OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ultracom Avius
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 896

LähetäLähetetty: 30.06.2019 21:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia tiedoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 02.07.2019 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laitoin tänne kun en halunnut uutta keskustelua taas avata ...

Mietin tässä aikani kuluksi miten tuota tutkadataa voisi hyödyntää nykyistä enemmän / paremmin.

- Pisteiden välisten matkojen perusteella olisi helppo mitata nopeus tietyllä välillä. Toisaalta ainkaan seisojan kanssa tuo tieto ei ole luotettavaa koska 3 sekunnissa on ehtinyt tehdä jo parikin sivuttaisliikettä Smile (askelmittari?)
- Pisteen valitsemalla olisi mielenkiintoista nähdä missä oma sijaintini on sillä hetkellä. Nythän tuota on vaikea jälkikäteen sanoa.
- Uskoisin että absoluuttisten hakuominaisuuksien mittaamiseksi (esim. jalostus / kokeet) voitaisiin tutkadataa hyödyntää huomattavasti paremmin. Kun saisi yhdistettyä tutkadatan (live-tyyppisesti) videoituun suoritukseen (esim. seisojien haku pellolla) olisi tieto kohtuu absoluuttista. Myös tuuliolosuhteiden havainnointi tilanteessa onnistuisi paremmin (maastossa näkyvät "tuulitiedot").
- Törmäykset ja väliinjätötkin näkisi uudessa valossa.

Laitoin tämän tänne aviuksen alle koska näkisin että kännykän käyttö tässä tapauksessa (eikä erillinen kapula) lisäisi huomattavasti mahdollisuuksia eri käyttötapoihin ja sovelluksiin. Mulla on vähän semmoinen kuva että näitä ei nyt hyödynnetä lähellekkään niin hyvin kun voisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 02.07.2019 14:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Trackerillahan on ainakin jälkipelit olemassa, eli voi tavallaan katsoa jälkeen päin videon miten päivä eteni.

Ultracomilla näkyy päivän aikana kertyneen kilometrit, mutta muistelisin että garminissa näkyi myös keskinopeudet jne.

Kyllähän se tosi on, että tutkadatan käyttömahdollisuudet on äärimmäisen laajat mikäli niitä haluaa tosissaan hyödyntää. Toisaalta en sitten osaa sanoa jääkö siinä kovin paljosta paitsi vaikka asioita ei analysoida kovin tieteellisesti tutkadatan perusteella, vaan katsotaan ihan silmillä ja seurataan miten homma toimii. Moni jahti on mennyt nykyään aivan liikaa puhelimen tuijottamiseksi, joten ehkä sitä luurin tuijotusta ei kannata lisätä yhtään enempää kuin tarve vaatii. Toisaalta en tiedä onko jälkikäteen analysoinnista mitään haittaa. Ja seisoja puolen kokeissa ei käsittääkseni saa edes tutkaa käyttää.

Mutta kieltämättä olen itsekkin pettynyt monessa suhteessa näihin tutkiin. Oman vähäisen ymmärryksen ja logiikan mukaan ei olisi ylitsepääsemättömän hankala tehdä tutkaa joka toimisi gsm verkossa, sekä vhf taajuuksilla. Tuota voisi sitten halutessaan vaihtaa ja se vaihtaisi automaattisesti itse, mikäli ei saa singnaalia. Myös softissa on minusta paljon kehittämistä kaikilla ja ultracom on vielä kehityksen hännillä vaikka muka vasta uudistivat ohjelmiston. Paljon paremmin noita tutkatietoja sekä karttoja voisi hyödyntää, kun laittaisivat softapuolen kuntoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 02.07.2019 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Toisaalta en sitten osaa sanoa jääkö siinä kovin paljosta paitsi vaikka asioita ei analysoida kovin tieteellisesti tutkadatan perusteella, vaan katsotaan ihan silmillä ja seurataan miten homma toimii. Moni jahti on mennyt nykyään aivan liikaa puhelimen tuijottamiseksi, joten ehkä sitä luurin tuijotusta ei kannata lisätä yhtään enempää kuin tarve vaatii.


