OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirven houkuttelu ääntelemällä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MSa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 357

LähetäLähetetty: 30.08.2004 14:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruutiukko kirjoitti:

Sen verran vihjettä vielä että kannattaa katsoa kiipeilypuu tai iso kivi valmiiksi jos muuten vaan on houkuttelemassa eikä metsästämässä.

On isotkin miehet kiivenneet joskus rivakasti puihin sen sonnin tullessa kyselemään ukkojen edesottamuksia. Laughing


Allekirjoitan täysin Ruutiukon kommentin... Viime syksynä Oulun suunnalla olin lintujahdissa korvessa. Pysähdyin puolukoita syömään ja piruuttani huutelin välillä Gunnarin kasetilta kuuntelemaani öninää. Jatkoin matkaa kun samassa alkoi edessä olevalta suolta kuulua öninää kanssa. Aloin siinä juttelemaan ja varovasti etenemään äänten suuntaan. Etenemishalut loppuivat siihen kun näin 8 piikkisen sonnin mulkoilemassa ja sen lähtiessä kohti. Lujaa. Voin veikkoset vakuuttaa että kiire tulee...

Painelin lähimmän kiven taa suojaan ja sonni tuli puhisemaan 15m päähän kiven toiselle puolelle. Ammuin piruuttani haulikolla ilmaan, mutta sonni siitäkään ollut moksiskaan. Puhisi hetken ja sitten lähti takaisin.

MSa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 30.08.2004 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jouduin kans ampumaan ilmaan hätävarjeluksi viime syksynä. Iso sarvipää kettuili pienemmälle ja ajoi tätä takaa aika lähellä minua. Menin siinä sitte ääntelemään niin tuopa ottiki kohteeksi meikäläisen ja oli jo alle 10m päässä kun ammuin. Kääntyi sentään pois.
Sain kyllä vielä houkuteltua takaisin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tepa
Vieras





LähetäLähetetty: 01.09.2004 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä myös allekirjoitan aikaisempien kirjoitusten vihjeet. Omiin kokemuksieni perusteella uskoisin, että kun hirveä houkutellaan se luulee äänteliää toiseksi hirveksi niin kauan kunnes vasta haistaa ihmisen. Eli hirvi voi tulla vauhdilla lähellekin ja jos se on liian lähellä ennenkuin tajuaa erheensä voi jopa puolustautua. Mutta uskoisin hirven kuitenkin perääntyvän heti kun tajuaa ääntelijän olevan ihminen. Houkuteltu hirvi käyttäytyy todellakin erikoisesti ja voihan sen kuvitella kun vaistojen varassa elävä metän elukka kiimassa on, niin ei se millään tahdo uskoa että ääntelijä ei olekaan naarashirvi. Olen saanut houkuteltua hirven pellolle, siis aukealla noin 40 metrin päähän. Lähemmäksi kuusipiikkinen ei uskaltanut tulla, mutta pyöri kymmenkunta minuuttia pellolla ja ihmetteli mikä oikein olen. Ratkaisevaa ehkä oli se että olin tuulen alapuolella eikä hirvi haistanut minua.
Takaisin alkuun
Nulikka
Vieras





LähetäLähetetty: 06.09.2004 08:06    Viestin aihe: Koiran haukussa Vastaa lainaamalla viestiä

Houkuttelu on hyvä konsti, kun on karskekeli eikä haukkuun muuten oikein pääse. Itse toimin niin, että hiivin n. 100 metrin päähän haukusta ja käytän perus yhteydenpito ääntä. Lisäksi otan joitakin askelia ihan kuuluvasti ja saatanpa kahistella puun oksiakin. Koiran haukku sotkee hirven kuulemista sopivasti ja se erehtyy lähes poikkeuksetta. Varsinkin ylivuotiset naarashirvet ovat varmaa riistaa. Säästää melko paljon aikaa ja vaivaa kun ei tarvitse hiipiä kahta tuntia sitä viimeistä sataa metriä jäisellä sammalikolla (tiedätte kyllä) ja saa passimiesten silmissä melkoisen intiaanin maineen kun ei kerro siitä houkuttelusta mitään Wink .
Takaisin alkuun
boff
Vieras





