OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

sähköä vai piikkiä?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5144
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 27.02.2021 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Larsen kirjoitti:
Ennen myös lasten kasvattamisessa käytettiin vitsaa ja tukkapöllyä. Minuakin riepoteltiin oikein kunnolla kun olin sellainen luupää. Kyseisiä kasvatusmenetelmiä en siirtänyt omiin lapsiini. Hyvin ovat pärjänneet..

Kyllä. Ja sen näkee nykylapsista. Ja nuorista aikuisista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rillan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2009
Viestejä: 141
Paikkakunta: uusikaupunki

LähetäLähetetty: 27.02.2021 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Melko usein koiran Koulutus ja ehdollistaminen aloitetaan liian myöhään, tai tehdään hiukan vaan sinnepäin. Ajavien haukkuvien tai muuten kaukana työskentelevien koirien pitäisi jo siinävaiheessa tietää sallitut riistaeläimet, kun ne päästetään ensimmäisen kerran vapaaseen hakuun aidossa tilanteessa. En jaksa millään ymmärtää miksei hirvi tai ajavia koiria ehdollisteta ennen käyttöä. Jossain kauris peura alueella sitten vaan toivotaan että koira toimii. Ei se koulutus ole mitään helppoa hommaa, se vaatii ensimmäiset parivuotta käytännössä päivittäin hyvin johdonmukaisesti tehtyä työtä. Silti olen sähköpannan kannattaja, jos sitä osaa käyttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2054

LähetäLähetetty: 27.02.2021 14:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rillan kirjoitti:
Ajavien haukkuvien tai muuten kaukana työskentelevien koirien pitäisi jo siinävaiheessa tietää sallitut riistaeläimet, kun ne päästetään ensimmäisen kerran vapaaseen hakuun aidossa tilanteessa.


Avaatko vähän tätä ajatusta ja miten sen käytännössä teet?
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rillan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2009
Viestejä: 141
Paikkakunta: uusikaupunki

LähetäLähetetty: 27.02.2021 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun pentu tulee kotiin niin sen kanssa aletaan leikkiä löytämis leikkiä, eli sitä aletaan ehdollistamaan johonkin hajuun. Esim jäniskoira. Viedään pihalle pupun tassu ennen pentua, muista koiran hyvä hajuaisti, älä sotke itseäsi siihen pupun hajuun. Kun pentu löytää tassun sitä kehutaan kovasti ja mielitellään jne. Seuraavassa vaiheessa pihalla on myös vaikka kauriin sorkka, kun pentu törmää tähän niin sitä moititaan ja ollaan muutenkin ei hyvä juttu moodissa. Joka koulutus pitää päättyä siihen positiiviseen kokoemukseen jotta penulle jää hyvä mieli sen kanssa touhutuist hommista. Näitä sitten muutellaan sen mukaan mitä koiralta halutaan. Koiran kehityskaaressa ensimmäiset 8-20viikkoa on hyvin ratkaiseva vaihe. Jos koiran päähän saadaan jotain tuossa vaiheessa menemään niin siitä yleensä jää sinne jotain, sekä positiivisessa että negatiivissa mielessä. Vaikka koira jotain oppii niin ei se tarkoita että se on ikuista, niitä pitää aina treenata. Meillä esim pennuille aletaan viheltämään siitä lähtien kun ne alkaa saamaan kiinteääruokaa ja niille viheletään elämän loppuun asti, kun saavat ruokaa. Omat koirat tottelevat melko hyvin pilliä. Kaikkein vaikein asia pennussa on mun mielestä katsoa mitä se kestää isännältä, jos siinä menee paljon pieleen niin loppu voi olla vaikeaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 27.02.2021 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moni asia kuulostaa niin ihanan yksinkertaiselta. Valitettavasti lähellekkään aina kaikki ei mene kuten on suunniteltu. Koirat on yksilöitä ja ikinä ei voi tietää millaisia tilanteita tulee vastaan. Kaikkea ei myöskään voi aina ennakoida. Esimerkiksi minulla on nyt kohta 5 vuotias seisoja joka ei eläissään ole käynyt peura-alueella eikä luultavasti tule käymäänkään. Ajoviettiä on kyllä vaikka muille jakaa. Mistäs minä nyt taijon tuolle sen peuran sorkan takapihalle kiellettäväksi 8 viikkoisena, jos tilanne muuttuisi ja joutuisin muuttamaan esimerkiksi töiden perässä peura-alueelle? Vai pitäisikö luopua koirasta? Sitä kun on vielä koitettu opettaa pois poroilta ja hirviltä, mutta kannustaa kauriin perään, niin mistäpä tuosta nyt tietää mitä sanoisi valkohännästä. Veikkaisin että ajaisi melko iloisesti.