Juuri näin. Koen tutkan rasitteeksi, pakko oli vaan nöyrtyä kun koira ei yleensä tiedota ja haku niin laajaa, ettei sitä metsästä ollut jakoa ajoissa löytää. 400m pintaan on pisimmät matkat mitä on seisonnalle menty ja lintu ammuttu. Ilman tutkaa olis jäänyt tekemättä.

Pyrin pitämään tutkan taskussa mahdollisimman paljon, nautin mieluummin maisemista ja luotan aistinvaraiseen koiran tarkkailuun. Koiran paikantamisen lisäksi tutkasta on kauhean vähän mitään hyötyä, en nopeasti keksi mitä siitä datasta voisi jälkikäteen oppia tai miten sen perusteella jotain toisin seuraavana päivänä. Data on kuitenkin niin puutteellista tarkan maastonkohdan, tuulensuunnan yms suhteen, ettei sen perusteella koiran tekemisistä saa minkäänlaista kuvaa saati sitten opetettua koiralle mitään. Koiran kulkema matka on toki kiva tietää, osaa hiukan suhteuttaa päivän mittaa oikein. Tai kahdella koiralla pyytäessä jakaa hakuvuoroja tasaisemmin.

Ja juu, Garmin mittaa keskinopeuden liikkeessä, suodattaa esim nuotiotauot ja muun paikallaanolon, myös seisonnat pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 02.07.2019 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
Valto. kirjoitti:
Toisaalta en sitten osaa sanoa jääkö siinä kovin paljosta paitsi vaikka asioita ei analysoida kovin tieteellisesti tutkadatan perusteella, vaan katsotaan ihan silmillä ja seurataan miten homma toimii. Moni jahti on mennyt nykyään aivan liikaa puhelimen tuijottamiseksi, joten ehkä sitä luurin tuijotusta ei kannata lisätä yhtään enempää kuin tarve vaatii.


Juuri näin. Koen tutkan rasitteeksi, pakko oli vaan nöyrtyä kun koira ei yleensä tiedota ja haku niin laajaa, ettei sitä metsästä ollut jakoa ajoissa löytää. 400m pintaan on pisimmät matkat mitä on seisonnalle menty ja lintu ammuttu. Ilman tutkaa olis jäänyt tekemättä.

Pyrin pitämään tutkan taskussa mahdollisimman paljon, nautin mieluummin maisemista ja luotan aistinvaraiseen koiran tarkkailuun. Koiran paikantamisen lisäksi tutkasta on kauhean vähän mitään hyötyä, en nopeasti keksi mitä siitä datasta voisi jälkikäteen oppia tai miten sen perusteella jotain toisin seuraavana päivänä. Data on kuitenkin niin puutteellista tarkan maastonkohdan, tuulensuunnan yms suhteen, ettei sen perusteella koiran tekemisistä saa minkäänlaista kuvaa saati sitten opetettua koiralle mitään. Koiran kulkema matka on toki kiva tietää, osaa hiukan suhteuttaa päivän mittaa oikein. Tai kahdella koiralla pyytäessä jakaa hakuvuoroja tasaisemmin.

Ja juu, Garmin mittaa keskinopeuden liikkeessä, suodattaa esim nuotiotauot ja muun paikallaanolon, myös seisonnat pois.


Nuo jutut mitä luettelin on nimenomaan näitä jälkipelihommia, eli sitten jälkikäteen katsottavia juttuja (live sana oli väärä).

Edelleen väitän että systemaattinen koetilanteen kuvaaminen ja muun datan kerääminen suorituksesta veisi hommia eteenpäin.

Nykyään kun kaikki tieto tulisi itsestään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 02.07.2019 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KHaivula kirjoitti:
Edelleen väitän että systemaattinen koetilanteen kuvaaminen ja muun datan kerääminen suorituksesta veisi hommia eteenpäin.


Minä taas väitän, että homma etenee paremmin käyttämällä aikansa johonkin ihan muuhun Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 02.07.2019 18:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
Edelleen väitän että systemaattinen koetilanteen kuvaaminen ja muun datan kerääminen suorituksesta veisi hommia eteenpäin.


Minä taas väitän, että homma etenee paremmin käyttämällä aikansa johonkin ihan muuhun Laughing

Silloin kuin koira on näkyvissä, niin silminhän sen koiran tekoset näkee.

