Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35358
|
Lähetetty: 12.11.2020 20:46 Viestin aihe: |
|
|
Neliveto, takaveto on itsestään perkleestä lumella. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 12.11.2020 21:04 Viestin aihe: |
|
|
Vähän poikkean aiheesta. Jos on hidas nelivetovaihteisto, niin pylpyrän avulla saa hirven mukavasti hinattua metsäautotielle pitkältäkin. Köysiä vaan pitää olla tarpeeksi. Parikin pylpyrää saattaa olla tarpeen jos on matkaa paljon, ja suuntaa pitää muuttaa. Siis veto autolla tietä pitkin. Kokemusta on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 12.11.2020 21:08 Viestin aihe: |
|
|
...ja jatkan, että kokoajan puhelinyhteys hirvensaattajiin jotka ohjaa maastossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3568 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 12.11.2020 22:25 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Neliveto, takaveto on itsestään perkleestä lumella. | Se on jos ei osaa ajaa,,, siksi minullakin on neliveto. Nimittäin olen ollut vaikka missä takapotkun kyydissä, mihin en ikinä menis, ja harkiten nelikollakin, ja vain kerran joutunut työntämäön kun oli vaan liian pitkä liukas ylämäki jossa lopussa tinkama ja mutka eikä aivan mennyt tinkaman yli lopussa... Etuvedoilla rymysin vaikka missä ennen, ja luulin osaavani käyttää kytkintä vaikeissa paikoissa jne... Ennen hiacen ostoa lainasin takapotu hiacea ja palauttaessa oli ulos viettävä mutka ylämäessä ja kun en uskaltanut kovaa vauhtia ottaa kun ei oma ollut, valui hissu ojaan. Ajattelin jotta kyllä saan tämän tästä nousemaan, mutta syvemmälle vaan meni joka yrittämällä. Pian tulikin omistaja(isäukko) ihmettelemään "mittee sinä sen sinne ajoit". Luovutin auton takisin ja oli tippua silmät päästä kun se lähti siitä kuin parkkiruudusta jatkamaan matkaa Kyllä sitä silloin tajusi että nämä on ihan oma rotunsa jotka nämä hallitsee oikeasti. Kylitäkin kuullut naurua ettei näillä pitäjillä ole kuin kaksi jotka niillä osaa ajaa, enkä muista kuka se toinen oli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäkala Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2014 Viestejä: 1977 Paikkakunta: SuomiFinland
|
Lähetetty: 13.11.2020 11:13 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Kyllä sitä silloin tajusi että nämä on ihan oma rotunsa jotka nämä hallitsee oikeasti. Kylitäkin kuullut naurua ettei näillä pitäjillä ole kuin kaksi jotka niillä osaa ajaa, enkä muista kuka se toinen oli. |
Kyllä niitä fysiikan lakeja ei kumoa kukaan jos olosuhteet on vastaan. Muutama takavetoinen ollut itelläkin (ei tosin hiacea) ja kyllä niiden rajat aika tarkkaan on tutkittu. Pari kertaa oon joutunut peruuttamaan jyrkässä mäessä, muuten ei ongelmia. Toki en niitä ongelmia ole kerjäämällä kerjännytkään, kun tiedossa ollut tuo etenemiskyky tietyissä olosuhteissa. Luisussa noilla on menty välillä enemmän kuin suoraan, se on yllättävän hauskaa touhua ja mielestäni jopa opettaa hallitsemaan luistoa sitten tositilanteessakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3568 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 14.11.2020 00:00 Viestin aihe: |
|
|
Tottakai fysiikan lait tulee vastaan oikeille maastureillekin jossain. Sitä vaan ei tavan autoilija tiedäkään missä ne fysiikanlaikien rajat on ennenkuin on tekijämiehen kyydissä ollut. Luulen että vielä vois jostain poromiehiä löytyä jotka vie takapotku hissunkin mitä imhmeellisimpiin paikkoihin. Ukkokin ajoi 25v takapotku hissulla ja sitä ennen muita ollutkaan ku takavetoja, kait siinä oppi niillä menemään.
