OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Darton jouset sekä hyvät leikkurit ja nuolet

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 28.04.2005 10:14    Viestin aihe: Darton jouset sekä hyvät leikkurit ja nuolet Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kellään kokemuksia ko. valmistajan jousista verrattuna muihin valmistajiin? Itsellä on jousena Mustang.

Mikä olisi metsästyskäyttöön hyvä leikkuri terä ja käytättekö metsästyksessä hiilikuitu- vai alumiininuolia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ghost
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2005
Viestejä: 354

LähetäLähetetty: 28.04.2005 15:12    Viestin aihe: Re: Darton jouset sekä hyvät leikkurit ja nuolet Vastaa lainaamalla viestiä

MikaS kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia ko. valmistajan jousista verrattuna muihin valmistajiin?


On.

MikaS kirjoitti:
Mikä olisi metsästyskäyttöön hyvä leikkuri terä ja käytättekö metsästyksessä hiilikuitu- vai alumiininuolia?


Vaikea sanoa, kun ei tiedä mikä terä nuolikaliberiisi sopii...
Kaikkia teriä kun ei voi kaikkien nuolien kanssa käyttää.

Metsästyksessä käytän kaikkia nuolimateriaaleja; puuta, hiilikuitua, alumiinia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fspitz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1291
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 28.04.2005 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytän metsästyksessä vain hiilikuitunuolia. Kärkenä kiinteä tai aukeava leikkuri, en muista minkä merkkisiä.
_________________
Minkä sanoin sen voin myös perua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 29.04.2005 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fspitz kirjoitti:
Mikä olisi metsästyskäyttöön hyvä leikkuri terä...

Kärjen valinta riippuu monesta asiasta, eikä vähiten omista mieltymyksistä, jotka muodostuvat vasta ajan mittaan. Eri leikkurityypeistä mekaaniset (=aukeavat) on ehkä helpompi saada lentämään sinne mihin haluaa, koska ohjaavaa pintaa (varsinaiset leikkaavat terät) ei lennon aikana ole. Kiinteän leikkurin ominaisuuksiin kuuluu yleensä parempi kestävyys.

Leikkurin paino pitää valita muun kokonaisuuden kanssa sopivaksi. Mikäli nuoliputki on painavaa sorttia ja käytät pitkiä muovisulkia, pitää keulallakin olla riittävän painava leikkuri, jotta saat nuolen tasapainon oikeaksi. Oman nuolen tasapainosta kertovan Front of Center (FOC) -vertailuluvun voi laskea vaikka osoitteesta http://home.att.net/~sajackson/archery9.html löytyvällä laskimella. FOC:n pitäisi olla välillä 10-15%.

Itse olen viime aikoina käyttänyt sellaista pientä leikkuria kuin Rocket Ultimate Steel. Se on kohtuullisen edullinen, pienikokoisena sen saa lentämään hyvin ja leikkuri tekee varsinaisen työnsä myös oikein mainiosti. Mekaaniselta toteutukseltaan se ei ole ihan parhaasta päästä, eikä sitä kannata kohmeisilla sormilla lähteä pistämään kasaan... Minusta kiinnostavia leikkureita tällä hetkellä ovat esimerkiksi:
- Innerloc EXP (mekaaninen)
- NAP Nitron (kiinteä)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Northwind



Liittynyt: 01 Tou 2005
Viestejä: 6
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 01.05.2005 11:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Speedy kiteytti mainiosti laajaa aihealuetta. Itselläni juuri kokeilunhalu ja omat mieltymykset ohjaavat valintoja. 75 grainin Rocket Ultimate Steelit oli myös minulla käytössä viime syksyn sorsajahdissa. Tämä kärki on todella hankala koottava, lyhyet ja melko paksut terät ovat kärjistään aikamoiset sormensilpojat ja teriä pitää kiinni erillinen kartioprikka joka lukitsee terät kun kärki kierretään kiinni kierreholkkiin. Laitoin pienen määrän pikaliimaa kootun kärjen teriin ja nyt ne voi irroittaa nuolirungosta ilman että kärki menee osiksi mutta tarpeen tullen terät saa kyllä nypittyä irti.
Kärki on helppo trimmattava, tarkkuus on kuin taulukärjellä.Veteen ammuttaessa ongelmalliseksi muodostui "trocar"-kärki (tai mikä sitten tuon kolmiomallisen luunmurskaimen nimitys onkaan) joka otti aina vedenpinnasta kimmokkeen. Vaaratilanteen mahdollisuus oli likellä kun rantaa kohti ammuttu nuoli kimposi lähes hidastumatta rantapenkaan ja tunkeutui puoleen nuoleen asti töyrääseen vaikka matkaa oli reippaasti. Laittoi miettimään takavaaraa ihmiselle ja omaisuudelle... Edellisvuosina kaksiteräisillä ja mekaanisilla leikkureilla varustetut nuolet hidastuivat välittömästi veteen osuttuaan ja jäivät noin 5 metrin päähän osumakohdasta veteen. Täytyisi tehdä testiammuntoja nyt kesällä eri kärkityypeillä joissa on erillinen kärkikartio ja katsoa miten nuo toimivat veteen ammuttuna nimittäin mikään leikkureistani jotka ovat kärjestään leikkaavia (cut-on-impact) ei ole ottanut kimmoketta vedestä ja niillä olen saaliinikin saanut. Lyhytrunkoiset kärjet saat luultavimmin lentämään tarkimmin pienimmällä vaivalla joten niistä kannattanee aloittaa. Itse olen koitellut kaikennäköisiä malleja vaihtelevalla menestyksellä ja maksanut "oppirahoja" mutta se on yksi osa tätä mainiota harrastusta, vaikeuksien kautta voittoon...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 01.05.2005 17:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Northwind kirjoitti:
Laitoin pienen määrän pikaliimaa kootun kärjen teriin ja nyt ne voi irroittaa nuolirungosta ilman että kärki menee osiksi mutta tarpeen tullen terät saa kyllä nypittyä irti.

