OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kevyt lintukivääri?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26251

LähetäLähetetty: 21.10.2022 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kylläpä se tuppaa oleen suurennus täysillä vaikka 4x:lla on pärjänny hyvin.
eniten toki kannan 10max suurennusta mutta siihen on montaa syytä.
houmerissa 20x oikein mukava vaikka ne max matkat koitan pitää siellä puolentoista pinnassa. kyllä tuelta ammuttaessa normi matkoille pystyy havannoimaan putkelta kaiken olennaisen kun rekyyli on mieto.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3541

LähetäLähetetty: 21.10.2022 18:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä 30x suurennoksella ja 6PPC:llä on kiva ottaa lintuja ristikolle.

No yhden ammuin 92m tänään n. 16 suurennoksella.

Kyllä minun lintuvehkeissä on 6-24 suurennokset ja yleensä täysillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 21.10.2022 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaaleb kirjoitti:
Kyllä 30x suurennoksella ja 6PPC:llä on kiva ottaa lintuja ristikolle.

No yhden ammuin 92m tänään n. 16 suurennoksella.

Kyllä minun lintuvehkeissä on 6-24 suurennokset ja yleensä täysillä.


Joo, on varmasti.

Mutta nyt haetaan minusta kevyttä lintukivääriä eikä suurennoksen suhteen ultimaattista.

Minulla on kevyt lintukivääri ja siinä on 4x suurennos. Ja sillä lienee ammuttu lintuja ihan riittävä pino.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 617
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 21.10.2022 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Kaikilla 120-135 on 3.2-3.4g käyny kohtuu vähällä hakemisella useat ,7:kat.
Ehkä paras ja hyvin nopeuksia antava on 135 vaikka nyt on käytössä 130 kun se on 08 kisapaukussaki.
Toki tuo 130 antaa loistokäyntiä matskingille. Paikkalappua sataselle 300 tikkuaskiin.
Mutta hylsyjen kanssa voi olla lotraamista. Esim. Sakolla on melkoisia tilavuus eroja aikakauden mukaan. Pienempiin ei 135 oikein mahdu. Minulla on erittäin monen valmistajan hylsyä ja nyt käytän RWS niissäki on montaa mallia.
Kysyjälle, jos lyhennätin piippua reipaasti vois olla parein alotella 130 ruudilla tai 120 jotta palo ehtis piipussa.
Meinaatko laittaa vaimenninta?


Mulla ois tuossa deivikin 149 vaimennin, .30 reikäsenä, sitä aattelin käyttää. Ei rekyylin mutta kuulon takia, ei tarvis silloin kuppeja kantaa mukana.

N135 ois kaapissa mutta mietin vähä nopeampaakin, N 120 osin siksiki että on tulossa UP bulletsin 5g FMJtä testiin nollakasiinki. Siinäkin sama ajatus, rekyylin poisto ja jälkipidon aikainen näkymä. Näkis ristikolla miten linnulle käy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 21.10.2022 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Kaaleb kirjoitti:
Kyllä 30x suurennoksella ja 6PPC:llä on kiva ottaa lintuja ristikolle.

No yhden ammuin 92m tänään n. 16 suurennoksella.

Kyllä minun lintuvehkeissä on 6-24 suurennokset ja yleensä täysillä.


Joo, on varmasti.

Mutta nyt haetaan minusta kevyttä lintukivääriä eikä suurennoksen suhteen ultimaattista.

Minulla on kevyt lintukivääri ja siinä on 4x suurennos. Ja sillä lienee ammuttu lintuja ihan riittävä pino.

Mutta onko se 4x välttämättä merkittävästi kevyempi? Meoptan meostar 1-5x22 on 30g raskaampi kuin edellä mainittu 3.5-18x44 swaro. Leupold 1-5x24 on 30g kevyempi kuin tuo swaro ja leupoldin 2-10x42 taas 80g raskaampi. Eli ei se iso suurennos tee välttämättä kiikarista raskasta.

Ja toinen keskustelu on tarvitaanko isoa suurennosta. No ei periaatteessa, mutta isommalla näkee paremmin sillä oletuksella että kuvan laatu on yhtä hyvä. Minä en ainakaan kelpuuta pienempää suurennosta sen takia että kai se vähempikin välttää. Isompi on yksinkertaisesti parempi. Sitä voidaan mennä vaikka radalle kokeilemaan ja aivan varmasti isompi suurennos mahdollisyaa tarkemman tähtäyksen, jos otetaan vertailuun vaikka 10x ja 20x suurennos. Siinä isommassa on pelivaraa säätää pienemmälle tarvittaessa, mutta isommadsa ei ole mahdollisuutta säätää isommalle. Ja johan tuon huomaa kohdistaessa. Viimeksi meillä oli matkassa 2x20 suurennoksella olevaa asetta ja yksi 5 suurennoksella oleva. 20 suurennoksilla saatiin tiukat kasat keskelle, pienellä todettiin että ajaa asian, mutta ei siitä saanut tolkkua pitääkö ottaa napsu suuntaan tai toiseen. Isolla näkee myös tarkasti esim latvassa istuvasta linnusta missä asennossa lintu on ja onko edessä jotain risuja. Laukauksen saa sijoitettua tarkasti kaulan tyveen eikä suunnilleen lintua päin. Oma lukunsa jos puhutaan yleiskivääristä missä pienillä suurennoksilla ja laajoilla näkökentillä on merkitystä. Nyt oli kevyt ase linnustukseen ja linnustuksessa isompi suurennos mahdollistaa asioita.