Mä en ole kummonen off-road mies. En esimerkiksi ole keksinyt alennusvaihteistolle muuta käyttöä kuin pahimmat jumit, jos meinaa kytkin muuten antautua. Kyllä mun hiace kulkee auraamatonta parhaiten kakkosella hitaasti väännättäen. Tuntuu ettei se pysähdy mihinkään kinokseen. Ykkösellä jauhaa pahemmin, saati mitä olis allennusvaihteiden kanssa Enpä tiedä ku ei sellasia ole. Enkä ymmärrä sitäkään, kun toiset vannoo automaatin nimeen. Tuntus että se se vasta avuton olisi. Noh, ei ole stäkään, mutta hankkisin kyllä jos sopiva sattuisi. Sen verran voin maasto-ominaisuuksista tinkiä. Jotenkin luulen että osaava manuaalin käyttäjä pesee automaatit. Eriasia on se millaisia nuo nykyvehkeiden avustimet on. Mutta hyvin on päässyt nelikko hiacella talvikeleissä. On se verraton jahtiauto siinä mielessä, että se etenee melko hyvin lumessa, siitä näkee hyvin ja kaiken moskan voi heittää konttiin surutta. Ja se toimii aina |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pihkat Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Syy 2007 Viestejä: 4618
|
Lähetetty: 14.11.2020 07:33 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä automaatti on hyvä, jää se kytkimellä liirailu pois. Minulla oli vanha mannelavetti 8 vuotta ajossa, kori rupesi lahoamaan niin nyt sitten vinkuwaakkenilla missä manuaali, niin onhan se kökkö. Jo kärrin peruutuksessa meinaa hermot mennä, neliveto automaatti ois parasta mitä rahalla saa, ja dieseli tietenkin. _________________ Voi pihkat |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10221 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 14.11.2020 07:48 Viestin aihe: |
|
|
Kuhan on oikia automaatti eikä kaksoiskytkin. Hyvinhän tuokin pelaa normi ajossa, mutta on monta paikkas missä kaipaa momentinmuunninta.
Peräkärryn peruuttaminen on just yks, varsinkin jos on reilunmin kuormaa ja vaikeampi paikka. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 14.11.2020 09:42 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä. Kokeiltu A4 quattro (B9), Golf Alltrack ja nyt W212 4motion. Kyllä tuo öljynvatkain toimii juuri noissa selvästi paremmin ja esim. veneliuskalla ero on vielä selvempi.
Golf-parka meni aivan sekaisin kun peräkärryä yritti puskea lumihankeen. Vetokykyyn ei vaikuttanut, mutta ESP:lle ei ilmeisesti mahtunut aivoihin että takapyörät voivat sutia peruuttaessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 14.11.2020 09:50 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Mä en ole kummonen off-road mies. En esimerkiksi ole keksinyt alennusvaihteistolle muuta käyttöä kuin pahimmat jumit, jos meinaa kytkin muuten antautua. Kyllä mun hiace kulkee auraamatonta parhaiten kakkosella hitaasti väännättäen. Tuntuu ettei se pysähdy mihinkään kinokseen. Ykkösellä jauhaa pahemmin, saati mitä olis allennusvaihteiden kanssa Enpä tiedä ku ei sellasia ole. |
Niin... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.11.2020 11:12 Viestin aihe: |
|
|
Samaa sarjaa kun ne "kaukaa ottavat huskvarnat" _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3568 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 14.11.2020 12:09 Viestin aihe: |
|
|
Jaa mitähän nuo nyt sitten tarkoitti?