Just. Tippa heti-piti liimaa jokaiseen uraan ja kokoaminen on melko vaivatonta. Samalla tavalla olen tehnyt itsekin Rockettien kanssa jo jonkin aikaa Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
italaika



Liittynyt: 02 Tou 2005
Viestejä: 5

LähetäLähetetty: 02.05.2005 18:16    Viestin aihe: Re: Darton jouset sekä hyvät leikkurit ja nuolet Vastaa lainaamalla viestiä

MikaS kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia ko. valmistajan jousista verrattuna muihin valmistajiin? Itsellä on jousena Mustang.

Mikä olisi metsästyskäyttöön hyvä leikkuri terä ja käytättekö metsästyksessä hiilikuitu- vai alumiininuolia?


Minulla on ollut Dartoneita ja ne on ollut aivan kelvollisia jousia.Jousia on vaikea verrata toisiinsa jos ei tiedä mitä jouseltaan haluaa(nopeus vs. ammuttavuus /huollettavuus)
Muistaakseni mustangissa on aika mukava kahva.Minun darttonini on viritelty malli jossa on Hoytin pyörät ja kevennystä vain 50% ja pituutta jousella on 42 tuumaa koska ammun sormilla.
Minä olen metsästellyt molemmilla nuolilla(alumiini/hiilikuitu)ja kummatkin toimivat ainakin minulla kunhan ne on oikeaa "kaliiberia" ja varsinkin viritetty oikein metsästystä varten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
White Hunter
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 67

LähetäLähetetty: 03.05.2005 09:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä olen päätynyt leikkureissa täysin näihin ns. perinteisiin peltileikkurehin.Vuosien jäljiltä laatikot täynnä koottavien leikkureiden mutkalla olevia runkoja ja terien kappaleita.Tällä hetkellä suosikki kaksiteräinen 125grs:n Zwikkey.Hinnaltaan tosi edulliinen tuskin 40$ tusina,eikä tarvitse ostaa varaterä settejä.Trimmattavuudeltaankin ollut kaikkein helpoin.Teroituskin onnisttuu vaivatta koti/maasto olosuhteissa viilalla.Nahalla viimeisteltynä katkoo partakarvaa ongelmitta.Yhdellä tusinalla pärjää kaudesta toiseen.

Ainoa haittaominaisuus kaksiteräisellä on reunaosumat,silloin toivoisi kolmattaterää avuksi.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 03.05.2005 19:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

White Hunter kirjoitti:
Mä olen päätynyt leikkureissa täysin näihin ns. perinteisiin peltileikkurehin.Vuosien jäljiltä laatikot täynnä koottavien leikkureiden mutkalla olevia runkoja ja terien kappaleita.

Ei ole välttämättä ollenkaan huono valinta! Käytän itse tällä hetkellä vain kiinteitä, kolmiteräisiä leikkureita, mutta vilkuilen kyllä mekaanisten(kin) suuntaan. Mekaaniset kun ovat kehittyneet valtavasti viime vuosien aikana. Ensimmäiset, joita itse olen vuosia sitten nähnyt, kalpenevat selvästi nykyisten rinnalla. On toki vieläkin olemassa sellaisia heppoisia malleja, että kun ammut kerran niin, että terät osuvat (myös) maahan, niin voi pistää saman tien sen leikkurin sivuun...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DARTON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2004
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 06.05.2005 06:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä mekaaniset ovat toimiessaan ehdottomasti parhaita pienriistan metsästykseen. Huonojakin markkinoilta tietty löytyy. Itse olen käyttänyt NAP shockwawea, joka ainakin toistaiseksi on toiminut hyvin. Kokemusta on kyllä sellaisistakin malleista jotka ovat menneet läpi avautumatta. Tarkkana pitää olla ja kannattaa ehdottomasti kokeilla esim. solumuovipakkaan ennen tositoimia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rocket
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2005
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 01.07.2005 23:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa huomioida ammuttaessa solumuovipakkaan että mekaaninen karki kerää likaa ja solumuovin pinta ikäänkuin palaa teriin ja runkoon kiinni. Silloin kärki ei välttämättä avaudu. Itellä kävi vahingossa niin että testi kärki jolla oli ammuttu tosi paljon pakkaan oli nuolitelineessä jussimetällä ja tietenkin laitoin sen jänteelle ja mettäjäniksestä aukeamatta läpi. Kyllä hiukan hatutti. Oli muuten NAP shock wave. On kyllä hyvä ja toimiva kärki , mutta tämä asia kannattaa huomioida. Puhdistaa terät paljon ammutusta hyvin ja homma kyllä pelaa. Oma suosikkini on nimimerkin mukainen Ultimate Steel 100. Jousen trimmausta tämä kärki ei pahemmin vaadi. Titenkin tärkeintä on että kärki jolla metsästää lentää sinne minne haluaa on sitten kiinteä tai mekaaninen. Ite olen pyrkinyt siihen että iso kaksiteräinen leikkuri menee taulukärjen kanssa samaan paikkaan niin silloin kyllä pikku leikkuri lentää melko varmasti samaan kohtaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com