmillaan juuri ennen lukkiutumista ja lukkiutumisen jälkeen kitka pienenee.
Ainoastaan paljon lunta tai pehmeä hiekka on "parempi" alusta normaalijarruille koska lukkiutunut rengas joissain tapauksissa tavallaan uppoaa alustaan ja "auraa".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
RaDeK69
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2004
Viestejä: 1256
Paikkakunta: Jyväskylän lähellä

LähetäLähetetty: 24.01.2006 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nastat tuossa sääbissä on ainakin tällä hetkellä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyriT
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2005
Viestejä: 139
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 24.01.2006 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ropleemi ymmärtääkseni tulee ABS / lukkiutuvien jarrujen kanssa siinä että tavan lukkiutuvien kanssa rutinoitunut kuski ei Abs:ien kanssa ajaessaan runttaa sitä petaalia reilusti lattiaan ja pidä sitä siellä ja anna elektroniikan hoitaa jarrutustapahtumaa, ts. ruvetaan himmailemaan kun alkaa rutina kuulua. Vähän niinku tuplalaukaus haulikolla, hipelleellään vaan liipasinta.. WinkWink (vielä en ole itse tuplia ampunu, mutta eiköhän sekin päivä vielä tule vastaan..)
Se mitä TM:n testissä saatiin aikaiseksi, on tulos siitä mitä "valveilla" ollut asiaansa perehtynyt kuski saa aikaiseksi _koe_tilanteessa. Voin melkeimpä lyödä vetoa kosamiittilestistä että sama kaveri oltuaan päivän ja puoli yötä kettu/peura/supi/jokumuu-passissa pikatiellä pimeässä nähdessään esim. hirven keskellä tietä lukitsee tavan jarrut auttamatta ja menettää auton hallinnan. ABS-jarruilla samassa tilanteessa homma voisi vielä olla pelastettavissa ensimmäisen survaisun jälkeen kun se auto on vielä jotenkin kulkusuunnassa ja hanskassa..

T. nimim. Ei itsekkään täydellinen kuljettaja..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 25.01.2006 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mihin ihmeeseen perustuu tämä harhakuva lukkiutumattomien jarrujen jarrutusmatkaa lyhentävä vaikutus!?
Teoriassahan ne jarruttavat paremmin, koska kitka on suurempi juuri lukkiutumassa olevalla renkaalla kuin lukkiutuneella. Harmi vain, että ABS ei ole riittävän älykäs järjestelmä pitämään rengasta tässä tilassa.

ABS reagoi kun rengas on jo lukkiutunut. Tämän jälkeen hellittää jarrutustehoa ja lisää sitä taas kunnes rengas lukkiutuu. Kuvio toistuu kunnes auto on pysähtynyt. Se ei todellakaan pidä rengasta juuri lukkiutumaisillaan olevassa tilassa!

Kokeilkaa itse autoillanne repimällä ABS:n sulake irti ja tehkää lukkojarrutus millä tahansa alustalla. Jarrutusmatka on ABS:n kanssa huomattavasti pidempi kuin ilman niitä!

Suurin ero tuli näissä omissa testeissäni, kun lähdin erään kerran huoltoaseman pihasta. Siitä meni sellainen jyrkähkö pari kolme metriä pitkä luiska alas tielle. Keli oli luminen ja tuo luiska sudittu/jarrutettu kohtalaisen liukkaaksi. Vauhtia minulla oli kävelyvauhdin verran. Luiskalle saavuttuani aloitin jarruruksen, koska oikealta tuli auto. ABS:n rutinan saattelemana liu'uin alas, auton vauhdin hidastumatta laisinkaan! Oli aika avuton olo. Onneksi oikealta tullut auto huomasi minut ja ehti väistää.

Tämän jälkeen oli pakko toistaa sama tilanne ilman ABS:ää. Vauhti samanlainen, ja kun renkaat saavuttivat luiskan polkaisin jarrua. Auto pysähtyi kuin seinään ja itse heilahdin sen verran eteenpäin, että turvavyön jarru otti kiinni. Kokeilin samaa myös kaksinkertaisella vauhdilla (huom. en siis kolminkertaisella enkä puolet kovemmalla) ja tulos oli sama!

ABS:ien hyöty ei ole lyhentynyt jarrutusmatka, vaan ohjauskyvyn säilyminen!!

EDIT: piti vähän korjailla kirjoitusvirheitä. Sormet eivät ilmeisesti ole vielä tähän aikaan aamusta oikein hereillä...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne. Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com