Täytyy myös muistaa, että näköärsyke on myös koiralle aika iso. Ajokoira voi olla aivan pelkän nokan varassa toimiva eläin, mutta ei ainakaan seisoja ole. Minä olen koittanut innostaa esimerkiksi supille heti miljoonalla eri tavalla. On tarjottu hajua, jälkeä ja raatoa. Elävää ei olla vielä yhytetty, kun täällä kanta on melko heikko. Muutaman kerran on kyllä tarjottu tuoretta ketun ja rupin jälkeä, mutta ei vaan kiinnosta. Mutta petoveriä löytyy ja esimerkiksi kissat on tuttuja. Eli on nähnyt ja haistanut elävän kissan monesti. Nyt jos törmää kissan tai vaikka jäniksen jälkeen, niin varmasti selvittelee sen ja kohta on kissa puussa tai jänis ajossa. Ja olen aivan varma, että jos saisi edes kerran nokakkain elävän ketun tai supin kanssa ja kannustaisi siihen, niin ei tarvitse sen enempää että alkaa jälki maistua. Pelkkä haju ilman varsinaista koiran mielessä olevaa kohdetta ei vaan sytytä niin paljon, että irtoaisi normaalia hakuetäisyyttä kauemmaksi. Linnun siipeä on tarjottu aivan pentulaatikosta asti, mutta niin vaan jänikset vei voiton ensimmäisen vuoden aina siihen saakka, että ammuin yhden linnun malliksi. Sen jälkeen tajusi kupletin juonen ja lintu on vienyt voiton kaikesta muusta. Mutta jos pelkät hajuärsykkeet ei toimi kannustimena, niin miksi se toimisi kieltona? Ajokoirahan ajaa hajua eikä aina ole edes kiinnostunut itse eläimestä näköhavaintona, mutta kaikki koirat ei vaan toimi niin. Joskus se näköhavainto voi olla riittävä ärsyke jahdattavaksi vaikka miten olisi kielletty hajusta. Tälle seisojalle ja edelliselle pystykorvalle riitti kertakielto hirvistä ja sen jälkeen ovat saaneet olla, mutta esimerkiksi poro voi olla aivan eri tarina joidenkin koirien kohdalla.

Minä voin esimerkiksi luetella suoraan kourallisen pari treenejä, joilla seisojasta tulee käyttövalio. Todellisuudessa niitä käyttövalioita ei kasva puissa ja lähes jokainen taistelee yhden tai useammankin asian kanssa todella pitkään ja kokeilee kymmeniä konsteja millä homma saataisiin kuntoon. Joskus asiat saadaan toimimaan ja toisinaan ei. Kouluttaminen on helppoa paperilla, mutta totuus voi olla tarua ihmeellisempää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rillan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2009
Viestejä: 141
Paikkakunta: uusikaupunki

LähetäLähetetty: 27.02.2021 16:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ne koirat ole mitään koneita. Toisella onnistuu toisella ei. Se nyt on ainakin varma ettei mitään saavuta jollei yritä. Aika useasti samalla henkilöllä on toimivia koiria useita peräkkäin, sitten taas jollain ei toimi mikään koira.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 27.02.2021 17:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rillan kirjoitti:
Ei ne koirat ole mitään koneita. Toisella onnistuu toisella ei. Se nyt on ainakin varma ettei mitään saavuta jollei yritä. Aika useasti samalla henkilöllä on toimivia koiria useita peräkkäin, sitten taas jollain ei toimi mikään koira.

