OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11228
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 06.06.2023 08:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se muovi on tuossa käytössä lähinnä kuluvana osana, suuremmatkaan naarmut eivät yllä varsinaiseen runkomateriaaliin asti. Se muovi on paljon helpompi korjata kuin syvät naarmut varsinaisessa alumiinissa.
Lasikuitu- tai miksei puurungollekin voidaan tehdä aivan vastaava ratkaisu. Sen verran vain miettii että sen pintamateriaalin saa korjattua / uusittua helpommalla kuin itse rungon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 06.06.2023 12:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huolestuttaa moottorin vedensaanti jos moottoria nostaa. Pitäs pähkäillä miten saisi varmistettua vedentulo koska jäähdytysveden ottoaukko on antiventilaatiolevyssä.
Vois kokeilla rakennella joku tuollainen systeemi:

Pakottaisi roiskevedet sun muut kulkemaan vedenoton kautta. Mitoituksessa varmaankin pitäisi olla tarkkana koska viisheppanen on niin tehoton ettei ole varaa ylimääräisen vedenvastuksen takia hukata yhtään tehoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 06.06.2023 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun nyt huomaat niin päädyt juuri samanlaiseen rakenteeseen kuin minulla on tuolla ketjun alkupäässä jo.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 06.06.2023 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Kun nyt huomaat niin päädyt juuri samanlaiseen rakenteeseen kuin minulla on tuolla ketjun alkupäässä jo.

Jos päädyn niin silloin päädyn sen takia koska ratkaisusi on paras, Yamahalle Laughing
Vois joskus väsätä Jammulle juuri tuollainen lieriö potkurin ympärille koska se on sokkakone ja muutenkin sen kans käyttö ollut sellaista ettei sen kans ole merkitystä kulkeeko vene kymmentä vai kahtakymmentä kilsaa tunnissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11228
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 06.06.2023 13:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
Huolestuttaa moottorin vedensaanti jos moottoria nostaa. Pitäs pähkäillä miten saisi varmistettua vedentulo koska jäähdytysveden ottoaukko on antiventilaatiolevyssä.

Vielä vähän ylempänä, hyvin yleisesti vesipumppu istuu alavaihteiston yläpinnalla ja vesi pitää saada nousemaan sinne asti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 06.06.2023 13:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
JyrpäJooseppi kirjoitti:
Huolestuttaa moottorin vedensaanti jos moottoria nostaa. Pitäs pähkäillä miten saisi varmistettua vedentulo koska jäähdytysveden ottoaukko on antiventilaatiolevyssä.

Vielä vähän ylempänä, hyvin yleisesti vesipumppu istuu alavaihteiston yläpinnalla ja vesi pitää saada nousemaan sinne asti.

Siellähän se tossa Mariner/Mercury/Tohatsussakin on. Jos vettä on järjestelmässä niin kyllähän se tyhjäkäynnilläkin nostaa veden. Mikäli vauhtia enemmän niin vedenpaine pukkaa tarpeeksi vettä pumpulle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9372

LähetäLähetetty: 06.06.2023 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
Alumiinihan käyttäytyy vähän kuin lasikuitumatto, pienemmässä mittakaavassa tosin. Terävä kivi takertuu alumiinin kiderakenteeseen ja rantuhan siitä seuraa. Alumiinillä on se huono ominaisuus muihin verrattuna ettei se juurikaan ole elastista. Jos isompi mäjäys käy niin se ei palaudu enää muotoonsa. Pääsääntöisesti käyttävät 1/4 tuuman/6mm muovia veneiden pohjassa. Muovi osaltaan tukee pohjaa ja ei niin helpolla isompia muodonmuutoksia tule. Tietty toinen ominaisuus mitä haetaan on liukkaus. Jos kivi vetasee rannun pohjaan niin sillä ei ole mitään merkitystä.


Mikäli lasikuidun vetäisee kudoksiin asti, niin paikkailuhommia tiedossa. Eikä se lasikuituinenkaan jäykiltä osin niitä "isompia mäjäyksiä" kestä. Pitää mahdollisesti muotonsa, mutta vahingoittuu muutoin.

