OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

minkä kokoista kärkeä???

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
minä vain



Liittynyt: 01 Lok 2005
Viestejä: 5
Paikkakunta: nurmijärvi

LähetäLähetetty: 24.11.2005 13:24    Viestin aihe: minkä kokoista kärkeä??? Vastaa lainaamalla viestiä

olen saanut käsiini magnus snuffereita ja stingereitä... mutta ne ovat aivan käsittämättömän kokoisia, ei taida olla suomen riistalle sopivaa kokoluokkaa?
http://www.archerywarehouse.com/Magnus.htm
tai siis ei kait sillä haittaa ole jos on 3 cm halkasia, mut tuntuu vain hölmöltä ampua pikkuelikoita tollasilla buffalon tappo kärjillä...

vai mitä sanoo ihmiset joilla asioista jotain tietoa? Arrow Confused
_________________
minä olen sinä, sinä olet minä ja me olemme me.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
notrad
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Mar 2004
Viestejä: 24
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 24.11.2005 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan ne aika järeitä kärkiä, mutta kaatuuhan se riista noillakin. Ongelma on lähinnä osuma-tarkuuden kanssa: Isoissa kärjissä on paljon enemmän "pinta-alaa", joka taas aiheuttaa epätarkkuutta. Eli toisinsanoen vaatii enemmän säätämistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DARTON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2004
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 26.11.2005 08:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Magnus tai Stingeri on vielä ihan peruskärkia. Toki kiinteistä kärjistä isommasta päästä. Kun mennään yli 2 tuuman leikkuureikiin voidaan puhua jo isoista kärjistä. Itse käytän aina mahdollisimman suurta kärkeä (avautuva) niin ison kuin pienenkin riistan kanssa. Joskus nimittäin sattuu että osuma ei olekaan täydellinen, silloin isosta kärjestä on etua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 04.12.2005 12:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ovat kyllä aivan tarpeettoman isoja kotimaiseen riistaan, vaikkei toisaalta vara venettä kaada. Jos jaksat säätää kunnolla ja pitää hyvässä terässä, niin hoitavat varmasti homman siinä kuin pienemmätkin.

Itse olen käyttänyt pitempään jo Rocketin Ultimate Steel 100 leikkureita ja ne toimivat todistetusti myös vähän isompaankin riistaan. Eikä ole minkäänlaisia säätöongelmia...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Blazer
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tou 2005
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 06.12.2005 01:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Speedy kirjoitti:

Itse olen käyttänyt pitempään jo Rocketin Ultimate Steel 100 leikkureita ja ne toimivat todistetusti myös vähän isompaankin riistaan. Eikä ole minkäänlaisia säätöongelmia...


Aivan. Kannattaa kuitenkin säästää myös ne suuremmat leikkurit, sillä hyvin jigaamalla saat niistä oivia nuolihyllyn/jousen säätötyökaluja. Jos nimittäin saat nuolen lentämään hyvin noilla suurilla leikkureilla, niin varmasti myös Rocket ym. pienemmät leikkurit toimivat loistavasti.

Onko sitten mitään mielekkyyttä jatkaa riemastuttavaa jousen säätöä jos esim. Rocket ja taulukärki niputtaa samaa pisteeseen, ja kuitenkin aiot metsästää kyseisellä leikkurilla? Voi ollakin. Saat ainakin enemmän pelivaraa. Ja ehkä juuri silloin kun se elämäsi saalis tulee jousihollille ja "Buck fever" antaa oman mausteensa laukaisuhetkeen.

Toisekseen, onhan jousta muutenkin mukavampi käyttää jos olet aivan varma, että se on säädöissään. Ihmisellä kuitenkin on aika hyvä taipumus siirtää vastuu virheistään toisallee, tyyliin: "taitaa se hylly sittenkin olla vähän vinksallaan". Sanomattakin selvää, että tälläinen voi pahimillaan jarruttaa ampumatekniikan kehittymistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
White Hunter
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 67

LähetäLähetetty: 06.12.2005 21:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Speedy kirjoitti:
Ovat kyllä aivan tarpeettoman isoja kotimaiseen riistaan....


Voisiko ajatellakkin niin,että mitä pienempi eläin sitä suurempi kärki => pieni osuma-alue.
Mitä suurempi eläin sitä pienempi kärki (jossain rajoissa tietenkin) => suurempi upotus.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 06.12.2005 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

White Hunter kirjoitti:
Voisiko ajatellakkin niin,että mitä pienempi eläin sitä suurempi kärki => pieni osuma-alue.
Mitä suurempi eläin sitä pienempi kärki (jossain rajoissa tietenkin) => suurempi upotus.

Kiinteä suuri kärki on haastavampi säätää, joten osuminen sellaisella pieneen maaliin pitemmältä etäisyydeltä voi olla monelle haastavaa. Henk.koht.mielipide: Ennemmin pienempi leikkuri juuri oikeasssa kohdassa kuin isompi vähän väärässä kohdassa...

