OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvikoe uudistuu?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15310

LähetäLähetetty: 21.11.2022 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meidän kylän ms:n hirviporukassa on vaatimuksena käydä kolme kertaa yhteisessä harjoituksessa. Kuulostaa tavallaan rajulta mutta toisaalta esim. mulla on n. 2 km hirviradalle, olen kyllä varmaan lähin. Vuoroja on joka toinen viikko. En ole hirviporukassa mukana mutta tuo kuulostaa kuitenkin asialliselta, eikä siitä ainakaan whatsapp-ryhmässä ole ollut yhtään napinaa. Mutta kuulostaa sellaiselta hirviporukassa johon voisi vaikka liittyä, kaikin puolin asiallisen tuntuista menoa, vaikkei meillä niitä hirviä juuri ole. Nuo viralliset kokeet on lähinnä rahankeruuta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Borussia Pool
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2015
Viestejä: 564
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 21.11.2022 22:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
Meidän kylän ms:n hirviporukassa on vaatimuksena käydä kolme kertaa yhteisessä harjoituksessa. Kuulostaa tavallaan rajulta mutta toisaalta esim. mulla on n. 2 km hirviradalle, olen kyllä varmaan lähin. Vuoroja on joka toinen viikko. En ole hirviporukassa mukana mutta tuo kuulostaa kuitenkin asialliselta, eikä siitä ainakaan whatsapp-ryhmässä ole ollut yhtään napinaa. Mutta kuulostaa sellaiselta hirviporukassa johon voisi vaikka liittyä, kaikin puolin asiallisen tuntuista menoa, vaikkei meillä niitä hirviä juuri ole. Nuo viralliset kokeet on lähinnä rahankeruuta.


Meillä pitää seuranvuoroilla saada 4+6 sarjoilla 150 pistettä ja sen lisäksi vanha hirvikoe 3+3 suoritettua, että pääsee ampujaksi hirvieläinporukkaan.

Osa vetää tuon 150 pistettä kahdella sarjalla, osalla menee 5-6 sarjaa.
Myös vanha hirvikoe tuottaa hankaluuksia, mutta kyllä lähestulkoon kaikki on kuitenkin saanut sen kesän aikana suoritettua.
Näin ollaan menty viimeiset 5 vuotta.
_________________
Long-term travel changes people, almost always for the better
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15310

LähetäLähetetty: 21.11.2022 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Borussia Pool kirjoitti:
late2 kirjoitti:
Meidän kylän ms:n hirviporukassa on vaatimuksena käydä kolme kertaa yhteisessä harjoituksessa. Kuulostaa tavallaan rajulta mutta toisaalta esim. mulla on n. 2 km hirviradalle, olen kyllä varmaan lähin. Vuoroja on joka toinen viikko. En ole hirviporukassa mukana mutta tuo kuulostaa kuitenkin asialliselta, eikä siitä ainakaan whatsapp-ryhmässä ole ollut yhtään napinaa. Mutta kuulostaa sellaiselta hirviporukassa johon voisi vaikka liittyä, kaikin puolin asiallisen tuntuista menoa, vaikkei meillä niitä hirviä juuri ole. Nuo viralliset kokeet on lähinnä rahankeruuta.


Meillä pitää seuranvuoroilla saada 4+6 sarjoilla 150 pistettä ja sen lisäksi vanha hirvikoe 3+3 suoritettua, että pääsee ampujaksi hirvieläinporukkaan.

Osa vetää tuon 150 pistettä kahdella sarjalla, osalla menee 5-6 sarjaa.
Myös vanha hirvikoe tuottaa hankaluuksia, mutta kyllä lähestulkoon kaikki on kuitenkin saanut sen kesän aikana suoritettua.
Näin ollaan menty viimeiset 5 vuotta.
Kaikki on ok mihin osalliset suostuu mutta omasta mielestä tuntuu hyvältä että väkeä saadaan edes radalle. Hyvässä hengessä sitten opastusta jos tuntuu ettei oikein osu, jahtipäällikkökin näkee mihin kenetkin sijoittaa. Vähän vältellyt tuota kun pitäisi käydä Kainuussa hirvijahdissa. Ei tuo oman kylän porukkakaan ihan sellainen ole mitä täällä pahimmillaan pelotellaan, enempi päin vastoin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehtäinssi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2019
Viestejä: 375

LähetäLähetetty: 21.11.2022 23:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Havumetsä kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että nykykokeen helppouteen..


Mitä itse olen kokeissa kulkenut niin ei voi kun ihmetellä kuinka vaikea tämä nykykoe on. täälläpäin ainakin kun olen kokeessa käynyt niin lähes puolet ei saa koetta läpi ensimmäisellä sarjalla. Parhaimmilla koko taulusta löytyy yksi osuma ja loput on ammuttu ties minne Rolling Eyes


Eikös tämä juuri todista, että koe on hyvä. Jos kaikki pääsisivät kerrasta läpi niin voitaisiin olla eri mieltä.