Kyllä. Toki usein myös kyseiset henkilöt on kokeneita kouluttajia kyseisen rodun parissa. Väittäisin, että kyse on osittain myös siitä, että osaavat valkata itselleen ja omalla koulutustyylilleen sopivan linjan ja pennun. Jollain tyyli on karkeampi ja vaatii kovaluontoisemman aihion, joskus tyyli on pehmeämpi ja vaatii taas pehmeämmän aihion. Väitän että maailman historiassa on koulutettu melko paljon toimivia koiria varsin kovilla otteilla siinä missä pehmeilläkin keinoilla. Kuten Berkele aikaisemmin osuvasti sanoi, konstit koiraa myöden. Se jos joku saa jonkun rodun kanssa useamman koiran peräkkäin toimimaan naksuttimilla ja nakeilla, ei vielä tarkoita sitä että kaikki koirat saisi toimimaan samoilla konsteilla. Turhaa väkivaltaa en kannata missään nimessä, mutta on vaan iskenyt itselle vasten kasvoja, että on vaan olemassa koiria jotka vaatii kovempia otteita. Esimerkki näistä kahdesta edellisestä. Pystykorva otti nokkiinsa ja mökötti loppupäivän jos sille korotti ääntään. Tuo luupää seisoja ei korvaansa lotkauta vastaavasta. Ei niitä silloin voi kouluttaa samalla tavalla. Toinen vaati silkkihansikkaita ja toisen kanssa on oltava aivan eri malliin tiukkana. Toinen koira myös palkkaantuu aivan eri asioista kuin toinen. Esimerkiksi tuo karhukoira on aivan älytön herkkusuu ja palkkaantuu kaikesta syötävästä. Seisoja oli etenkin nuorena täysin välinpitämätön herkkuja kohtaan. Myös kehut oli jokseenkin yhtä tyhjän kanssa, mutta juokseminen ja taistelu oli kivaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ajokoiraman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Mar 2004
Viestejä: 202

LähetäLähetetty: 27.02.2021 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen itse vetänyt koulutuksessa rajan tuohon impulssipannan kohdalle. Eli rajannut sen pois. Mihin ei omin käsin, jaloin ja äänin pysty, jääköön tekemättä. Tämä siksi, kun jalostus kiinnostaa. En voisi käyttää kokeissa, saati jalostukseen koiraa, jota en omin avuin saa tottelemaan. Minusta koira, jota ei omin avuin saa vaikka sorkkavapaaksi, ei ole jalostuskelpoinen koira. Tässä on sama juttu kuin tutkapannan käytössä seisojalla, menee maku koko hommasta. Aivan liian helppoa.
Ja tässä tarkoitan harrastuskoiria, joiden tottelevaisuus tai tottelemattomuus "tositilanteessa" ei vaaranna ihmishenkiä. Korkeintaan rasittaa omistajan henkistä puolta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 27.02.2021 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajokoiraman kirjoitti:
Olen itse vetänyt koulutuksessa rajan tuohon impulssipannan kohdalle. Eli rajannut sen pois. Mihin ei omin käsin, jaloin ja äänin pysty, jääköön tekemättä. Tämä siksi, kun jalostus kiinnostaa. En voisi käyttää kokeissa, saati jalostukseen koiraa, jota en omin avuin saa tottelemaan. Minusta koira, jota ei omin avuin saa vaikka sorkkavapaaksi, ei ole jalostuskelpoinen koira. Tässä on sama juttu kuin tutkapannan käytössä seisojalla, menee maku koko hommasta. Aivan liian helppoa.
Ja tässä tarkoitan harrastuskoiria, joiden tottelevaisuus tai tottelemattomuus "tositilanteessa" ei vaaranna ihmishenkiä. Korkeintaan rasittaa omistajan henkistä puolta.

