OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kiväärin naamiointi
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20156
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 18.01.2024 15:29    Viestin aihe: Kiväärin naamiointi Vastaa lainaamalla viestiä

Kiväärin naamiointi

Onkohan täällä jo jossain keskusteluketjua ”kiväärin naamioinnista”?

Eli onko jollain kokemusta ihan perinteisen ”pähkinäpuutukki+sinistetty piippu” tyyppisen aseen camotuksesta. Mielellään niin, että naamioinnin saa myös pois ja aseeseen ei jää mitään törkyjälkiä pintoihin.

Kesäkeli targettina. Näköjään on liimautuvia teippejä, mutta myös jonkinmoisia itseensä tarttuvia teippejä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34943

LähetäLähetetty: 18.01.2024 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on tuollaista itseensä liimautuvaa, lähinnä vaimentimien kilinöiden vaimentamiseksi, oksat joskus napsahtavat pönttöön ihottavan äänekkäästi.
Ihan hyvin näkyy pysyvän.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 18.01.2024 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäinen kysymys on, että miksi se pitää naamioida?

Tapojahan siihen on sitten monia, mutta joku syy sille tietysti pitää olla.

Ja onhan sekin tietysti syy, että vaan haluaa. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20156
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 18.01.2024 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
Ensimmäinen kysymys on, että miksi se pitää naamioida?


Olen joskus linnustanut tuommoisessa “röllipuvussa” jo tehtaalla camotun haulikon kanssa. Tosta saa tietyllä tapaa omanlaisensa kiksit, kun ei tarvi mitään kotuksia rakennella ja tuo camotuksen taso on ”oikeasti hyvä”.

Esimerkiksi omaan silmään linnut käyttäytyi eri tavalla, eli niillä ei ollut mitään käryä passittajasta. Toi oli ihan mielenkiintoinen kokemus.

Ajattelin samaa hommaa koittaa kivääripuolella ja tuossa hommassahan camoamaton ase on melkoinen huutomerkki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
esakuni
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Mar 2019
Viestejä: 69

LähetäLähetetty: 18.01.2024 16:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä:

https://www.savotta.fi/fi/products/camo-scrim-kit

ja tämä:

https://www.savotta.fi/fi/products/elastic-cord-kit

... pujotellaan nyöri Scrimin aukkojen läpi niin, että tulee lievästi venyvä systeemi ja tämä kääritään sopivasti aseen ympärille, kuitenkin niin, ettei tule lukon tai lippaan tielle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8407
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.01.2024 16:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tommosia teippejä joskus mietin ku halusin mosiniin vähän sääsuojaa, ku yhdestä mainitsemattomasta syystä oli sinistykset lähteny. Jäi tekemättä ku aseteippejä sai vaan camona ja tuntu pervolta puutukkinen ase, jossa raudat on camoa. Päädyin Mastonin kilikalimustaan. Ihan hyvin pysy yli 5 v, jonka jälkeen piti uusii...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15341

LähetäLähetetty: 18.01.2024 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on tämän tapaista nauhaa https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/mil-tec-50-mm-4-5-m-snowcamo-naamioteippi Ei ole tuo, mulla on vihertävää maastokuvioitua. Tarttuu siis itseensä, eli pystyy rullaamaan piipun ympärille, muttei tartu piippuun. Kyyhkyjahdissa tuota olen haulikon piipussa käyttänyt, en viitsi kantaa mitään kojua, musta piippu todennäköisesti näkyisi selvemmin mitä naamioitu.

Edit: olisko mulla tätä https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/mil-tec-50mm-4-5m-naamioteippi ainakin hyvin saman väristä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 18.01.2024 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Armeijan ta-tyyliin jekkulangalla oksia yms. Helppo ottaa pois ja muuttaa.

Mitään kosteutta imeviä kankaita enkä vedenpitämättömiä teippejä laittaisi ainakaan itse.

