OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Roselli
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 06.09.2018 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Quad vadis kirjoitti:
Ei tuota mustaa kyl ees hinkkaamalla saa loppumaan, oisko 7mm paksu tuo terän hamara. Syksyllä terotan ja jahdinjälkeen tarvittaessa oikaisu. Ei se paljoa kulu. Varmasti kestää loppuelämän.

Miten ihmeesä nylkiessä saa puukonterän lohkeemaan??


Missä rosellissa 7mm paksu terä? Shocked

UHC terä ihan ok, mutta kahva täysin kelvoton ja tuppi vielä huonompi. Puukko ei pysy siellä ja jos sitä vyössä roikottaa niin nahkainen lenkki ei kestä. Jäänyt melko vähälle käytölle nykyään.


Eihä se ol kun 4,5mm Very Happy Paksulta tuntuu kun ei ole metrinen miekka Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 06.09.2018 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jtikkane kirjoitti:
Quad vadis kirjoitti:

Miten ihmeesä nylkiessä saa puukonterän lohkeemaan??


Hyvä kysymys, aivan samanlaisella käytöllä normiteräinen vaarinpuukko on kestänyt moitteetta. Rosellin asiakaspalvelun mukaan olisi voinut olla kyseessä erä jossa karkaisu olisi tullut liian kovaksi. Kun mielestäni en edes kaikilla kolmella uhc-puukolla katkonut jalkoja nivelten kohdalta, siinähän voi tulla vääntöä luuta/rustoa vasten tahtomattaankin.

Nyt mulla on kevyemmässä veistelykäytössä uhc-pikkunikkari ja toistaiseksi sen terä on kestänyt.


Katkoo ne nivelsiteet ja leikkaa lihakset, niin klabi tippuu klaatialle. Ei siihen tarvii voimia käyttää Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jtikkane
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Syy 2008
Viestejä: 400

LähetäLähetetty: 06.09.2018 13:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:

Katkoo ne nivelsiteet ja leikkaa lihakset, niin klabi tippuu klaatialle. Ei siihen tarvii voimia käyttää Wink


Tuttua puuhaa, en puukkoa käytä sorkkarautana eli siitä ei ole kyse Wink

Mutta ihmetytti itsekin miksi kevyessä käytössä pienet lohkeamat tulivat, en edes ehtinyt terottamaan puukkoja kertaakaan. Jos kaikki kolme olivat samasta karkaisuerästä niin onhan sekin mahdollista mutta jotenkin epätodennäköistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RipeH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2005
Viestejä: 919
Paikkakunta: Kuhmo

LähetäLähetetty: 13.09.2018 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rosellin UHC teräinen ollut käytössä jo pitemmän aikaa. Ja kertaalleen sain aivan uuden tilalle, kun kahva halkesi käytössä. Ja takuu pelasi silloin muinoin varsin mallikkaasti. Enempi tuosta tykkään kuin tommista jokapaikanhöylänä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 03.01.2019 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jtikkane kirjoitti:
Peto kirjoitti:
taulunpuhkoja kirjoitti:
Quad vadis kirjoitti:

Uhc on varmaan helppohuoltosempi? Mut eipä mustakaan ruostu kun märkänä.


No, ei tuo ruostuminen pelota. UHC kiinnostaa sen takia, jos se pitäisi terän pidempään. Tai ainakin paremmin, kuin nuo Marttiinin rosteri terät.

Jossain muistelisin väitettävän, että UHC saattaisi lohkeilla helposti kovuutensa takia. Onkohan tämösestä havaintoja?


En tiiä onko yksilöeroja, mutta mulla on ollut eräpuukko Uhc vuodesta 2004 melko kovalla käytöllä, eikä ole lohkeillu.
Huomaa kyllä, että on satoja kertoja teroitettu, kuluu se näymmä hiljalleen pienemmäksi...


Mulla oli uhc:llä kolme eräpuukkoyksilöä ja kaikista lohkesi pieni pala hirven nylkytouhussa, meni hermot puukon takuuvaihtoon ja purin kaupat. Normiterällä oleva vaarinpuukko on pelannut ilman ongelmia yli 20 vuotta, ja vielä kovemmalla käytöllä kuin nuo uhc-eräpuukot. Tuskin olivat samasta erästä noi kaikki kolme uhc:tä.



No perskule, mä olen kanssa ihmetelly perinnöksi saamani UHC Eräpuukon terää. Se on varmaan noin 20 v vanha, mutta lähes käyttämätön. Isä ei tainnut käyttää sitä lahjaksi saamaansa puukkoa ollenkaan, ja mä olen vain muutaman kerran sitä vähän hirveen tuikannut.

