OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

SAHTI -välineet ja valmistus
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 19.04.2023 12:42    Viestin aihe: SAHTI -välineet ja valmistus Vastaa lainaamalla viestiä

Kun olen noita perinnehommia ottanut haasteena haltuun niin palvauksen, makkaranteon, tervanpolton kuin hirsitöiden saralla niin seuraavaa hommaa miettiessä tuli työmaalla vakavaa puhetta sahdin saamisen vaikeudesta viime juhannuksena. Eli ennen ilmeisen yleisestä asiasta on tullut jopa täällä luonnollisen poistuman takia sukupuutto eli tekijät vanhentuneet tai kuolleet. Ennen niin yleinen hirvipeijais kuin hääjuomakin on vaihtunut virontuonti-purkkilitkuihin....

Tämä kun hyvin palvihommien kanssa kun mätsää niin asiallehan pitää tehdä jotain... Itsehän en alkoholia käytä enkä ole käyttänyt koskaan joten olen täysin tässä puhtaalta pöydältä liikkeellä, lähinnä kysellyt millaista on hyvä sahti.

Vastauksia on yhtä monta kuin puhutettavaa....

Joitain sieltä on listalle päässyt:

-makea tai lievästi makea
-paksu, mahlamainen
-samea
-väriltään punertava
-salakavala, ei maistu niin vahvalle kuin on.
-helppo juoda

Netti on videoita ja ohjeita täynnä, eri puolella suomea arvostetaan eri asioita ja menetelmät vähän poikkeavat myös, idemmässä suositaan tummempaa sahtia kuin lännessä....


Itse lähdin tavoittelemaan tietotulvasta keskitietä jota seuraamalla ei liene korkealta putoamassa.

Homma alkoi maltaiden etsimisellä.. Satakunnassa ei kaupoissa ole mutta pirkanmaallapa on.





Seuraava homma oli miettiä valutusastia eli kuurna.... Perinteisesti puusta mutta nykyään rosterista toki.... Satumaisella tuurilla löysin pirkanmaalta torista ilmoituksen ja hinta ei kattanut edes materiaalia.... Asiallinen peli.




Sitten kun jotain teen teen sen kunnolla, siispä hain vedet oikeasta lähteestä. Vesi jäätävän kirkasta ja kylmää.





Sitten piti värkätä keittoastia ja mela sekoitukseen.... Tein sen lepästä ja tynnyriin savupiipun.




Toisessa oikeassa muuripadassa keitin pelkkää vettä ja saunaan pistin lämmöt päälle kun aloin mäskäämään maltaita. Tässävaiheessa kun yksin prosessia teen niin makkarateosta tuttu sekoitin on eto peli sekoitukseen.





Kuurna valmistellaan ja kaikki varitetaan kiehuvalla vedellä niin katajat kuin saavitkin, ettei pöpöjä jää....




Kun aikansa on mäskätty niin valmis puuro kypsennetään muutipadassa keittämällä pienellä tulella noin tunti... Tässä vaiheessa pitää mela heilua jottei pala keitos pohjaan.




Tunnin jälkeen on väri muuttunut ja kuoha laskenut.




Sitten mäski kuurnaan ja antaa tippua!





Sieltä sitä kullanväristä tulee....




Kun satsi on valuteltu ja kiehuvaa vettä päästetty vielä mäskin läpi on haluttu määrä vierrettä tallessa, 25kg maltaita niin 50l pitäisi vierettä olla saaveissa.... Ja on sitten makeaa ja tahmeaa värkkiä. Tähän sekoitetaan paketti pullahiivaa ja annetaan käydä lämpimässä päivä pari....




Tässä loppupään vierrettä värivertailussa, uskon että sahdiksi tästä päätyy....


[/url]


Loppukypsennys parisen viikkoa jääkaapissa, vapuksi on valmista.




Lopuksi sanon että aikamoinen urakka on tehdä, itse aktiivivalmistus otti hyvin koko päivän ja esi+jälkityöt melkein toisen..... No onpahan kokeiltu tämäkin, tuloksia kuuluu sitten vappuna miltä maistui.