Vaikka eihän nuista todennäköisesti ole hyotyä kuin omaan silmään. Lintujen yms elukoiden takia simänsä turhaa hommaa luulen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15341

LähetäLähetetty: 18.01.2024 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo jotka linkkasin saa helposti pois, jos haluaa kuivatella pyssyä "paljaana", ts. eivät ole kertakäyttöisiä. Kyllä itse ainakin uskoin tehoon kyyhkyjahdissa, röllipuvun takki, pankkiryöstäjän huppu päässä ja hanskat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2329
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 18.01.2024 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jousipyynnissä tuntuisi ehkä olevan hyötyä koska lintu näkee ampujan yleensä siinä vaiheessa kun alkaa tähtäämään, mutta ei kuitenkaan lähde heti karkuun. Jos sillä saa muutaman sekunnin lisäaikaa niin sekin on jo avuksi. Vaikea sitä hyötyä on tietää kun ei kahta samanlaista tilannetta tule. Jos joka toinen reissu olisi camot päällä niin ehkä sen eron huomaisi jossain vaiheessa jos sellaista on. Camo pitäisi myös olla kunnollinen, eikä pelkästään ihmisen silmin hyvän näköinen. Lintu näkee värit aivan eri tavalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Samamies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2019
Viestejä: 114

LähetäLähetetty: 18.01.2024 20:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus naamioin kiväärin sideharsolla. Saa hyvin monipuolisesti putkiharsoa, itsekiinnittyvää elastista yms. Voi valkaista pesukoneessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 735

LähetäLähetetty: 18.01.2024 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tennisukkia heijastomattomalla maalilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26283

LähetäLähetetty: 18.01.2024 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Linssit suojaten kilikalia pintaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5460

LähetäLähetetty: 19.01.2024 06:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kivan ja taktisen näköistä maalausta/teippausta tärkeämpää on muotojen rikkominen. Erilaisia maaston värisiä harsoja, riekaleita ja luonnontuotteita välttäen muoveja. Muistetaan että eläimillä on erilainen näkö kun ihmisillä ja siksi on hyvä ettei naamioinnissa käytetä ultravieoletti heijasteita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20156
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 19.01.2024 08:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
Mulla on tämän tapaista nauhaa https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/mil-tec-50-mm-4-5-m-snowcamo-naamioteippi Ei ole tuo, mulla on vihertävää maastokuvioitua. Tarttuu siis itseensä, eli pystyy rullaamaan piipun ympärille, muttei tartu piippuun. Kyyhkyjahdissa tuota olen haulikon piipussa käyttänyt, en viitsi kantaa mitään kojua, musta piippu todennäköisesti näkyisi selvemmin mitä naamioitu.



Googlailin kanssa ja tuommoinen otti silmään. Se tuossa on hyvä, ettei tarvisi vetää liimapintaa suuoraan puihin tai rautoihin.

esakuni kirjoitti:


... pujotellaan nyöri Scrimin aukkojen läpi niin, että tulee lievästi venyvä systeemi ja tämä kääritään sopivasti aseen ympärille, kuitenkin niin, ettei tule lukon tai lippaan tielle.


Itse asiassa tämä on varsin mielenkiintoinen idea. Kumminkin semmoinen 3D naamiointi verrattuna vaikkapa teippiin on ihan eri planeetalta, ainakin ihmissilmään Smile. Tässähän tulee heti sellainen ”tein itse ja säästin-olo”. Kumminkin kaikenmoisia kumiköysiä, vanhoja naamioverkon repaleita, nippusuiteitä sin muita löytyy hyllystä.

Patruuna kirjoitti:
Jousipyynnissä tuntuisi ehkä olevan hyötyä koska lintu näkee ampujan yleensä siinä vaiheessa kun alkaa tähtäämään, mutta ei kuitenkaan lähde heti karkuun. Jos sillä saa muutaman sekunnin lisäaikaa niin sekin on jo avuksi. Vaikea sitä hyötyä on tietää kun ei kahta samanlaista tilannetta tule. Jos joka toinen reissu olisi camot päällä niin ehkä sen eron huomaisi jossain vaiheessa jos sellaista on.


Omasta mielestäni noiden naamiointien erot huomaa parhaiten silloin, kun lähtee jahtiin sillä asenteella, että ”ihan joka holliin ei ole pakko ampua”. Eli jossain kyyhkyhommissakin kun on jotain naamioverkon neliömuotoista repaletta, naamioimaton kivääri pötköllään mättäällä, termospulloa sun muuta kilkettä leviteltynä ympäriinsä. Niin joku kyyhkykin on äkkiä aika levoton siinä puussa. Verrattuna vaikka siihen, että olet ihan oikeasti tuollaisessa ”röllipeikkopuvussa”. Nämä siis omia kokemuksia, voin toki olla väärässäkin ja aika useinhan ruuti palaa jo ennen kuin tuommoisia paljon kerkiää havainnoimaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com