OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hanhenpyynnin salat
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kosse
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 97
Paikkakunta: Tyrnävä

LähetäLähetetty: 06.01.2006 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei siinä ajassa mitään radikaalia tapahdu. Itse olen hanhia ampunu sekä drylokilla että yijyllä enkä ole ennakossa eroa vielä havainnut! Riippuu niin paljon tilanteesta millä vauhdilla hanttu lentää ja sen mukaan olen swingin ottanu! Cool Vielä ei ole tarvinnut kaupasta hanhia ostaa Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti AIM Osoite Yahoo Messenger MSN Messenger
ukkometto78
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Huh 2005
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 07.01.2006 00:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ootteko huomannu mettähanhien pillittämisen lomassa tarkkailla niitten käyttäytymistä eri "ääniin", esim. pitääkö osata nuotit justiinsa vai riittääkö pelkkä hanhelta kuulostava kankattaminen? Ollaan toisinaan saatu tällä aidon äänen matkimisella hanhet kaukaakin (tyynellä) tulemaan hollille (pittää pysyä piilossa samalla)

Itellä sen verran kokemusta, että "kauhiaa huutoa" sillon ku ovat kaukana, mutta hiljempaa sitte ku tulevat ihan lähelle. Jossain käsketään olemaan täysin hiljaa silloikn ku tulevat ihan lähelle!? Ois mukava kuulla mettähanhia pillittäneiltä kokemuksia näitten pillinuottien painotuksista. Tahtoo vaan olla niin, että ei pääse harjoitteleen ku tosi tilanteissa, ja niitä ei liikaa tule ku en metästän pohojosessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kosse
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 97
Paikkakunta: Tyrnävä

LähetäLähetetty: 07.01.2006 00:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Silloin kun ovat kuvat huomanneet niin kannattaa olla ihan hiljaa mutta jos pois menevät niin silloin kannattaa yrittää selostaa kaikki taktiikat mitkä on hyväksi huomattu Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti AIM Osoite Yahoo Messenger MSN Messenger
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 07.01.2006 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Repesorsa kirjoitti:
Sattuisko Lounaisvintilällä olemaan sellaista kuvaa, jossa olisi metsähanhen vastaavaa? Sinä kun olet niillä rimmillä kolunnut.


Ei oo kuvia paskoista Very Happy Saman näkösiä ne on ku nuo kanadalaisenkin.
Mettähanhilla keväiset ja edellisvuotiset jätökset on tuollaisia vaaleita, mustikkajätökset on tumman sinisiä ja sitten myöhemmin syksyllä taas, kun hanhet siirtyvät juuriin ym. ravintoon rimmillä, niin !&%¤# on ruskeaa.

Itsellänikin kiinnostais tuo pillitys. Mikä olisi hyvä pilli metsähanhelle?
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jaska jokunen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Kes 2005
Viestejä: 62

LähetäLähetetty: 07.01.2006 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiva olis kuulla minkälaisia pillejä te olette käyttäneet ja jos mahdollista niin ääninäyte, niin sais muutkin vähän vihiä miltä ne houkutukset suunnilleen kuulostaa.

Itse olen aika aloittelija tässä pillitys hommassa, koska en pilliä ole omistanut vielä edes vuoden vertaa. Kyllähän tuohon viime syksynä huudettaessa luuli kun hanhet vähän siipiä heilautti lupaavammin, että nyt minä tämän osaan, vaan tais olla vähän liika intoutta. Onhan siinä jotain taikaa saattanut olla??

Itse omistan tämän DJ illinois river valley calls yhtymän Grey lag goose call glg-16 mallisen pillin.
Sitä voi ihastella houkutuspillit.netistä.
_________________
Tuolta se tuli, ja tuonne se meni -->
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Baikal
***


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 599
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 07.01.2006 18:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla sama metsähanhipilli kuin Jaska jokusella. Houkutuspillit.netistä tilattu. Ääni on pirun hyvä ja pilli todettu toimivaksi viimesyksynä Wink Tuskin muita metsähanhipillejä kannattaa edes harkita kuin tuota, koska tuo on tarkoitettu pelkästään metsähanhelle. Verrakkaa ääninäytteitä houkutuspillit.netissä, sielä on myös toinenkin metsähanhipilli. Äänessä on ero kuin yöllä ja päivällä.




Siinähän se. Hintaa 54e mutta kyllä tuosta pillistä sen raaskii maksaa Smile

manitoban puhaltama ääninäyte: http://www.houkutuspillit.net/shop/sounds/beangoose.mp3
_________________


Viimeinen muokkaaja, Baikal pvm 07.01.2006 19:00, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 07.01.2006 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Houkutuspillit.net myy vasittua metsähanhipilliäki. Siinä on aika hyvä ääni. Tosin omassani ja kaverin samanlaisessa on aika erilaiset äänet ja niin on kieletki erimuotoiset ku sisuskaluja tutkittiin.
Faulksin vanhassakin ihan ok ääni, mutta aika hiljainen vain. Sitten itellä on vielä joku (nimeä en muista) musta muovinen Aliselta ostettu kanuskipilli, minkä ääni on kohtuullisen lähellä mettäläistä.