Jotenkin ymmärrän miksi youtubevideoissa on se kolme ukkoa keskimäärin sahtia tekemässä, kun noita useita hommia pitää tehdä yhtä-aikaisesti, joku pesee astiaa, joku lisää puita joku keittää kahvia jne.....
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 19.04.2023 15:04    Viestin aihe: Re: SAHTI -välineet ja valmistus Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:


Tämä kun hyvin palvihommien kanssa kun mätsää niin asiallehan pitää tehdä jotain... Itsehän en alkoholia käytä enkä ole käyttänyt koskaan joten olen täysin tässä puhtaalta pöydältä liikkeellä, lähinnä kysellyt millaista on hyvä sahti.


Eikö siitä läheltä löytyisi mitään testiryhmäkandidaatteja Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3541

LähetäLähetetty: 19.04.2023 15:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erinomaista!

Itse olen tehnyt vain olutta ja sahti pitää joskus vielä tehdä.

Onko todella niin, että sahdin käymisaika on vain tuon päivän pari, kun ale oluellakin menee helposti viikko pari? Melko valjuksi ja makeaksi epäilen jäävän, käy varmaan vielä kanistereissa aika tavalla, joten tsekkaile, ettei pullot posahda.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 4957
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 19.04.2023 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näitä Valametin ja Lahtisen juttuja kun seuraa, niin oon tullut siihen tulokseen että teillä on paha ADHD tai sitten minä oon saamattoman patalaiska vätys Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 19.04.2023 15:08    Viestin aihe: Re: SAHTI -välineet ja valmistus Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

Lopuksi sanon että aikamoinen urakka on tehdä, itse aktiivivalmistus otti hyvin koko päivän ja esi+jälkityöt melkein toisen..... No onpahan kokeiltu tämäkin, tuloksia kuuluu sitten vappuna miltä maistui.

Jotenkin ymmärrän miksi youtubevideoissa on se kolme ukkoa keskimäärin sahtia tekemässä, kun noita useita hommia pitää tehdä yhtä-aikaisesti, joku pesee astiaa, joku lisää puita joku keittää kahvia jne.....



Itse olen joskus tehnyt mäskäämällä olutta ja pakko sanoa, että vaikka hyvää tuleekin, niin ei tarvi kyllä ihmetellä että joku hakee Virosta tölkkikaljaa.

Melko lailla työvaiheita ja pesuhommia.

Arvostan, kun joku virittelee näitä perinnehommia!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Voitt0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2013
Viestejä: 1167
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 19.04.2023 16:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaaleb kirjoitti:
Erinomaista!

Itse olen tehnyt vain olutta ja sahti pitää joskus vielä tehdä.

Onko todella niin, että sahdin käymisaika on vain tuon päivän pari, kun ale oluellakin menee helposti viikko pari? Melko valjuksi ja makeaksi epäilen jäävän, käy varmaan vielä kanistereissa aika tavalla, joten tsekkaile, ettei pullot posahda.


Sokerit jalostuu hiljalleen viileässä sen pari viikkoa ja pitempäänkin, jos vain säilyy juomatta.

Pzz; gallonoiden korkkien kireydestä/löysyydestä kannattaa pitää huolta ettei löydy ylimääräistä kosteutta lattialta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ikonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2009
Viestejä: 182

LähetäLähetetty: 19.04.2023 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mäskinjämistä ainakin kotoelukat tykkää kun hullu puurosta, luulis että uppoo mettäneläimilleki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 19.04.2023 18:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt se Valmetti tempun teki. Ei voi kun hattua nostaa. Hyvästi selvä elämä ja tervetuloa kohtuullisen hutikan pyhään veljeskuntaan! 🍻
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11214
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 19.04.2023 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
No nyt se Valmetti tempun teki. Ei voi kun hattua nostaa. Hyvästi selvä elämä ja tervetuloa kohtuullisen hutikan pyhään veljeskuntaan! 🍻

Siinä faniseura mihin voisin itsekin liittyä. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 20.04.2023 08:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Näitä Valametin ja Lahtisen juttuja kun seuraa, niin oon tullut siihen tulokseen että teillä on paha ADHD tai sitten minä oon saamattoman patalaiska vätys Laughing


Niillä on joku 28 tuntia vuorokaudessa. Sahdista en pidä, mutta kyllä tuota valmetin touhua kattellessa pitää ottaa hattu päästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 20.04.2023 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hienot tuotantovälineet on Valmetti rakentanut. Isäni oli jonkinlainen sahdintekijä, mutta itse ei ole tullut kokeiltua. Sahti on salakavala juoma ensikertalaiselle juojalle. Joskus opiskeluaikana vein kanisterillisen solun porukalle ja jälki oli muutaman tunnin jälkeen karua. Porukalle tuli selväksi janokaljan ja sahdin ero.

