OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Oodi poliisin ase"tuntemukselle"
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JukkaI
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1548
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 02.12.2005 21:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on pelkkää hyvää sanottavaa Helsingin ja Riihimäen poliisin kanssa asioidessa. Se Helsingin vanha Gustafsson on (oli?) asiansa osaava mies. Samoin täällä pikkukylässä hommat hoituneet mallikkaasti. Kerronpa esimerkin:

Oli kaksi "löytöasetta" mummon vintiltä. Toinen kuin pakasta vedetty sako p54 pienoiskivääri ja toinen käyttämätön walther ppk. No kivi sydämmellä lähdin poliisin pakeille ja sovittiin, että walther menee huutokauppaan kun en siihen lupia kuitenkaan saisi. Sinne meni ja rahat tuli loppujen lopuksi tilille.
Sako oli mielenkiintoinen. Ase tulee pojalleni muistoksi tädistä. Alaikäisenä poika ei lupia tietenkään saa joten anoin luvat itselleni. Meni jonkin aikaa ja sain luvat käteeni. No ei muuta kun sinne päivystäjän pakeille ja aseostoksille. Sako kaivettiin jostain kätköistä ja pyysin päivystäjää kuittaamaan siihen myyjän kohdalle nimen. No eihän hän kuitannut kun ei ole hänen aseensa. Haettiin lisävoimia paikalle miettimään tilannetta. Kanslisti ehdotti, että hakisin mummolta nimen. Kerroin, että mummo oli halunnut aseista eroon eikä halua kuulla niistä mitään. Kerroin myös, että miten ihymeessä se mummo voi myydä jotain jota hän ei tiedä omistavansa saati että hänellä olisi niihin lupaa. Siinä sitä sitten pähkäiltiin. Lopuksi päivystäjä sanoi, että näitä juttuja vartenhan meillä on pomo. No puhelu päivystävelle komisariolle ja hän sanoi, että lähettäkää se mies, ase ja paperit tänne. No siinä sitten taas pähkäiltiin kun ei ollut komisariokaan ollut vastaavassa tilanteessa. Hän ei löytänyt mistään ohjetta ko. tilanteeseen ja tokaisi, että hänhän on alueen poliisipäällikkö jut nyt ja anna ne paperit tänne. Hän kuittasi aseen myynnin ja palasin pyssyn ja paperien kanssa kansliaan. Kanslisti joka oli ollut juuri kanssamme mietintäpalaverissa katsoi ensiksi paperit otsa rypyssä ja kun myyjänä oli tuttu mies niin ei muuta kun hymyillen paperit eteenpäin. Meni viikko ja muovilappu oli haettavissa. Eli erittäin hyvää asiakaspalvelua hankalassakin tilanteessa.
_________________
Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
finlander
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 1842

LähetäLähetetty: 03.12.2005 16:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meilläpäin menee muovikortin saamiseen peräti kuukausi, kuis se noin vaihtelee?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 03.12.2005 16:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muovikortti valmistuu Setec oy:ssä ihan samassa ajassa kaikkiin poliisipiireihin. Keskimääräinen kortin valmistumisaikataulu on n. 1 vko, eli tilauksen tekeminen, postitus, valmistus ja postitus jälleen, niin keskimäärin 1-2 viikkoa kestää kortin saminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyriH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Huh 2004
Viestejä: 712

LähetäLähetetty: 03.12.2005 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keravalla menee pari viikkoa kortin saamiseen, lupapäätös pienoiskivääriin tuli tänä syksynä 2 päivässä. Smile Ja jälleen hyvä kokemus lisää Järvenpään asetarkastuksesta, nyt pyydettiin jo mukaan näyttöhuoneeseen ja juteltiin mukavia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S. Hankaniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2005
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 04.12.2005 20:44    Viestin aihe: asetuntemus Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän ne poliisit voi kaikkia tussareita tuntea, ei niitä tunne jokaista kukaan muukaan. Ja varsinkaan kanslian naisväki. Minulla oli ihan hellyttävä kokemus hakiessani aikoinaan ensimmäistä tuliaselupaani. Kyse oli vuoden 1919 Geco-karbiinista, 22-kaliberisesta. Rouva virkamies katseli myötätuntoisen näköisenä ajan patinoimaa kapinetta, jonka tukkikin oli kertaalleen hajonnut kahteen palaan ja ruuvattu kiinni. Hän kysyi: "Toimiiko tämä varmasti?"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vintofka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 180