Mutta aina silloin kun koira on näkymättömissä, sen tekoset / kiemurat tulee tarvittaessa lähes sekunnin tarkkuudella tietoon tarkkoine paikkoineen. Joka tätä tietoa ei tarvitse, niin älköön sillä päätään vaivatko.
Minulle se kertoo melko lahjomattomasti, mitä vaikkapa hirvikoirat tekee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 02.07.2019 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärrän kyllä ajatuksen, että esimerkiksi jalostuksen kannalta voisi olla hyödyllistä kerätä mahdollisimman tarkka tieto koiran tekemisistä. Toisaalta taas itselle tärkeintä on tehokkuus, eikä vauhti tai kartalla kivalta näyttävä koukero. Joku opettaa kuviot kuntoon tietoisesti, kun taas itse annan koiran opetella itse. Tuuli pyörii, enkä itse tiedä miten nuo tuulet ja hajut liikkuu koiran lähellä, joten annan koiran tehdä oman työnsä itse. Kyllä sen pitkässä juoksussa näkee onko koira hyvä löytämään riistaa vai ei. Ja jos annan koiran opetella joka tapauksessa itse, niin turhaan sitä tutkasta analysoi, kun ei kuitenkaan aijo tekemiseen puuttua. Oma ajatus on se, että kasvattajien tulisi olla tarpeeksi kriittisiä jalostusvalinnoissa ja rehellisiä itselleen. Hyviä koiria tulee ehdottomasti jalostaa, mutta jos koira ei ole riittävän hyvä, niin olisi myös syytä löytyä kanttia jättää sellaiset koirat jalostamatta. Auttaneeko nuo tutkadatat mihinkään, jos sitä kriittistä valikointia ei kuitenkaan tehdä.

Jälkipeleistäkään en näe mitään hyötyä omalla kohdallani, koska tiedän ja muistan aika tarkkaan missä koira on mennyt ja miten päivä on edennyt ihan sitä perus viivaa vilkaisemalla.

Tuo keskinopeus olisi ihan kiva. Toki sen nytkin osaa aika nopeasti laskea, mutta siitä näkisi suoraan. Ja tuota hakuvauhtia kun vertaa normaaliin maasto tietysti huomioiden, niin aika hyvin oppii lukemaan milloin on syytä keventää kuormaa tai antaa lepopäivä koiralle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 03.07.2019 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ajatuksen, että esimerkiksi jalostuksen kannalta voisi olla hyödyllistä kerätä mahdollisimman tarkka tieto koiran tekemisistä. Toisaalta taas itselle tärkeintä on tehokkuus, eikä vauhti tai kartalla kivalta näyttävä koukero. Joku opettaa kuviot kuntoon tietoisesti, kun taas itse annan koiran opetella itse. Tuuli pyörii, enkä itse tiedä miten nuo tuulet ja hajut liikkuu koiran lähellä, joten annan koiran tehdä oman työnsä itse. Kyllä sen pitkässä juoksussa näkee onko koira hyvä löytämään riistaa vai ei. Ja jos annan koiran opetella joka tapauksessa itse, niin turhaan sitä tutkasta analysoi, kun ei kuitenkaan aijo tekemiseen puuttua. Oma ajatus on se, että kasvattajien tulisi olla tarpeeksi kriittisiä jalostusvalinnoissa ja rehellisiä itselleen. Hyviä koiria tulee ehdottomasti jalostaa, mutta jos koira ei ole riittävän hyvä, niin olisi myös syytä löytyä kanttia jättää sellaiset koirat jalostamatta. Auttaneeko nuo tutkadatat mihinkään, jos sitä kriittistä valikointia ei kuitenkaan tehdä.

Jälkipeleistäkään en näe mitään hyötyä omalla kohdallani, koska tiedän ja muistan aika tarkkaan missä koira on mennyt ja miten päivä on edennyt ihan sitä perus viivaa vilkaisemalla.

Tuo keskinopeus olisi ihan kiva. Toki sen nytkin osaa aika nopeasti laskea, mutta siitä näkisi suoraan. Ja tuota hakuvauhtia kun vertaa normaaliin maasto tietysti huomioiden, niin aika hyvin oppii lukemaan milloin on syytä keventää kuormaa tai antaa lepopäivä koiralle.