Muuten olen sitä mieltä, taas kerran kirjoittaen, että meidän metsästäjien ei kannata keksiä uusia rajoitteita harrastuksellemme. Muu yhteiskunta keksii niitä kyllä ihan riittävästi kiihtyvällä tahdilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5910

LähetäLähetetty: 22.11.2022 09:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mehtäinssi kirjoitti:
Havumetsä kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että nykykokeen helppouteen..


Mitä itse olen kokeissa kulkenut niin ei voi kun ihmetellä kuinka vaikea tämä nykykoe on. täälläpäin ainakin kun olen kokeessa käynyt niin lähes puolet ei saa koetta läpi ensimmäisellä sarjalla. Parhaimmilla koko taulusta löytyy yksi osuma ja loput on ammuttu ties minne Rolling Eyes


Eikös tämä juuri todista, että koe on hyvä. Jos kaikki pääsisivät kerrasta läpi niin voitaisiin olla eri mieltä.

Muuten olen sitä mieltä, taas kerran kirjoittaen, että meidän metsästäjien ei kannata keksiä uusia rajoitteita harrastuksellemme. Muu yhteiskunta keksii niitä kyllä ihan riittävästi kiihtyvällä tahdilla.


Kyllä minä ymmärrän rajoitteet metsästyksenjohtajien ja naapuripassien näkökulmasta. Jahdissa on nykyään liikaa porukkaa, joiden ei kuuluisi olla siellä. Kyvykkyyttä testaava koe ratkaisisi ongelman.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14768

LähetäLähetetty: 22.11.2022 10:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
kivalo kirjoitti:
Helvettiin kaikenmoiset kokeet! Nykypäivänä jos on läpäissyt itselleen kiväärin kantoluvan pitää jotain myöskin tajuta /osata. Ei tuo nykyinen koe ole muuta ko rahoitusta keräävä malli. Paremminkin olisi seurojen järjestää jahtiin osallistuvien kohdistus ammunnat siellä tulee kyllä helposti esiin tumpelot jotka eivät kohdistele asettaan ja siinä sivussa ottavat onkeensa pienen !&%¤#"! kera jo alkaa oleen seuraavana vuonna kiikarit kohillaan.
Vastuuta pitää siirtää alemmalle tasolle niin että oppivat itse kantamaan vastuun tekemisistään.


Miksikäs ei.


Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin koe tarvitaan lupateknisesti siitä syystä, että vain ampumakokeen suorittaneet ovat hakukelpoisia valtion maiden haussa Metsästyslain 8§ alueella. Eli muuallahan luvat haetaan vain mailla, mutta koska 8§ alueella valtionmaiden haussa luvat jaetaan metsästäjille, on ampumakoe peruste, jolla pääsee mukaan hakuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 22.11.2022 11:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja on tuo ampumaratojen ylläpitoon ihan merkittävä suora tuki sille taholle, jos 100 000 hirvimiehestä 33 000 ampuu merkin vuosittain, on se 660 000 jos kaikki saa merkin ekalla, kun tiedetään läpäisyprosentin olevan 65% luokaa, jaa ampumaratojen ylläpitäjile vuosittain noin 1me.

Kuitenkin ampumaratoja kaikki tarvitsemme, maksaa kaikki ei toki halua.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 2992
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 22.11.2022 11:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

metsäinssi on täysin oikeassa, uusista rajoitteista ja tiukennuksista ei kannata meteliä pitää, rajoitteita tulee jatkuvasti vaikkei niitä esittäisikään, itse suhtaudun nuivasti seuran jäsenten rajoittamista hirvijahtiin osallistumisesta.
Jokaisen jäsenen tulisi voida osallistua halutessan hirvijahtiin kykyjensä ja taitojensa mukaisesti turvallisuus näkökohdat huomioiden. Monelle vanhalle hirvimiehelle on terapiaa kunhan saa olla mukana vaikka majan lämmittäjänä, tarvitaan myös automiehiä kuskaamaan koiramiehiä ja passimiehiä paikoilleen. Meidän metsätyksenjohtajan ohjeissa on jo vuosikymmeniä ollut ohje että jokainen ampuu taitojensa makaisesta turhia yrittämättä ja riskejä ottamatta liikkuvaan jos kyvyt riittää tai seisovaan sitten tuelta tai jättää ampumatta jos varmaan osumaan ei kyvyt tunnu riittävän,moitittu ei ole jos on jättänyt ampumatta, ammuttu laukaus aina aiheuttaa tuntien kestävän selvittelyn vaikka todettaisiin ettei ole osunutkaan, useimmiten koko päivä on piloilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 22.11.2022 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että nykykokeen helppouteen liittyy oleellisesti sekin, että metsästäjämäärät saadaan pidettyä korkealla, kun ampumakokeen suorittaneiden määrä on edunvalvonnallisessa mielessä riittävä.


Juuri näin uskon asian olevan, enkä usko, että liikkuvat tulee takaisin. Kesän harjoitusiltojen perusteella olisi aika pieni hirviporukka jos pitäisi osua koetilanteessa liikkuvaan maaliin virheittä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14768

LähetäLähetetty: 22.11.2022 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että nykykokeen helppouteen liittyy oleellisesti sekin, että metsästäjämäärät saadaan pidettyä korkealla, kun ampumakokeen suorittaneiden määrä on edunvalvonnallisessa mielessä riittävä.