Minusta ihan hyvä linjanveto. Itse ehkä ajattelisin ennemmin niin päin, että en rajaisi mitään keinoja pois, mutta kyllä minäkin rajaisin pois jalostuksesta sellaiset joiden kanssa joutuisi noihin kovempiin keinoihin turvautumaan. Ihan jo pelkästään siitä syystä, että ovat kiellettyjä täällä meillä päin. Eri asia jos oltaisiin vaikka rapakon toisella puolen, jossa noiden käyttö on täysin sallittua. Silloin ottaisin käyttöön ilman muuta heti pennusta asti, mutta juuri noilla periaatteilla mitä noissa linkkaamissani videoissa esiteltiin. Ottaisin ihan täällä kotisuomessakin heti pienestä asti käyttöön ja käyttäisin tuon nykyisen koiran kanssakin jatkuvasti, ellei ihmisillä olisi niin väärä kuva noista laitteista. Nyt en halua joutua ongelmiin aivan täysin perusteettomasti, kun kuitenkin minun tuurilla joku kukkahattu hoksaa että koiralla on sähköpanta kaulassa ja kuvittelee että se on joku taseriin verrattava laite jolla koira saadaan sätkimään kivusta maassa heti kun isännällä hermo pettää ja osaaminen loppuu. Ei jaksa sellaista olan yli vilkuilua, joten olkoon. Enkä näe sille mitään käyttöä kun ollaan kunnolla ihmisten ilmojen ulkopuolla metsässä. Poronhoitoalueella voisi pitää varalta, mutta eipä tule juuri enää käytyä, kun ei ole enää mökkiäkään siellä päin. Noilla perus jahtimailla ei ole huolta poroista eikä peuroista ja tilaakin on riittävästi ympärillä, joten ajakoon jäniksiä jos tykkää. Eikä sitä jänisajoa saisi tuolta luupäältä edes enää kitkettyä pois millään sähköpannalla, kun on jo monta vuotta ajanut, joten olkoot. Enkä todellisuudessa edes halua kitkeä sitä kokonaan pois, mutta pyritään edelleen kehittämään siihen suuntaan, että pysähtyisi silloin kun käsketään.

Mutta kyllä minäkin taas seuraavan kanssa pyrin kouluttamaan nuoresta saakka koesääntöjen mukaan ja ilman apuvälineitä. Jos kuitenkin todetaan jossain vaiheessa, että ainesta jalostuskoiraksi ei ole ja on joku ratkaiseva ongelma, vaikkapa nyt porojen kanssa, niin en kyllä epäröi apuvälineiden käyttöä yhtään. Tutkapannasta en kyllä luovu. Jos saan koiran toimimaan riittävän hyvin ilman tutkapantaa, niin sehän on hyvä että silloin saa pitää puhelimen rauhassa taskussa. Jos taas koira ei toimi riittävän hyvin, niin saapahan kuitenkin kaiken sen ilon irti koiran kanssa harrastamisesta mitä otettavissa on. Tutka jättää kuitenkin niin paljon arvailua ja spekulointia pois koulutuksesta, että minä ainakin haluan nähdä ne kylmät faktat miten hyvin tai huonosti se oma tessu metsässä toimii. Ja se on tuolla susialueella liikkuessa aika iso juttu oman mielenrauhan kannalta. Ei se sitä koiraa pelasta, mutta eipähän tarvitse arpoa. Saa ainakin hakea raadon kotiin jos huono tuuri käy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2206
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 28.02.2021 00:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa olisi kyllä ideaa että seisojilla ei saisi käyttää tutkapantaakaan, jos jalostukseen meinaa käyttää. Kyllä tutkat tulee pilaamaan, jos ei ole jo pilanneet kaikkein nautinnollisimman seisojametsästyksen. Itelläkin on avius tuon nykyisen rukkasvärkin kanssa. Paljon se on auttanut, mutta itteä pitäis vielä kouluttaa kattelemaankin sitä tutkaa. Parhaat tilanteet kusin viime syksynä kun tormasin itse linnut havelikko selässä koiran ollessa seisonnalla. Voi että sitä kaipaa niitä reissuja, kun oli koira, joka toimi oman ajatuksen jatkeena. Siihen pystyi luottamaan, että kyllä se tulee kertomaan kun ammuttavaa löytyy. Minä en mitenkään pystyisi perustelemaan itselle sellaisen seisojan jalostuskäyttöä mille pitää tutkaa käyttää. Ennemmin vaikka tuon sähköpannan hyväksyisin, jos tiukille pistetään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 28.02.2021 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:
Tuossa olisi kyllä ideaa että seisojilla ei saisi käyttää tutkapantaakaan, jos jalostukseen meinaa käyttää. Kyllä tutkat tulee pilaamaan, jos ei ole jo pilanneet kaikkein nautinnollisimman seisojametsästyksen. Itelläkin on avius tuon nykyisen rukkasvärkin kanssa. Paljon se on auttanut, mutta itteä pitäis vielä kouluttaa kattelemaankin sitä tutkaa. Parhaat tilanteet kusin viime syksynä kun tormasin itse linnut havelikko selässä koiran ollessa seisonnalla. Voi että sitä kaipaa niitä reissuja, kun oli koira, joka toimi oman ajatuksen jatkeena. Siihen pystyi luottamaan, että kyllä se tulee kertomaan kun ammuttavaa löytyy. Minä en mitenkään pystyisi perustelemaan itselle sellaisen seisojan jalostuskäyttöä mille pitää tutkaa käyttää. Ennemmin vaikka tuon sähköpannan hyväksyisin, jos tiukille pistetään.