Budjetti on sitten kolmas tekijä, eli jos pitää olla hyvä kuva halvalla ja kevyessä paketissa, niin ehkä se perus 3-9, 2.5-10, 4-12 tai vastaava voi olla tilanteeseen paras kompromissi. Mutta kevyt kiikari linnustukseen tarkoittaa minusta kevyttä ja kohtuu isolla suurennoksella olevaa, koska löytyy hyvällä kuvalla, kohtuu isolla suurennoksella ja kevyitä putkia. Muut on rahan puutteessa tehtyjä kompromissejä, joita toki joutuu toisinaan tekemään. Parempaa niistä ei silti vänkäämällä saa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
masiina
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Jou 2005
Viestejä: 1579

LähetäLähetetty: 22.10.2022 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valton kanssa täysin samaa mieltä.
_________________
"...olen enemmän kuin valmis, vaaran varpaille astumaan."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 22.10.2022 09:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näinpä, on tuossa merkittävä pointti mitä kannattaa tavoitella ja mistä maksaa. Optiikassa kun kuitenkin isompi suurennos ja suurempi aukko vääjäämättä vaikuttavat myös kokoon, painoon ja hintaan.
Se ei tarkoita etteikö suurempi voisi olla parempi mutta kun käytännössä vaihtoehto on usein hintavampi pienempi tai edullisempi suurempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6526

LähetäLähetetty: 22.10.2022 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Swarolla on joku pikkuzuumi joka 420 grammaa. Legenda kai oli Kahlesin 6x42. 400 g. Swaroa olen hakenut jo toista vuotta. Not available. Kahlesia ei ole valmistettu valovuoteen. Miksi nuo ? Jokainen omaa lintuansa pyytää mutta koittaapa hakea haukusta koppeloa puuhun, jos vähänkään aurinko paistaa. Leupold VX2 oli ja oli kova homma mennä puun alle ja kattoa missä lintu on, sitten peruuttaa a-etäisyydelle ja koittaa osua siihen. Järkyttävän huono laite.

Erotuskyky on tärkeää jos haukkuva. Latvalinnut on eri asia. Niihin en osaa ottaa kantaa. Siihen on riittäny nykyinen joka painaa seittemättä sataa grammaa. Kahles sekin. Siinä riittää erotuskyky + hanhimettällä, jota meillä ei enää ole, hämäräkyky. Siksi turha nyt. Pärjäisin keveämmälläkin. Tai no onhan mulla wezlar 4x32. Pitäs kokeilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 617
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 22.10.2022 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Swarolla on joku pikkuzuumi joka 420 grammaa. Legenda kai oli Kahlesin 6x42. 400 g. Swaroa olen hakenut jo toista vuotta. Not available. Kahlesia ei ole valmistettu valovuoteen. Miksi nuo ? Jokainen omaa lintuansa pyytää mutta koittaapa hakea haukusta koppeloa puuhun, jos vähänkään aurinko paistaa. Leupold VX2 oli ja oli kova homma mennä puun alle ja kattoa missä lintu on, sitten peruuttaa a-etäisyydelle ja koittaa osua siihen. Järkyttävän huono laite.

Erotuskyky on tärkeää jos haukkuva. Latvalinnut on eri asia. Niihin en osaa ottaa kantaa. Siihen on riittäny nykyinen joka painaa seittemättä sataa grammaa. Kahles sekin. Siinä riittää erotuskyky + hanhimettällä, jota meillä ei enää ole, hämäräkyky. Siksi turha nyt. Pärjäisin keveämmälläkin. Tai no onhan mulla wezlar 4x32. Pitäs kokeilla.



Tuo erottelukyky on varmasti näin. Hakisin lintua puusta kunnon katselukiikareilla ensialkuun, tai sitten lämpökameralla, jos haluaa helpolla päästä. Oma ajatus kuitenki on että pystäripyynnissä se suola on juuri se linnun löytäminen. Lämppärillä idea katoaa. Nyt katseluun on leican 8*42 etäisyysmittarilla, vaihtoehtona kevyemmät 8*32 intin mallin hensoldit, jota perus pystäripyynnissä jopa mieluummin kantaisin.

Vari-x3 pitäs olla optiikaltaan vähän parempi ku vx2. Ei se silti likikään swarolle pärjää. Painoa 368g.

