OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 01.06.2023 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:
Eikös 2-moottorisissa propellit pyöri erisuuntiin....


Mitä sitten ? Jos toinen propelleista heittää pyörimästä niin ei veneen kulku siihen lopu. Osa tehoista vain puuttuu.


Niin siis lähinnä se että mitä tapahtuu kun pistää 2 samaan suuntaan pyörivää potkuria vierekkäin, että miten pelaa....

Kun kerran tuplakoneissa ne pyörii erisuuntiin.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11224
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 01.06.2023 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kampeavat sivuun aika paljon yhtä konetta voimakkaammin ja perässä on reippaasti enemmän painoa muttei mitään sen dramaattisempaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 01.06.2023 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Kampeavat sivuun aika paljon yhtä konetta voimakkaammin ja perässä on reippaasti enemmän painoa muttei mitään sen dramaattisempaa.

Joo ja ei se noilla pikkukoneilla taida kovin mainittavaa olla, Youtubesta löytyy noita pelle pelottomia jotka pikkukoneita laittaneet. Yksikin laittoi kolme viisheppasta perälautaan ja ajeli vaan menemään.
Tuossa 2x15 hp:
https://www.youtube.com/watch?v=KrfQaU9k640
Kaks x kolmeheppanen:
https://www.youtube.com/watch?v=r1vVMls8OU4
Kolme x viisheppanen, rakentelee vähä perusteellisemmin kun venettä jatkaa ja tekee kauko-ohjaukset sun muut:
https://www.youtube.com/watch?v=RkVJBw7Vgyk&list=RDCMUClA-cbJMml0zAAmynKmKD8g&start_radio=1&rv=RkVJBw7Vgyk&t=504

Ilmeisemmin ei vauhtiin kovin vaikuta useampi kone mikäli vene on yhdelläkin koneella plaanaava. Potkuri kun määrittelee nopeuden niin son ihan sama onko yks vai kolmekin potkuria. Jos potkurin laskennallinen teoreettinen huippu on vaikka 30km/h niin ei se sen nopeampaa mene, mikäli vieressä on toinenkin potkuri.

Jos yksi moottori ei veneessä jaksa ottaa täysiä kierroksia ja toisen moottorin asennuksen jälkeen molemmat ottavat täydet jengat niin vauhtia saa lisää. Tietenkin myös jos tuplamoottorit mahdollistavat potkurin nousun isontamisen niin nopeudessa se näkyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 02.06.2023 10:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perämoottoreissa on yleensä ventilaatiolevyn takareunassa säädettävä evä, joka toimii myös anodina. Tuolla evällä saa säädettyä veneen kulkemaan suoraan. Pienikin muutos evän asentoon vaikuttaa paljon, säädössä kannattaa olla varovainen.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 02.06.2023 17:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
Perämoottoreissa on yleensä ventilaatiolevyn takareunassa säädettävä evä, joka toimii myös anodina. Tuolla evällä saa säädettyä veneen kulkemaan suoraan. Pienikin muutos evän asentoon vaikuttaa paljon, säädössä kannattaa olla varovainen.


Ei monessakaan pikkukoneessa ole noita, minulla 2kymppisessä oli, 9.9 ei ja ei kummassakaan viisheppasessa.

Vähä hahmottelin rautojen paikkoja
[url=https://aijaa.com/X9DfO8]
[/url]
Jos käytän tota 60x8 lattaa niin teen siihen 40mm matkalle viistot pinnat jotta vettä paremmin halkaisee

Pitänee vähän lisää jostaki rautaa katsella jotta saisi yhtenäisen raudan ylhäältä evän alapuolelle jotta tulisi varmasti kestävä ja toi vaakatason evä ei taittuisi/murtuisi irti.