Pillityshommissa on itellä vielä paljon opittavaa. Muutamat kerrat on ehkä ollut jotain hyötyä, mutta paha sanoa varmalla mikä käännytti kun tahtovat kääntyillä muutenkin lentäessään. Varsinkin tutuilla paikoilla joskus lentää yli kun osaa mennä oikeille paikoille passiin.
Ampumatilanteen jälkeen on hyvä vaikka huutaen koittaa matkia ääniä jollei ole pilliä. Tulevat joskus takaisin tarkastamaan kuka jäi matkasta ja kitä sille kuuluu...

P.S. Mustikkapaskoista aina puhutaan, mutta mitä on hanhia tullu auottua ni enimmäkseen on variksenmarjaa olleet tummat marjat. Ja väri niistä. Sitähän kasvaa pounuillakin, niitä voi syödä aukealla jänkällä ympäristöä tarkkaillen, ei tarvi mennä mettään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 07.01.2006 19:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Myöhästyin niukasti... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4726

LähetäLähetetty: 08.01.2006 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nii ja semmoset kompaktit katselukiikarit ko. hommaan ehdottomat ettei käy legendaarisesti niin että hyppäät rimmen reunaan niin hanhiparvi hyppääkin lentoon Laughing .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 09.01.2006 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo hyvät kiikarit on pop! Kiväärin kiikarilla etsiminen on hankalampaa, varsinki jos puista kiikaroi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 09.01.2006 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tähänhän vois vähän keskustelun pistää monille hanhimiehille arasta aiheesta:

Kumpi teidän mielestänne on sitä oikeata hanhestusta?
Pelto- vai rimpijahti?

Ja sitten kunnon perustelut eikä mitään turhia höpötyksiä.

Itse olen kiinnostunut tuosta peltojahdista, ei vain iske Lapin kairat ja soilla jahtaaminen ja ryömiminen muutaman hanhen perässä.

Kun taas minua viehättää suuret pellot metsäsaarekkeineen, puidun viljan ja mullan tuoksu. Aamu-usvat pelloilla pvat kauniita ja kuulas ja raikas ilma tuntuu hyvältä hengittää. Hanhien odottaminen ja näkeminen ovat jo niin hienoja asioita että..

Lisäksi pidän kovasti kaikesta peltojahtiin liittyvästä lisätouhusta kuten pillityksestä ja kaaveista..


Mutta sanottakoon että en ole kumpaakaan, pelto- tai rimpijahtia, kokeillut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
esteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3918

LähetäLähetetty: 09.01.2006 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arrow

Viimeinen muokkaaja, esteri pvm 18.01.2006 23:16, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Baikal
***


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 599
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 09.01.2006 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ainakin ihastunut suolla ja nevoilla jahtaamiseen. Vaikka tääläpäin on vähän kunnon suo/neva maastoa. Koko syksy metsästyksen parissa onkin melkein suon ja nevojen reunoilla Smile (sorsa,hanhi ja teerijahti) Suolla kävely vaatiikin aika kovaa kuntoa, kun jalat uppoavat syvälle turpeeseen ja kävely on raskasta. Pakkas aamut nevoilla teerijahdissa onkin sitten mitä heinointa katseltavaa, kun nouseva aurinko kuulaa kuuraisen maan ja puut kullan väriseksi ja teeret kukertavat, hanhienkin kaakatusta voi kuulua ja jokunen voi jopa laskeutua Smile
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4726

LähetäLähetetty: 09.01.2006 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itse kumpaakin harrastavana täytyy oman kokemuksen mukaan sanoa, että suolta ammuttu metsähanhi vastaa 100 pellolta ammuttua metsähanhea omassa arvostuksessa.

mutta selvennän, että suolta ammuttu hanhi minulle meinaa sitä, että sinne suolle on "päivä kävelty" eikä minkään metsäautotien päässä olevat sattumahanhet jossai lammessa jotka auton vierestä kiväärillä nasauttaa. pellolta taas mahtavin hanhi on sellainen, joka peltopyyntiin ominaisella tavalla on ammuttu onnistuneen houkutuksen tuloksena joka useimmiten ei ole mitään helppoa. saahan noita pelloilta hanhia helposti ku hanhet on jossai kentässä, miehet passiin ja ajaa ne yli, vaan miltäpä se semmone lahtaus tuntuu loppujen lopuksi. tahtoo pellolla olla se hanhi monesti niin helposti otettavissa, että syntyy monenlaista ylilyöntiä, ei siinä paljo oo hanhen hengellä arvoa!

"Itse olen kiinnostunut tuosta peltojahdista, ei vain iske Lapin kairat ja soilla jahtaaminen ja ryömiminen muutaman hanhen perässä." jaa'a tämä on muuten yleisin kuulemani kommentti kavereilta, jotka pelloilta hanhia pyytää, eikä niistä kyllä suolla kulkijoiksi olisikaan Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
löppöpetra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 4935

LähetäLähetetty: 09.01.2006 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nevat vetää voiton.!&%¤# saa muutenkin haistella tarpeeksi täällä lantapaukkujen pitäjässä.
_________________
Koittakaa PETRATA vähän!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 5 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com