OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kokemuksia varsikengistä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 09.08.2007 07:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sain aikanaan korruptiolahjana Jalakseen tekemät maiharit. (joskus 80 luvun lopussa) Niillä on tullut käveltyä ja nyt ne on loppu! Twisted Evil Koskaan ne ei ole olleet täysinn vedenpitäviä, mutta vanhalla intin kenkälankilla hoidettuna ne olivat käyttökelpoiset normaali mettäoloissa. Istuvuus jalkoihin täydellinen, jonka vuoksi ne on olleet käytössä melkein aina! Wink Nyt munkin on pakko etsiä uutta kenkäparia, koska tuosta vanhasta ei ole aamukasteista maata pitemmälle varaa kävellä.Nyt ei auta mehiläisvahat eikä mitkään muutkaan tilpehöörit!! Evil or Very Mad Se tärkein asia näissä vanhoissa oli, että ne on kevyet ja kävelytuntuma maastossa loistava. Voin laittaa kuvan kun pääsen noihin parempien yhteyksien ääreen!! Ja nyt se tärkein kysymys tän vuodatuksen perään: Mistä mä löytäisin uudet kevyet jalkoihin istuvat maiharin tyyppiset ja mielellään vedenpitävät jalkineet seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi???
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6276
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 09.08.2007 08:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jos oot maihareihin tottunut, niin todennäköisesti niissä ei ole pohja ollut kovin jäykkä ja sellaista (kalvo?)kenkää kannattaisi varmaan etsiä. Mulla on Haixit jääneet käyskentelykengiksi kun pohja on niin hemmetin jäykkä että jalkaterä väsyy niillä kavellessä. Eli Kontioilla mennään edelleen.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 09.08.2007 09:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Gorekalvolla ei tee mitään, ellei pidä hyvää huolta sen päällä olevasta nahasta.


Gorekalvo toimii aivan samalla tavalla oli siinä nahkassa hoitoaineita tai ei. Mitä enemmän siihen nahkaan toljataan minkkiöljyä tai muuta rasvaa (minkkiöljykin on rasvaa), niin sitä huonommin nahka hengittää. Gore kyllä toimii, mutta nahka ei. Pieni määrä esim. mehiläisvahaa on ok pitääkseen nahkan pehmeänä.

Lainaus:
nikwaxin rasvan käyttö, tai meidlin wet proof/sportwax yhdistelmä,tai goreille tehty minkkiöljy, tai notkistettu mehiläisvaha mutta eihän siinä sen kummallisempaa...


Minkkiöljyä ei ole kehitetty gorekenkiä varten. Minkkiöljyä on ollut paljon ennen gorea ja se on vain yritetty tuotteistaa gorelle sopivaksi. Gore itse ei suosittele vahojen tai rasvojen käyttöä.
Lainaus:
WATER REPELLENT TREATMENT
We do not recommend the use of waterproofing waxes or greases as they can affect the footwear's breathability.


Kerrotko muuten ketä ovat nämä mystiset kenkien "ammattikäyttäjät"? Ovatko ne esim. niitä armeijan kapiaisia, joita kuitenkin joutuu neuvomaan gore-kenkien valinnassa ja hoidossa Wink
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
.625
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hei 2005
Viestejä: 841

LähetäLähetetty: 09.08.2007 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei voi muuta, kun taputtaa olalle Laughing (jostakin kumman syystä)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 09.08.2007 09:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yllätkö varmasti vai tuonko jakkaran?
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
.625
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hei 2005
Viestejä: 841

LähetäLähetetty: 09.08.2007 09:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:
Yllätkö varmasti vai tuonko jakkaran?