Vähän sekava oli toi mun aloituskirjoitus ja tavallaan 2 asiaa yritetty saada samaan viestiin.

1. Asia oli se miten gepsidataa voisi jälkikäteen hyödyntää paremmin. Tämmöiselle aloittelijalla jää tilanteesta niin monta asiaa huomaamatta että itsensä ja koiran koulutus vaikeutuu entisestään. Jos tietäisin että esim. yllämainitsemat asiat voisi nähdä jäkikäteenkin niin pystyisin entistä paremmin keskittyä metsässä ihan vaan tilanteeseen ja unohtaa tutkan.

Jos jossain olisi parempaa videomateriaalia siitä miten hyvä koira liikkuu ja toimii, niin olisi mullakin jonkinlainen tieto siitä mitä koiralta haetaan. Totuus on että mulla ei ole tällä hetkelläkään oikein vielä hajua siitä mitä on hyvä haku.

2. Nämä jalostukselliset asiat. Nyt jos olisin esimerkiksi hankkimassa koiraa, niin ehdottomasti tärkein asia olisi nähdä koiran työskentelyä ja tilanteita maastossa. Jos vaikka jalostusrekisteriin hyväkstytyistä koirista olisi tämäntyyppistä videota, niin näkisin sen tuovan lisätietoa. Kyllähän kasvattajat ottavat mukaan metsällekin, mutta Suomi on iso maa ja koiria on paljon.

Juutuubissa oli videoita Norjalaisten tunturikokeista. Kuvaaja selosti samlla tapahtumia kun kuvasi. Vaikka en puheesta mitään ymmärtänyt, niin väittäisin sen kertoneen enemmän kyseisestä koirasta kun esim. yksittäinen koekertomus ja pisteet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 03.07.2019 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se valitettavasti tuntuu oleva yleinen käytäntö, että pitää tuntea kasvattajia ja luottaa heidän sanaansa. Pidempään harrastaneilla on ehtinyt kontakteja kertyä ja uusi joutuu luottamaan tuuriin. Toisaalta hyvistäkään vanhemmista ei aina tule hyviä pentuja ja samoista vanhemmista voi tulla aivan erilaisia pentueita.

Ja toisaalta jos ei aloittelijana tiedä millainen on hyvä haku, niin tietääkö sitä sitten tutkadatan perusteellakaan. Joku gopro video selostuksen kanssa ja alakulmassa samaan tahtiin etenevä tutkadata voisi kertoa kokeneemmalle jotain, mutta aloittelija ei saa välttämättä siitäkään kovin paljoa irti.

Oma näkemys hyvään hakuun on se, että lintuja löytyy eikä väliin jättöjä tule kuin todella harvoin. Sama miltä se näyttää silmällä tai tutkassa. Tulokset puhukoon puolestaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 04.07.2019 08:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se mitä mun on vaikea ymmärtää, on se miten sitä tutkadataa voi hyödyntää? Datasta selviää koiran hakujälki, onko liikkeessä vai ei, muttei syytä siihen. Puurtaako jotain vanhaa hajua, kaivaako myyrää vai onko ihan vaan pysähtynyt tarpeilleen? Datasta ei mitenkään luotettavasti käy ilmi, missä kohtaa koira on esim löytänyt hajukentän, ja mitä on tehnyt sen jälkeen? Ja vaikka selviäisi, niin mitä sitten? Datan perusteella ei selviä mitkä oli tuuliolosuhteet yms muuttujat, jotka tilanteeseen liittyi? Oliko siellä yksittäinen lintu, vai löysikö koira poikuueen, josta karkkos ensimmäinen arka sivutuulesta kun koira oli lähestymässä tuulessa olevaa lintua? Ja vaikka nuo muuttujat olisi kaikki tiedosssa, niin miten opetat koiralle mitä sen pitäisi tehdä paremmin huomenna kun se on samassa tilanteessa 200m isännästä peitteisessä maastossa? Miten opetat jälkikäteen datan perusteella koiraa käyttämään tuulta paremmin, lähestymään lintua paremmin jne? Tai mitä teet edes itse tutkadatan perusteella paremmin seuraavana päivänä? Kunhan et kävele hakemattomaan maastoon lintuja ylös niin homma on bueno, koira hoitaa loput.