LähetäLähetetty: 06.09.2004 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joko on kellään kokemuksia tältä syksyltä eli onko kiima jo alkanut?
Takaisin alkuun
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 07.09.2004 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole vielä onnistunut vaikka olen muutaman kerran käynyt yrittämässä. Mutta uskoisin jo onnistuvan jos sattuu samoille maille sonnin kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 08.09.2004 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eilen tiistaina houkuttelu onnistui eli kyllä kiima alkaa olla päällä. sonni tuli 50 metrin päähän tornista missä olin. Ja iso olikin, varma en ole mutta lähelle 15-piikkinen. Sain otettua pari kuvaakin, mutta piikkejä ei pysty niistä laskemaan. Sain houkutelua eri paikasta sen uudelleen, mutta oli tulossa tuulen alta eikä kovin lähelle tullut, mutta öyhke kuului. Paikka oli 25 km Jyväskylästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 16.09.2004 18:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammuitko Artsan sen sonnin houkutteluun viime syksynä, sen hankkimasi kasetin avulla?
Takaisin alkuun
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 16.09.2004 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo täytyisi kyllä ottaa opettelu-ohjelmaan, mutta miten alkuun?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kiisu
Vieras





LähetäLähetetty: 17.09.2004 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamulla lintumetällä ollessa pystykorvani aloitti hirvihaukun ja aluksi näin vain yhden naarashirven, no ensimmäisen karkon jälkeen pääsin jo hyvälle hollille eli reippaaseen 50m:iin ja yllätys oli suuri kun vasaporukan sijasta koira paimensikin 3- sonnia ja naarasta. Hirvet tulivat suoraan kohti ja jäivät seisomaan pitkälle haulikkohollille, tuosta pystyin laskemaan sonnien piikit, kahdella sonnilla oli 4-piikkiä ja iso körmyllä 12! Oli meinaan komeaa nähtävää Very Happy
Takaisin alkuun
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 17.09.2004 23:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

varmasti!
Hienoja kokemuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
erämies80
Vieras





LähetäLähetetty: 18.09.2004 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itse olin viikko sitten perjantaina metässä kun jämptini 1.2vuotta aloitti haukun n. 1,5km päässä minusta. annoin haukkua n. tunnin ennen kuin lähdin menemään haukulle. tunnin hiiviskelyn jälkeen pääsin 50m päähän
hakusta joka oli tiheässä kuusikossa huomasin haukussa emän+kaks vasaa. kohta lähin kiertään eri paikkaan kun yhtäkkiä kuulin 15m päästä
edestä kaks isoa tuhahdusta, samassa huomasin kun sonni kaivoi kiimakuoppaa ja tuhahteli. olin paikallani vartin kun emä jätti vasat haukkuun ja tuli sonnin eteen (turvat metrin päässsä toisistaan) ja nyökäytti päätään kolmesti, ihan kuin ilmoittaen et lapset on haukussa ei kun kiinni vaan. en kuitenkaan malttanut ja öhkäsin kerran yhteydenpitoäänen niin lehmä hölkkäsi 5m päähän tollottaan ja sitten se lähti ja rykäsi vasoille ottivat n 1km karkon.
siinä oli kyllä kiima hommat meneillään. mistä sen tietää vaikka ois paritellukkin? siinä yksi tapaus koiran kans tänä syksynä! Razz
Takaisin alkuun
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 23.09.2004 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vieras....mistä tietosi että olisin ampunut viime syksynä houkuttelemalla hirven? Se on kyllä tosi ja oppia oli saatu jo ennen kasettia mutta sekin minulla viime syksynä oli.

Tänä syksynä houkuttelemalla yhteensä noin 8-9 elukkaan yhteys, mutta kaikista ei näköhavaintoja, johtuen pimeydestä ja pusikkoisista paikoista. Mutta tyhjiä reissujakin on. Ja aika huonot houkutteluilmat ollut viime viikkoina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 23.09.2004 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taisitpa Artsan laittaa minulle selostuksen ampumatapahtuneesta sähköpostilla, hankit sen houkuttelukasetin minulta. Vanhat miehetkin seurassasi inostuivat asiasta.
Takaisin alkuun
Hharri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Maa 2004
Viestejä: 88
Paikkakunta: Pälkäne city

LähetäLähetetty: 23.09.2004 20:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hip huraa, ensimmäinen yhteys hirviin ääntelemällä Razz Kuulin että lähistöllä oli hiljan liikkunut isosonni noin 10 piikkinen Shocked
Tiedon saatuani lähin koittaan taitojani ja hyvin kävi.
Ensimmäisestä paikasta josta koitin saada yhteyttä jäi yksin keskusteluks.. Vaihdoin paikkaa, kerkisin mölytä kerran naaraan kiimaäänen kun sain vastauksen. Siinä sit jatkoin yhteydenpito äänel ja sain sonnin houkuteltua noin 10m.
Näkö havaintoo en saanut elukasta koska oli jo pimeää ja hirvi jäi pusikkoon tien toiselle puolen.Pimeydessa näin vain hahmon ja ehkä muutaman sarven.
Kyllä se pisti mukavasti jalat tutiseen kun hirvi tuli viereen, eikä nähny millä mielellä oli tulos Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com