OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvä sepelkyyhkyresepti?!
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nazi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2005
Viestejä: 544
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 10.07.2005 16:16    Viestin aihe: Hyvä sepelkyyhkyresepti?! Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kenelläkään tiedossa sellaista hyvää separireseptiä, millä saisi pois sen ällöttävän maksanmaun, joka on tyypillinen kyyhkylle? Itse ajattelen sen johtuvan verestä, koska sorsakin maistuu maksalta, jos se on ammuttu pahasti seulaksi. Tämä maku on mielestäni miedosti myös teeressä, mutta metsosta se puuttuu. Olen rusakoista ja jäniksistä saanut sen pois keittämällä ja sen jälkeen paistamalla lihat, pitäiskö kyyhkylle tehdä sama? Etikassa en ala liottamaan, koska se vasta järkyttävä maku on, hajukin oksettaa eli en edes kokeile. Ai niin, mulla on 4:n separin täkkälihat. Taidan kohta lähteä ampumaan niitä lisää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 10.07.2005 17:49    Viestin aihe: Re: Hyvä sepelkyyhkyresepti?! Vastaa lainaamalla viestiä

Nazi kirjoitti:
Onko kenelläkään tiedossa sellaista hyvää separireseptiä, millä saisi pois sen ällöttävän maksanmaun, joka on tyypillinen kyyhkylle? Itse ajattelen sen johtuvan verestä, koska sorsakin maistuu maksalta, jos se on ammuttu pahasti seulaksi. Tämä maku on mielestäni miedosti myös teeressä, mutta metsosta se puuttuu. Olen rusakoista ja jäniksistä saanut sen pois keittämällä ja sen jälkeen paistamalla lihat, pitäiskö kyyhkylle tehdä sama? Etikassa en ala liottamaan, koska se vasta järkyttävä maku on, hajukin oksettaa eli en edes kokeile. Ai niin, mulla on 4:n separin täkkälihat. Taidan kohta lähteä ampumaan niitä lisää.


ei kait kyyhkysessä mitään maksan makua ole, ettet nyt vaan ole erehtynyt kyyhkyn ja pulun välillä... Makuja on tietysti monenlaisia, mutta jos kehtaa jotakin riistaa kuvailla sellaisella sanalla kuin "ällöttävä", niin jossakin on vikaa kun niitä pitää näköjään kuitenkin ampua lisää...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 10.07.2005 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös "maksanmaku" tule nimenomaan esille liiallisella kypsentämisestä, ainakin jos on uskominen kokkien puheisiin.. ja miksi emme uskoisi Smile

Murean rintalihan kypsentämisaika on todella lyhyt kun tavoite on rosé-väri sisältä. Perusohjeeksi olen saanut ammattikokeilta, että pienien lintujen kuten riekon rintapalat vain pannulla muutama minuutti ja folioon vetäytymään viideksi minuutiksi. Suuremmat rintalihat voidaan laittaa paistamisen jälkeen uuniin viideksi - kymmeneksi minuutiksi. Näin kun tekee.. ei muuten maistu maksalle!

Uunissa voi vielä käyttää apuna elektronista sisälämpömittaria, joka hälyttää kun haluttu lämpötila on saavutettu (esim. 62-64 astetta). Omasta kokemuksesta pienten rintalihojen paistamisessa hyvin helposti paistaa yli, jolloin lopputulos ei ole paras mahdollinen, kuivuus ja maksamaisuus lisääntyy.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paatti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2004
Viestejä: 3041