Suurella riistalla haavakanavan koko lienee ainakin yhtä tärkeää kuin läpäisy. Niin no, kanava siis muodostuu leikkaavien terien määrästä, niiden koosta ja niiden kulkemasta matkasta. Eli monta on muuttujaa. Tästä kohtaa keskustelu voikin taas luontevasti spinnata mm. kaksi- ja useampiteräisten leikkurien paremmuusvertailuun; läpäisy, luiden väistävyys, kestävyys, haavakanavan koko, jne; lisäksi voidaan viitata tradbow-web saitilla julkaistuihin tutkimuksiin, jne jne -- eipä olekaan tuosta pitkähköön aikaa taitettu peistä Smile

Takaisin asiaan: Peuran kokoisesta eläimestä nuoli menee yleensä läpi (ellei osu matkalla isoihin luihin), joten vielä siinä eläinten kokoluokassa ei läpäisy ole yleensä mikään ongelma. Olettaen tietysti, että leikkurin terät ovat partaveitsen terävät. Ja tässäkin aivan olennaisen tärkeää on se, missä se osuma on...

Oma "suositus": kannattaa kokeilla niin monenlaisia leikkureita kuin mahdollista (ja kukkaro kestää) ja päätyä viimein sellaisiin, jotka saa kulkemaan sinne mihin itse haluaa ja jotka mekaanisilta ominaisuuksiltaan vastaavat sitä tasoa, jota hakee ja johon itse uskoo. Ja tietysti opetella teroittamaan leikkurinsa kunnolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DARTON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2004
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 07.12.2005 07:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Whitehunterin kanssa vähän samoilla linjoilla. Itsellä suurin osa marginaaliosumista on tullut nimenomaan pienriistan kanssa. Nykyään tosin käytän lähes kokonaan mekaanisia kärkiä. Eipä tarvitse näiden ongelmien kanssa pähkäillä. Lentää kuin taulukärki, osumasta leikkaa enemmän kuin perinteinen kiinteä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2005
Viestejä: 241

LähetäLähetetty: 02.01.2006 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

erittäin toimivan(näköisiä)nuo rocketit,tuommoista pienempää leikkuria(liimattavana puu-aihioon) oon ettiskelly pidemmän aikaa.että ei vieläkään......pitääkö tässä sitten ostaa sovite väliin?onko niistä suosituksia?-ja kauppaako kukaan suomessa rockettia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 03.01.2006 10:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rocketin Ultimate Steelit kyllä lentää kauniisti, mutta itse hieman hämmästyin lopputulosta kun kokeilin niitä ensimmäisen kerran. Ammuin solumuovipakkaan muutaman kepin. Luonnollisesti kärki meni läpi pakasta, mutta tavanomaiseen tapaani kiskaisin nuolet takaisin pakan läpi ja häämästys oli suuri kun huomasin, että osa teristä jäi matkalle. Ja vielä kaikista kepeistä. Tällaista ei ollut aikaisemmin minulle sattunut, eikä sen puoleen myöhemminkään. Terät eivät kunnolla kiristyneet kärkikartion ja nuolen väliin vaikka kuinka kiristi vaan jäivät ilmiselvästi löysiksi. Kyselin vähän kokemuksia muiltakin ja tuli selväksi, että terien kiinni pysymisessä on ollut muillakin ongelmia. Korjausehdotuskin tuli kuin apteekin hyyllyltä, tippa liimaa terän etuosaan.
Toisaalta olen kuullut, että terät ovat toimineet riistalaukauksissa moitteetta, joten tunnelmat ovat hieman ristiriitaiset tämän kärjen osalta. Itse päädyin ratkaisuun, että kauris/majava kokoluokissa käytän muita, 'tuttuja ja turvallisia' leikkureita ja Ultimatet sitten pienemmälle riistalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 03.01.2006 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:
...osa teristä jäi matkalle.

Olen itse saanut homman Rockettien kanssa homman toimimaan niin, että pistän tipan hetipiti-liimaa terien alle kootessa, samalla jää se prikkakin usein kiinni terien taakse. Ja sitten riittävän tiukalla väännöllä nuoleen kiinni -> paketti pysyy jatkossakin kasassa hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2005
Viestejä: 241

LähetäLähetetty: 03.01.2006 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mutta että;luottokortti kamaa vai jostain päin suomen kamaraa??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 03.01.2006 12:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Merrysporttiin soitto auttanee tässä(kin) tapauksessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 03.01.2006 13:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kierreholkkiadaptereita puunuolta varten voisi kysyä vaikka Mukkanuolesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toni b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2005
Viestejä: 241

LähetäLähetetty: 04.01.2006 01:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jep. kiitos kiul
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com