Onneksi teiniuhoamiset on jo taaksejäänyttä elämää Laughing

Löytyi tuokin, mitä olen käyttänyt goreissa -> Boston Real Mink Oil Nahkarasva, joka sisältää minkkiöljyä, lanoliinia ja vahoja, kuten mainoksessa sanotaan. Ja aine toimii hyvin

http://skindhuset.dk/files/realminkoil_boston.jpg

Rahtisahi voi jatkaa teiniangstia vaikka yv:llä, niin et pilaa tätä enempää tätä topiccia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paatti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2004
Viestejä: 3041

LähetäLähetetty: 09.08.2007 10:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viidet erilaiset kalvokengät on ollut käytössä ja lisäksi useampia kalvottomia maihareita.
Maiharit on ihan ok kengät kuivaan maastoon. Etuina mm. keveys ja ainakin joissain kengissä viileys verrattuna moniin kalvokenkiin.

Käyttämistäni kalvokengistä kovempaan käyttöön sopivia ovat olleet Meindl ja Hanwag. Hanwagit ainakin olivat erittäin kestävät ja omaan suht leveälestiseen jalkaan todella mukavat.

Nyt alkusyksyn lämpimillä keleillä esim kyyhkyaloitukseen jalkaan sujahtaa todennäköisesti Salomonin kalvokengät, jotka tuli aikoinaan hankittua lähinnä talvilenkkeilyyn. Ympärivuotiseen käyttöön noista ei missään tapauksessa saa pitkäikäistä metsästyskaveria.

Ilmaisena vinkkinä kaikille. Jos kalvokenkä ei pidä vettä, niin vaihtakaa ne ehjiin. Halvemmissakin kengissä on takuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juha
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Maa 2004
Viestejä: 1001
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 09.08.2007 10:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Mulla on Haixit jääneet käyskentelykengiksi kun pohja on niin hemmetin jäykkä että jalkaterä väsyy niillä kavellessä. Eli Kontioilla mennään edelleen.


Aika ovela homma. Minulla ja kenkävalmistajien mukaan miljuunalla muullakin tilanne on juuri päinvastoin. Tukevan pohjan ei pitäisi rasittaa jalkaterän lihaksia oikeastaan ollenkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iiroS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2005
Viestejä: 3864
Paikkakunta: E-Savo

LähetäLähetetty: 09.08.2007 10:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paatti kirjoitti:
Ilmaisena vinkkinä kaikille. Jos kalvokenkä ei pidä vettä, niin vaihtakaa ne ehjiin. Halvemmissakin kengissä on takuu.

Näin kannattaa tehdä, itse en popoja kauppaan kiikuttanut, koska totesin, että niitä en tule ehjinäkään käyttämään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kpiispa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Mar 2005
Viestejä: 267

LähetäLähetetty: 09.08.2007 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juha kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:
Mulla on Haixit jääneet käyskentelykengiksi kun pohja on niin hemmetin jäykkä että jalkaterä väsyy niillä kavellessä. Eli Kontioilla mennään edelleen.


Aika ovela homma. Minulla ja kenkävalmistajien mukaan miljuunalla muullakin tilanne on juuri päinvastoin. Tukevan pohjan ei pitäisi rasittaa jalkaterän lihaksia oikeastaan ollenkaan.


Nämä on aika yksilöllisiä juttuja. Voi olla että jos jalka ei ole tottunut jäykkään pohjaan niin alussa tuntuma on erilainen ja jalka väsyy. Noin pidemmän päälle jäykkä pohja on ainakin vaikeassa maastossa hyvä. Itse en siitä metsästyksessä tykkää koska enimmäkseen käyttö on metsämaastoissa käyskentelyä ja jäykän pohjan kanssa tuntuma maastoon on huono. Rinteitä kävellessä sammaleet rullautuu ja et tunne esim. risuja jalan alla joten kävely on ainakin minulla äänekkäämpää kuin tunnokkailla kengillä.

Kuolan niemimaan tuntureilla pari kesää "asuneena" ja rakassa satoja kilometrejä kävelleenä osaa kyllä toisaalta arvostaa jäykän pohjan hyviä puolia, joten kengän valinta tarpeen ja maaston mukaan lienee paras ohje.