LähetäLähetetty: 05.12.2005 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ostin 15v. sitten TMI Käyttöase-Ojalalta intianFAL-kloonin osina ja lupiahan ei silloin tarvittu. Piippu ruuvattiin kiinni MERTEllä Lahdessa ja osia kuulapuhallettiin ja mustattiin. Kotona kasasin kiväärin ja eikun vallesmannin oven taa kolkuttelemaan pyssyn kanssa.
Asehan oli tosi karun näköinen sotakone.
Ilmeet oli aika hyvät kun kolautin intialaisen perän äijän kirjotuspöydälle ja ilmoitin että lupa pitäisi saada.
"Ongo sce kerrtatuliase?" oli kysymys.
-On.
"Mischtä osat on perräschin?"
-Täs on kuitti. Käyttöaseesta.
"kirrjotetaan lupa"

Se siitä!
Helppoa seol´sillon..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Recce
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 526

LähetäLähetetty: 05.12.2005 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JukkaI kirjoitti:
Minulla on pelkkää hyvää sanottavaa Helsingin ja Riihimäen poliisin kanssa asioidessa.

Oli kaksi "löytöasetta" mummon vintiltä. Toinen kuin pakasta vedetty sako p54 pienoiskivääri ja toinen käyttämätön walther ppk. No kivi sydämmellä lähdin poliisin pakeille ja sovittiin, että walther menee huutokauppaan kun en siihen lupia kuitenkaan saisi. Sinne meni ja rahat tuli loppujen lopuksi tilille.


Kyllä niitä lupia on taskupistooleihinkin jaettu. Todistettavasti ainakin yksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Personanon-Grata
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2005
Viestejä: 1584

LähetäLähetetty: 06.12.2005 20:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä on ehkä vähä ohi aiheesta mutta kerron kuitenki. Olin aiemmin hakenut lupia hirvi- ja pienoiskivääriin ja olin menossa anomaan haulikon ostolupaa. Olin tietenkin varannut mukaan kaikki tarvittavat paperit metsästyskortista ajokorttiin. No, tiskillä annoin valmiiksi täytetyt paperit virkailijaneidille ja se rupes niitä katsomaan. Aikansa luki ja kirjoitti ostoluvan. Kysyi kyllä metsästyskorttia muttei ajokorttia! Olis voinu kuka tahansa anoa ostolupaa minun henkilöllisyydellä. Muutenkin oli melko lepsun oloista, muualta on aina kyselty henkkarit ja kaikki muut paperit ja luvansaantikin kestänyt muutaman päivän. No, tulipahan haulikkokin kotiin samana päivänä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Torhammer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 259
Paikkakunta: P-Savo

LähetäLähetetty: 06.12.2005 22:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla rupes toimistotäti kirjottamaan toz:in zetaa sillä venäläisellä merkillä... ja ukkopekan nimi on s.k.y.
_________________
Tavi eli sinisorsa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hämeen hitain
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Tou 2005
Viestejä: 360

LähetäLähetetty: 06.12.2005 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, hämeen hitain pvm 20.01.2006 00:08, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Recce
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 526

LähetäLähetetty: 07.12.2005 02:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on luvassa Margolinin kohdalla USSR. Eikä ole edes kotipaikka.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PekkaL
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Lok 2005
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 07.12.2005 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näytöt on mulla pääsääntöisesti menneet sujuvasti, mutta hallussapitoluvissa on pieniä "virheitä". Revolverin kaliiperina on .22 LR kun pitäisi olla .22 WMR. Huomautin tästä korttia hakiessa ja uusi pantiin tilaukseen, kun uusi tuli niin siinä lukee edelleen että .22 LR. Annoin asian olla.