Edellisellä kaudella taisin saada sen tylsymään irrotellessani jauheliha-aineksia luista. Nyt olen sitten ihmetellyt etten saa sitä kunnon terään. Tarjosin sille hiljattain sekä puikkoa että kiveä, mutta ei vaan tullut teräväksi. Epäilin tietysti omia taitojani, mutta kun kokeilin mustateräistä paljon kovemmassa käytössä ollutta Ahti-puukkoa niin siitä tuli minunkin konsteilla terävä hetkessä. Ihan niin kuin se Roselli olis niin kova, että on sen takia vaikea saada teräväksi. Ja siitä myös sellanen havainto, että terässä on paljon ihan pieniä lohkeamia.


Korostan vielä, että se mun puukko on vanha. Ei ole tarkoitus pelotella potentiaalisia uuden UHC:n ostajia. Kai siinä teräaineessa jotain hyvää täytyy olla kun sitä on jo pitkään myyty Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 04.01.2019 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lonely Rider kirjoitti:
jtikkane kirjoitti:
Peto kirjoitti:
taulunpuhkoja kirjoitti:
Quad vadis kirjoitti:

Uhc on varmaan helppohuoltosempi? Mut eipä mustakaan ruostu kun märkänä.


No, ei tuo ruostuminen pelota. UHC kiinnostaa sen takia, jos se pitäisi terän pidempään. Tai ainakin paremmin, kuin nuo Marttiinin rosteri terät.

Jossain muistelisin väitettävän, että UHC saattaisi lohkeilla helposti kovuutensa takia. Onkohan tämösestä havaintoja?


En tiiä onko yksilöeroja, mutta mulla on ollut eräpuukko Uhc vuodesta 2004 melko kovalla käytöllä, eikä ole lohkeillu.
Huomaa kyllä, että on satoja kertoja teroitettu, kuluu se näymmä hiljalleen pienemmäksi...


Mulla oli uhc:llä kolme eräpuukkoyksilöä ja kaikista lohkesi pieni pala hirven nylkytouhussa, meni hermot puukon takuuvaihtoon ja purin kaupat. Normiterällä oleva vaarinpuukko on pelannut ilman ongelmia yli 20 vuotta, ja vielä kovemmalla käytöllä kuin nuo uhc-eräpuukot. Tuskin olivat samasta erästä noi kaikki kolme uhc:tä.



No perskule, mä olen kanssa ihmetelly perinnöksi saamani UHC Eräpuukon terää. Se on varmaan noin 20 v vanha, mutta lähes käyttämätön. Isä ei tainnut käyttää sitä lahjaksi saamaansa puukkoa ollenkaan, ja mä olen vain muutaman kerran sitä vähän hirveen tuikannut.

Edellisellä kaudella taisin saada sen tylsymään irrotellessani jauheliha-aineksia luista. Nyt olen sitten ihmetellyt etten saa sitä kunnon terään. Tarjosin sille hiljattain sekä puikkoa että kiveä, mutta ei vaan tullut teräväksi. Epäilin tietysti omia taitojani, mutta kun kokeilin mustateräistä paljon kovemmassa käytössä ollutta Ahti-puukkoa niin siitä tuli minunkin konsteilla terävä hetkessä. Ihan niin kuin se Roselli olis niin kova, että on sen takia vaikea saada teräväksi. Ja siitä myös sellanen havainto, että terässä on paljon ihan pieniä lohkeamia.


Korostan vielä, että se mun puukko on vanha. Ei ole tarkoitus pelotella potentiaalisia uuden UHC:n ostajia. Kai siinä teräaineessa jotain hyvää täytyy olla kun sitä on jo pitkään myyty Smile


Minulla on yksi Roselli saatu lahjaksi 1997 juhannuksena yhdessä kossupullon kanssa, mutta ei ollut koko ajan käytössä. Siinä on todella kova terä. Olen tarjonnut hiomakiveä ja timanttia, mutta pitäisi mielummin olla nauhakone tai tahko. Se miksi jäi pois käytöstä on monien puukkojen ongela, tuppi löystynyt todella paljon. Hähäretkaisuna oli jeesusteippi, mutta pitäisi vetää jokin kiristysniitti. En ole jaksanut kun on ollut noita puukkoja aika paljon mistä ottaa.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 04.01.2019 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Ja se rosellin retkikirves on kyllä melko turha. Melkein kuin vasara koska terä niin jyrkkään kulmaan teroitettu. Ei meinaa kantoon upota. Metsässä harvemmin tarvii halkaisukirvestä.