Voi olla että itsellä erilainen suhtautuminen tutkapantaan johtuu siitä, ettei ole ikinä päässyt metsälle tuollaisen seisojan kanssa, joka tiedottaisi oma-aloitteisesti. Olenkin tyytynyt siihen, että minulle on ihan ok jos koira tomisi edes siten, että tutka antaa seisontahälyytyksen ja tiedän katsoa kartasta mistä päin koiraa kannattaa lähtä etsimään. Nykyinen torvi ei toimi edes sen kanssa, kun töpeksii ne tilanteet itsekseen menemällä liian lähellä. Pellolla homma toimii ja fasaanien kanssa onkin niin nalkissa, ettei siitä paljon tiedottamaan lähdettäisikään, kun ei voi edes avanssia ottaa kun nokka on jo kiinni linnussa. Peltopyyllä ottaa kyllä avanssin ja tiedotuskin onnistuu. Ja onhan se kieltämättä hieno tunne kun koira tulee intopiukeana tiedottamaan. Itsellä pääasiallinen kohde on kuitenkin teeret, joten jos saisin valita, niin ehkä ottaisin ennemmin koiran jolla on kiinteät seisonnat teerelle ja tutkasta näkee missä koira on, kuin herkkä tiedotus ja sellainen vaiheittainen pitkä vienti ilman kunnollista seisontaa. Paras olisi tietysti tiedotus, hyvä vienti ja loppuun kunnollinen kiinteä seisonta. Mutta tuon nykyisen jälkeen en edes uskalla kovin paljon vaatia. Riittäisi kun olisi oikeasti metsästyskelpoinen.

Mutta mitä olen antanut itseni ymmärtää, niin ilmeisesti ainakin joskus tuota sähköä on käytetty peräänmenon kitkemiseen. Toki se on jo koiran turvallisuuden kannalta tärkeä, että koira ei säntäile ampumalinjalle ja sikäli tuo olisi aivan hyväksyttävä käyttötarkoitus. Itse en vaan uskaltaisi ottaa sähköä käyttöön riistatilanteisiin, kun ei taito ja ymmärrys riitä tarpeeksi pitkälle. Ehkä jossain jänisajon pysäyttämisessä voisin kokeilla, mutta linnulle en uskaltaisi ottaa, kun pelottaa että aiheuttaa vaan muita ongelmia. Metsälinnun kanssa pärjää kuitenkin ilman avanssiakin ja silloin vaara koiran joutumisesta tulilinjalle on melko pieni ja koira on helpompi saada pysymään paikalla edes hetki linnun siivittämisen jälkeen siitä lähtökohtaisesti staattisesta tilanteesta, kuin saada pysäytettyä täydestä vauhdista. Ja itse ajattelen niin, että jos koiraa ei saa pysähtymään ilman sähköä riistatilanteessa, niin silloin se ei kelpaa jalostukseen, koska vaikka sähkö olisi sallittu, niin kuinka moni perus harrastaja loppuunsa osaisi käyttää sähköä oikein riistatilanteissa tuottamatta koiralle turhaa kipua, aiheuttamatta ongelmia muihin riistatilanteen elementteihin ja ylipäätään tehokkaasti vain ja ainoastaan ongelman ratkaisemiseen. Jalostukseen kelpaamattomien kanssa kyllä sallisin sähkön käytön noiden ongelmien ratkomiseen kokeneiden ammattilaisten toimesta koulutuspäivissä, mutta ei ole mikään perus harrastajan työkalu minun mielestä.