Aikanaan duunissa noita potkurin suojia (aikaa siis jo N.20 vuotta sitten) porukka innostui väkertämään. Joskin pointtina oli kivi/kasvuston suojauksen lisäksi myös erästely kalastusta silmälläpitäen, eli siiman potkuriin takertumattomuus. Suunnittelupuolen harrastelijat oli laskevinaan että kapea kehä potkurin ympärillä sivu- ja eväsuojineen veisi maksimissaan 5-10% tehosta optimi oloissa, mikäli vain trimmi kohdillaan. Toki muuntujana koneen teho, potkuri, veneen malli, Etc. Mutta huomiotakoon että kaikki mikä siellä ei ole tehtaalta tullutta "sileää" vaikuttaa myös, varsinkin jos venho ei "liukas" (siis muodoltaan) ja koneteho pienehkö.

Lopputulemat olivat silloin tehdyistä suojista olivat hyvinkin tuon kaltaisia:

https://www.blingfactory.fi/Potkurisuoja-Tohatsu-5hp

Tokikin eri koneille, eri tekijöiden tuotoksina.

Jännä että osa porukasta ei noilla suojilla huomannut käytännössä mitään eroa maksiminopeuksiin (siis trimmi kohdillaan) ja osalla meno kuulemma taasen hyytyi liki puolen. Noh, todellisuuden kertovia navigaattoreita/puhelimia ei ollut tuolloin käytössä. Ja eroja löytyi siis kaikissa konetehoissa 5-50hv. Taisi olla muutama isompikin, mutta noin suurin piirtein.

Jos potkurin haluaa hyvin suojata, niin hankkii/rakentaa kunnollisen suojan aavistuksen isompaan koneeseen. Ymmärrän toki että olemassa olevaan halutaan tehdä huippunopeuden kärsimäti, niin mahdollisesti jostain joutuu tinkimään. Vaikka sitten lastinmäärästä...
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11228
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 06.06.2023 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo nopeuden menetyksen ero voisi selittyä uppoamarunkoisella (mallia soutuvene) vs. liukuvalla veneellä. Uppoamarunkoisessa eroa ei todennäköisesti huomaakaan ellei kone ole alitehoinen veneelle ja liukunopeuksille voi tehdä huomattavankin eron. Kuten esim. parin kuukauden satamassa seisomisella kasvaut kasvustosto. (20kn -> 14kn)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 06.06.2023 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:


...Mikäli lasikuidun vetäisee kudoksiin asti, niin paikkailuhommia tiedossa. Eikä se lasikuituinenkaan jäykiltä osin niitä "isompia mäjäyksiä" kestä. Pitää mahdollisesti muotonsa, mutta vahingoittuu muutoin...



...Lopputulemat olivat silloin tehdyistä suojista olivat hyvinkin tuon kaltaisia:

https://www.blingfactory.fi/Potkurisuoja-Tohatsu-5hp


...Jännä että osa porukasta ei noilla suojilla huomannut käytännössä mitään eroa maksiminopeuksiin (siis trimmi kohdillaan) ja osalla meno kuulemma taasen hyytyi liki puolen.

Joo on kanto tullut lasikuituveneellä pohjan läpi Very Happy Pääsyynä tietty pöljyyden lisäksi oli se että siinä plaanaavassa veneessä oli peräosassa takatuhto niinkuin veneissä ruukaa olla, jotain 40 senttiä perästä keulaan päin. Oli laminoitu suoraa pohjaan kiinni. Vauhdilla kun meni niin pohja jousti siihen tuhtoon asti, poikittainen jäykiste oli niin jämäkkä että pohja meni rikki. Siinäpä sitten oli ihmettelemistä kun 20km päässä kaikesta ja siihen aikaan ei ollut puhelimia. Asia ratkaisi siten että veneestä kaikki ylimääräinen paino pois ja vesille. Kaasu pohjaan heti niin reikä nousi veden yläpuolelle.

Joo kyllä tuo lieriömalli on tietty hyvä, ei vaan oikein sovellu minun käyttöön kun suojaamisen lisäksi pitäsi olla sellainen ettei mudat, kortteet ja muut jää kiinni, lisäksi pitäs kestää noin 2kympin vauhdista törmäyksen ettei mikään mene rikki.

