OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16711
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 15.06.2023 17:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hommasit kyllä ennemmin romualumiinia.

-ja kohta päädyt ostamaan sen yamahan koneen.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 15.06.2023 17:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Hommasit kyllä ennemmin romualumiinia.

-ja kohta päädyt ostamaan sen yamahan koneen.

Noko on jo yks Jammun viisheppanen jemmassa niin ei tarvi Very Happy
Tommonen taka-ajatus oli noilla Tohatsuiden ostolla

Moottorikiinnikkeet tarvin. Nyt joutas noi moottorit vaikka myydä varaosiksi ku tarpeelliset osat jo irroitin. Mietiskelin ja laskeskelin mitä maksaa jos kaupasta tarveaineita ostelee, yllättävän arvokkaita ovat isommat alumiini L-profiilit. Hokasin sitten että jos hommaa pari vanhaa perämoottoria niin niistähän saa kiinnikkeet ja ei tarvi pulttiliitoksella perälautaan rakennelmia laittaa. Alustava suunnitelma olisi pari putkea laittaa noihin reikiin ja levy väliin johon perämoottori kiinni. Pitää vähä katsella jos jostain pikku tunkin löytäisi niin putkien ansiosta saattas korkeussäätökin onnistua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 16.06.2023 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Mittailin vähän. Jos laittaa noiden kiinnikkeiden takapuolelle levyn johon moottorin saa kiinni niin jotain 20 senttiä moottori siirtyisi taaksepäin. Jenkkisivustojen mukaan jos jalan siirtää moottoria taaksepäin niin tuuman silloin voi nostaa moottorin kiinnityskorkeutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9465

LähetäLähetetty: 16.06.2023 15:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanotaan "JJ":n turaamisesta/kehittelystä nyt mitä vain, niin ainakin itse seuraan mielenkiinnolla. Mikäli tulee jollain tavoin toimimaton Ns. "hölmönkappale" niin mahdolliset ongelmat sitten tiedossa. Suotta kaikkien pyörää uudestaan keksimään.

Ja ei suinkaan ollut minkään sortin vinoilua. Kaikilla ei ole mahdollisuutta, tai ne ovat rajalliset (paikka, aika, testailu Etc.) moiseen, niin se oikeasti palvelee muitakin. Totta kai muuntujia on. Eri vene, eri kone ja blaa, mutta suuntaa-antavaa kuitenkin.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
äRPee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2565

LähetäLähetetty: 16.06.2023 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli jokunen vuosi takaperin hondan bf5, siinä eestaasvaihde ja matalan veden asento kippikoneistossa, piti vaan huolehtia ettei hörppää vedenotto ilmaa. Sillä kyllä ajeli sen mistä veneellä muutenkin, könyämisvauhdissa riittää kun pintavedessä vatkaa, ja melko syvällä se pienen soudarin perä kulkee yksin ajaessa kuitenkin, lie ottamassa ensin kosketusta jos vaan saa potkuria ylemmäs. Nuo jenkkien ohjeet taapäin siirrosta ja sen mukaan nostosta jopa hisseineen taitaa olla noihin mahdollisimman pienellä vesilinjalla liitäviin isoakovaa menijöihin, paljonko väliä hitaassa uppoperäisessä paatissa muutaman hepan prutkulla, kunhan nyt on potkuri vedessä. Paitsi että painopiste siirtyy taakse siirron mukana paljon suhteessa pikkupaketin painoon, se on muutenkin riesa yksin liikkuessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 16.06.2023 18:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

äRPee kirjoitti:
Mulla oli jokunen vuosi takaperin hondan bf5, siinä eestaasvaihde ja matalan veden asento kippikoneistossa, piti vaan huolehtia ettei hörppää vedenotto ilmaa. Sillä kyllä ajeli sen mistä veneellä muutenkin, könyämisvauhdissa riittää kun pintavedessä vatkaa, ja melko syvällä se pienen soudarin perä kulkee yksin ajaessa kuitenkin, lie ottamassa ensin kosketusta jos vaan saa potkuria ylemmäs. Nuo jenkkien ohjeet taapäin siirrosta ja sen mukaan nostosta jopa hisseineen taitaa olla noihin mahdollisimman pienellä vesilinjalla liitäviin isoakovaa menijöihin, paljonko väliä hitaassa uppoperäisessä paatissa muutaman hepan prutkulla, kunhan nyt on potkuri vedessä. Paitsi että painopiste siirtyy taakse siirron mukana paljon suhteessa pikkupaketin painoon, se on muutenkin riesa yksin liikkuessa.