Tuossa aiemmin oli puhetta isommista suurennoksista, ja tottahan se on että isommalla zoomilla lintua on tuelta helpompi ampua. Pieni kaliiperi mahollistaa myös isolla suurennoksella laukauksen tähystämisen. Swaro maksaa vaan muutaman kerran sen mitä tuo nyt tuleva leuppari. (Tuli koko asepaketti muutamalla satasella)

Saattaisin silti olla ylipuhuttavissa johonkin 2-12/ 3-18*40 swaroon Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 22.10.2022 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo on juuri tilanteita missä sitä optiikkaa punnitaan. Onhan noita ollut jos jonkin näköisiä tähtäinkiikareita, katselukiikareita ja etäisyysmittareita käsissä. Monesti on tutut esitelleet omiaan ja ollaan yksissä tuumin todettu, että aivan asiallisen oloinen kuva on. Mutta alappa oikeasti jotain katsomaan äläkä tähystele vaan yleisesti. Alat tarkkaan katsomaan missä se reikä on taulun mustassa, miten päin se lintu istuu latvassa oksien seassa tai muuta vastaavaa. Hyvällä näkee aivan päivän selvästi, että noin se on, mutta huonolla saa tihrustaa vaikka miten, mutta ei vaan erota. Hyvä esimerkki oli kerran kaverin etäisyysmittari. Kaksi miestä tiirasi yhtä latvaa, että onko siinä lintu vai ei. Eivät ottaneet asiasta selkoa ja pyysivät minua katsomaan. Otin oman zeissin taskusta, nostin silmälle, totesin että ei ole ja työnsin mittarin takaisin taskuun. Sain ankaran vastalauseen, että en voinut nähdä sillä vilkaisulla oliko siellä lintua vai ei. Annoin oman mittarin kaverille ja samalla kun mittari nousi silmille oli hänen mittari lentää vesakkoon. Ja kummatkin oltiin todettu aikaisemmin, että hyvältä näytti hänenkin mittarin kuva. Erottelukyky vaan oli zeississä eri tasolla. Vastaavia tilanteita on tullut vastaan myös kiväärin kiikarilla, että minä olen sanonut vierestä että älä ammu sitä selin olevaa vaikka vieressä on ampuja täysin vakuuttunut että sillä linnulla on rintamasuunta meitä kohti. Laadukas optikka riittävän isolla suurennoksella ja asiat ei jää epäselviksi, eikä tarvitse jälkikäteen kynsiä päätä että mites tässä nyt näin kävi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6526

LähetäLähetetty: 22.10.2022 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Otin oman zeissin taskusta, nostin silmälle, totesin että ei ole ja työnsin mittarin takaisin taskuun. Sain ankaran vastalauseen, että en voinut nähdä sillä vilkaisulla oliko siellä lintua vai ei. Annoin oman mittarin kaverille ja samalla kun mittari nousi silmille oli hänen mittari lentää vesakkoon.


Meijän porukassa on katselukiikareita lentänyt suolampeen. Empä ole hanhijänkälle ikinä katselukiikaria vieny, alun hölmöilyjen jälkeen, koskapa ne pyssyn kiikarit ovat aina olleet kertaluokkaa parempia. Ja vaikka kuinka hyvä katselukiikari, se vapisee käsien varassa. Ku tutkit kiväärin kiikarilla bibodin päältä, mikä kuulemma tappaa ihmiset sukupuuttoon, sulla on aivan eri käsitys mitä siellä on.

JSRlle sanoisin että ero swaron ja leupparin välillä on olemassa. Paras mahollinen leuppari on suht surkea verrattuna huonoimpaan swaroon. Jotenki oppinu sen niin että tuottajat mainostaa tuotettaan entistä paremmaksi. No miksi se edellinen oli niin huono että sitä voitiin parantaa ? Optiikassa keksittiin hyvä joskus 1930-luvulla ja siitä se ei ole muuttunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaaleb
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 3541

LähetäLähetetty: 22.10.2022 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä kyllä.

Mulla on Bushnell Elite Tactical 6500 4,5-30x50 tuossa lintukiväärissä ja sen kanssa on kyllä merkittäviä haasteita erottaa esim teeren väriä/sukupuolta pilvisellä kelillä aamutuimaan vähänkään pidemmälle matkalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6526

LähetäLähetetty: 22.10.2022 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaaleb kirjoitti:
Kyllä kyllä.

Mulla on Bushnell Elite Tactical 6500 4,5-30x50 tuossa lintukiväärissä ja sen kanssa on kyllä merkittäviä haasteita erottaa esim teeren väriä/sukupuolta pilvisellä kelillä aamutuimaan vähänkään pidemmälle matkalle.


.
Mulla on mallimerkinnältään bushnell 3500 5-15x50. Mutta se on B&L ja toimii hämärässä oikein hyvin. Jossain vaiheessa ei erota värisävyjä, eli mennään mv-kuvana. Mutta näkyy.

miksen käytä niin kerran oli takajalka irronnu ja ammuskelin. Lähti heittämään. Luulen että se ei pidä enää kutiansa kenttäkäytössä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 22.10.2022 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja minulla on kevyessä lintukiväärissä Bushnell 4x32 ja yhtään lintua ei ole kiikarin vuoksi jäänyt ampumatta ja saamatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26251

LähetäLähetetty: 22.10.2022 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aika montaa svaroa ja seissiä on mutta jutut on juttuja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com