LähetäLähetetty: 11.07.2005 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos sepelkyyhkystä tai muusta riistasta pitää välttämättä saada sen ominaismakua vähennettyä, niin maidossa liottaminen on melko toimiva konsti.
Jos riista ei maistu mielestäsi hyvältä, niin älä ammu sitä tai anna se jollekkin, joka sitä osaa arvostaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nazi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2005
Viestejä: 544
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 14.07.2005 12:47    Viestin aihe: Voi voi Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan niinku täällä olis jotain puluja, enkä muka erottais niitä sepelkyyhkystä, ei taida merilinnustaja paljon linnustuksesta ymmärtää. Mutta Hangossa niitä kai risteilee sitten sepelkyyhkyjen joukossa Twisted Evil Niin ja jos satun pitämään maksan makua ällöttävänä, niin se ei tarkoita, etten pitäisi riistaruoista. Esim. rusakkoa ei syö erkkikään jos sitä ei keitä ennen paistamista, on se sen verran pahaa ja keittämisen jälkeen yksi parhaista. Mulla on myös kokemuksia siitä, että liika kypsentäminen tekee maksan maun. Kerran paistoin sepelin ihan pari minuuttia puoli ja sisältä oli punertava ja maku oli erittäin hyvä. Mutta haluaisin sen kypsänä, ilman maksanmakua. Se oli mun pointti.
_________________
- Pumppu on kanakoiramiehen ase -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 14.07.2005 15:15    Viestin aihe: Re: Voi voi Vastaa lainaamalla viestiä

Nazi kirjoitti:
Esim. rusakkoa ei syö erkkikään jos sitä ei keitä ennen paistamista, on se sen verran pahaa ja keittämisen jälkeen yksi parhaista. Mulla on myös kokemuksia siitä, että liika kypsentäminen tekee maksan maun. Kerran paistoin sepelin ihan pari minuuttia puoli ja sisältä oli punertava ja maku oli erittäin hyvä. Mutta haluaisin sen kypsänä, ilman maksanmakua. Se oli mun pointti.


Meidän naapurin nimi on erkki, ja se syö rusakkoa ihan uunissa kypsennettynä.. Ja en itsekään ole tarvinnut sitä keittää ennen syömistä, mutta makunsa kullakina Confused. Tiedätkös sää edes miltä maksa maistuu, itse yleensä otan nekin linnuista talteen ja pidän siksi myös sen mausta, ei ole ollenkaan ällöä tai hyi hyitä... Ettet "Nasi" sekoita maksan ja veren makua, jos on verisiä elukoita tai muutenkin niin kannattaa antaa ruhojen olla yön yli vedessä ( pari kertaa vettä vaihtaen), silloin pääse ainakin verenmausta eroon...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
finlander
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 1842

LähetäLähetetty: 14.07.2005 17:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinkas te teette kun olette ampuneet kyyhkyn tai pari, ja ottaneet sisuskalut pois, niin huuhteletteko sisustan vedellä, vai pyyhittekö paperilla? Kun jostain kuulin tai luin että jos vetellä huuhtelee niin bakteerit tykkää kovasti. Ja miten pian ampumisen jälkeen kyyhky on hyvä suolistaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 882
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 14.07.2005 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heti suolistan kun saan käsiini, kotona sitten pyyhin paperin kanssa sisukset puhtaaksi.Riiputan yön yli ja nyljen. Kärpäset vain tahtoo päästä sisälle, joten aion tehdä sellaisen sopivan kärpäsverkko kehikon, jonne kärpäset ym öppiäiset eivät pääse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 14.07.2005 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jänis ei mun mielestä tarvitse keittämistä vaan ruskistamisen, pataan ja uuniin kypsymään, nam.

Kyseinen maksanmaku on "ylimääräinen" lisä, joka ei ole edukseen, eikä varsinaisesti liity riistan makuun. Voi olla, että maksan makua sinällään inhoavalla kyseinen lisämaku on ei-tervetullut lisä. Kuulun myös ns. maksan inhoajiin, maksapata tai paistettu maksa, taattua tavaraa jotta laattaa lentää Smile Sen sijaan maksalaatikko, maksamakkarat ja hanhen maksa ovat erittäin maukkaita ja maistuvia.