Yhdessä haulikon luvassa lukee toimintatapana lippaallinen kertatauli, vaikka ase on normaali päällekkäispiippuinen.

Toisessa lukee "Beretta 682 Cold" vaikka pitäisi olla "Gold".

Itse asiassa vain yksi kolmesta haulikon luvasta on täysin oikein, mutta noilla pikkujutuilla nyt tuskin on haittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fox Camper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1379
Paikkakunta: Koillis-Savo

LähetäLähetetty: 07.12.2005 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyri.H kirjoitti:
Keravalla menee pari viikkoa kortin saamiseen, lupapäätös pienoiskivääriin tuli tänä syksynä 2 päivässä. Smile Ja jälleen hyvä kokemus lisää Järvenpään asetarkastuksesta, nyt pyydettiin jo mukaan näyttöhuoneeseen ja juteltiin mukavia.


Itse kävin tänään 7,62x53r kaliberin kiväärille lupaa hakemassa. Täytin lappuset eilen illalla ja vein tänään klo. 12 laput poliisiasemalle, sanoin että käyn parin tunnin päästä maksamassa. No menin sitten maksamaan kun olin rahaa käynyt tililtä nostamassa. Poliisi antoin kuitin maksusta ja samalla ostoluvan mukaan, nopeaa toimintaa täytyy sanoa. Viime kerralla kun hain lupaa haulikolle niin lupäpäätöksen sain tunnissa ja aseen kävin samantein ostamassa ja näytin vielä samana päivänä asetta asemalla.
_________________
Teoriaan uskotaan vain käytännössä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1637

LähetäLähetetty: 10.12.2005 00:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä eräässä pikkukunnassa kanslistitäti hoitaa esiseulonnan aseiden hankkijoista. Tuossa jokin aikaa kun hain 3006 ostolupaa niin täti katseli koneelta että sullahan on aivan hirveesti noita lupia jo ennestään, mihin sä nyt tätä vielä tarvitset. No, selitin että kun myin edellisen hirvikiväärin pois niin nyt pitäisi uusi saada että pääsis metsälle taas, kun noilla muilla pyssyillä ei oikein voi hirveä laillisesti ampua. Täti hyväksyi selityksen ja otti hakemuksen vastaan ja lupakin tuli. Kävin sitten tuossa hakemassa 45-70 ostolupaa ja täti taas ilmoitti että hakemuksessa on virhe,olin siihen ruksannut että kivääri, mutta tämähän on yhdistelmäase, tässähän on kaksi kalipeeria 45 ja 70. Kun olin tämän saanut selitettyä, niin sitten täti sanoi että hirvenmetsästys ei riitä perusteeksi, koska minulla on jo hirvikivääri ennestään. Lopuksi hän kysyi metsästyskorttiani, joka ei tietenkään ollut mukanani. yritin selittää että vastahan sen esitin kun edellisen luvan hain, täti hymyili ja sanoi, emmehän me voida tietää että jos se on vaikka peruutettu sitten viime näkemän, tule huomenna uudestaan. Niin että näin täällä. Niin kaipaan aikoja jolloin nuorempana eri poliisipiirissä hain lupaa 357 magille ja ollessani täyttämässä hakemusta tiskillä nimismies käveli paikalle ja kyseli että mikäs pyssy nyt taas , annappa se paperi tänne ja veti nimen alle ,että myönnetty
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mart
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 887

LähetäLähetetty: 10.12.2005 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jussi72 kirjoitti:
täti sanoi että hirvenmetsästys ei riitä perusteeksi, koska minulla on jo hirvikivääri ennestään.
Mistä nämä määrärajoitusten yrittäjät oikein sikävät? Ei vois selvemmällä suomenkielellä olla, kuin mitä ampuma-aselain perusteluissa (HE 183/1997):
"lupaviranomaisen ei lähtökohtaisesti tulisi hylätä hakemusta sillä perusteella, että luvan hakijalla on jo entuudestaan hakemuksen kohteena olevaa asetta vastaava ampuma-ase."

Lähde: Finlex
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Sivu 9 Yht. 10

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com