Hyvinkin helppo vastaus on tuohon kun ihmiset mieltävät miten tehohukka vaikuttaa käytännössä. Se vaan on veneestä kiinni. Minullakin yks lyhyt soutuvene jossa Jammua tullut pidettyä. Jos siihen Jammuun suojan rakennan niin käytännössä se ei suorituskykyyn vaikuta mitenkään koska se vene ei ole alunperinkään moottorille suunniteltu. Menee samaa vauhtia kuin ennenkin. Aikoinaan neliheppasen vaihdoin viisheppaseen niin siinä veneessä ei edes yhden hepan lisä muuttanut mitään.
Lisäksi pienillä koneilla korostuu veneen pohjan muoto. Ei tarvi kuin vähä lisää vastusta niin silloin saattaa vaikutta todella paljon, jos vaikka aiemmin oli miltei puoliplaanaava niin pikku ero saattaa muuttaa asian siten että vene käyttäytyy kuin uppoumarunkoinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 06.06.2023 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luojan kiitos ettei nuoruudessa ollut Youtubea, jos ois ollu niin olisin kyllä imenyt vaikutteita Laughing
Kaikkea ne jenkeissä rakentelee:
https://www.youtube.com/watch?v=IHEfnse9oRM
Eli tasapohjainen vene, perään kölin kohdalle tehty A-mallinen syvennys, oisko metrin matkalle, Kohtuukokonen Jammu moottorina. Pystyy ajelemaan siten että moottorin alaevä on noin veneen pohjan tasalla. Jos nuoruudessa ois tuollaisen videon nähnyt niin samantien isoa moottoria metsästämään ja sopivan raatoa tasapohjasta venettä josta ois saanu pohjan muokattua Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 07.06.2023 14:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siitäpä se maltilla vaan muotoutuu.

Rälläkällä tein viillon ja ruuvipenkkiin kiinni. Jatkovarren kaa sen verran taitoin mitä rälläkänura salli ja sitten rälläkällä uus ura ja taitto. Tarpeeksi monta kertaa ku toisti niin sai ihan nätin pyöristyksen.

Sitten vaan rälläkällä ura evälle ja potkurin kohalta pala pois. Alunperin pitkän viiston kaltevuus oli vähäisempi mutta lennosta muutin suunnitelmia. Rupes näyttämään niin pitkältä viiste että susihan tuo. Nyt kaltevuus on noin 45 astetta. Aika sitten näyttää kuinka ajaessa "haukkaa" etuosan rakennelma.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9372

LähetäLähetetty: 07.06.2023 17:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
Luojan kiitos ettei nuoruudessa ollut Youtubea, jos ois ollu niin olisin kyllä imenyt vaikutteita Laughing


Noh, tuon lienee voi monelta osa-alueelta allekirjoittaa aika, aika tosi moni veikkaan... Mr. Green



JyrpäJooseppi kirjoitti:

Eli tasapohjainen vene, perään kölin kohdalle tehty A-mallinen syvennys, oisko metrin matkalle, Kohtuukokonen Jammu moottorina. Pystyy ajelemaan siten että moottorin alaevä on noin veneen pohjan tasalla.


Joskus kasarilla oli markkinoilla "sorsastajan" ja "matalassa kalastajan" unelmaa, jossa sama idis. Pienehkö katamaraanirunkoinen kiulu jossa oli ikään kuin nostettu peräpeili. Muotokieli kuin: https://www.google.com/search?q=flipper+42+katamaraani&tbm=isch&ved=2ahUKEwjsxufjqLH_AhXOtSoKHV26Cu0Q2-cCegQIABAA&oq=flipper+42+katamaraani&gs_lcp=CgNpbWcQDDoHCAAQGBCABFDSDliyFGD8JmgAcAB4AIABW4gBiAKSAQE0mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=U42AZKzRKM7rqgHd9KroDg&bih=568&biw=1242&rlz=1C1TEUA_enFI565FI565#imgrc=canUOE5ZjrhkcM

Mutta sisätilat muotoiluineen vieläkin pasgemmat kuin tuossa: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/suomi-475-cat-katamaraani-vene-moottorivene

"Kardaanitunneli" jatkui läpi koko veneen korkeana, päättyen siihen korotettuun peräpeiliin.