Muotoa on ohjannut viissiin viikinkiaika ja muutenkin sama kuin fiskarsissa, liian jyrkkä. Katso Wetterlings tai Hultafors, ne ei kimpoile kovastakaan juurakosta. Ja kyllä niilläkin kaminapuut halkeaa. Mottitalkoisiin on ihan omat kirveet. Vaikka se klassikko Billnääs, joka on enemmän halakomiseen - myös hamara on paljon leveämpi > vailla käyttöä ainakin itsellä > en rakenna 1800-luvun torppia > turhaa metallia retkellä repussa.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 05.01.2019 00:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:


Minulla on yksi Roselli saatu lahjaksi 1997 juhannuksena yhdessä kossupullon kanssa, mutta ei ollut koko ajan käytössä. Siinä on todella kova terä. Olen tarjonnut hiomakiveä ja timanttia, mutta pitäisi mielummin olla nauhakone tai tahko. Se miksi jäi pois käytöstä on monien puukkojen ongela, tuppi löystynyt todella paljon. Hähäretkaisuna oli jeesusteippi, mutta pitäisi vetää jokin kiristysniitti. En ole jaksanut kun on ollut noita puukkoja aika paljon mistä ottaa.


Mulla on kulkenut roselli repun taskussa hirvihomia varten. Vyöllä on joku peinteisempi pikkupuukko. Eli sen puolesta ei ole niin väliä jos rosellin tuppi on väljä, mitä se toki on. Vyöllä kulkevat puukot ei ole olleet mulla kovin ikuisia, oli valmistaja kuka hyvänsä Smile

Täytyy koittaa vielä teroittaa sitä UHC:tä. Jos ei edelleenkään teroitu, niin voi olla etä lähetän se rosellille huoltoon. Sanovat nettisivullaan "
H Roselli tuotteet on tehty käyttöä varten ja parhaimmatkin työkalut vaativat joskus huoltoa. Meiltä saa tilattua esimerkiksi puukon kokonaisvaltaisen huollon, jolloin tarkastetaan ja huolletaan puukon terä, kahva ja tuppi. Tuotteen voi lähettää meille huoltoon tai tuoda paikan päälle."


Mä olen oikeestaan hyvinkin tykästynyt ihan normi mustateräiseen puukkoon. Ruostuminen tai tummuminen on mun käytössä korkeintaan visuaalinen ongelma, mitä en pidä pahana. Se ei pysy ikuisesti terässä, mutta on kuitenkin helppo ja nopea pyyhkäistä uudelleen teräväksi näilläkin käsillä Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
22-250
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2005
Viestejä: 254
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 05.01.2019 08:22    Viestin aihe: KiRves Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Ja se rosellin retkikirves on kyllä melko turha. Melkein kuin vasara koska terä niin jyrkkään kulmaan teroitettu. Ei meinaa kantoon upota. Metsässä harvemmin tarvii halkaisukirvestä.


Minä taan olen tykännyt Rosellin kirveestä koska on kevyt eikä tosiaanbtarvitse nyhtää puusta irti. Napakalla iskulla puu halkeaa tai kirves pomppaa puusta pois.

Puukkoja normi terällämon pari ja pidän niistäkin. Ainan metsällä joku niistä on mukana. Toki tietysti parempiakin löytyy, mutta ei Rosellin mikään huono minusta ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 05.01.2019 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kantoja pieniessä juurikin Rosellin kirveen halkaisuominaisuudet ovat tarpeen, varsi on paksa mutta pianko siihen uuden vuolee.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 06.01.2019 00:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löytyyhän sieltä näköjään teroitukseen ohjevideo sepän nettisivuilta.
https://www.roselli.fi/epages/roselli.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014063003/Categories/Tuoteryhmaet/Hiomatarvikkeet

Ja siellä on myynnissä timanttiteroittimia
https://www.roselli.fi/epages/roselli.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014063003/Categories/Tuoteryhmaet/Hiomatarvikkeet

Se puikko jota mä olen UHC:lle tarjonnut on ollut teräspuikko. Se toimii normipuukoille, mutta UHC taitaa olla sille liian kovaa. Täytyy tilata joku tuollainen timantiteroitin. Tiedä kuinka hyvä suhde tästä UHC:hen vielä syntyy Very Happy

Tänään huomasin jo sen veran, että sellasella karkealla euron viikateliipalla sai vähän jotain terävyyttä UHC:hen. Taisi olla viimeksi liian hienot välineet, teräspuikko ja viimeistelykivi. Ny kun netistä vähän opiskelin, niin teräspuikkoa pidetään lähinnä ylläpitävänä teroittimena. Pitää olla timanttia tai hiukan karkeampaa kiveä jos terä on päässyt kunnolla tylsäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 06.01.2019 00:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja esim. tuolta löytyy se timanttiliippa edukkaampaan hintaan toimituskuluineen
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/dianova-lapstone-classic-pitka-hieno-karkea-timanttiteroitin?searchTerm=lapstone
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 06.01.2019 03:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kiveä käyttää niin kovalle terälle pehmeä kivi ja päin vastoin.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com