Minä en oikein tiedä mikä minulla jokiveneessä on runkotyyppi tai miten se määritellään. Uppoumarunkonen se ei ainakaan ole ja tokkopa plaanaavaakan joten varmaankin puoliplaanari. Se ainakin sopisi sen puolesta kun ei ole mitään liukuunnousukynnystä. Tunteettomuus kuormalle myöskin viitaisi puoliplaanaariin. No enivwei vajaata kahtakymppiä kulkee viisheppasella ja se on pirun nopea ottaen huomioon veneen painon ja koon. Nopeudesta johtuen kyllä noi jenkkien sepostukset pitänevät paikkansa, tosin sillä jalan matkalla saattaa vedennousu olla 2.5 sentin sijaan tuplat.

Minä vähä suhtaudun tähän niin että on vähän niinku kuniinkuuslaji yrittää pienestä perärutkusta taikoa lisää ominaisuuksia Laughing Järkevämpää ois isompi kone hommata mutta siinähän jää pään seinään hakkaaminen väliin Laughing

Wikke kirjoitti:
Sanotaan "JJ":n turaamisesta/kehittelystä nyt mitä vain, niin ainakin itse seuraan mielenkiinnolla. Mikäli tulee jollain tavoin toimimaton Ns. "hölmönkappale" niin mahdolliset ongelmat sitten tiedossa. Suotta kaikkien pyörää uudestaan keksimään...

Jos ei toimi niin aukaisen vaan peräpeilistä moottorin kiinnitysruuveja ja lähden ajelemaan. Kun moottori menee laidan yli niin ongelma ratkaistu Laughing
Juu mut ajankäyttö suurin ongelma kun ei tahdo keretä mitään ja saas nähä kerkeänkö tälle suvelle edes saamaan vesille mitään. Esim kattelin noita Tohatsun moottorikiinnikkeitä, jos ois aikaa niin niistä sais aika huimat rakenneltua, trimmin ja sitten kun niissä on aika isot reiät niin siinä ois tilaa rakennella reikien sisään hammaskiskoilla ja rattailla olevat tuubit johon tulis perämoottorin kiinnitystä varten levy kiinni. Juu mutta ku ei ole aikaa Crying or Very sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16711
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 16.06.2023 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö niitä ihan myydäkki..
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 16.06.2023 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Eikö niitä ihan myydäkki..

Ei nyt lähetä tuolle tielle Laughing Jos lähtee osteleen niin sitten pitäs ostaa vaikka mitä.
Pulteilla lukittavat moottorihissit taitaa olla välillä 200-600 mutta ku haluttas sellainen jota voi kohtuu helposti ja mieluiten ajon aikana säätää maksaa toista tonnia
https://www.uspartsmarine.fi/trimmit-hissit/moottorihissit/hissit/cmcahjm4dp


Lisäpointtina vielä se että en oikein tiedä minkälainen minun käyttöön parhaiten sopii niin se hankaloittaa, pitäs olla mahdollista koekeilla eri vaihtoehtoja. Sitten vielä sekin juttu että saattaahan olla niinkin ettei minun käytössä tarvi edes mitään hilavitkuttimia. Lopputulemana se että nollabudjetilla mennään mahdollisimman pitkälle Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 17.06.2023 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän kerkesin noita tänään katselemaan.

Pitänee pari 65mm putkea hommata, noin 10senttiä pitemmät mitä toi rakennelma. Latat vaan hitsata väliin ja niihin pultata moottorinkiinnityslevy. Onpahan sitten ainakin tosi helppo ratkaisu. Kun hakee vaan moottorin korkeuden kohilleen niin pultit kunnolla kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 21.06.2023 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas tätä tähellistä tupakointia ja ettonetta Very Happy


Jotenkin noin toi tulis. Jos moottorin kiinnittäs ton mitan kohalle niin varmaankin 5 senttiä korkeammalle sen vois pistää. Nykyisin antiventilaatiolevy on pohjan tasalla joten köli häiritsee keskelle asennuksessa vesivirtausta ja se haittaa moottorin nostoa.
Jos tuollaisen rakenteen toteuttaa niin son ihan sama tehdä siten että ois mahdollisuus kaks moottoria laittaa vierekkäin. Jos näin niin moottorit tulisivat noiden nousulistojen kohdalle ja koneita voisi/pitäisi nostaa 10 senttiä ylöspäin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 21.06.2023 16:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se ois kyllä huima homma jos tuplamoottoreilla sais sen 10 senttiä koneiden kiinnityskorkeutta korkeammalle.

