OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ase&Esittely: Palelulle stoppi, kytiskoppi!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 14.06.2020 12:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:


Mä taas en tykkää noista aseen kiilauksista valmiiksi ulos. Yllättävän monta kertaa joku ohikulkija kulkee ruokintapaikalla. Ei ole kovin kiva fiilis ku joku ihminen yhtäkkiä kurkkii ladatun aseen piippua Rolling Eyes

Tuo on kyllä hyvä pointti, jos kyttäys on vilkkaalla paikalla. Omat kyttäykset ovat paikoilla, joissa kymmenien vuosien aikana ei ole kukaan kävellyt sektoriin. Tietysti kyttäyksenkin voi lopettaa saman tien siltä illalta, jos joku sivullinen ilmestyy näkyviin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 14.06.2020 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä se keskiluukku on tulpattu vaahtomuovinpalalla. Kun ampumatilanne tulee niin sen saa ääneti pois ja aseen voi työntää luukusta ulos. Olen itse tykästynyt tämmöiseen systeemiin. Vaatii tietty, että koppi ei ole ihan pikkiriikkinen ja että ampumaluukku on riittävän iso. Mulla taitaa olla noin 30x30 cm...

Ei sillä, kyllä tuo vaahtomuovitussu on kaikkein hiljaisin ja varmin ratkaisu, jolla ei takuuvarmasti pelota elukkaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1479

LähetäLähetetty: 14.06.2020 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:


Mä taas en tykkää noista aseen kiilauksista valmiiksi ulos. Yllättävän monta kertaa joku ohikulkija kulkee ruokintapaikalla. Ei ole kovin kiva fiilis ku joku ihminen yhtäkkiä kurkkii ladatun aseen piippua Rolling Eyes

Tuo on kyllä hyvä pointti, jos kyttäys on vilkkaalla paikalla. Omat kyttäykset ovat paikoilla, joissa kymmenien vuosien aikana ei ole kukaan kävellyt sektoriin. Tietysti kyttäyksenkin voi lopettaa saman tien siltä illalta, jos joku sivullinen ilmestyy näkyviin.


Kaksi tuttavaani on onnistunut pimessä kopissa tökkäämään kiväärin luukusta kokonaan pihalle kun on jotain siellä kurkotellut repusta. Eli ase on kokonaan mennyt maahan asti ja toisessa ase oli kuulemma ollut vielä varmistamaton ettei vaan elukat huomaa kun varmistimen tökkää pois... Paksupiippuinen ase painavan vaimentimen kanssa oli molemmissa tilanteissa ollut aseena joka varmaan on edes auttanut tilannetta mutta itse en myöskään tykkää pitää noita aseita valmiina. Yhtään elukkaa toistaiseksi ole jäänyt sen vuoksi ampumatta mutta uskon kyllä senkin voivan tapahtua mutta sitten vain jää ampumatta.

Molemmat kaverit varsinkin tuo "varmistin pois" kaveri oli kuulemma ollut pikkusen "kakan pää näkyvillä" muutaman sekunnin kun oli tajunnut mitä tapahtui mutta onni onnettomuudessa aseet eivät olleet lauenneet kummassakaan tilanteessa. Että kuka tuota ase valmiina tyyliä harrastaa niin kannattaa varmaan tuollekin hommalle yksi ajatus sallia ja miten sen riskin saa minimoitua. Ja noissakin tilanteissa molemmat kaverit oli ihan tekijä miehiä kytistely hommissa eikä kyse ole mistään koheltajista mutta noinkin voi huonolla tuurilla käydä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 14.06.2020 17:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^ Tuli mieleen, että montakohan asetta on lauennut kopissa, kun kädet darrassa on alettu tökkimään niitä ulos saaliin ilmaantuessa. Laughing Jos yo. kuvauksen mukaista sähläystä esiintyy enemmänkin, niin noita tapauksia pitäisi olla kymmenkertainen määrä, koska kyllä sen aseen voi pudottaa ulos muutenkin. Mutta kaikessa voi ilmeisesti tyriä.

