OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

koiran ajot lyhenevät

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
karieero



Liittynyt: 16 Mar 2017
Viestejä: 1

LähetäLähetetty: 16.11.2017 23:06    Viestin aihe: koiran ajot lyhenevät Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on beagle, nyt 7,5 vuotias. Tämä koira on ollut minulla kaksi vuotta, mutta muutamia beagleja on ollut ennenkin.

Koiralle ammuin kaksi vuotta sitten viisi jänistä parin kuukauden aikana. Mikään ajovoittaja koira ei ollut, mutta sen yhden kierroksen pysyi kuitenkin joten kuten perässä. Kasvattajalla ei ollut ollut riittävästi aikaa käyttää tätä koiraa metsällä, joten opetus oli ollut vaillinaista.

Usein kadottaessaan ajaa samaa jälkeä takaisinpäin. Viime syksynä ei minulla ollut yhtä paljon aikaa käyttää koiraa metsällä. Muutamia ajoja kuitenkin oli, mutta kaatoja en koiralle saanut.

Tänä syksynä on sitten aikaa ollut ja paljon on koiran kanssa metsiä koluttu. Muutama kilo on painostakin lähtenyt. Mutta jänikset ovat olleet todella harvassa. Siis ainakin täällä Kuusamossa vaikuttaa jäniskanta olevan yllättävän pieni.

Yksi kaato on saatu aikaiseksi. Ongelmaksi on tullut koiran lyhyet ajot. Hakukaan ei ole yhtä hyvä kuin kaksi vuotta sitten, mutta toisinaan pupu löytyy. Ajot on kuitenkin tänä syksynä kestäneet vain n. 10-15min. Sitten koira on tullut vartin odottelun jälkeen pois. Muutamat kerrat on jänö löytynyt uudelleen, kun olen koiran kansssa mennyt hukkapaikalle. Mutta ajosta tulee silloinkin lyhyt, 5-10min. Mistä johtuu? Onko muilla kokemuksia? Sääolosuhteet ovat syksyn aikana vaihdelleet, säätä ei voi syyttää, koska ilmiö on nyt "jokapäiväinen". Intoa kyllä on, mutta taito on vähinnyt.
Onko ohjeita?
Karieero
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 17.11.2017 00:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terveysongelmat lähtisin sulkemaan ensin pois elukkatohtorilla. Voi yllättävän pieni vaiva vaikuttaa raakasti toimintaan. Ikäkään ei pitäisi vielä sinällään tehdä asiaa. Pois sulkee nenäpunkit,loiset,tulehdukset jne

Omalta ajokoiralta haettiin viimenen supi viikkoa ennen kun piti lopettaa ilmeisesti lonkan/lantion petettyä. Runsas 12 ikää silloin. 8 kilsaa jäljitti. Sitä edellisen kevät talven ajot meni vielä komeesti . 4-5tuntia ja olemattomalla pohja kunnon teolla. ja varmasti oli jo vaivaa tuolloin.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2054

LähetäLähetetty: 17.11.2017 00:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä ostaisin sgcout kiväärin kolkytnolla6 kalimpeerissa.
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaakaRane
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 1695

LähetäLähetetty: 17.11.2017 08:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eläinlääkäriin tosiaan ensin. Vaikuttaa kumminkin että kasvattaja on todennut 5,5v ettei tuosta kunnon koiraa tule. Se on helppo sanoa
ettei ole saanut tarpeeksi "koulutusta" Wink

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miten jäniskoiraa voi kouluttaa?
Juoksee itse jäljillä ja haukkuu, näyttää esimerkkiä? Minä olen vaan vienyt metsään , uudestaan ja uudestaan. Itse ovat koulunsa käyneet..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalliokettu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2012
Viestejä: 178

LähetäLähetetty: 17.11.2017 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RaakaRane kirjoitti:
Eläinlääkäriin tosiaan ensin. Vaikuttaa kumminkin että kasvattaja on todennut 5,5v ettei tuosta kunnon koiraa tule. Se on helppo sanoa
ettei ole saanut tarpeeksi "koulutusta" Wink

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miten jäniskoiraa voi kouluttaa?
Juoksee itse jäljillä ja haukkuu, näyttää esimerkkiä? Minä olen vaan vienyt metsään , uudestaan ja uudestaan. Itse ovat koulunsa käyneet..


10 +
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Reporetku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 1995

LähetäLähetetty: 17.11.2017 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä kasvattaja tarkoitti koulaamisella nimen omaan noita metsään vientejä. Itse se ajava koira tosiaan temput oppii, jos on oppiakseen.

Nykyinen gps-aika on muuten osoittanut, että yllättävän perinnöllistä on tuo tyyli, millä koira hakee ja selvittää hukkia. Tuskin siihen edes opit paljon vaikuttaa. Sama tyyli näyttää jatkuvan koko uran ajan. Jotkut hakee jo pienestä pitäen takamaastosta, ikään kuin niitä paluuperiä, jotkut jälkitarkat jopa sahaavat sitä ajettua jälkeä, niin kuin se siitä löytyisi, osa sitten haahuilee siellä etumaastossa. Jollain näyttää olevan jo verissä tuo rengastaminen, joka yleensä on tehokkain keino.
_________________
Käytännöllisyys on kauneutta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16674

LähetäLähetetty: 17.11.2017 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalliokettu kirjoitti:
RaakaRane kirjoitti:
Eläinlääkäriin tosiaan ensin. Vaikuttaa kumminkin että kasvattaja on todennut 5,5v ettei tuosta kunnon koiraa tule. Se on helppo sanoa
ettei ole saanut tarpeeksi "koulutusta" Wink

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miten jäniskoiraa voi kouluttaa?
Juoksee itse jäljillä ja haukkuu, näyttää esimerkkiä? Minä olen vaan vienyt metsään , uudestaan ja uudestaan. Itse ovat koulunsa käyneet..


10 +


10+
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PepeK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2011
Viestejä: 836

LähetäLähetetty: 20.11.2017 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Epäilen että vinkistäni ei ole hirveästi apua mutta aina voi kokeilla, sikäli kun terveydelliset vaivat on suljettu pois ja kyse on koiran "ominaisuudesta". Jos mahdollista niin kokeile ajattaa jänistä toisen koiran kanssa joka hallitsee homman.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 20.11.2017 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä ite olen beagleja nähny maasto oppaana ja tuomaroidessa, niin tuo käyttäytyminen nyt ei mitenkään tavatonta ole. Oo tyytyväinen että se kuitenkaan ei ala mölyään heti autosta päästyään ja juokse ulvoen pitkin mettiä vaikkei mitään ois vielä ylhäällä ees. Ajojen kesken heittäminen pois voi olla joko joku yhtäkkinen opittu juttu tai sitte koiran kunto ei riitä, tai sitte sillä vaan ei ole tarpeeks vahva riistavietti ja intoa.

Mut käytä ny lekurilla se eka kuitenki
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marcus82
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 731

LähetäLähetetty: 21.11.2017 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaverin koira ajeli parivuotiaaksi asti ihan kelvosti. Ei se huippu ollut, mutta ainakin sen pari tuntia piti jänistä liikkeellä ihan normisti. Kolmantena syksynä alkoi ajot olemaan semmosia puolen tunnin päräyksiä ja sitten tuli ajolta pois. Aina se innoissaan mettään lähti, mutta ajanut ei enää entisellä tavalla. Tätä jatkui pari kautta, kunnes pumppu petti kotipihassa. Oli ilmeisesti jo synnynnäinen vika.

Enkä nyt tällä viestillä halua mitään piruja maalailla seinille.
_________________
takaa ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com