Ehkä jos ajatellaan että halutaan säilyttää rodun kaikki ominaisuudet. Lintujen seisominen, lyhyet jänisajot käskystä pysähtyen, kauriin ylösajot, pienpetojen itsenäinen poisto, villisikajahdit ja etenkin haavakoiden pysäytys, verijälki, nouto ja mitä kaikkea näitä nyt on. Niin ehkä tuohon ajojen pituuden rajoittaimiseen, hallintaan ajon aikana ja väärien lajien karsimiseen voisin jossain määrin sähkön sallia vaikka jalostuskoirien kohdallakin jos muuten on luonteeltaan hyvä yksilö ja jos kaikki kriteerit täyttäviä ei muuten millään meinaa löytyä. En tiedä, voi olla että löytyy ja ei tarvitse tuollaisia kelpuuttaa, mutta ennemmin sallisin pienimuotoisen sähkön käytön, kuin monipuolisuuden karsimisen.

Mutta esimerkiksi en olisi ikinä voinut kuvitella pystykorvan kanssa sähkön käyttöä. Oli niin herkkä koira, että varmasti olisi tullut ongelmia. Ja en oikeastaan näe edes mihin sitä tarvitsisi. Monipuoliselta seisojalta vaaditaan niin paljon enemmän sellaista mikä ei tule äidinmaidossa, että siellä voisi kuvitella että olisi jotain hyötyä osaavissa käsissä, mutta en usko että vaikka sähkö olisi sallittu, niin tuskin saisin yhtään paremman pystykorvan, hirvikoiran tai ajokoiran koulutettua sähkön avulla. Noutaja ja spanielihommista en tiedä tarpeeksi, jotta voisin niihin ottaa kantaa, mutta paljon noilla noutajilla näyttää rapakon takana olevan sähköjä kaulassa, joten kai siitä voi jotain hyötyä olla. Toki kun käyttö täällä meillä päin on niin vähäistä ja kiellettyä, niin ei osaa edes ajatella kaikkia mahdollisia tapoja hyödyntää tuota. Kai sillä voisi karsia vaikka oravan pois pystykorvalta, sorkat pois ajokoiralta ja ehkä ottaa luoksetuloon ehdottomuutta kaikilla roduilla, mutta noistakin käytöistä suuri osa vaikuttaa äkikseltään sellaisilta äkkishokin ja kivun tuottamista vaativilta keinoilta, jota en ehkä itse toivoisi että sähköä sellaisiin käytettäisiin muuta kuin viimeisenä keinona. Eli ehkä niiden takia ei tarvitsisi sähköä sallia. Ennemmin tuollaisena pitkänä hihnana käyttöön se voisi soveltua sallittuna hyödyntämiskeinona matalilla tehoilla. Mutta paljon pitäisi ainakin itsellä kokemuksen ja tietotaidon lisääntyä, että edes miettisin sähköä vaikka pystykorvan koulutukseen. En usko että saisin tällä osaamisella mitään muuta kuin vahinkoa aikaan. Nykyisestä seisojasta tiedän, että tuo kestäisi sen eikä olisi moksiskaan, mutta pystykorvan kanssa luottamus olisi mennyt välittömästi. Ainut mahdollinen hyödyntämistapa minkä näin osaamattomana voisi kuvitella olisi se, että koira yhdistäisi shokin johonkin kiellettyyn eläimeen eikä isäntään, mutta herkkänä koirana sille kyllä meni jakeluun jo isoon ääneen huudettu voimasana. Seisojalle taas on joutunut kouluttamaan niin älyttömän paljon enemmän ja vaikeampia asioita, että en kyllä toivoisi niiden jalostuvankaan missään vaiheessa noin herkiksi. Kyllä minä ainakin olisin äkkiä ongelmissa. Mutta sitä tutkan käytön vähentämistä kyllä toivoisin muillekkin roduille. Tuntuu että moni jahti on nykyään pääosin maasturilla ajamista ja puhelimen tuijottamista. Itsellä se mies ja koira metsässä vanhaan malliin on oikeastaan ainut metsästysmuoto joka tuntuu oikealta metsästykseltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 28.02.2021 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:
Tuossa olisi kyllä ideaa että seisojilla ei saisi käyttää tutkapantaakaan, jos jalostukseen meinaa käyttää. Kyllä tutkat tulee pilaamaan, jos ei ole jo pilanneet kaikkein nautinnollisimman seisojametsästyksen. Itelläkin on avius tuon nykyisen rukkasvärkin kanssa. Paljon se on auttanut, mutta itteä pitäis vielä kouluttaa kattelemaankin sitä tutkaa. Parhaat tilanteet kusin viime syksynä kun tormasin itse linnut havelikko selässä koiran ollessa seisonnalla. Voi että sitä kaipaa niitä reissuja, kun oli koira, joka toimi oman ajatuksen jatkeena. Siihen pystyi luottamaan, että kyllä se tulee kertomaan kun ammuttavaa löytyy. Minä en mitenkään pystyisi perustelemaan itselle sellaisen seisojan jalostuskäyttöä mille pitää tutkaa käyttää. Ennemmin vaikka tuon sähköpannan hyväksyisin, jos tiukille pistetään.