Kahden oman puolipäisen kanssa on nyt jokunen jahtikausi kuljettu. Reissussa on ollut lainakoiraa mukana ja nähnyt kavereiden koiria töissä, ääripäät on aivan valtavan kaukana toisistaan, mutta lintua saa monenlaisiin töihin. Se miten koira hakee ja hyödyntää tuulta on osin synnynnäistä, osin opittua. Omilla esim on aivan valtavan erilainen haku ja työskentely. Varmaan siihen vaikuttaa paljon se, miten koiraa on viety, tosin en itse ole keksinyt mitä tekisin seuraavan kanssa eri tavalla, enkä usko että tutkadataa tuijottamalla asia valkenee. Käytän sen ajan mieluummin vaikka koiran kanssa leikkimiseen. Linnun saamisen kannalta olennaisinta on, mitä koira tekee hajulla, ei se miten lintu on löytynyt. Mennään paljolti sinne viretilojen, palkkiutumisen yms puolelle joista on puhuttu toisessa säikeessä, mutta niilläkään ei ole tutkan kanssa yhtään mitään tekemistä.

Ainut konkreettinen muistikuva tutkadatan hyödyntämisestä jälkikäteen on viime syksyltä. Oli lainakoira reissussa vetoapuna, kun oma vanhus on eläkkeellä. Ajoin enimmäkseen omalla koiralla, lainakoiran lähinnä turhautui narun pässä. Päästessä vihdoin hakuvuoroon se otti seisonnan avotunturin keskellä olevalla huipulla. En kerinnyt edes paikalle kun koira meni myötätuuleen sivuittain mun ohi. Avotunturissa vilkkui oranssi liivi ja koira katosi kaukaisuuteen myötäisiin. 1,5km päässä oli kuru jonne koira katosi, ilmestyi välillä näkyviin ja katosi taas kuruun piiloon. Jotain se sielä itsekseen pöhkäili muttei tullut takaisin. Aikamme odoteltuamme todettiin, että emäntä lähtee oman koiran kanssa mökille ruuanlaittoon ja minä lähden hakemaan toista koiraa pois. No en kerinnyt sitten pitkällekkään kun huomasin että sieltähän se huli jolkottelee takaisin. Tutkaa vilkaistessani huomasin, että kartalle piirtyi koiran hakujäljestä aivan selvä 1,5km pitkä k*rpä. Otin nöyrästi tutkadatasta opikseni ja annoin jatkossa molemmille koirille tasaisemmin hakuaikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 04.07.2019 17:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa on juuri se syy miksi itse en näe tuota kovin tärkeäksi. Hyvin kirjoitettu tuo oma ajatusmalli auki. Eli en näe suurta hyötyä, koska ei sille asialle voi oikeen mitään tehdä. Ja tosiaan nuo tuulet ja tilanteet on vaikea tulkita pelkästä tutkasta, eli se selostettu video ja siihen yhdistetty tutkadata voisi jo viedä asiaa eteenpäin. Toki tuokin lähinnä koetoiminnassa ja koirien arvioinnissa. Se oma koira on sellainen kuin on, eikä noihin ominaisuuksiin voi kovin paljoa vaikuttaa. Sen koiran oppimiselle voi luoda edellytyksiä, tai koiralle voi opettaa hakukuvion, mutta sekään ei toisaalta ole mikään ratkaisu että koira hakee kuvion mukaan säännöllisesti, ellei se osaa hyödyntää haussa saamaansa informaatiota tehokkaasti. Siksi luotan itse siihen, että jos koiran haku on tuloksellista, eli lintuja löytyy hyvin, väliinjättöjä ja törmäyksiä tulee vähän ja vaikuttaa siltä että peittävyys ja laajuus on maastoon nähden riittävää, niin silloin koiran haku on hyvä. Mutta olipa se haku hyvä tai huono, niin oikeen muuta siihen ei voi kun ehkä omalla liikkeellä ja paikan valinnalla koittaa luoda edellytykset sille että koira voi oppia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 06.07.2019 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt kun tarkemmin mietin niin varmaan ne koulutukselliset asiat, mitä tutkadatasta yritän hakea liittyvät enemmän omaan toimintaani ja siihen miten osaisin ennakoida tilanteita koiran toimintaa seuraamalla. Voihan olla että haen apua väärästä paikasta, mutta tässä tilanteessa niitä pyrkii hakemaan kaikkialta joista sitä vaan voisi löytyä.