Markkinoitiin nimenomaan sillä että lyhytrikisessä koneella evä ei ole matalimmillaan, vaan ponttoonien välissä.

Silloin joskus kun ERÄ-lehti oli vielä luettavissa (rehellisesti sanottuna en kyllä vuosiin yhtäkään kyseistä aviisia edes avannut, kun pikäaikainen tilaaminen loppui abaut joskus 95´ jolloin sisältö rupesi olemaan lähinnä pelkkää kalsari & moottorikelkka testiä ja Rapalan sekä Nilsun kevään uutuus värien esittelyä) niin näiden, ihan kotimaisten, veneiden mainoksia taisi olla siinä heinä- vai oliko elokuun paksussa numerossa jossa puolet oli "kaupallisia tiedotteita".
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 07.06.2023 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
JyrpäJooseppi kirjoitti:
Luojan kiitos ettei nuoruudessa ollut Youtubea, jos ois ollu niin olisin kyllä imenyt vaikutteita Laughing


Noh, tuon lienee voi monelta osa-alueelta allekirjoittaa aika, aika tosi moni veikkaan... Mr. Green



JyrpäJooseppi kirjoitti:

Eli tasapohjainen vene, perään kölin kohdalle tehty A-mallinen syvennys, oisko metrin matkalle, Kohtuukokonen Jammu moottorina. Pystyy ajelemaan siten että moottorin alaevä on noin veneen pohjan tasalla.


Joskus kasarilla oli markkinoilla "sorsastajan" ja "matalassa kalastajan" unelmaa, jossa sama idis. Pienehkö katamaraanirunkoinen kiulu jossa oli ikään kuin nostettu peräpeili. Muotokieli kuin: https://www.google.com/search?q=flipper+42+katamaraani&tbm=isch&ved=2ahUKEwjsxufjqLH_AhXOtSoKHV26Cu0Q2-cCegQIABAA&oq=flipper+42+katamaraani&gs_lcp=CgNpbWcQDDoHCAAQGBCABFDSDliyFGD8JmgAcAB4AIABW4gBiAKSAQE0mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=U42AZKzRKM7rqgHd9KroDg&bih=568&biw=1242&rlz=1C1TEUA_enFI565FI565#imgrc=canUOE5ZjrhkcM

Mutta sisätilat muotoiluineen vieläkin pasgemmat kuin tuossa: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/suomi-475-cat-katamaraani-vene-moottorivene

"Kardaanitunneli" jatkui läpi koko veneen korkeana, päättyen siihen korotettuun peräpeiliin.

Markkinoitiin nimenomaan sillä että lyhytrikisessä koneella evä ei ole matalimmillaan, vaan ponttoonien välissä.

Silloin joskus kun ERÄ-lehti oli vielä luettavissa (rehellisesti sanottuna en kyllä vuosiin yhtäkään kyseistä aviisia edes avannut, kun pikäaikainen tilaaminen loppui abaut joskus 95´ jolloin sisältö rupesi olemaan lähinnä pelkkää kalsari & moottorikelkka testiä ja Rapalan sekä Nilsun kevään uutuus värien esittelyä) niin näiden, ihan kotimaisten, veneiden mainoksia taisi olla siinä heinä- vai oliko elokuun paksussa numerossa jossa puolet oli "kaupallisia tiedotteita".

Nehän on ihan oma lajinsa noi katamariiniveneet. Jenkeissä ku ovat muokanneet noita "shallow water-veneitä niin monesti ratkaisu on pelkästään peräosaan tehdä tunneli. Muotoilu toteutettu siten että plaanissa tunnelin muotoilu pakottaa veden tunnelin keskelle jotta moottori voidaan nostaa mahdollisimman ylös ja moottori saa vetensä tunnelin määrittelemästä vesisuihkusta.
Tavallaan kiva ja käytännöllinen olisi ihan oikea katamariinivene. Saa laidallakin seissä ja ei pahemmin kallistele. Syväyskin saattaa olla pienempi kuin perinteisissä. Isommilla koneilla ja vauhdeilla on merkitystä myös sillä ilmalla joka menee keskeltä veneen alta, kulkee paremmin. Isompi aallokko vaan tahtoo olla kompastuskivi katamariineissä. Minäkin aiemmin tutkin tuota linkkaamaasi cattia. Ois varppina pätevä peli monenlaiseen käyttöön.