Tämä on mielenkiintonen aihe, vaikka taitaa jo mennä enemmän 7-ryhmän puolelle. Itse ainakin aloittelijana tarvitsin tutkapannan ihan oman mielenrauhan säilyttämiseksi. Eihän suunnistajatkaan saa käyttää gepsiä tänäkään päivinä kisoissa, mutta katsojana kilpailun seuraamiseen sen on tuonut todella paljon. Veikkaan että myös valmintamisen osalta sama. Väitän että näitä samoja elemnettejä voitaisiin hyödyntää myös kokeissa kun arvostellaan koiraa maastossa jossa näkyvyys on huono.

Itse olen aivan varmsti tehnyt koiran kanssa ne pirut mitä Berkele tuossa seinille maalaili Smile. Eipä se kuitenkaan ole näköjään haitannut koiraa. Nyt kun 3 syksynä isäntäkin pikkuhiljaa on ymmärtänyt että koira yrittää kertoa että "tuleppa tänne, täälä on jotain", niin aivan mukavasti niitäkin tilanteita ollaan saatu. Toisaalta näidenkin asioiden oppimisessa on tutkapannasta ollut minulle hyötyä. Ja onhan se mahtava tunne tosiaan kun koira tiedottaa. Pillitiedotusta en arvosta läheskään niin paljoa, vaikka näppärä juttu sekin on.

Onko tosiana niin että koirien kyky tiedottaa on merkittävästi heikentynyt? Tätähän voitaisin varmasti tutkia esim. seisojien tietokannasta. Tietysti kun sitä vaaditaan vasta voittajaluokassa, niin otos ei tietysti ole kovin kattava, mutta jonkinlainen trendi sieltä varmaan saataisiin aikaiseksi.

Sitten vähän aiheestakin. Vaikka en koiriatouhuista paljoa tiedäkkään niin uskon että siihen pätee samat lainalaisuudet kuin esim. vaikka työelämässäkin, eli "Sitä saat mitä mittaat!".