Juuri näin uskon asian olevan, enkä usko, että liikkuvat tulee takaisin. Kesän harjoitusiltojen perusteella olisi aika pieni hirviporukka jos pitäisi osua koetilanteessa liikkuvaan maaliin virheittä...


No se olisi todella pieni porukka. Itse olen nähnyt sen romahduksen patruunakaupassa, minkä koemuutos aiheutti. Samaan aikaan nousivat rajusti myös jälleenlatauskomponenttien hinnat ja patruunoiden hinnat. Volyymit loppuivat, hinnat nousivat. Ensimmäisenä vuonna pudotus oli noin 80% ja seuraavana vuonna tästä liki puolittui ja sen jälkeen on ollut tasaisempaa.

Eli radoilla ei enää treenata likimainkaan entiseen tyyliin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26240

LähetäLähetetty: 22.11.2022 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

melkoisen osan pudotukseen on tuonu kilpailupuolen hiipuminen. ja jopa piekkarin mukaantulo.

mutta kun Sigamees mainitti : jaa ampumaratojen ylläpitäjile vuosittain noin 1me.

jääkö? ei mielestäni ratojen ylläpitäjille
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16684

LähetäLähetetty: 22.11.2022 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
kivalo kirjoitti:
Helvettiin kaikenmoiset kokeet! Nykypäivänä jos on läpäissyt itselleen kiväärin kantoluvan pitää jotain myöskin tajuta /osata. Ei tuo nykyinen koe ole muuta ko rahoitusta keräävä malli. Paremminkin olisi seurojen järjestää jahtiin osallistuvien kohdistus ammunnat siellä tulee kyllä helposti esiin tumpelot jotka eivät kohdistele asettaan ja siinä sivussa ottavat onkeensa pienen !&%¤#"! kera jo alkaa oleen seuraavana vuonna kiikarit kohillaan.
Vastuuta pitää siirtää alemmalle tasolle niin että oppivat itse kantamaan vastuun tekemisistään.


Miksikäs ei.


Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin koe tarvitaan lupateknisesti siitä syystä, että vain ampumakokeen suorittaneet ovat hakukelpoisia valtion maiden haussa Metsästyslain 8§ alueella. Eli muuallahan luvat haetaan vain mailla, mutta koska 8§ alueella valtionmaiden haussa luvat jaetaan metsästäjille, on ampumakoe peruste, jolla pääsee mukaan hakuun.


Näinhän se on.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6517

LähetäLähetetty: 22.11.2022 22:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kivalo kirjoitti:
Helvettiin kaikenmoiset kokeet! Nykypäivänä jos on läpäissyt itselleen kiväärin kantoluvan pitää jotain myöskin tajuta /osata. Ei tuo nykyinen koe ole muuta ko rahoitusta keräävä malli. Paremminkin olisi seurojen järjestää jahtiin osallistuvien kohdistus ammunnat siellä tulee kyllä helposti esiin tumpelot jotka eivät kohdistele asettaan ja siinä sivussa ottavat onkeensa pienen !&%¤#"! kera jo alkaa oleen seuraavana vuonna kiikarit kohillaan.
Vastuuta pitää siirtää alemmalle tasolle niin että oppivat itse kantamaan vastuun tekemisistään.


Hankinta/kantoluvan saaminen ei kauheasti vielä todista. Muuta ku sen että rahalla saa riittävän tarkan jutun jolla voi osua vaikka pyöräilijään... Ymmärrän oikein hyvin tuon Borussia Pool:n seuran käytännön ruuhkasuomessa. Meille pitäis taas olla pakollinen koe että liikkuvasta Hiacesta osutaan johonki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rähmis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2015
Viestejä: 755
Paikkakunta: savossa

LähetäLähetetty: 23.11.2022 07:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä ei ole nykyään paikkakunnalla siä hirvirataakaan enää. Joutuu ajelemaan mieli ampumaan. Porukassa on 9 metsästyskuntoista, joista 2-3 olis enempi vähempi pulassa vanhan kokeen suorittamisessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 23.11.2022 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
melkoisen osan pudotukseen on tuonu kilpailupuolen hiipuminen. ja jopa piekkarin mukaantulo.

mutta kun Sigamees mainitti : jaa ampumaratojen ylläpitäjile vuosittain noin 1me.

jääkö? ei mielestäni ratojen ylläpitäjille

Riippuu paikasta, rhy:hän rahan saa ja sitä ei tarvitse tilittää pois, eli see jää paikallistasolle. Se on aivan varmaa. Sitten miten sitä käytetään on eri kjuttu, muta jos rhy omistaa ratansa, kohdentuu iso osa varmasti sinne.

Ja tosiaan monesti rhy toimii jonkun muun radalla, esim meillä jää n.50% ampumakoetuotosta vuokrana ampumaseuralle, eli suoraan radan hyväksi. Ja rhy taas käyttää mm. koulutus, kilpailu ym toimintaan omaa puolikastaan, ja maksaa siitä myös kokeiden kulut.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com