Minä valitsen kyllä ampumasuunnan kopista aina niin, että siellä ei ole vaara-alueita vaikkapa vahingonlaukauksen sattuessa. Aseen voi pitää varmistamattomana lukko auki, niin se.ei kyllä laukea millään. Minulla on kyllä varmistin päällä. Minulla kopin ergonomia pitäisi järjestää uusiksi, jos alkaisin tunkemaan asetta ulos vasta saaliin ilmaantuessa. Ase painaa kiikareineen 6,5 kg, joten sekin tuo oman haasteensa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 14.06.2020 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Molemmissa plussat ja miinukset. Moni tekee koppiinsa niin pienet luukut että on pakko työntää valmiiks ulos. Olin tos taannoin kytiksel yhdes transitista tehdyssä kopissa. Siinä oli niin matala luukku et kiikarin linssistä näky ulkoa vaan puolet. Sai kyllä ammuttua ku piti asetta hiukka kallellaan... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 14.06.2020 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattanee varautua riittävän isolla aukolla jo nyt vaikkei itsellä olisikaan vielä pimeänäkö tähtäintä. Nykyiset pelithän usein varustetaan lisävalaisimella, ja se vaatii enemmän tilaa kuin normi putki. Itse olen tämän huomannut melkein joka kopissa pieneksi puutteeksi.
Eiköhän tuo tulene ajastaan myös peurakytiksellä lailliseksi.
Toki kehitys menee tähtäimissäkin eteenpäin ja esim. lämpökameravehkeet eivät lisävaloja tarvitse.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 14.06.2020 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iso on monessa hyvä, tekisin varmaan seuraavaan koppiin hiukan isomman aukon leveyssuunnassa. Ongelmia ei ole toistaiseksi ollut kuin kerran kaksoisvasoja ampuessa oltiin aivan äärirajoilla.

Tuo ampumapöydän muoto on näköjäään Lahtisella mallia ampumarata. Minulla on aika päinvastainen viritys eli ulkoneva puolipyöreä ja sivuilla suorat osuudet. Jollain taisi olla kolmiulotteinen mallikin samanlaisesta näillä sivuilla jossain vanhemmassa ketjussa. Asetta on helppo siirtää hiekkapussin kanssa sivummalle ammuttaessa. Pöytä on lisäksi säädettävä pikalukituksella pituussuunnassa. Pöytälevy on edestä ja sivuilta irti seinästä ja alla on kaksi tuikkulämmitintä, jotka pitävät ikkunat sulina. Lämpölasiset ikkunat luonnollisesti samalla tasolla seinän kanssa ilman mitään karmeja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 16.06.2020 08:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://m.tori.fi/vi/70793272.htm

Saa noita rahallakin hienoja. Jos ei tykkää itte rakentaa... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3226

LähetäLähetetty: 16.06.2020 09:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jo on hintaa.... kevytpeitteellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.06.2020 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:

Tuo ampumapöydän muoto on näköjäään Lahtisella mallia ampumarata. Minulla on aika päinvastainen viritys eli ulkoneva puolipyöreä ja sivuilla suorat osuudet. Jollain taisi olla kolmiulotteinen mallikin samanlaisesta näillä sivuilla jossain vanhemmassa ketjussa. Asetta on helppo siirtää hiekkapussin kanssa sivummalle ammuttaessa. Pöytä on lisäksi säädettävä pikalukituksella pituussuunnassa.


Tämä ”ampumaolosuhteiden optimointi” on varmaan se melko tärkeä juttu muun mukavuuden lisäksi. Esimerkiksi omassa kopissa ei todellakaan ole mitään 180 asteen optimaalista ampumasektoria. Eli sellaista, että ase olisi hyvin tuettu ja oikean käden kyynerpäällekin olisi hyvä tuki. Tätä pitää varmaan taklata sitten niillä ruokintapönttöjen/kasojen sijoittelulla.

Kävin tänäaamuna juuri varaastamassa hiukan turvahiekkaa takapihan leikkipaikalta Smile. Eli hiekkapussituella olisi tarkoitus mennä. Tuohon 4 litran kuivasäkkiin ehkä taas se fleece päälle ääntä viemään. Pitää katsoa, laittaako pussit molemmille klaseille vai siirtääkö tarvittaessa tuota yhtä tarvittaessa ampumaaukolta toiselle.

Harkitsin sitäkin, että ”laatikoisin” hiekkapussin ja laittaisin pohjaksi sileäpintaisen vanerin, matotetulla pöydällä looda siirtyisi äänettömästi ja lipeästi.

Menee kyllä jo vähän hifistelyn puolelle Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.06.2020 10:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:

Pöytälevy on edestä ja sivuilta irti seinästä ja alla on kaksi tuikkulämmitintä, jotka pitävät ikkunat sulina. Lämpölasiset ikkunat luonnollisesti samalla tasolla seinän kanssa ilman mitään karmeja.


Joskus taisi olla jonkinlaista puhetta noista ”tuulettimista”, vai olenko nähnyt unta… Eli USB-zydeemeistä tai tietsikan laitetuulettimesta väkerreillyistä vermeistä.