Niin kauan kuin koiran kykyjä ja ominaisuuksia arvioivat mittarit ovat sellaisia että onnistumiseen pääsee käyttämällä sähköä, väkivaltaa tmv, niin silloin niitä käytetään. Tämä on hyvin yksinkertaista. Jos halutaan että sähköä, väkivaltaa ei enää käytetä niin sitten täytyy mittarit toteuttaa niin että onnistumiseen ei näillä ei-toivotuilla toimenpiteillä päästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 28.02.2021 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmasti osittain totta tuo, että kiellettyjä keinoja käytetään kilpailumielessä jossain määrin, jos siitä on hyötyä. Mutta taas toisaalta esimerkiksi seisojilla pysähtyminen. Se on kuitenkin niin olennainen asia koiran turvallisuuden kannalta, että voiko sitä oikeastaan karsia pois kokeista? Ja näkisin että sen karsimiseen käytetään kovia otteita myös niillä koirilla joiden kanssa ei kilpailla. Onko ne kovat otteet sähköä vai jotain muuta, niin minusta aivan yksi ja sama. Sähkö on ehkä kielletty, mutta aika raakaa käsittelyä näkyy koirat saavan ihan ilman sähköäkin, kun peräänmenoa karsitaan pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 28.02.2021 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Varmasti osittain totta tuo, että kiellettyjä keinoja käytetään kilpailumielessä jossain määrin, jos siitä on hyötyä. Mutta taas toisaalta esimerkiksi seisojilla pysähtyminen. Se on kuitenkin niin olennainen asia koiran turvallisuuden kannalta, että voiko sitä oikeastaan karsia pois kokeista? Ja näkisin että sen karsimiseen käytetään kovia otteita myös niillä koirilla joiden kanssa ei kilpailla. Onko ne kovat otteet sähköä vai jotain muuta, niin minusta aivan yksi ja sama. Sähkö on ehkä kielletty, mutta aika raakaa käsittelyä näkyy koirat saavan ihan ilman sähköäkin, kun peräänmenoa karsitaan pois.


Itseäni ei kauheasti kilpailullinen puoli haittaa. Tehkööt mitä tekee pokaalien ja mitalien eteen. Sama muussa kilpailussa. Jos joku haluaa pilata lajinsa maineen douppingila tai muulla kepulikonsteilla niin siittä vaan (poislukien tietysti ne lajit mitkä minua kiinnostaa Smile).

Ongelma on että tässä tapauksessa tulokset ohjaavat myös rodun jalostusta. Vaikka kuinka tappiollista tuntuu olevan pentueiden myynti, niin silti vaikuttaa hyvien koetulosten saaminen omille periyttäjille olevan tärkeää.

Mainitsit tuon pysähtymisen. En sano ettei se olisi tärkeä mitattava ominaisuus, vaan että nykyinen tapa mitata sitä ei ole ehkä se paras.

Ikävä kyllä minulla ei osaaminen riitä ehdottamaan mitään toista vaihtoehtoa asian mittaroimiseksi. Nykyinen mittarihan on koetilanne, jossa noston ja laukauksen jälkeen katsotaan pysähtyykö vai ei? Jalostuksen kannalta olisi merkittävämpää tietää mitä tämän pysähtymisen aikaansaamiseksi on vaadittu ja mitkä seikat tähän vaikuttavat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 28.02.2021 14:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä tuossa painotetaankin kasvattajan vastuuta ja pitäisi myös pentueita katsellessa katsoa miten linjan muut koirat ovat pärjänneet kasvattajan omia koiria liikaa tuijottamatta. Voihan sieltä jo jotain päätellä, jos muitakin on käytetty kokeissa. Jos kaikki muut karsiutuu peräänmenon takia ja yksi koira on käyttövalio, niin äkkiä herättää kysymyksiä, että milläs tuohon on päästy. Toki salapoliisityötä joutuu tekemään ja joskus se tuottaa tulosta enemmän ja joskus vähemmän. On myös niitä pentuita, joista iso osa menee kokeneille kasvattajille ja joistain pentuista kaikki menee kokemattomille. Näitä kahta pentuetta taas on todella hankala vertailla keskenään, koska kokeneemmat kouluttajat saavat yleensä koirista parempia. Enkä tarkoita että käyttäisivät mitään kiellettyjä keinoja, vaan osaavat yleisesti ottaen enemmän niksejä, lukevat koiraa paremmin ja tietävät miten solmukohdat selvitetään. Jos on kaksi kymmenen pennun pesuetta ja toisesta puolet menee kasvattajille, joilla on ollut käyttövalioita ennestään ja loput sellaisille keillä on ollut samaa rotua ennestään ja toisesta pesueesta vaihdetaan käyttövalioiden kasvattajat aloittelijoihin, niin voisi melko varmaksi sanoa, että lähtökohdista riippumatta kokeneempien kasvattajien pentue tulee pärjäämään paremmin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 3 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com