Riistan säilytystä varten tein aikoinaan verkollisesta kankaasta putken, jonka toinen pää solmuun, sisäpuolelle rautalankarengas pitämään putkea auki. Putken sisälle narussa roikkuva riista ja pussin toinen pää solmitaan riistan riiputusnaruun kiinni. Putki ei osu riistan pintaan mistään kohtia, joten kärpäset saavat pitkän nenän. Hökötys on kevyt ja kätevästi reppuunkin menevä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
teurastaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2004
Viestejä: 261
Paikkakunta: laihia

LähetäLähetetty: 14.07.2005 23:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyyhkyt minä valmistan siten että keitän ne kypsiksi mautetussa vedessä mausteeksi mitä kukin tahtoo itse suolaa ja riistamaustetta ja kun ovat kypsiä niin pilppuan lihat sopiviksi paloiksi ei ihan jauhelikasi vaan suurempiin paloihin ja sitte kun olen ne pilpunnut niin paistan ne kermassa niin a´vot paistamiseen menee aikaa noin puol tuntii miedolla lämmölla että kerma kerkee tehä tehtävänsä kyyhkyn sydän on mitä parhainta.... että sellaasta täällä päin
_________________
Tuota nyt siinä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Nazi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2005
Viestejä: 544
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 15.07.2005 15:08    Viestin aihe: naama kii Vastaa lainaamalla viestiä

En tullu tänne kuuntelemaan !&%¤#"! vaan kysymään reseptiä. Tää keittäminen ja palottelun jälkeen paistaminen kävi mullakin mielessä, sitä en ole vielä kyyhkyllä kokeillu. Mutta varmaan toimii kun toimii rusakollekin. Täytyy kokeilla. Eikä kyyhkyä kannata nylkeä jos sen kerran viittii kyniä. Ite otan pelkät täkät ku ei siinä mitään muuta syötävää ole. Koivet on niin olemattomat, ettei viitti alkaa pelleilemään sellasten kanssa. Ja merilintu voi pitää sen turpansa kiinni jatkossa, kun ei ole mitään järkevää sanottavaa.
_________________
- Pumppu on kanakoiramiehen ase -
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 15.07.2005 16:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

menikö herne nenään... tuutko laittamaan turvan kiinni jos en oo hiljaa Confused ... juttuhan on se että olin "muutaman kerran kyyhkyjä syöneenä" sitä mieltä että kyyhkyssä ei maksan makuja lihoissa ole, eikä juuri muitakan ällöttäviä makuja... siksi otin oikeuden kommentoida näitä juttujasi, olet kuitenkin aika uusi "naama" tällä foorumilla, täällä on lupa vähän asioista väännellä kättä... pitää muistaa aina ottaa jutut huumorilla... mutta jos kuitenkin tämänkin luettuasi tekee mieltä latasta turpaan, niin ota yhteyttä, lähetän ajoohjeet, voin vaikka tulla puolitiehen vastaa... Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 15.07.2005 18:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen myös joitakin kertoja kokeillut ensiksi keitetään ja sitten paistetaan -metodia. Eikös sitä ole sanontakin, joka menee jotensakin tähän suuntaan: "Kuka ensiksi keittää ja sitten paistaa, hän herkun maistaa".
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 15.07.2005 19:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En itse pidä mistään keittely + paistelusystemistä kanalintujen kohdalla. Mielummin kyyhkynrinnat vain kevyesti pannulla ja sitten vetäytymään ja nam! josko tänäkin vuonna pääsisi tuoretta kyyhkynrintaa vetämään kanttarellimuhennoksen kera... On muuten hyvvee...

Niin jäniksen kanssa voisin kokeilla tuota keittämistä + paistamista -tai olen kokeillutkin...

Siis sanonta: "se joka keityn paistaa, makian maistaa" menee jänikselle ym isommalle riistalle, mutta kyyhkyt on mielestäni niin makioita jo muutenkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Retonkimies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 1407
Paikkakunta: Riekkomailla

LähetäLähetetty: 15.07.2005 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletko Natsi kuulut sellaisesta kuin marinointi? Koitappa jotain oikein tujua tököttiä vaikkapa pari vuorokautta, pitäis riistan maun hävitä.

Toisaalta, saahan nuita oransseja ällötyksiä marketin lihahyllystäkin ihan kiusaksi asti. Ovat monesti vielä tarjouksessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com