Niin se vaan tuli mitoitusvirhe kun aiemmin rautaa muokkailin. Jäi vähän vajaaksi taitos. Nyt sitte on pikkasen työläämpää taivutella tuota rautaa ku kerkesin rälläköimään muotoja siihen. Hankala saada kohdistettua taivutus halutulle kohtaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 07.06.2023 20:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olin tuossa juuri katamaraanissa ja kyllähän sitä mietti että laiturit ja veneet on erikseen... 140heppanen kone ja vauhdit jotain 20kmh luokkaa..... Kone kiersi sen 5500-6000

Toki oli kokoa ja painoa mutta silti.

Jotenkin tuntuu että jos kiville ajaa kahdenkympin vauhdista niin kyllä jotain hajoaa jossain vaiheessa, ehkä kannattaa varata matkaan aikaa ja mennä hiljempaa....

-perinteinen rääkipaatti keskimoottorilla ja kalaraudalla on kyllä aika tunteeton kiville, niitä merellä riittää eikä ole matka katkennut sen vuoksi kertaakaan....

-esimerkiksi pioneerin veneen suosittelisin ostamaan, netistä voit kaivaa videoita kun sitä vedetään soratiellä ja hakataan kirveellä
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 08.06.2023 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Olin tuossa juuri katamaraanissa ja kyllähän sitä mietti että laiturit ja veneet on erikseen... 140heppanen kone ja vauhdit jotain 20kmh luokkaa..... Kone kiersi sen 5500-6000

Toki oli kokoa ja painoa mutta silti.

Jotenkin tuntuu että jos kiville ajaa kahdenkympin vauhdista niin kyllä jotain hajoaa jossain vaiheessa, ehkä kannattaa varata matkaan aikaa ja mennä hiljempaa....

-perinteinen rääkipaatti keskimoottorilla ja kalaraudalla on kyllä aika tunteeton kiville, niitä merellä riittää eikä ole matka katkennut sen vuoksi kertaakaan....

-esimerkiksi pioneerin veneen suosittelisin ostamaan, netistä voit kaivaa videoita kun sitä vedetään soratiellä ja hakataan kirveellä

Sehän on ihan kiinni siitä mistä tykkää. Joskus miettinyt että jos kohdalle sattuu isoja muoviputkia niin niistä ois kätevä kasata katamaraanityyppinen alusta. Jostain sitten vanha asuntovaunu jonka istuttaa siihen päälle. Ois kätevä kesämökki ku vois siirrellä sinne minne tarvis.

Rupeaa lopullinen muotokin hahmottumaan

Keulapäästä pitää hitsata yks tuki vaakatasossa antiventilaatiolevyn paikkeille ja toinen n.45 asteen kulmassa tonne ylös missä rosterin pää on. Molemmista kohdista sitten pannalla perämoottorin runkoputkeen kiinni.
Alalevylle/potkurisuojalle pitänee rälläköidä paikka sitten vasta kun saa ton rautahökötyksen tukevasti kiinni jotta olisi potkurilinjan kanssa yhdensuuntainen.

Sen verran pitkä viiste tekee mittaa että saatta kärki vastata perälautaan. Pitäisi miettiä joku yksinkertainen teline veneen perään johon moottorin sais kiinni. Tietty pitäs olla sellainen ettei mitään pysyviä jälkiä siitä veneeseen tulisi, eli pulttiliitokset ei käy. Olis helpompi testailla sitten moottorin eri korkeuksia ja sitä miten vaikuttaa jos moottoria siirtää peräpelistä kauemmaksi taakse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16  Seuraava
Sivu 4 Yht. 16

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com