Tuosta säilytyksestä ja tekeytymisestä sen verran, että pohjalle tulee aina " jästikerros" ja sen takia isompi astia on parempi. Lisäksi sahti kannattaisi ottaa hanasta tai lapolla ulos eikä kanisterista kaatamalla.

Olin kerran selvittelemässä Suomen suurimman panimon mäskin keittoastian säätöongelmaa. Mäskin lämpötilan nosto on suurinta taidetta koko prosessissa ja suuri salaisuus. Tuossa projektissa oli prossilisenssi eräältä tanskalaiselta firmalta ja juutit olivat vähintäänkin ylimielisiä meitä kohtaan. Ongelma oli, että täällä käytettiin keittoon kuumaa vettä, kun juuttien prosessissa oli käytetty höyryä ja säätöominaisuudet poikkesivat siksi radikaalisti. Keittoastia oli halkaisijaltaan viitisen metriä ja pitkälti toistakymmentä metriä korkea. Homma saatiin kuntoon ja tanskalaisetkin oppivat asiasta paljon.

Edit:
Valmetin viereen kirkkaus on aika lähellä täydellistä, kertoo kyllä siitä, että " kastamisvaihe" on mennyt nappiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3226

LähetäLähetetty: 20.04.2023 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kovaa settiä 👍 Tummahkoa ja suht kirkasta on lammilainen hyvä sahti. Itellä ei hajuakaan tekohommista, mutta maisteltua on tullut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jviitaniemi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Lok 2015
Viestejä: 50

LähetäLähetetty: 22.04.2023 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä aihe on aiemmin noussut aina silloin mieleen
Kun jossain on tarjolla sahtia..

Valmetin touhut oli
Viimeinen niitti ja nyt takana viikko ankaraa googlausta,
Youtubea ja pitkiä puhelin keskusteluja tekijöiden kanssa.

Tämän hetken tilanne on että tänään aamulla kuudelta alkoi
Hommat ja iltakuuden aikaan laitoin hiivan vierteeseen.

Odottavan aika on pitkä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 25.04.2023 17:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäinen testaaja antoi tuomionsa.....


-meinasi ettei ole minun tekemää kyllä, ei voi ensimmäisellä kerralla onnistua noin.

-ei maistu jälkimaussa hiiva eikä mikään muukaan kuin sahti
-prosenttia ei saanut irti mutta kuuleman mukaan puolenlitran jälkeen selkeästi humalassa.

Vappuna kuulee lisää mielipiteitä.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 03.05.2023 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No vappu oli ja meni.....

Palautetta sahdista tuli useammasta suusta ja muutosehdotuksia tuli ilmi tasan kaksi, toinen oli kanisterin pohjasakkaan liittyvä ja toinen vahvuuteen.

Sakkahomman ydin oli se että kuljetuksessa sekoaa ja pitää antaa selkeytyä useampi päivä, tämän pystyy selättämään jättämällä kypsymään isoihin astioihin eikä kannuta lämpökäymisen jälkeen heti.


Toinen on tuo vahvuus, prosentteja en mittaillut mutta osa piti tuotetta liian vahvana semmoiseksi illanistujaisjuomaksi, loppuu ilta liian lyhyseen kun kolmen lasin jälkeen jo alkaa väsyytelemään.


Muuten maku ja koostumus oli kerrasta kohdillaan. Se omaisuuspainomittari pitää kyllä hommata....


Tästä innostuneena päätin vielä kokeilla josko tuo toisenkin kerran onnistuisi otin värkkiä kun kohdalle sattui.


_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com