Tuo kuva havainnollistaa. Antiventilaatiolevystä evän alaosaan n.20 senttiä. Jos tuplamoottoriasennuksella sais moottoria hilattua 10 senttiä ylemmäksi niin kokonaissyvyyshän vastaavan verran pienenisi ja siten ei niin helpolla osuisi vedenalaisiin esteisiin. Tuplamoottoriasennus luultavammin toimisi hissukseen matalassa ajellessa hyvin kun Yamahan(sokkakone) voi kipata ylös ja yhdellä koneella vaan ajella. Pitäs vaan pitää kahta polttoainetankkia kun toi Jammu on kakstahti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16711
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 21.06.2023 18:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta on sulla vekkulin mallinen vene!

En yhtään ihmettele että menee vähän syvällä ja kolisee.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 21.06.2023 18:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Mutta on sulla vekkulin mallinen vene!

En yhtään ihmettele että menee vähän syvällä ja kolisee.

On joo. Ei mene syvällä ja kolinat johtuu ajotottumuksistani Laughing

Tuosta kuvasta näkee kulkuasennon täydellä kaasulla Smile Lastina viikon kamppeet ja kaks ihmistä. Ton veneen hyviin puoliin kuuluu tunteettomus lastille, saa laittaa painoa ja eipä se vauhtiin tai kulkuasentoon vaikuta.
Pohjan malli on hyvä koska ei tarvitse lisäsiipiä, yleensä jokiveneisiin joutuu sellaiset laittamaan jotta moottorilla ajo olisi mielekästä. Jos soutaa tai sauvoo niin perä ei ole vedessä.
Juu mut aika vekkuli. Kerran ajelin yhteen veneenlaskupaikkaan ja yks vanha mies tuli katsomaan venettä. Selosti että oli aikoinaan ollut vastaan tuon mallin tekemistä mutta alaiset oli halunnut tehdä. Heppu oli aikoinaan firman TJ joka veneitä valmisti. Meinasi että veneestä tuli liian raskas kun hiekkahartsiköli. Samaa mieltä kyllä, veneen suuri puute tai vika on paino.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 27.06.2023 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikani tässä mietiskelin että tosi hyvä tai ainakin oletettavasti hyvä tulisi jos noihin Tohatsuista peräisin oleviin moottorikiinnikkeisiin rakentelis putkilla olevat jutut joilla pystus säätämään moottorin korkeutta. Pirun työläs vaan ku pitäs tehä liukulaakerit ja vaikka mitä. Aikakin on materiaalien lisäksi kortilla. Päätin sitten yksinkertaistaa juttuja. Netistä katselin että mistähän alumiinia sais ja saishan sitä, tosin pitäs täys salko ottaa. Löysin sitte Al- Men firman ( https://www.al-men.fi/ ) ja tilasin sieltä kaksi 900 mm pätkää.

Hämmästyttävän nopea firma, eilen tilasin ja äsken postista hain. Hintakaan nyt loppupeleissä ei ollut mahdoton vaan muihin toimijoihin verrattuna maltillinen. 110 rahdin kanssa. Jos jatkossa tarvii alumiinia niin pitää tuolta kyllä katella ku ei älyttömissä hinnoissa ja nopea toimitus.

Noita Tohatsun romuja katselin ja yllättävän ohuesta materiaalista tehty. Siitä rohkaistuneena hommasin 150x50x5 L-profiilia. Pitäs siitä sitte koittaa väsätä moottoriteline. Toinen profiili on 80x80x8, sille ei nyt oikein käyttöä ole mutta otin varalta ku hyvähän sitä materiaalia on olla jemmassa.
Tuossa masterplan, ei pitäs tällä kertaa olla liian monimutkainen Laughing

Eli leikkaan vaan tuollaisen palasen irti ja kolme reikää josta pulttaan kiinni Tohatsun pitimeen. 50mm kantille sitten vaan reiät johon perälauta kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 01.07.2023 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Posti toi kiekkamittarinkin.

Saan nähä tekeekö tuolla mitään? N.4kymppiä rahdin kanssa tuli maksamaan. Jos toimii niin luultavammin helpottaa hommia ku testailee eri juttuja.

Rosterin jälkeen alumiinin käsittely tosi helppoa, kuviosahalla vaan halutut muodot.
Jotenkin noin ne tulis sitten veneen perään kiinni.

Uus perälauta pitäs värkätä ja pulteilla kiinni noihin 50mm leveisiin pintoihin.
Ihan sama nyt sitten samalla värkätä leveämpi niin on mahdollisuus jossain välissä kokeilla kahdella moottorilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 6 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com