Eli onko jollakulla kokemusta esimerkiksi moisesta tai vastaavasta. Hinnaltahan noi on aika kohtuullisia ja montaa eri mallia:

https://www.power.fi/product/p-969538/

- Tullaan koppiin
- Jonkinmoista hälinää siinä syntyy joka tapauksessa
- Lyödään kamiinaan tulet
- Isketään USB varavirtalähde propelliin kiinni ja se puhaltamaan hormin sivuitse kohti klaseja
- Kun koppi on "lämmennyt/kuivunut" sammutetaan propellisysteemit, jos ne sattuu ääntämään.

Olen useinkin käyttänyt tuota propellihommaa mökkilämmityksessä ja toimii ainakin isommalla tuulettimella hyvin. Arvelisin, että tuolla saisi aika nopeasti kopin pinnat lämpenemään/kuivumaan?

Sekin on käynyt mielessä, pystyisikö jotenkin järkevästi kamiinalta putkittamaan lämmintä ilmaa laseille.

Tämä on sellainen homma, jota pitää miettiä kun kopista käyttökokemuksia huurtumisen osalta kertyy enemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 16.06.2020 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Kurttuputkea kamiinalta pöydän alle ja pc-puhallin putken alkuun. Pöydän ja seinän väliin raot josta ilma nousee ylös. Pysyy jalatkin mukavasti lämpimänä. Jos oikein hifistelee, niin haaroittaa kurttuputken jostain romuautosta otetuilla tuulilasin lämmityssuuttimilla, joilla ohjaa ilman oikeaan paikkaan. Niissä voi olla sopivat putketkin valmiina. Olen noita suuttimia miettinyt, mutta minulla se vaatisi erilaisen lämmönlähteen. Puhallin on jo hommattu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
phh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 444

LähetäLähetetty: 16.06.2020 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos tuuletusta on tarve parantaa, niin tällaistakin voisi kokeilla: https://m.motonet.fi/fi/tuote/386443/Tunnelipuhallin-12V45A-3-2800-lmin. Ts. laittaisikin puhalluksen suoraan poistoputkeen. Ei puhalla lasille, mutta tehostaa tuuletusta ja parantaa kosteuden poistumista ainakin teoriassa. Jos pömpelissä on kamiina, niin paloilma parantaa ilmanvaihtoa tehokkaasti, mutta jos lämppärinä on tuikkulämmitin tai vastaava pienitehoinen lämmitin niin tehostus voi olla paikallaan. Jos haluaa hoitaa homman luomuna, niin poistoputken pituuden kasvattaminen parantaa hormivetoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.06.2020 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksi testaamisen kohde on aikanaan sekin, mitä kamiinassa polttaa:


Pellettiä


Kaveri on tuollaisessa kamiinassa polttanut puubrikettiä


Hiilet on yksi vaihtoehto


Itse olen käyttänyt noita Weberin hiilibrikettejä rillaustouhuissa. Noihan ainakin grillissä palaa laakista useamman tunnin kerralla. Tuo on semmoinen, johon itselläni on jonkinmoiset odotukset, että voisi toimia kytiskäytössä ilman jatkuvaa lisäämistarvetta.

Kaveri ideoi, että olisi paperipussissa valmiita hiili/brikettipanonoksia. Sytytyspala pesään ja pussi päälle. Suht siistiä ja jouhevaa?

Sehän on myös, että hiilistä/briketeistä ei välttämättä ainakaan alkuvaiheessa mikään kovin luonnollinen haju lähde...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 16.06.2020 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa hommata häkävaroitin, itse hankin jo viime vuonna vaikka onkin vain tuikkulämmitin. Kuljettelen sitä mukana kopissa, ei ole siis kiinteä asennus. Kaikki hiilen palaminen käy aina hiilimonoksidin kautta ja jotenkin tuntuu, että varsinkin grillihiilissä kaikki häkä ei välttämättä pala dioksiidiksi asti. Hormista se tietysti menee normaalisti ulos, mutta kaikkeen kannattaa varautua.

Tuollainen tunnelipuhallin voisi olisi kätevä, mutta siinä täytyisi olla nopeuden säätö. Tuon Motonetin puhaltimen kapasiteetilla minun kopin ilma vaihtuisi alle kahdessa minuutissa. PCn tuulettimen voisi kyllä asentaa tuohon poistoilmaputkeenkin ja se olisi yksinkertainen toteuttaa. Lahtisen biokattilasysteemiin tarvittaisiin kyllä mieluummin kiertoilmapuhallin.

Onko muuten Lahtisen kattilan vaippa alhaalta auki, koska silloin se saa aikaan tehokkaan ilmanvirtauksen?


Viimeinen muokkaaja, Elan pvm 16.06.2020 13:22, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35  Seuraava
Sivu 33 Yht. 35

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com