En tiedä ottaako joku tuon mun kirjoituksen jonkunlaisena auton ylistyksenä, lähinnä tarkoitan että olen yllättynyt siitä mihin tuollakin pystyy, kunhan ei liian pienellä pykälällä jauha. Olikohan viime vai toissatalvi, kiersin jälkiä lingotulla metsäautotiellä, jossa pitkä notko ja vastamäkeen oli puoleenväliin jätetty lingon perät ja linkous loppui siihen. Alamäessä vasta huomasin ja ajattelin että nyt tuli "noutaja". Ei voinut kuin puskea läpi toivoen ettei ole jäässä. No ei ollut ja läpi meni ja siitä jatkaen. Lunta oli himpun yli minkä auton alle korotuksineen mahtuu ja oli mäkistä seutua mutta ihan kivuttomasti tuon ajoin ja monta muutakin pätkää samalla. Tottakai nuo olisi mennyt monella muullakin
kikottimella missä maavara riittää. Mutta lumi oli aika jäykkää ja jos yritti ykkösellä niin aika mutruamista oli. Jos on oikein paha paikka niin ykkönenkin on liian pitkä ja silloin on kytkin kovilla, saati pakki. Täytyis joskus kokeilla jotain alennusvaihteellista, jotta miten se menee.
"Kyllä automaatti on hyvä, jää se kytkimellä liirailu pois" Onhan se mukava, mutta kun ollaan jo jumissa, ei voi heijata kytkimellä. Eikö? Kytkimen käytöllä pääsee vielä irti monesta paikasta. En sit tiedä miten hyvin nykyautojen avustimet toimii, mutta luulisin ettei nekään tosipaikassa kytkintä korvaa. Ne automaatit joilla olen ajanut niin niissä oli vaan suht alkellinen trc+ esp/vsc ja vanha jenkki missä ei sitäkään, mutta en noita ikinä jumiin asti vienyt. Tuo jenkki nyt ei päässyt märältä nurmeltakaan mihinkään. Silti luulen että seuraava on automaatti, ei ne nyt niin huonoja voi olla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15658
|
Lähetetty: 02.12.2020 17:43 Viestin aihe: |
|
|
Täälläkin vielä V70-henkilöoletettuja, Aamulehdessä juttua, kylläkin vaan tilaajille https://www.aamulehti.fi/autojaliikenne/art-2000007651773.html
Lainaus: | Tamperelainen autonasentaja Aku Jokelainen osti Volvon, vaikka sen mittarissa oli jo 900 000 kilometriä – Nyt hän esittää kovan väitteen autojen kestävyydestä
Kestävimmät autot tehtiin 20 vuotta sitten, eikä hyvin toimivaa vanhaa kannata hevillä vaihtaa uuteen, sanovat autoammattilaiset Aku Jokelainen ja Kimmo Korpi. Jokelaisen omistaman Volvo V70:n matkamittari pyörähtää kohta ympäri miljoonan ajokilometrin merkiksi. Löytyykö Pirkanmaalta vielä enemmän ajettua menopeliä? |
Lainaus: | Liekö salaisuus vuosikerrassa. Volvo V70 koottiin Belgiassa vuonna 1998.
– Parhaat ja kestävimmät autot on tehty juuri ennen vuosituhannen vaihdetta, suunnilleen vuosien 1995 ja 2000 välisenä aikana, Jokelainen pohtii yhdessä ystävänsä, niin ikään autonasentajana työskentelevän Kimmo Korven kanssa. |
Vaimon V70 on samaa ikää, vasta 600 000 km mittarissa. Ruostetta on siinä takaluukussa jonka yksi Kolari onnistui mälläämään kun katseli vissiin jotain hydrauliikkavideoita kännykästä.
Ampujakaverilla on saman ikäinen V70 AWD bensana, nyt on tehnyt kylläkin siihen etanolimuutoksen. Kehuu että vääntö on parantunut. Jos olis joku bensa-auto tekisin samat. Täytyy vissiin lapsille ostaa opetusautoksi joku bensarassi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 02.12.2020 18:15 Viestin aihe: |
|
|
eipä niillä etanolimuutoksilla muuta kostu kuin rakentelun ilon ja puheenaijeen essolla. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15658
|
Lähetetty: 02.12.2020 18:24 Viestin aihe: |
|
|
Tiiä häntä. Velipoika oli kuulemma asentanut vehkeet, meillä on tässä lähikylällä tehdas, asennuksesta saa jotain sponssia valtiolta. AWD:ssa on kuulemma 80 litran tankki, sinne tuota höpövettä mahtuu kuitenkin aika pitkälle etapille. Ja voi käyttää bioetanolia, jos sitä jostain löytää, saa näyttää pitkää nenää noille viherpiiperöille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|