Nyt kun jälkikäteen mietin niin muutama tutkadataa hyödyntävä asia tulee mielen.

Näen suurinpiirtein kuinka kaukana koira on minusta hakenut. Eli täälläpäin metsämaasto on semmoista että koira voi kadota näkyvistä 15 metrinkin päässä. Haun aikana pitäisi tutkan olla koko ajan kädessä jos haluan tietää kuinka kaukana koira on. Jälkiäteen saa vähän kuvaa siitä kuinka kaukana keskimäärin koira minusta hakee. Olisi myös hyvä nähdä kuinka usein koira käy "kuittaamassa" tai kuinka kauan koira on poissa.

Myös lintutilanteita ja niiden kehittymistä on helpompi käydä jälkikäteen läpi kun tutkadatan kuva on mukana. Sitä suurinpiirtein muistaa miten koira käyttäytyi tietyssä tilanteessa, varsinkin jos pian tapahtui. Mulla on jonkunlainen actionkamerakin käytössä juuri sen takia että voisin jälkikäteen katsoa miten koira käyttäytyy juuri ennen riistatilannetta. Varmaan kokeneemman korvaan kuulostaa naurettavalta, mutta minä en ainkaan voi sanoa osaavani aina 100% tulkita koiran elkeitä siitä että pian tapahtuu.

Esim. nyt lopputalven muutamassa metsotilanteessa koiran on saanut vainun jo kaukaa, mutta en minä osannut sitä tulkita ennne kuin sitten nään myöhemmin että metsohan se siellä. Jälkiäteen saa kuitenkin edes vähän tietoa siitä miten tilanne siitä hetkestä kun koira sai vainun, jatkui.

Metsäkanalintujen kanssa varsinkin tärkekää että tietää missä mennään, koska näillä linnunkäsittelytaidoilla aikaa reagoida tilanteeseen ei ole paljon. Melkeen siinä pitää itsekin pistää juoksuksi kun H-hetki koittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 06.07.2019 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Haun aikana pitäisi tutkan olla koko ajan kädessä jos haluan tietää kuinka kaukana koira on.

Vaikkapa Na-Fo:n kotelo käsivarteen?
Ja minulla ko. tuotetta ei ole. Minulla kun tuo varsinainen jahti ei ole enää niin tärkeätä vaan ilo tulee näkymättömissä olevan koiran itsenäisen työskentelyn seuraamisesta. Mutta tuollainen kotelo voisi saada aikaan sen tunteen, että kännykkä ei ole koko aikaa kädessä vaan näyttö näkyy käsivarrelta yhtenä asiana.

https://www.asejaera.fi/metsastys/tuote/na-fo-gps-rannekotelo/6429990002797/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 06.07.2019 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Haun aikana pitäisi tutkan olla koko ajan kädessä jos haluan tietää kuinka kaukana koira on.

Vaikkapa Na-Fo:n kotelo käsivarteen?
Ja minulla ko. tuotetta ei ole. Minulla kun tuo varsinainen jahti ei ole enää niin tärkeätä vaan ilo tulee näkymättömissä olevan koiran itsenäisen työskentelyn seuraamisesta. Mutta tuollainen kotelo voisi saada aikaan sen tunteen, että kännykkä ei ole koko aikaa kädessä vaan näyttö näkyy käsivarrelta yhtenä asiana.

https://www.asejaera.fi/metsastys/tuote/na-fo-gps-rannekotelo/6429990002797/


Riippuu tietysti metsästyksestäki. Jänismetällä / hirvimetällä kännykän toljotus ei niin haittaa. Mulla on nafo. Kaverilla ei ollut jänismetällä. Nyt on kännykässä hampaanjäljet Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Sivu 9 Yht. 10

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com