Mielenkiintoinen katella että miten toimii sitten toi pitkä viisto pinta. Jenkeissä käyttävät mutamoottoreissa (mudmotor) tuollaista rakennetta, niissä tosin kalteva pinta on huomattavasti loivempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 04.06.2023 19:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikani mietiskelin niin arvelin kokeilla rupeamista kylmän raudan sepäksi. Tosta 60x8 latasta saattas tulla perusrakenne jos pari mutkaa sinne saisi väännettyä. Ohuempi taitoskohta ois 10x8 ja se pitäs mennä ongelmitta. Paksumpi ois 30X8 ja se saattaa kyllä teettää

Toi ois yksinkertainen ratkaisu, mitä nyt rälläköintiä tulis jonninverran ja työläs mutta kestävyyden ja keveyden kannalta hyvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 05.06.2023 08:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jenkeissä yksi valmistaja tekee muutostyönä uuteen moottoriin tuollaisia:

Tiedä siitä kuinka toimiva on. Suojaako lie patentit kun muilla ei ole vastaavia vai onkohan susi.
Mielenkiintoinen pointti tuossa suljettu jäähdytysjärjestelmä. Ilmeisemmin tuossa pidennetyssä antiventilaatiolevyssä on syyläri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11224
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 05.06.2023 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajelevat sellaisessa suovedessä että menisi avoin vesikierto tukkoon turhan nopeasti joko putkista tai suodattimista.
Potkurikin vaikuttaisi olevan pintapotkuri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 05.06.2023 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Ajelevat sellaisessa suovedessä että menisi avoin vesikierto tukkoon turhan nopeasti joko putkista tai suodattimista.
Potkurikin vaikuttaisi olevan pintapotkuri.

Joo pääsääntöisesti noissa mutakoneissa on ilmajäähdytys. Tuo nyt siitä poikkeuksellinen kun perämoottorista tehneet ja siksi varmaankin suljettu järjestelmä ollut luontevin.

Yhdessä välissä harkitsin että ois kiinasta tilannu mudmotor-rakennussarjan ja ostanut siihen erikseen Hondan paikallismoottorin. Rakennussarjasta vaan vaihdellut paremmat laakeri ja mahdollisesti vahvistanut rakennetta. Rupesin vaan miettimään ettei moinen kovin monikäyttöinen ole ku väistämättä muutakin ajoa on kuin matalassa. Toisaalta jos sopivan lumilingon hommais niin ois Hondan paikallismoottorille käyttöä kesällä sekä talvella
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11224
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 05.06.2023 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noita perämoottoreitahan saa myös vesisuihkuvetolaite potkurin tilalla, tätä nykyä myös Suomestakin. Veikkaisin Suomen vesistöissä moisen palvelevan erinomaisesti niissä paikoissa missä potkuri ei enää toimi.
Joskin hyötysuhde jää reippaasti huonommaksi ja hinta tulee melkoisesti enemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 05.06.2023 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Noita perämoottoreitahan saa myös vesisuihkuvetolaite potkurin tilalla, tätä nykyä myös Suomestakin. Veikkaisin Suomen vesistöissä moisen palvelevan erinomaisesti niissä paikoissa missä potkuri ei enää toimi.
Joskin hyötysuhde jää reippaasti huonommaksi ja hinta tulee melkoisesti enemmän.

Jep. Jetti-alakerta maksaa maltaita vaikka kiinasta tilaisi. Toisaalta niitä ei taida alle 20hv olla edes tarjolla. Jotain 30% huonommalla hyötysuhteella toimii jettiyksiköt joten jos vaikka 2kymppisen koneen hommaa niin se on miltei pakko olla nelitahti jotta raskii ajella.
Huonommasta hyötysuhteesta lie kiinni se ettei niitä pikkukoneisiin saa. Jos vaikka viisheppasesta kuristaa sen 30% pois niin aika hengetöntä menoa olisi.

Joskus kyllä haaveillut Mercuryn 25hv jetistä, vastannee jotain 2kymppistä perämoottoria tehojen puolesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11224
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 05.06.2023 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkinverran propellihatut noita kaappavat vanhoista vesiskoottereista ja rakentavat veneeseen. Toimii pienemmälle veneelle ihan hyvin ja edullisesti jos tulee sopiva tekniikan luovuttaja vastaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 05.06.2023 17:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Jonkinverran propellihatut noita kaappavat vanhoista vesiskoottereista ja rakentavat veneeseen. Toimii pienemmälle veneelle ihan hyvin ja edullisesti jos tulee sopiva tekniikan luovuttaja vastaan.