Toinen tärkeä valintakriteeri on kengän sopivuus omaan kroppaan. Itselläni esim. on vanhoja urheiluaikaisia polvivaivoja niin en voi käyttää jäykkävartisia ja tukevia kenkiä. Nilkasta tukevat kengät siirtävät rasituksen polvelle ja ne kipeytyvät. Jalkaterien ja nilkkojen kanssa ei sitävastoin ole ollut ongelmia joten löysääkin kenkää pystyy käyttämään.

Siirryin kumisaappaasta velluskenkiin joskus 90-luvun alussa mutta nyt olen palannut osittain takaisin saappaan käyttäjäksi. Syynä on juuri tuo ohiden saappaiden tunnokkuus ja keveys ja "löysyys" joka ei rasita polvia. Lisäksi kalvolliset kengät eivät ole minulla olleet kestoiältään mitään kovin hyviä. Noin parin kolmen vuoden käytön jälkeen ovat yleensä alkaneet tihuttaa vettä jostain läpi ja muutama vuosi siitä ovat vuotaneet jo kunnolla. Kalliit kengät on ollet vähän kestävämpiä kuin halvat mutta ero on melko pieni. Merkkejä on ollut käytössä ainakin Meidl, Salomon, Garmont, Merrell, Columbia.

Nykyään ostan halpamalleja koska hinta/käyttövuosi tulee halvemmaksi ja niistä löytyy tarvitsemiani löysävartisia ohutpohjaisia kenkiä. Kumppareiden kaverina on tällä hetkellä käytössä realisointikeskukselta ostetut Columbian gore-kalvoiset kengät joista maksoin 60 eur.

Jos on kokemuksia kestävistä, löysä- ja korkeavartisista ja joustavapohjaisista metäsästykseen sopivista kalvokengistä niin kiitollisuudella otan tietoa vastaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
juhaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2005
Viestejä: 2042

LähetäLähetetty: 09.08.2007 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Itse olen käyttänyt gorekenkiin tätä ja hyvää on ollut. Ja kuluu takuulla aikaa
myöten nahkasta pois. Enkä aio vaihtaa niihin kissankusi suihkeisiin. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 09.08.2007 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

.625 kirjoitti:

Rahtisahi voi jatkaa teiniangstia vaikka yv:llä, niin et pilaa tätä enempää tätä topiccia


Ohoh, uho uho... itte nettipoliisiko se siellä.

Pakko tässä on oikoa teikäläisen väittämiä ettei porukka mene rasvailemalla pilaamaan kenkiään. Gore-kenkä ei kummoista hoitoa tarvitse. Hyvin kevyen vahauksen tai sprayta nahkaan (riippuen nahkan laadusta) hyvän puhdistuksen jälkeen.

Gore-Tex itse antaa sivuillaan hyvin selkeän ohjeen:

Just brush off the loose dirt after it's dry and treat your footwear with commercial water-repellent spray. Never use waterproofing wax or grease — they may impair your footwear's breathability.

Jos haluaa uskoa jotain muuta kuin itse kalvon valmistajaa, niin siitä vaan.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Maa 2004
Viestejä: 1001
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 09.08.2007 11:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksilöllistäpä hyvinkin. Minun taas on pakko käyttää tukevia kenkiä, koska nilkat meni pentuna melko huonoon happeen. Epätasainen maasto ja kumisaappaat on minulle toivoton yhdistelmä, hyvä jos kynnyksen yli ehtii ontumatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JpLe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2005
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 09.08.2007 18:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meindelin kengät mulla on ollut jo pitkään ja ovat erittäin hyvät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iiroS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2005
Viestejä: 3864
Paikkakunta: E-Savo

LähetäLähetetty: 09.08.2007 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku kertoili tuossa Meindlin iltin saumoista, on tosiaan hieman tuo malli muuttunut. Tehty ilttiin sellainen joustosauma sisäsyrjän puolelle, vaikutti kyllä aika asialliselta ratkaisulta. Just kaupassa kenkiä vertailin, ja ainakin Lowalla on ilmaantunut samalainen sauma kenkiinsä, joten tuskin tuo aivan merkityksetön patentti on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com