No sitäkin tullut harkittua ku vajaa sataheppanen kelkankone joutilaana ois.
Periaatteessa ei tarvis kuin turbiinin/ropellin ja sen kuoren sekä pätkä vetoakselia niin muut osat vois tehdä itse. Netistä sais olikohan kympillä vai kahella ostettua piirrustukset/levityskuvat kaikkiin muihin osiin.
Kaikissa vehkeissähän on hyvät ja huonot puolet. Katselin vasta videon jossa jettiveneeseen tuli häikkää ja tyyppi joutu käyttämään venettä mailla jotta paasi alasihdin kimppuun katsomaan miksi tehot häipy. Hänellä oli takatuhdossa poljettavaa mallia oleva sihdinputsari mutta eipä se auttanut. Sihti siinä systeemissä on keulan päästä saranoitu ja poljinta painaessa sihti perän puolelta käy alempana jotta mahdolliset tarttuneet töhnät lähtis irti.

Se kieltämättä on tosi että jos elämästä haluaa nauttia niin kevyt pieni alumiinivene jetillä ja tehokkaalla koneella on tae onnellisuudesta. Jenkeissä laittelevat muovit veneiden pohjiin niin niillä kestää vetää kivikoissakin vauhdilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9369

LähetäLähetetty: 05.06.2023 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
Se kieltämättä on tosi että jos elämästä haluaa nauttia niin kevyt pieni alumiinivene jetillä ja tehokkaalla koneella on tae onnellisuudesta. Jenkeissä laittelevat muovit veneiden pohjiin niin niillä kestää vetää kivikoissakin vauhdilla.


Olisiko aluveneiden muovituksessa kivikossa enempi kyse liukumisesta kuin aivvan suoran varsin kestävyydestä? Jos joskus kivisessä koskessa laskenut alukanootilla Vrt. muovi tai lasikuitu, niin taatusti tietää eron...
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 06.06.2023 07:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
JyrpäJooseppi kirjoitti:
Se kieltämättä on tosi että jos elämästä haluaa nauttia niin kevyt pieni alumiinivene jetillä ja tehokkaalla koneella on tae onnellisuudesta. Jenkeissä laittelevat muovit veneiden pohjiin niin niillä kestää vetää kivikoissakin vauhdilla.


Olisiko aluveneiden muovituksessa kivikossa enempi kyse liukumisesta kuin aivvan suoran varsin kestävyydestä? Jos joskus kivisessä koskessa laskenut alukanootilla Vrt. muovi tai lasikuitu, niin taatusti tietää eron...

Ainakin tiedän eron lasikuidussa verrattuna muihin. Se on se kun keulasta rupeaa kuulumaan särinä ja joka jatkuu perään asti. Sitten kun pohjaa vilkaisee niin terävä kivi vetässy rannun topcoatin/geelin läpi kudoksiin asti koko pohjan matkalle. Sitä rupeaa miettimään että eipä tähän louhikkoon olisi kannattanut lähteä Laughing

Alumiinihan käyttäytyy vähän kuin lasikuitumatto, pienemmässä mittakaavassa tosin. Terävä kivi takertuu alumiinin kiderakenteeseen ja rantuhan siitä seuraa. Alumiinillä on se huono ominaisuus muihin verrattuna ettei se juurikaan ole elastista. Jos isompi mäjäys käy niin se ei palaudu enää muotoonsa. Pääsääntöisesti käyttävät 1/4 tuuman/6mm muovia veneiden pohjassa. Muovi osaltaan tukee pohjaa ja ei niin helpolla isompia muodonmuutoksia tule. Tietty toinen ominaisuus mitä haetaan on liukkaus. Jos kivi vetasee rannun pohjaan niin sillä ei ole mitään merkitystä.

Se on vähä sama homma kun aikoinaan ruvettiin kelkoissa käyttämään suksimuovia. Muistan aikoinaan että tahto tulla suksiin muodonmuutoksia ja muutenkin niitä joutui hitsailemaan. Kun pohjamuoveja rupesi kaupasta saamaan niin loppu kertaheitolla suksienkorjuu. Liirausrautoja ja muoveja vaan tarvi sen jälkeen vaihdella ku kuluivat loppuun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Seuraava
Sivu 3 Yht. 16

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com